Projektmenedzsment Erőforrás tervezés
Az erőforrás definíciója „A projektgazdaságban az erőforrás fogalma valamennyi személyi és dologi eszközt magában foglalja, egyszóval olyan egységeket, amelyek felhasználhatósága korlátozott, költséget képez, vagy projektmunkát teljesít.” /Sándor Éva: Projektmenedzsment/
Az erőforrás tervezés szempontjai mennyiségi erőforrás- szükséglet tervezése erőforrás- felhasználás időtartamának meg-tervezése erőforrás- felhasználás költségeinek becslése felelősök, végrehajtók kijelölése
Az erőforrások csoportosítása anyagi jellegű erőforrás technikai jellegű forrás (gépek, berendezések, épületek, sbt.) emberi jellegű erőforrások pénzügyi jellegű erőforrás (pénzeszközök, hitelek, beruházási lehetőségek, értékpapírok stb.) kereskedelmi jellegű erőforrások katalitikus erőforrás (goodwill- cégérték, image, PR, minőség stb.) információ Ma már gazdasági értékkel rendelkezik. A megfelelő mennyiségű információ csökkentheti a piaci kockázatot, segít a tervekelkészítésében.
Erőforrások hozzárendelése A projekttevékenységekhez erőforrásokat kell rendelni. A projekttagok megbízásakor fontos az gyes feladatok elvégzéséhez hozzárendelt személyek vezetőivel való egyeztetés, és a személyek részére a megbízólevél elkészítése és kiadása. Az emberi erőforrások hatékony felhasználásának tudománya az emberi erőforrás- menedzsment (EEM).
Az EEM fogalma „Az emberi erőforrás- menedzsment (EEM) a menedzsment azon funkciója, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik, amelynek célja, hogy biztosítsa az alkalmazottak munkaerejének leghatékonyabb felhasználását a szervezeti és az egyéni célok megvalósítása érdekében.” /Dr. Gyökér Irén: Humánerőforrás- menedzsment/
Az EEM funkciói HR- tervezés Toborzás Kiválasztás Munkakörelemzés és -tervezés Munkakör – értékelés Teljesítményértékelés Kompenzáció Képzésfejlesztés Karriermenedzsment Szervezeti kommunikáció HR információrendszerek Munkaügyi kapcsolatok Elbocsátások, leépítések
Az egyes tevékenységek szervezeti értelemben jól körülhatároltak, és finanszírozásukra a tervezés időszakában külön költségkereteket állapítanak meg.
Az EEM fejlődési szakaszai PA- Personeel Administration – Személyzeti Adminisztráció PM- Personeel Managment – Személyzeti Menedzsment HRM- Human Resources Managment – Emberierőforrás Menedzsment SHRM- Strategic Human Resource Management – Stratégiai EEM