Informatikai módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Benedek András – BME GTK APPI Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében V. Országos Távmunka Konferencia Budapest, december 7.
Advertisements

A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hagyományos szemléltető eszközök
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Hunya Márta módszertani szakértő
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
Készítette: Dobák Dóra 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Digitális vizsgáztató és értékelő környezetek.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Készítette: Pethő Balázs 1 Oktatási keretrendszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
Informatikai módszerek
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kompetensek lettünk? június 27..
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Előadás másolata:

Informatikai módszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.

Nyelvi-kommunikatív intelligencia (anyanyelv, idegen nyelv) Howard Gardner "többrétű intelligencia" elmélete (Theory of Multiple Intelligencies, Gardner, 1986) Nyelvi-kommunikatív intelligencia (anyanyelv, idegen nyelv) Matematikai-logikai intelligencia Térbeli intelligencia (konstruálás, érzékelés) Zenei intelligencia (komponálás, előadás) Kinetikus intelligencia (mozgás, sport, manipuláció tárgyakkal) Interperszonális intelligencia (vezető, mester) Intraperszonális intelligencia (sikeres önmegvalósító, képességeinek tudatában élő, fejlődő érett személyiség) Howard Gardner "többrétű intelligencia" elmélete (Theory of Multiple Intelligencies, Gardner, 1986), jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy kitáguljanak a nyelvi és matematikai képességekre koncentráló IQ-vizsgálatok keretei. Számos olyan képességcsoportot (intelligenciát) ír le, amely a számítógépes oktatási környezetben különösen hatékonyan fejleszthető. A hagyományos kulturális képességek (írás, olvasás, számolás) jelentik azt az alapot, amelyre az új kompetenciák, mint inter/transzdiszciplináris képességek ráépülhetnek. Ilyen, egyetlen tantárgyhoz nem köthető képesség például a szociális kompetencia (önbizalom, önirányítási képesség, felelősség és kockázatvállalás, önérvényesítés stb.) vagy a média világában való tájékozódás, melyet a digitális alkotás és tanulás képességeivel együtt nevezzünk informatikai kompetenciának.

A "digitális írástudás" (digital literacy) Más néven: "új alapismeretek" (new basic skills) vagy informatikai képességek (IT skills). Összetevői: idegen nyelvek ismerete, technikai (technológiai) kultúra (technological culture), vállalkozási készségek (entrepeneurship), társas (szociális) kompetencia (social skills). Seymour Papert (1993, 1996): a kétféle digitális képességszint “számítógépes írástudás” (computer literacy) helyett “információtechnikai jártasság” (technological fluency „Kereszttanterv”: valamennyi tantárgyban fejlesztjük az IKT kompetenciát Egy, az európai oktatás kívánatos tartalmait körvonalazó dokumentumban a hagyományos alap-képességek mellett (sőt: előtt, igen hangsúlyosan) megjelennek az informatikához kapcsolódó követelmények is. (European Council, 2000, 26) Az Európai Unió oktatáspolitikusai szerint a hagyományos kulturális képességek (írás, olvasás, számolás) jelentik azt az alapot, amelyre az új kompetenciák, mint inter/transzdiszciplináris képességek ráépülhetnek. Ilyen, egyetlen tantárgyhoz nem köthető képesség például a szociális kompetencia (önbizalom, önirányítási képesség, felelősség és kockázatvállalás, önérvényesítés stb.) vagy a média világában való tájékozódás, melyet a digitális alkotás és tanulás képességeivel együtt nevezzünk informatikai kompetenciának. Seymour Papert a kétféle digitális képességszint elkülönítésére a “számítógépes írástudás” (computer literacy) helyett új fogalmat vezet be: az “információtechnikai jártasság” (technological fluency) kifejezést. (Papert, 1993, 1996). Az egyre könnyebben kezelhető kommunikációs és információs technológiákat (IKT) alkalmazó eszközök elterjedésével a hangsúly a magasabb rendű digitális írástudás képességeire, az informatikai kompetencia teljes spektrumának kibontakoztatására helyeződik át. A Kereszttanterv (a Nemzeti Alaptanterv és a Kerettanterv alapján készült, az informatikai képességek tantárgyakhoz kapcsolódó fejlesztési lehetőségeit leíró dokumentum. (szerk. Körösné Mikis, 2002) ezt az igényes, az informatikai alapképzés szilárd talajára támaszkodó digitális írástudás-oktatást hivatott segíteni.

A digitális pedagógia módszerei az iskolában 1: Tanár- és diákszerepek IKT környezetben IKT technika Interakció Diákszerep Tanárszerep E-mail, levelezőlista, vitacsoport Aszinkronikus Részvétel Moderálás Beszélgető csoport Szinkronikus Audio-konferencia, Videokonferencia Jelenlét, esetleg moderálás Hangközvetítés, Képközvetítés Közvetített Hallgatás, nézés Választás, utólag: értelmezés Információs forrás Megtalálás, értékelés Irányítás, értékelés Szemléltető eszköz Tanulmányozás Bemutatás, értékelés Programozás Mobil A fenti összes funkció A legfontosabb változás a hagyományos pedagógiai környezethez képest az, hogy az elektronikus eszközökkel segített tanulás, az e-learning világában időben és térben kitágulnak az oktatás keretei. Ha kellő késztetéssel és megfelelő infrastruktúrával rendelkezik, a tanár nem csak az óra alatt, hanem a tanulási időn kívül is képes kapcsolatba lépni a diákjaival, fogadni az óra után, vagy a házi feladat megoldása közben felmerülő kérdéseiket és elektronikusan elkészített munkáikat. Az órán elhangzott legfontosabb információkat, szemléltető anyagokat saját oktatási web-oldalán helyezheti el, lehetővé téve a diáknak, hogy az iskolai laborból vagy otthonról is elérhesse, átismételhesse és kinyomtatva, vagy csak gépére töltve birtokba vehesse a tanár által összeállított tananyagot. A feleletek és a dolgozatok eredményei, helyes megoldással, esetleg magyarázattal, a tananyagra való hivatkozással szintén megjelenhetnek egy, csak a jogosultak számára hozzáférhető helyen. A tanulás otthoni és iskolai formái közelednek egymáshoz, az oktatási folyamat átláthatóbbá, a szülő és a diák számára egyaránt követhetőbbé válik. A digitális pedagógia (az oktatás és nevelés számítógéppel támogatott, esetleg az internetet, intranetet (helyi hálózatot) igénybe vevő módszerei) időigényes, jelentős munka-ráfordítással jár tanár és diák számára egyaránt. IKT = Információs és kommunikációs technológiák Forrás: Jones, 1999 (Ford. Kárpáti A.)

Előadás, szemléltetés (prezentáció) Multimédiás taneszközök használata A digitális pedagógia módszerei az iskolában 2.: Tanítási – tanulási módszerek Előadás, szemléltetés (prezentáció) Multimédiás taneszközök használata Tanuláselméleteken alapuló kognitív digitális taneszközök (cognitive tools) használata Digitális projekt Digitális értékelés és vizsga Előadás, szemléltetés (prezentáció): információszűrés, kép és szöveg kombinációja, ábrakészítés és elemzés. Multimédiás taneszközök használata: valódi taneszközökkel ötvözött, számítógépes kísérletezés, mérés, folyamat-modellezés stb.: aktív ismeret-elsajátítás és alkalmazás. (Pl. digitális lexikon, szótár, képtár). Tanuláselméleteken alapuló kognitív digitális taneszközök (cognitive tools) használata: ismeret-konstruálás személyre szabható, interaktív számítógépes tanulási környezetben (Pl. virtuális labor, oktatójáték, tudáskonstruáló és megosztó környezet). Digitális projekt: kommunikációs és alkotói képességek autentikus használata, egyéni, páros vagy csoportmunka keretében, a fentebb felsorolt eszközök alkalmazásával. Digitális értékelés és vizsga: egyénre szabott feladatsor, gyakorlási lehetőség, azonnali, diagnosztikus értékelés illetve teszt típusú számonkérés. Az előadás további részében valamennyi módszerre adunk majd példát

Előadás, szemléltetés (prezentáció) Az oktatásra készülve vagy egy kirándulás szervezése közben a tanár információkat keres, szűr és mutat be. A három művelethez technikai, szaktárgyi és szöveg-feldolgozási ismeretek egyaránt kellenek. Ezek nagy része megtanulható, de a digitális információs források manipulatív elemeit és egyéb, a hitelességgel és naprakészséggel kapcsolatos buktatóit csak a tapasztalat segít elkerülni. Ehhez a vizuális kommunikáció formáit éppolyan jól kell ismerni, mint a szűrési technikákat. (Szalay, 2002) A számítógép nemcsak azért jó oktatóeszköz, mert a filmrészleteket, ábrákat és szövegeket egyszerre kínálja, sokkal fontosabbak azok az interaktív lehetőségek, amelyekkel a megszerzett információ azonnal feldolgozható. A szimulált műszerekkel végzett mérések eredményeit a beépített statisztikai programmal feldolgozhatjuk majd a rajzoló szoftver segítségével megjeleníthetjük. A filmkockák kiemelhetők, felnagyíthatók, részleteik így elemezhetővé és grafikusan feldolgozhatóvá válnak. A film bemutatja, hogyan használható a prezentáció technikája a tanári és tanulói előadásban és a számonkérésben.

A multimédiás taneszközök fajtái “Üres”, tartalomnélküli munkaeszközök A tanári felkészülés segédeszközei Kommunikációs eszközök Információforrások Oktatóeszközök, integrált taneszköz-rendszerek Számítógéppel segített értékelés Oktatás-szervezési eszközök A számítógéppel segített tanítás és tanulás azoknál a tananyagrészeknél a leghatékonyabb, amelyek képi és hangzó illusztráció-igényesek. Könnyen belátható előnyt jelent a valamennyi tanuló önálló vagy páros munkáját lehetővé tevő s az eredményeket személy szerint nyilvántartó, elemző számítógépes feladatsor, ha a tananyag sok önállóan végezhető feladatot tartalmaz. Az önálló tanulásra alkalmas program a legjobb, ha az azonnali visszajelzés fontos feltétele a sikeres továbbhaladásnak és a témakör nem igénylik a tanár állandó, magyarázó jelenlétét, - elég, ha a szükséges ismeretek áttekinthető formában rendelkezésre állnak. Számos ilyen taneszköz érhető el a Sulinet weboldaláról (www.sulinet.hu, Tanár és Oktatás menüpontok). Taneszköz-értékelések olvashatók az Informatika és Számítástechnika Tanárok honlapján: www.isze.hu. Az egyes tantárgyak jó oktatási anyagait a tanári egyesületek honlapjairól is megismerhetjük, pl. www.tte.hu, a Történelemtanárok Egyesülete, vagy www.chemonet.hu, a Kémiatanárok Egyesülete honlapja. A jó oktatási szoftverek „önmagukban is jutalmazó” ismeretanyagot, feladatokat tartalmaznak, tehát a tanárnak nem kell a motiválásról állandóan, személyesen gondoskodnia.

kognitív digitális taneszközök használata A kognitív taneszközök nevüknek megfelelően a gondolkodás sokoldalú fejlesztését szolgálják. Olyan, az Interneten fizetség ellenében hozzáférhető, összetett informatikai környezetek ezek, amelyek integrálják a tananyagot, ennek feldolgozási lehetőségeit a tanuláshoz szükséges programokkal és értékeléssel. A kognitív taneszközök legtöbbje virtuális oktatási környezet (a továbbiakban: VOK). Szerepét és más rendszerekhez való viszonyát a fenti ábra szemlélteti: (Dósa, 2004,8) Egy jól megszerkesztett oktatási környezet képessé teszi felhasználóit arra, hogy a tananyagot elemekre (tananyag-egységekre) osszák fel, amelyek tetszés szerint kombinálhatók. Nyomon követhetik a tanulók aktivitását és teljesítményét. A környezet támogatja az önálló tanulást, elvezet hiteles információ-forrásokhoz, tájékoztat a követelményekről; valamint konzultációs segédleteket és gyakorló feladatokat biztosít az önellenőrzéshez. Számos kommunikációs csatornát is tartalmaz, beleértve az elektronikus levelezést (e-mailt), a csoportos vitát és a tanárnak egy diákkal vagy csoporttal folytatott eszmecseréjét (mentorálás). Ezen felül hivatkozásokat ad más ismeretkörökre, rendszerekre, a tananyagon belül és kívül egyaránt.

A kognitív tanulási környezet szervezeti modellje Valamennyi VOK-ra jellemző, hogy a tanulótól nagyfokú önállóságot, a tanulás megszervezésének képességét és belső motivációt igényel. A tudásanyagot (a tudományterület, angol nevén domain oktatásra kiválasztott ismereteit) és ennek részterületeit a tanár szerkesztett formában nyújtja a tanulónak. A tanuló munkájának megfigyelését, a folyamat koordinációját (a beadandó feladatok ütemezését, ezek értékelését) a VOK funkcióinak segítségével a tanár alakítja ki. A tanárnak tehát a távoktatási módszerek ismeretén túl a VOK alkalmazásának képességével is rendelkeznie kell.

Távoktatási környezetek

Digitális projekt A digitális projekt a projekt-módszer számítógépes környezetben megvalósított változata. Lényege, hogy a diákok a feldolgozandó projekt-témához az interneten keresnek információkat, a csoportmunka elektronikus levelezéssel, virtuális oktatási környezetben vagy digitális vitafórumon zajlik. Egy világszerte használt, a digitális projekt-munkát támogató környezet a Tudásfórum (Knowledge Forum, a továbbiakban: KF). A fenti ábrán a KF demo verziójának első oldala látható. A jegyzet (Note) a Knowledge Forum adatbázisának alapegysége. A jegyzet tartalmazhat szöveget, grafikai objektumot, fájlmellékletet és QuickTime videókat. A közös tudás-építésre szolgáló honlapot használó tanár diákjaival vitatkozhat, a véleményekhez csatolmányok (az ábrán: Attachments) fűzhetők, oktatófilmeket (Movies) illetve a tananyag elmélyítését segítő honlap-címeket (View Links) is be lehet illeszteni. Mivel az egyik jegyzet hozzáfűzhető a másikhoz, ez strukturált vita és közös tanulás lehetőségét is magában foglalja. A nézőke (View) a négy dokumentumtípusra történő hivatkozások könnyen átlátható szerveződésének megjelenítése. Alkalmas a közös munka előrehaladásának sematikus áttekintésére.

Számítógéppel segített értékelés Adatbázis tesztkészítővel, online tesztrendszer, adaptív teszt-program, kritériumrendszerek Kevéssé vizsgált, mennyire befolyásolja az eredményeket az informatikai tudás “Dinamikus tudástérkép”: részletes adatok az egyes itemekről - nehézség, megoldási idő... Nyitott kérdések értékelése félig megoldott Autentikus feladatok adhatók szimuláció, adatbázis, virtuális mérőeszközök segítségével

A Movelex Feladatgenerátor Legfontosabb jellemzők Sokféle feladattípus készíthető, rugalmas pontozás A feladatok véletlenszerű sorrendben jelennek meg a diák gépén A szerveren online követhető a tanuló munkája Azonnali nyomtatható a feladatlapok kiértékelése Magyarázat is beilleszthető a feladatlapokba Gyakorló üzemmódban a tanuló látja a a megoldásokat Beállítható kiértékelési szabályok (pl. ponthatárok) A feladatlapok regisztrációs kulccsal védhetők A MOVELEX (a szó jelentése "mozgóképes szótár") számítógépes mérés-értékelési rendszer. A felmérések eredményeként a kerettanterv elemei szerint lehet kimutatni, hogy a tanuló pontosan mit nem tud, ami aztán egyénre szabott programmal (gyakorló feladatokkal) korrigálható. Hálózaton a tanár saját gépén követheti a tanulók megoldásait, ha szükséges, üzeneteken keresztül irányíthatja őket (ez Interneten keresztül távolból is működik). A megoldások eltárolhatóak, többféle módon kiértékelhetőek. A MOVELEX feladatgenerátorra épülő termékek: Az első termék szint a feladatbank, amely egy-egy témakörre kidolgozott feladatsorokból áll, az egyes résztémák feladataiból véletlenszerűen válogathatók a kért nehézségi szintű feladatok. Első lépésként az alapfokú gépkezelői és középfokú szoftver üzemeltetői követelményeket lefedő feladatbank készül el. A második termék szint a feladatlap szerkesztő. Ezzel egyszerűen készíthetők különböző típusú tesztek (feleletválasztás, mondat-kiegészítés, párosítás, sorba rendezés, kezelhetők képek, hangok videók). A program szimulátorok a feladatlap szerkesztő kiegészítéseként kaphatók az oktatásban leggyakrabban használt szoftverekhez. A program szimulátor az eredeti szoftver menüinek és dialógus ablakainak fényképeiből összeállított program, amellyel az eredetihez hasonló környezetben gyakorolhatók, ill. ellenőrizhetők a különböző programbeállítások. A szimulátor animációs funkciójával – magyarázó szöveggel kiegészítve - lejátszható a menükön való lépkedés és a dialógus ablakok különféle beállításai.

Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 1. A szokásos feladatok (feleletválasztás, párosítás, …) megoldhatók párokban vagy kiscsoportban. A tanulók látják egymás megoldását, és üzenetekkel (chat) segíthetik egymást. Vannak speciális "társasjátékok", ahol az egyik tanulónak a másik tanuló irányítása alapján kell megoldania valamilyen feladatot (pl. autó irányítása egy városban).

Az irányító látja a teljes képet, és gombnyomással generált üzenetekkel irányítja a másikat.

Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 2. A vezető ismeri a célt (jelen példában a szupermarket), de csak a város kis részletét látja, ezért az irányító utasításaira kell hagyatkoznia.

Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 3.

Végül a vezető felismeri, hogy célba ért, ezzel vége a feladatnak. A helyes megoldás csapatmunka eredménye. Az irányítón múlik, hogy jó utasításokat ad-e és segítségével az autó vezetője mennyi idő alatt ér a célba . A vezetőnek jól kell ismernie az irányokat és középületeket jelző angol szavakat és kifejezéseket, és a nyilak segítségével gyorsan kell fordítani az autót. Végül a vezető felismeri, hogy célba ért, ezzel vége a feladatnak.

Oktatás-szervezési eszközök Osztálynapló, órarend-készítő, digitális ellenőrző könyv, e-statisztika, levelező lista, fórum stb. Közkedvelt  elterjedt  kötelező??? Az iskolai élet teljes nyilvánossága? – Adatvédelmi aggályok Szülők tájékoztatása: Osztályzat – SMS-ben: www.suliinfo.hu Iskolai honlap fejlődése: imázsteremtő tabló  oktatási portál Jó példa: www.vmg.sulinet.hu

A konstruktív tanulás Gyakorlat-közeli tananyag Cselekvési kompetencia, diák és tanár közös tudás-konstruálása Szituatív tanulás, releváns és autentikus problémák megoldása Többféle nézőpont érvényesítése Egyéni haladást és együttműködést egyaránt segítő tanulási környezet Módszerei: Egyéni haladási tempót figyelembe vevő tanrend Kognitív “tanonckodás” (cognitive apprenticeship Moderált képzés (anchored instruction) Enkulturáció: a diák bevezetése a szakértők világába Rendszeres, célirányos tanári segítség az egyéni tanulásban: kollaboratív környezet (pl. SCALE vitakörnyezet Sok páros és csoportmunka Kognitív “tanonckodás” (cognitive apprenticeship): a mester-tanár a gyakorlatban, illetve életszerű feladatok keretében adja át tudását Moderált képzés (anchored instruction): a tanár tanácsadói, mentori szerepben szabja meg a tanulási folyamat irányát és kereteit. Nem ad pontosan követhető utat, de kijelöli a helyes irányt és elakadás esetén magyarázataival, gyakorló feladatokkal tovább segíti a tanulót. Enkulturáció: a diák bevezetése a szakértők világába. A tanár a szakértői szerepet modellezi, pl. bemutatja a szakterület tudományos folyóiratait, hiteles internetes információforrásait, a szakmai érintjezés elfogadott módjait (Pl. konferencia előadás, poster, publikáció). Máűr a középiskola utolsó osztályaiban is alkalmazható, a tudományos-technikai közéletbe bevezető, gyakorlat-közeli módszer.