Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Üzemszervezési alapelvek a szállodákban és a vendéglátó egységekben Az SZMSZ
Szervezet és szervezés kapcsolata Szervezet az emberek meghatározott céllal létrejött csoportja, melyben az egyének a cél érdekében folyamatosan tevékenykednek, erre szakosodott vezetők irányításával. Szervezés olyan tevékenység, amely kitűzött célok elérésének érdekében alakítja a szükséges munkafolyamatokat, az ezeknek megfelelő szervezeteket. Meghatározza és elrendezi az ezekhez szükséges munkaerőt és munkaeszközöket. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szervezés területei Vállalkozásszervezés Alaptevékenység szervezése Ügyvitelszervezés Igazgatásszervezés 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vállalkozásszervezés 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vállalkozásszervezés 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezet és szervezés kapcsolata Szervezeti célok és érdekek Egyéni célok, Formális és informális csoportcélok, érdeke Célok és érdekek átfedése (egybeesése) 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A szálloda üzem- és munkaszervezése Mi a szervezetünk célja? Milyen feladatokat tűzünk ki? Milyen alapelvek mellett szervezzük meg a munkát? 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Az üzemszervezés meghatározása meghatározza és csoportosítja a céljainak, feladatainak megfelelő munkafolyamatokat, meghatározza ezek megvalósításának módszereit és feltételeit: a szükséges munkaerőt, a munkaeszközöket és a munka tárgyát. a leginkább megfelelő szervezet kialakítása. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Üzemszervezési alapelvek tagolás és összehangolás, egyidejűség és folyamatosság, párhuzamosság, centralizáció és decentralizáció 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Tagolás – összehangolás mennyiségi munkamegosztás – horizontális minőségi munkamegosztás – vertikális időbeni munkamegosztás vezetői és végrehajtói munkafolyamatok megosztása 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Tagolás, összehangolás Folyamatok térben és időben különbözőek, azaz tagoltan vannak jelen, de feladatunk ezek maximális összehangolása Alaptevékenység: elszállásolás, ellátás, egyéb szolgáltatások Melléktevékenységek Nincs általános érvényű séma, ami minden szállodára vonatkozik. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Egyidejűség – folyamatosság A munkafolyamatok a szervezet rendjének és felépítésének a tartalmát jelentik. A munkafolyamatok térben és időben játszónak le. Munkafolyamat szintjei: részfolyamatok műveletek mozdulatok 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Egyidejűség, folyamatosság, párhuzamosság Nem lehet a szállodai szolgáltatásokat egységes munkafolyamatokba összerakni, mert ezek történhetnek párhuzamosan egymás után minden munkafolyamatot a vendég oldaláról szemlélünk. Folyamatosság: pl. csoportokat egy szintre helyezni 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Centralizáció, decentralizáció Leginkább a gazdasági és a marketing döntéseknél jelentkező alapelv. Bizonyos döntéseket központosítanak (pl. egységes marketing), de bizonyos munkafolyamatokat decentralizálnak (pl. egy szálloda önálló ajánlatai) Függelmi és funkcionális szervezés: irányítói fok szerint munkakapcsolati fok szerint 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Legjellemzőbb szervezeti formák Lineáris (vonalas) szervezeti forma Funkcionális szervezeti forma Törzskari szervezeti forma Divízionális szervezeti forma Mátrix szervezeti forma 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Lineáris szervezeti forma Egyszerű, jól áttekinthető, egyértelmű alá- és fölérendeltségi viszonyok jellemzik. Minden beosztottnak egy főnöke van, tőle kaphat utasítást, illetve neki tartozik beszámolási kötelezettséggel. Egyértelműen tisztázott a menedzsment rangsora. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Lineáris szervezeti forma A l s ó s z i n t ű m e n e d z s m e n t V é g r e h a j t ó s z e r v e z e t 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Funkcionális szervezeti forma Az elsődleges munkamegosztás funkciók szerint történik. A stratégiai és operatív döntési jogkörök a csúcsmenedzsmentben összpontosulnak. A csúcsmenedzsmentben kialakul egy alapvetően szakmai munkamegosztás. Az alsóbb szintű menedzsment, illetve szervezeti egységek az utasításokat több vezetőtől is kaphatják. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Funkcionális szervezeti egység 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Törzskari szervezeti forma Célja a vezető túlterheltségének csökkentése, a szakmai színvonal növelése. A szervezet kiegészül egy törzsegységgel, amely a különböző szakterületek szakértőit foglalja magába. A törzsegység véleményt alkot, de utasítási joga nincs. Feladatuk: tanácsadás a vezető számára. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Törzskari szervezeti forma 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Divizionális szervezeti forma Az elsődleges munkamegosztás tárgyi elvű, azaz: termékek, vagy vevők, vagy földrajzi értelemben vett piaci régiók szerint tagolják a szervezetet. Ebben a szervezeti egységben működnek az országos hálózattal rendelkező szállodai vállalkozások. Az irányítási, koordinációs és ellenőrzési tevékenységet központi egységek látják el. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Divízionális szervezeti forma 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Mátrix szervezeti forma A tárgyi elvű és a funkcionális munkamegosztás egyszerre jelenik meg. A funkcionális vezetők szakterületük irányítása során továbbra is a vállalat valamennyi tevékenységét átfogják. 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Mátrix szervezeti forma 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodai SZMSZ Törvényi előírás Társasági forma Szervezeti felépítés Üzletpolitikai cél SZMSZ 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Az SZMSZ tartama Társaság adatai, szervezete Feladatok, jogkörök: tulajdonos, ügyvezető, alkalmazott Munkaszervezés Üzemeltetési rend (szabályzat) Ügyviteli rend (szabályzat) 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Az SZMSZ felépítése Általános rész Működési rend 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Általános rész cég neve cég idegen nyelvű elnevezései ügyvitelben használt rövidítés cég székhelye társasági szerződés kelte cégjegyzék száma kelte statisztikai számjel bankszámlaszám adóigazgatási azonosító szám törvényességi felügyeleti szerv 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Általános rész Hosszú távú üzletpolitikai célkitűzések Tevékenységi kör megjelölése (TEÁOR) 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Általános rész társaság jogállása társaság képviselete cégjegyzés szabályai munkáltatói jogok gyakorlója, hatásköre 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Működési rend Munkáltatói jogok gyakorlása Belső szabályzatok, utasítások készítése Titoktartási kötelezettség Külső adatszolgáltatási kötelezettség Tömegtájékoztatás Az üzemeltetés ügyviteli rendje A dolgozók belső érdekeltségi rendszere 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A dolgozók belső érdekeltségi rendszere Ösztönözzön a vagyon, az eredmény növelésére, hatékony munkavégzésre bérrendszer prémiumrendszer jutalmazási rendszer bérpótlékok munkabéren kívüli juttatások, szolgáltatások 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Elszámolási rendszer – számviteli politika Kialakítása: a hatályos számviteli törvények és a gazdasági társaságokról szóló törvények alapján Alkalmazása: a szálloda gazdálkodási rendjének megfelelően 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Belső ellenőrzés, a számonkérés rendszere ügyvezető igazgató munkaterületenkénti vezetők munkafolyamatokba épített ellenőrzés 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti felépítés meghatározása tevékenységi körök szerint Igazgatóság Szálloda – szállásadás Vendéglátó egységek – ellátás Gyógyászat Kiegészítő tevékenység műszak mosoda biztonsági szolgálat garázs 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti felépítés meghatározása függelmi viszony szerint szervezeti felépítési sémában alá-fölérendeltségi viszony munkakörök kapcsolódási pontjait 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A Grand Hotel Hungaria szervezeti felépítése 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A Grand Hotel Hungaria szervezeti felépítése 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A Grand Hotel Hungaria szervezeti felépítése 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A Grand Hotel Hungaria létszám-szükséglete 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 4. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás