A gyermek a modern európai társadalmakban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az első házasság felbomlása
Realista építészet EKLEKTIKA
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A romantika Magyarországon
DUALIZMUS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Napocska Napköziotthon
Peremen billegő fiatalok
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
A magyarok vérzivataros századaiból…
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A reformáció hatása a gyermekfelfogásra Sola ScripturaSola Scriptura Sola gratiaSola gratia Egyetemes papságEgyetemes papság Munka: részvétel.
„A nevelés évszázada”.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Gyermek, család, társadalom
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Petőfi Sándor Élete és műve.
A család szerepe, jellemzői
Magyar Bioetikai Társaság 19. Nemzetközi Konferenciája szeptember Információ- kommunikáció- erkölcs ________________________________________________________________________.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
A magyarok vérzivataros századaiból…
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Magyar Nemzeti Galéria
Szobrászat.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A magyar klasszicizmus szobrászata
Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.
A gyermekkép történeti alakulása
A gyermekkor történeti alakulása
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Személyes életvitel.
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
A dajka a nevelés folyamatában
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Esély a szülőknek, lehetőség
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Előadás másolata:

A gyermek a modern európai társadalmakban

Joshua Reynolds

A 19. század Iskoláztatás Csökkenő születésszám a gyermek szerepének megváltozása család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek Csökkenő gyermekhalálozás Jövőbe való befektetés

A gyermekhez való ambivalens viszony gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások

Gyermeki ártatlanság - romlottság Pálcázott gyermek, ha kiált, Bosszúra hívja a halált. Ki a gyermek hitén mulat, Gúnyolt lesz vénen s lant alatt. Ki gyermeket kétségre oktat, Sírjában mindörökre rohad. Gyermek hitén ki nem nevet, Győz pokol s halál felett. (Blake: Az Ártatlanság Jövendölései, Kálnoky László fordítása

Barabás Miklós: Utcaseprő 1844

Than Mór 1863

Az eredendő bűn gondolatának újraéledése „Vajon nem alapvető hiba-e a gyermekeket olyan ártatlan lényeknek tekinteni, akiknek kis gyengeségei talán korrigálandók, ahelyett, hogy olyan lényeknek tekintenénk őket, akik romlott és ördögi hajlamokat hoznak magukkal a világra, és a nevelés nagy célja ezeket kiegyengetni?” (Hannah More)

A serdülő mint problémaforrás A gyermek-és/vagy fiatalkorú bűnelkövetők

A gyermek mint termelő – mint gazdasági teher A gyermekmunka Méretei Dilemmái Erkölcsileg hasznos? Természetellenes? Szabad munkaerő Rabszolgaellenes mozgalmak „Természet rendje”

Iskola ↔ család Kötelező iskoláztatás „Sok szülő éppenséggel nem törődik gyermeke iskoláztatásával, mert a ki maga sem tanult, az ritkán tudja a hasznos ismeretek értékét fölfogni és megbecsülni” (Népnevelők Lapja, 1868/31.) „kényszer-iskoláztatás behozatala” (Tanodai Lapok 1868/46.) Állam beleszólása a családok életébe A gyermek ismereteinek forrása az iskola Intézményesül a gyermek elkülönülése a társadalmon belül

Domanovszky, 1850-es évek

Than Mór 1855

Begas 1821

A gyermekhez fűződő érzelmek ↔ Társadalmi elvárások Reaburn 1811

John Hoppner 1803

Munkácsy 1879

Arthur Hughes 1866

Székely Bertalan 1875

Rippl Rónai 1890

Társadalmi elvárások a gyermekkel szemben Nevelhetőség Erkölcsi tökéletesedés Normakövető magatartás Iskoláztatás Életpálya megválasztása