Szolgáltatási munkatárs képzés – szolgáltatóipari alapképzés Képzők képzése program 2009. szept. 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
BPR – Business Process Reengeneering
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
E-learning alapú komplex képzések
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Drajkó László Ügyvezető igazgató Microsoft Magyarország KFT.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Nagy Zoltán: A reform emberei Értékteremtés érték a dolgokban rejlő lehetőség EU-s projektek lehetőségei hasznosság értékek átadása adott embereknek adott.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Az EEM helye a menedzsmentben
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Képzések a foglalkoztathatóság javítására a szolgáltatóiparban
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
HUN-DEV International Development Co-operation, Research and Management Non-Profit Ltd. EGYÜTTMŰKÖDÉS A DEBRECENI EGYETEM ÉS AZ SZTMK ALAPÍTVÁNY KÖZÖTT.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
BPR – Business Process Reengeneering
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Szolgáltatási munkatárs képzés – szolgáltatóipari alapképzés Képzők képzése program szept. 18.

Nemzet Munkaerő %M%I% SzSz%SzSz%% Kína India USA Indonézia Brazília Oroszország Japán Nigéria Banglades Németország A világ munkaerejének 50%-át biztosító tíz országA = M Mezőgazdaság I Ipar Sz Szolgáltatások USA munkaerő szektoronkénti megoszlása Tömeges migráció a munkaerőpiacon Szolgáltatások 2006 évi fordulópont – legtöbb foglalkoztatott globálisan International Labor Organization 2008 Magyarország: 3,1% 32,1% 64,8%

A foglalkoztatottság alakulása USA US Bureau of Labor Statistics.

Fenntartható fejlődés?

A fejlődés kulcselemei innováció, magas hozzáadott értékkel bíró termékek fejlett technológia magasan képzett munkaerő Forrás:IBM

“Az üzleti életben az a legnagyobb probléma, hogy az emberek nem tudják, milyen nyelven kommunikáljanak úgy, hogy megértsék egymást” Charles Holliday, CEO Dupont További szakterületek ismerete Speciális ismeretek SSME – service science képzések tudásintenzív szolgáltatási termékek növekvő kereslet képzett, komplex ismeretekkel rendelkező, ún. T-típusú munkaerő iránt

Service Science Discipline Classification System General 1.Service Science Education 2.Research in Service Science 3.Service Science Policy 4.History of Services 5.Case studies 6.Miscellaneous Service Foundations 1.Service Theory 2.Service Philoshopy 3.Economics of Services 4.Theoretical Models of Services 5.Mathematical Models of Services 6.Service Complexity Theory 7.Service Innovation Theory 8.Service Foundations Education Service Engineering 1.Service Engineering Theory 2.Service Operations 3.Service Standards 4.Service Optimization 5.Service Systems Engineering 6.Service Supply Chains 7.Service Engineering Management 8.Service Systems Performance 9.Service Quality Engineering 10.New Services Engineering 11.Computer Services 12.Information Technology Services 13.Service Engineering Education Service Management 1.Service Marketing 2.Service Operations 3.Service Management 4.Service Lifecycle 5.Service Innovation Management 6.Service Quality 7.Human Resources Management 8.Customer Relationship Management 9.Service Sourcing 10.Services Law 11.Globalization of Services 12.Service Business Education Human Aspects of Services 1.Service Systems Evolution 2.Behavioral Models of Services 3.Decision Making in Services 4.People in Service Systems 5.Organizational Change in Services 6.Social Aspects of Services 7.Cognitive Aspects of Services 8.Customer Psychology 9.Education in Human Aspects of Services Service Design 1.Service Design Theory 2.Service Design Methodology 3.Service Representation 4.Aesthetics of Services 5.Service Design Education Service Arts 1.Service Arts Theory 2.Traditional Service Arts 3.Performance Arts 4.History of Service Arts 5.Service Arts Education Service Industries 1.The Service Industry 2.Utilities 3.Wholesale Trade 4.Retail Trade 5.Transportation and Warehousing 6.Information Services 7.Finance and Insurance 8.Real Estate and Rental 9.Professional and Technical Services 10.Management Services 11.Administrative and Support Services 12.Educational Services 13.Health Care and Social Assistance 14.Arts, Entertainment and Recreation 15.Accommodation and Food Services 16.Public Administration Services 17.Other Service Industries

Szolgáltatástudományi képzések a világban

A magyar helyzet A szolgáltatási szektor teljesítménye a gazdaság teljesítményének 2/3 részét adja Szolgáltatóipar – munkaerőpiac értékelése Szolgáltatásfókuszú, piacorientált képzések szükségesek Oktatási és kutatási programok

A képzési programok stakeholderei A képzés résztvevői Képző intézmények – felsőoktatás, közoktatás, felnőttképzés Munkáltatók Állam

Kutatás: munkaerőpiaci jellemzők A munkáltatók max. 2 évre előre tudják megbecsülni munkaerőpiaci igényeiket Számos ma keresett állás (web fejlesztő, online pr munkatárs,.com trader…) 2004 előtt még alig volt ismert vagy nem is létezett A mostani hallgatók 38 éves korukra várhatóan 10 – 14 munkahelyet megjárnak A specifikus tudást nem a „hard skillek” jelentik

Munkavégzés a 21. sz-ban EgykoronTechnológiaManapság Egy információ egy időben, csak egy helyen Osztott adatbázisok Az információ mindenütt előállítható Összetett tevékenységhez szakértők szükségesek Szakértői rendszerek Egy generalista a szakértő munkáját is el tudja végezni A döntéseket vezetők hozzákDöntéstámogató rendszerek A döntéshozatal a munka része – minden alkalmazottnál Munkavégzés irodákban Vezeték nélküli adattovábbítás, laptopok Távmunkában vagy bárhol végezhető munka Mi kerestük meg az adatokat Automatikus azonosító és kereső technika A gépek maguk közlik Tervek biz. Időközönkénti felülvizsgálata Nagy teljesítményű számítógépek A tervek folyamatosan módosulnak!

Változó munkakörülmények Funkcionális osztályok Munkakörök Betanítás Teljesítmény Job redesign Folyamatos képzés Folyamat - teamek kompetenciák képességek Cross training Cross border BPR optimalizálás szeniorok

Kutatás – Munkaerőpiaci jellemzők Kínálat Kereslet Ellentmondások: Növekvő munkanélküliség - nehezen betölthető állások Elvárt az egyre magasabb tudásszint - diplomás állástalanok

Globális trendek Versenyben: emberek-eszközök-módszerek hármasa Globális szervezetek régiókban gondolkodnak - EMEA, APAC,NA,LACRO Termelés vs. szolgáltatás orientáció Magas szintű technológiák alkalmazása Globálisan integrált folyamatok

Mit tapasztalnak a munkáltatók? Együttműködés Problémamegoldás Nemzetközi szintű munkavégzés

Munkaerőpiaci elvárások Igényekre szabott oktatás, rugalmas képzési programok –Vállalatspecifikus képzések –Hiányszakmák, hiány-nyelvek oktatása Szakmai ismereteken túl Idegen nyelv (angol + másik) E-skills Soft skills Projektekben való gondolkodás lokális és globális piacismeret Üzleti folyamatok átlátása

HOA kompetencia rangsor

Fejlesztés iránya, tartalma „ Olyan szakemberekre van szükség, akik nemzetközi környezetben az IKT használatán alapuló magas hozzáadott értékű munkát tudnak végezni, átlátják az értékteremtési folyamatokat és rendelkeznek a szükséges készségekkel, munkakultúrával, szolgáltatói attitűddel. „ Felnőttképzésben: rugalmas képzési programok Iskolarendszerű képzésben: kiegészítő programok kidolgozása szakképzés

Felnőttképzés Szolgáltatóipari alapképzés kidolgozása DACUM műhelymunka – (Develop A Curriculum) DACUM tábla - ismeretek és készségek - feladatcsoportok; - elvárt magatartásformák - szükséges eszközök, felszerelések és anyagok - biztonsági és környezetvédelmi vonatkozások; Validálás Feladatcsoportok lépésre bontása kompetenciaprofil és –térkép Képzési program kidolgozása – akkreditált program júl.

Szolgáltatástudományi képzések Felnőttoktatás 1. Ügyfélkapcsolati ismeretek 2. Ügyviteli, operatív tevékenység 3. Hatékony kommunikáció 4. Idegen nyelvű kommunikáció 5. Operatív működést támogató funkciók 6. Vállalatok felépítése, működése 7. E-skills 8. Szolgáltatási ágazat specifikus szakmai ismeretek Szolgáltatóipari alapképzés

Szolgáltatóipari alapképzés 7 alapmodul + 1 ágazatspecifikus modul (pénzügy, telekommunikáció, IT, üzleti szolgáltatások, közszolgáltatások, kereskedelem, stb. – összesen 12 ágazat, SSC modulok magyar és idegen nyelveken is) 7 készségfejlesztő tréning (asszertív kommunikáció, konfliktus/panaszkezelés, önismeret, stresszkezelés, interkulturális kommunikáció, prezentációs készségek, virtuális csapatmunka) Szakmai gyakorlat

Service Skills Driving Licence Soft skills 1.E-skills 2.Idegen nyelv 3.Operatív folyamatok 4.Operatív támogatás, szervezeti működés Szolg. ágazat Cégspecifikus környezet

Szakmai modulok- 350 óra Ügyfélkapcsolati ismeretek (ügyfélorientált szemlélet kialakítása, ügyfélkapcsolati csatornák és formák, ügyféltípusok és tipikus reakciók, jogi ismeretek panaszkezelés, stresszkezelés + elmélyítő tréningek) Hatékony kommunikáció (ügyfelekkel és vállalaton belül, asszertivitás, tárgyalástechnika, prezentáció + elmélyítő tréningek) E-skills – belépés: felhasználói szint (hardver, irodai szoftverek, hálózatok, vállalatirányítási rendszerek + csapatmunka virtuális térben)

Szakmai modulok Operatív munkavégzés (munkafolyamatok átlátása, priorizálás, eszkaláció, projektorientált munka) Vállalatok felépítése, működése (szervezeti struktúra, stratégia, kultúra, vezetői stílusok, szabályok, kódexek) Operatív működést támogató funkciók (HR menedzsment, minőségmenedzsment, folyamat-menedzsment) Ágazatspecifikus ismeretek - orientáció

Szakmai nyelvi képzés – 380 óra Szintfelmérés – belépő szint KER A2, B1 Angol, német, francia és orosz konszolidáció + szintemelés (ügyfélszolgálat, telefonálás, , hivatalos levelezés, megbeszélések, stb.) + ágazatspecifikus szakmai nyelv Interkulturális kommunikáció tréning

Képzés zárása Szakmai gyakorlat – 120 óra Cél: tanultak cégspecifikus gyakorlatban való áttekintése, ismeretek összefoglalása Szakmai gyakorlatra javasolt forgatókönyv Komplex záró vizsga

Fejlesztés – KIK? Elvárás: legkorszerűbb ismeretek Gyakorló szakemberek a szolgáltató szektor számos területéről Kb. 30 fejlesztő – módszertani továbbképzés Dokumentumkezelő, csoportmunka rendszer október – március alapmodulok elkészítése

Fejlesztés - MIT? Modulfüzet – tanulói jegyzet Diasorozat PLAR – füzetek (Previous Learning Assessment and Recognition) Tanári segédletek az oktatáshoz Tréning forgatókönyvek Bemeneti kompetenciák szintfelmérő tesztjei idegen nyelvből, informatikából Idegen nyelvi oktatáshoz syllabusok A2 és B1 szintre Tananyagjegyzék az idegen nyelvek oktatásához Hozzáférhetők: regisztráció után a - Lotus Quickr programbólwww.sztmk.hu Munkapéldányok nyomtatott formában a TTT-n

Tananyagok státusza I.Változat Kipróbáltuk, módosítottunk, fejlesztünk, igényekhez igazítjuk CÉL: A minőségi elvárások és a képzési program által meghatározott kereteken belül maximális rugalmasság - partnerség

Próbaképzések Vállalati képzések In-house jelleggel - betanulás alatt állóknak (IBM,AVIS, stb. ) Nyílt piaci képzések munkanélküliek kismamák pályakezdők

Országos képzések SZMM – támogatás 500 fő képzésére országosan márciusig Felnőttképzők pályázata: 34 pályázóból 5 intézmény –Képzési tapasztalat –Vállalt képzési létszám –A képzés területi eloszlása Képzések indulása őszétől

Javaslatok - Tananyagfejlesztés Folyamatos revízió és továbbfejlesztés Eredmény: adott gazdasági ágazatra,régióra, szervezetre szabott anyagok - Beruházói igények kiszolgálása, tőkevonzás Nem érettségizett munkavállalók képzésbe vonása a tananyagok átdolgozása révén Eredmény: alkalmazkodóképesség és foglalkoztathatóság javítása Feladatbank kialakítása

Javaslat - képzőhálózat Kiválasztott felnőttképzők révén regionális képző-, továbbképző- és vizsgaközpontok kialakítása, működtetése Oktatók rendszeres továbbképzési rendszerének kialakítása Multiplikátorok „kinevelése” Szakmai vezetők hálózatának kiszélesítése

A képzés hozzáférhetőségének biztosítása Minél szélesebb rétegek képzésbe történő bevonása a közép- és felsőfokú oktatásban, Együttműködések kialakítása a közoktatás szereplőivel Eredmény: Idegen nyelveket beszélő egyetemisták, főiskolások, középiskolások jobb pályakezdési esélyei – beruházások esetén vonzerő (ITDH) További célcsoportok megcélzása: nem érettségizettek, szeniorok, stb.

Minimumprogram kialakítása Készségfejlesztés és a személyes hatékonyságot növelő szakmai modulok elvégzése idegen nyelvi képzés nélkül Munkaerőpiaci kulcskompetenciák fejlesztése, ügyfélorientált szemlélet kialakítása

Kérdések?

Köszönöm a figyelmet! Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány