HOGYAN ÉPÜL BE A VILÁGÖRÖKSÉG AZ ISKOLA HELYI TANTERVÉBE PÉLDÁK AZ APÁCZAI NEVELÉSI ÉS ÁMK I. SZ. ÁLTALÁNOS ISKOLA PEDAGÓGIAI GYAKORLATÁBÓL
A PROGRAM ELŐZMÉNYEI A VÁROS GAZDASÁGI TÁRSASÁGOT HOZOTT LÉTRE A VILÁGÖRÖKSÉG LEHETŐSÉGEINEK KIBONTAKOZTATÁSÁRA ELKÉSZÜLT PÉCS VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK „VILÁGÖRÖKSÉG TANTERVE”
A PROGRAM ELŐZMÉNYEI A VILÁGÖRÖKSÉG TANTERV BEKERÜLT A HELYI ALSÓ- ÉS KÖZÉPFOKÚ OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK PEDAGÓGIAI PROGRAMJAIBA, HELYI TANTERVEIBE ELKÉSZÜLTEK AZ ELSŐ PROJEKT-TERVEK, ÉS SZAKKÖRI PROGRAMOK
A VILÁGÖRÖKSÉG TANTERV JELLEMZŐI VILÁGÖRÖKSÉGI TÉMAGYŰJTEMÉNY MÓDSZERTANI SEGÉDLET KERESZTTANTERVI AJÁNLÁSOK (MÁS TANTÁRGYAKHOZ KAPCSOLHATÓ!) HELYI PÉLDÁKON ALAPUL SAJÁTOS TÖBBLETISMERETET NYÚJT
A TANTERV TÉMAKÖREI ŐSI KULTÚRÁK LAKÓHELYÜNKÖN PANNONIA PROVINCIA SOPIANAE – A RÓMAI VÁROS A KERESZTÉNYSÉG –A VALLÁS A KERESZTÉNYSÉG TÁRGYI EMLÉKEI AZ ÓKERESZTÉNY SÍROK FELTÁRÁS,MEGÓVÁS, BEMUTATÁS AZ UNESCO VILÁGÖRÖKSÉG PRG-JA
A TANTERV SZERKEZETE TARTALMAK FOGALMAK TANULÓI TEVÉKENYSÉG MINDEN TÉMAKÖRNÉL EGYSÉGES: TARTALMAK FOGALMAK TANULÓI TEVÉKENYSÉG ESZKÖZÖK,SZEMLÉLTETÉS KAPCSOLÓDÁSOK
PÉLDÁK A KERESZTTANTERVI KAPCSOLÓDÁSOKRA KÉPZŐMŰVÉSZET – DÍSZÍTŐ ELEMEK IRODALOM – BIBLIAI TÖRTÉNETEK ÉLETMÓD – TEMETKEZÉSI SZOKÁSOK ÉPÍTÉSZET – A BOLTÍV, FRESKÓ NYELVEK – IDEGENVEZETÉS ERKÖLCSTAN – A KERESZTÉNY VALLÁS TECHNIKA – MANUÁLIS KÉSZSÉGEK STB…
CÉLJAINK A 8-14 ÉVES FIATALOK SOKRÉTŰ TEVÉKENYSÉGEN KERESZTÜL ISMERJÉK MEG A VILÁGÖRÖKSÉGI ÉRTÉKEINKET MEGSZERZETT ALKALMAZÁSKÉPES TUDÁSUKAT HASZNOSÍTSÁK ÉLETÜK KÜLÖNBÖZŐ TERÜLETEIN SZERTEÁGAZÓ KOMPETENCIÁK KIALAKÍTÁSA
TANTERVI KAPCSOLÓDÁSOK TÖRTÉNELEM A kereszténység Pannónia provincia A kereszténység elterjedése a birodalomban Róma bukása
TANTERVI KAPCSOLÓDÁSOK Témakör Tartalmak A hozzá kapcsolódó leckék V. Az ókori Róma évszázadai Történetek Augustusról, Augustustól. 30. A császárság A Duna vonalától Afrikáig: természet és gazdaság a Római Birodalomban. 31. A római Birodalom Egy ókori nagyváros: Róma – vízvezetékek, fürdők, amfiteátrumok, bérházak. 32. Az „Örök Város” A rómaiak Magyarország területén. 34. Pannónia provincia A népvándorlás viharában. 36. Róma bukása VI. A kereszténység születése Történetek Jézus életéről. A kereszténység fő tanításai. 33. A kereszténység Történetek a keresztény egyház kialakulásáról. A keresztény időszámítás. 35. A kereszténység elterjedése
HELYI TANTERVI KIEGÉSZÍTÉSEK 1. OLVASMÁNYOK A római Pannónia Baranya megye a római korban. A limes Sopianae - Pécs a római korban Az utak, utazás A polgárváros élete A kereszténység emlékei Baranya megye a népvándorlás korában Az Emmaus-járás (Hon-és Népismerethez is!)
2. DIASOROZATOK MUNKÁBAN A RÉGÉSZ A RÓMAI PANNÓNIA EMLÉKEI A RÓMAI KOR TÁRGYI EMLÉKEI A KERESZTÉNYSÉG EMLÉKEI PÉCSETT SOPIANAE ÓKERESZTÉNY TEMETŐJE KÉPEK A JELENLEG FOLYÓ FELTÁRÁSOKRÓL
1. MUNKÁBAN A RÉGÉSZ
2. A RÓMAI PANNÓNIA
3. A RÓMAI KOR TÁRGYI EMLÉKEI
4. A KERESZTÉNYSÉG EMLÉKEI
5. AZ ÓKERESZTÉNY TEMETŐ
6. FELTÁRÁS, REKONSTRUKCIÓ
FEJLESZTÉSI FELADATOK A TANULÓI KULCSKOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE NÉHÁNY GYAKORLATI PÉLDA
KOMPETENCIA= KÉPESSÉGEK + MOTIVÁCIÓ
1. Ismeretszerzés, tanulás Információk gyűjtése adott témához az iskolai vagy más könyvtárban, médiatárban, múzeumban.
MESÉLNEK A SÍRKAMRÁK KÉPEI Ismeretszerzés, tanulás A műveltségi területhez kapcsolódó szövegek értő olvasása. MESÉLNEK A SÍRKAMRÁK KÉPEI
A BŰNBEESÉS KÉPZŐMŰVÉSZETI PÁRHUZAMOK
NOÉ-BÁRKÁJA
1. Ismeretszerzés, tanulás Segédkönyvek, atlaszok, lexikonok használata.
INFORMATIKAI ELEMEK BEÉPÍTÉSE A TANULÁSBA Kutatás informatikai eszközök felhasználásával adott témában tanári segítséggel. Példák gyűjtése az órán elsajátított ismeretek és írásos, képi források, a tanár által megadott szempontok, téma alapján
MEGISMERÉS KERESÉS INTERNETEN
2. Kritikai gondolkodás Történelmi jelenetek elbeszélése, eljátszása különböző szempontokból. A változások nyomon követése egy-egy történelmi jelenség kapcsán.
HÓDÍTÓK-MEGHÓDÍTOTTAK LÁTOGATÁS A REGÖLYI KÍSÉRLETI RÉGÉSZETI TELEPEN
3. Kommunikáció Események, történetek, jelenségek mozgásos, dramatikus megjelenítése. Beszélgetés és vita egy-egy emberismereti, társadalmi, történelmi témáról. A tárgyilagos érvelés és a személyeskedés megkülönböztetése.
FELHASZNÁLÁS A NYELVOKTATÁSBAN BEMUTATÓ SZÖVEGEK KÉSZÍTÉSE IDEGENVEZETÉS FELADATOK A CÉLNYELVEN
FELADATLAPOK CÉLNYELVEN (KÉTTANNYELVŰ OKTATÁS)
A disputázás legfontosabb értékei A VITA - DEBATE A disputázás legfontosabb értékei - a kommunikációs készség és képesség fejlesztése terén - kooperációs készség és tolerancia - kritikus és logikus gondolkodás - ismeretszerzés és rendszerezés - érdekérvényesítés
A VITA (DEBATE)
Az ókeresztény kőfaragók története SZEREPJÁTÉK
KAPCSOLÓDÁSOK A VÁROS NEVE Quinque Ecclesiae Fünf-kirchen Pécs – „pec”,kemence, szikla (mészégetés) pet - öt, Öt, Pécsett eltemetett keresztény kőfaragó vértanú emlékét egy szláv eredetű szóban őrzi a város mai neve
Rajz készítése történelmi vagy társadalmi témáról.
REKONSTRUKCIÓ Modellek, makettek készítése
REKONSTRUKCIÓ Modellek, makettek készítése
REKONSTRUKCIÓ Tárgyak készítése hagyományos kézműves technikákkal
RÓMAI ÓLOMKATONÁK KÉSZÍTÉSE
KRISZTOGRAM PLAKETT
NYOMÓFORMA KÉSZÍTÉSE
KRISZTOGRAM KÉSZÍTÉS
Térben-időben való tájékozódás Egyszerű alaprajzok készítése A tanult helyek megkeresése a térképen
A TÉMA TOVÁBBGONDOLÁSA
A CELLA TRICHORA MAKETT ELKÉSZÍTÉSE A PROJEKT MÓDSZER A CELLA TRICHORA MAKETT ELKÉSZÍTÉSE
ADATGYŰJTÉS-ARCHÍV KÉPEK
VIRTUÁLIS SÉTA www.visualhungary.com/peregrinus
ALAPRAJZOK
3D MODELLEZÉS
ANYAGOK BESZERZÉSE
ÉPÍTŐANYAGOK
A MAKETT ELKÉSZÍTÉSE
CELLA TRICHORA AQUINCUMBAN PÁRHUZAMOK, ANALÓGIÁK CELLA TRICHORA AQUINCUMBAN
A PROJEKT HASZNOSÍTÁSA SZEMLÉLTETÉS TANULMÁNYI VERSENYEK FEJLESZTŐ FELADATOK TUDÁSTÁR, ADATBÁZIS ÖTLETBÖRZE
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! odrobina1@gmail.com