A gyermek a modern európai társadalmakban
Joshua Reynolds
A 19. század Iskoláztatás Csökkenő születésszám a gyermek szerepének megváltozása család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek Csökkenő gyermekhalálozás Jövőbe való befektetés
A gyermekhez való ambivalens viszony gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások
Gyermeki ártatlanság - romlottság Pálcázott gyermek, ha kiált, Bosszúra hívja a halált. Ki a gyermek hitén mulat, Gúnyolt lesz vénen s lant alatt. Ki gyermeket kétségre oktat, Sírjában mindörökre rohad. Gyermek hitén ki nem nevet, Győz pokol s halál felett. (Blake: Az Ártatlanság Jövendölései, Kálnoky László fordítása
Barabás Miklós: Utcaseprő 1844
Than Mór 1863
Az eredendő bűn gondolatának újraéledése „Vajon nem alapvető hiba-e a gyermekeket olyan ártatlan lényeknek tekinteni, akiknek kis gyengeségei talán korrigálandók, ahelyett, hogy olyan lényeknek tekintenénk őket, akik romlott és ördögi hajlamokat hoznak magukkal a világra, és a nevelés nagy célja ezeket kiegyengetni?” (Hannah More)
A serdülő mint problémaforrás A gyermek-és/vagy fiatalkorú bűnelkövetők
A gyermek mint termelő – mint gazdasági teher A gyermekmunka Méretei Dilemmái Erkölcsileg hasznos? Természetellenes? Szabad munkaerő Rabszolgaellenes mozgalmak „Természet rendje”
Iskola ↔ család Kötelező iskoláztatás „Sok szülő éppenséggel nem törődik gyermeke iskoláztatásával, mert a ki maga sem tanult, az ritkán tudja a hasznos ismeretek értékét fölfogni és megbecsülni” (Népnevelők Lapja, 1868/31.) „kényszer-iskoláztatás behozatala” (Tanodai Lapok 1868/46.) Állam beleszólása a családok életébe A gyermek ismereteinek forrása az iskola Intézményesül a gyermek elkülönülése a társadalmon belül
Domanovszky, 1850-es évek
Than Mór 1855
Begas 1821
A gyermekhez fűződő érzelmek ↔ Társadalmi elvárások Reaburn 1811
John Hoppner 1803
Munkácsy 1879
Arthur Hughes 1866
Székely Bertalan 1875
Rippl Rónai 1890
Társadalmi elvárások a gyermekkel szemben Nevelhetőség Erkölcsi tökéletesedés Normakövető magatartás Iskoláztatás Életpálya megválasztása