A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALTERNATÍV PEDAGÓGIÁK
Advertisements

Első előadás.
REFORMPEDAGÓGIA.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A reformpedagógia eszmetörténeti és mentalitástörténeti előzményei
Alternativitás az oktatásban
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
A kolozsvári Báthory Líceum
Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
Az intézményes nevelés és oktatás története
REFORMPEDAGÓGIA.
HERBART ÉS DIESTERWEG.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
NEVELÉSTÖRTÉNET.
A pedagógia eszmetörténet néhány kiemelkedő alakja
Szeretet, türelem, tolerancia
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
XX. századi neveléselméletek
Pedagógiai antropológia
Bevezetés a neveléstudományba
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
A görög és római kultúra
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A gyermekkép történeti alakulása
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Pedagógiai-pszichológia Tanárok II. fokozati vizsgára felkészítőjének tematikája 2012.
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
Tempus Közalapítvány Balla Ágnes április 23.
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
A reformáció.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar

TARTALOM 1. A neveléstörténet jeles képviselői (Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Herbart) 2. 20. századi reformirányzatok előzményei (John Dewey, Stanley Hall, Ellen Key) 3. Alternatív iskolák (Montessori, Waldorf, Freinet, Dalton-plan) 4. Az iskolaügy történelmi előzményei

A neveléstörténet jeles képviselői J. A. Comenius (1592–1670) Tanítás/Oktatás – Midenkit mindenre megtanítás művészete didaktikai és módszertani alapelvek Didactica Magna (Nagy Oktatástan) Orbis Pictus (A látható világ képekben)

A neveléstörténet jeles képviselői J. J. Rousseau (1712–1778) felvilágosodás, a liberalizmus és szabadgondolkodás Fordulópont Reformirányzatok gyermekkor „felfedezése” „Hagyjátok megélni a gyermekkort a gyermekben.” (Rousseau 1978: 77) negatív nevelés

A neveléstörténet jeles képviselői J. H. Pestalozzi (1746–1827) humanista pedagógia A nevelés legfontosabb köre a család gyakorlati nevelő (neuhofi kísérlet, stansi árvaház, yverdoni pedagógusképző intézet)

A neveléstörténet jeles képviselői J. F. Herbart (1776–1841) tradicionális, aszkétikus erkölcsi értékek - A nevelés célja az erkölcsös magatartás kialakítása felnőtt példamutató magatartása formális fokozatok (világosság foka, asszociáció foka, rendszer foka, módszer foka)

20. századi reformirányzatok előzményei John Dewey, amerikai pragmatizmus - cselekvés iskolája Stanley Hall - gyermektanulmányi mozgalom (gyermeki gondolkodás jellegzetességei) Ellen Key - A gyermek évszázada (1900), hagyományos pedagógia kritikája gyermeki jogok tiszteletben tartása, gyermek fejlődési igényeire szabott iskola

Alternatív iskolák - Montessori Maria Montessori rousseau-i ihletettségű Olaszország első orvosnője érzékszervi fejlesztés pedagógiai alapelve a gyermeki aktivitás és szabadság Eszközök és tanszerek

Alternatív iskolák - Waldorf-iskola Rudolf Steiner okkult világfelfogás - antropozófia Szabad Waldorf-iskola a gyermek egyedfejlődése során megismétli az emberiség őskortól napjainkig tartó kulturális fejlődésének főbb szakaszait szülők-tanárok-tanulók együttműködése epochális oktatás

Alternatív iskolák - Freinet Celestin Freinet aktív népiskola életközelség, a játékos és a természetes munka a nevelésnek nem szabad természetellenes kényszert alkalmaznia kísérletező tapogatózás szabad önkifejezés és a tartalmas közösségi élet

Alternatív iskolák - Dalton-plan Helen Parkurst Montessori tanítványa USA-beli Daltonban Szakkabinetek a nevelővel megállapodást kötve vállalták a munka elvégzését

Alternatív iskolák közös, általános jellemzői A gyermek tisztelete Pozitív gyermekkép Gyermeki szabadság és aktivitás „Életre nevelés”- azaz hasznos ismeretek oktatása Harmonikus személyiség fejlesztése Nincs osztályozás Stb.

Az iskolaügy történelmi előzményei első magániskolák görög kultúra ludus (kellemes foglalatosság, játék) Kr.e. 146-ban, Róma nagyhatalommá válása - schola Quintiliánus - retorika iskola, játékos tanulás Az oktatás tartalma a „hét szabad tudomány” (septem artes liberales) grammatika, retorika, dialektika aritmetika, geometria, asztronómia és zeneelmélet

Az iskolaügy történelmi előzményei 2. század - keresztény nevelés kathekéta iskolák római iskolák földi lét - keresztény hit az örökkévalóság pogány műveltség, és a keresztény vallás Szent Ágoston (354–430) középkoron - klerikusnevelés, kolostori, plébániai, székesegyházi iskolák jellemzőek

Az iskolaügy történelmi előzményei 12. század elején középkori egyetemek (universitas) studium generale (egyetemes tanulmányok) 1088-ban, Bologna (jogi tanulmányok) 1100-ban, Sorbonne (teológiai, jogi, orvosi és filozófiai karok) Aquinói Szent Tamás (1225?–1274), a skolasztikus filozófia

Az iskolaügy történelmi előzményei világi nevelés lovagi nevelés városi iskolák 14. században a reneszánsz és humanizmus Rotterdami Erasmus (1469–1536) A 16. században a humanizmus és a reformáció Luther Márton (1483–1546)

Az iskolaügy történelmi előzményei 16. század - ellenreformáció jezsuita szerzetesrend (Ratio studiorum - egységes iskola­szervezetet ) katolikus iskola reformja leánynevelés A 16. és 17. század I. Frigyes Vilmos oktatási kötelezettségről 1717. évi rendelet Népiskola 1777, Mária Terézia által kiadott Ratio Educationis

Az iskolaügy történelmi előzményei 1794-es porosz általános magánjogi törvény iskolaügy egyházi felügyelete helyébe az állam lép 1970 - Komprehenzív típusú iskolamodell átjárhatóság magába foglalja az összes általános képzést nyújtó iskolaformát 4+4+4-es rendszer

Napjaink iskolaügye Európai Unió interkulturális nevelés közös tartalmakat – kulcskompetenciák Bolognai Nyilatkozat kétciklusú rendszer bevezetése kredit-átszámítási rendszer (ECTS minőségbiztosítás hallgatók, kutatók, tanárok és oktatók mobilitása