Matematikai képesség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Érvek, érvelés.
Képességszintek.
3. Két független minta összehasonlítása
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
4. Kreatív döntéshozatal
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A sérült agy működésének vizsgálata
Női agy, férfi agy Doreen Kimura.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A fejlesztő értékelés.
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Kontinuitás és változás
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia mint tudomány
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A PCOSZ evolúciós nézőpontból
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
A DIFER használata.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Az ízek világa Édes-savanyú…...
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Kutatásmódszertani dilemmák
Figyelem irányító ábrák
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
A NŐI AGY PSZICHOLÓGIÁJA AVAGY MIÉRT KÜLÖNBÖZNEK EGYMÁSTÓL ANNYIRA A NŐK ÉS A FÉRFIAK?
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Matematikai képesség

Férfiak előnye SAT-M: a legismertebb matematikai képességfelmérő teszt (fél szórásnyi különbség a lányokhoz képest) Igyekszik a tanulmányoktól független képességeket mérni

DE, az iskolai matek osztályzat összehasonlításában vagy egy szinten állnak, vagy a lányoké jobb

Mi lehet-e diszkrepancia oka? Különböző elméletek…

Szocializációs hipotézis A tanárok és szülők fiúkkal és lányokkal szembeni elvárásainak szocializációs következményei A környezet attitűdje befolyásolja a gyerekek matek iránti fogékonyságát

Ellenérvek: A lányok jobb osztályzatai ellentmondanak A lányok egy-két téren felülmúlják a fiúkat (számolási, adatfeldolgozási feladatok) Diákok együtt, ugyanannak a tanárnak az óráján sajátítják el a készségeket

Egyetlen alátámasztó érv: Fiúk, lányok képességfelmérő tesztjeinek eredményei évről-évre közelítenek egymáshoz Ha a fiúk, lányok neveltetése közötti különbség eltűnik, matek eredményeik is hasonlóbbakká válnak (20 évre visszamenő elemzés bizonyítja)

USA-ban a nemi különbségek rasszok szerint változnak: Legnagyobb férfi-nő különbség a fehéreknél

Nemek közti eltérés a különböző kultúrákban állandónak látszik: Amerikai és thaiföldi gyerekek, a lányok mindig a számolásban jobbak, a fiúk a feladatok megoldásában Hasonló eredmények japán, tajvani, amerikai általános iskolásoknál is

Evolúciós szempontból: A matematikai érvelésben előkerülő relációs problémákkal évmilliókon keresztül naponta kellett szembesülnünk Csak nem a formális szimbólumok nyelvén volt megfogalmazva a probléma

Mi állhat a férfiak jobb matematikai teljesítménye mögött? Felmerült a háromdimenziós forgatás terén megmutatkozó különbségek, DE erre nincs bizonyíték

Lehetséges okok: A matematikai érvelésben jól teljesítők a szöveges megfogalmazások matematikailag értelmezhető formába alakításában nagyon jók! Dark és Benbow vizsgálata átalakítási feladatokkal (pl. „a kollégiumi menzán minden négy , süteményt választó emberre öt fagylaltot választó ember jut”) A jó matekosok eredményesebben oldották meg ezeket az átalakításokat, mint a jó verbális készséggel rendelkezők

Bizonyított különbségek: A fiúk könnyebben megtalálják a szöveges algebra feladatok megoldását Hamarabb rájönnek, ha a feladatban túl kevés, vagy túl sok, felesleges adat van

Mi lehet a magyarázat? A lányok próbálják „automatikusan megoldani a feladatokat, vagyis hajlamosak a már kipróbált megoldási módok alkalmazására Kognitív komplexitás (számolás kis mértékben /lányok/, az alkalmazás egyértelműen komplex folyamat /fiúk/) Matek példák a fiúk szája íze szerint vannak fogalmazva (nem bizonyított, sőt..)

További magyarázatok: Lányok gyengébb teljesítményéért a „matematika szorongásuk” felelős (de akkor mért nem rontják le az iskolai eredményt?) Órák számától függ (de a matematikát kedvelők több órát fognak felvenni) A szülői/ tanári elvárások befolyásolnak vagy igazodnak?

További kutatások SAT-M eredmények több természettudományi és műszaki területen előrevetítik a majdani sikerességet Nők kevesebb írásbeli tudományos közleményt tudnak felmutatni (tudományos téren kevésbé sikeresek)

Nőkkel szembeni szándékos diszkrimináció az oka az alulreprezentáltságnak? Nem, a tudományok objektív kritériumokat fogalmaznak meg a teljesítmények értékelésénél. Doktorátust szerzett fizikusok, mérnökök 5 %-a nő, biológusok közt 25% USA lakosságának 3%-a ázsiai, de a mérnökök közt 20%-ban vannak jelen a feketék (népesség 15%-a) a tudományokban 5%-al képviseltetik magukat

Benbow eredménye: a SAT-M magas pontszámait elérők közt 10-szer annyi a férfi, mint a nő (~matematikai képességeket igénylő tudományterületeken dolgozó ffiak, nők aránya) + ázsiaiak jobbak, mint a fehérek, a fehérek pedig a feketéknél

Lehet hogy a nők egyszerűen fogékonyabbak az emberek iránt, és ezért más pályát választanak amellett, hogy szellemi képességeik jók lennének a természettudományokhoz?

Észlelés

Információ eljutást meghatározza: Érzékelésünk Agyunk hogyan kezeli az érzékszerveinkből beérkező információkat

A nők.. A nők érzékenyebbek a szenzoros ingerekre, abszolút küszöbük minden modalitásban alacsonyabb (kivéve látás) Ízérzés területén diszkriminációs képességük jobb, ízek azonosításában is Szaglásnál is Eltérő hormonális felépítés játszhat szerepet Tapintásnál is úgy tűnik van fölény

DE, nem biztos, hogy a szenzoros információk szervezésében találnánk lényeges nemi különbséget

Látás A nők látótere valamivel nagyobb A férfiak látásélessége jobb Férfiak kritikus fúziós frekvencia küszöbük magasabb (fény felvillanásra való érzékenység) Férfiaknál gyakrabban fordul elő színvakság

Dewar: a nők fogékonyabbak pl. a Müller-Lyer illúzióra Nőknek jobb a sztereoszkópos látása (térlátás-vizsgálatok eddig testközeli térben, e térlátásnak feltehetően a személyes téren belüli finom mozgások kontrollálásában van szerepük) a binokuláris diszparitás kezelésénél és a finom mozgások kontrolljánál megmutatkozó előny együtt fejlődhetett az evolúció során

Perceptuális fürgeségük is jobb a nőknek (különböző dolgok összehasonlításának sebessége)

Társas percepció Információs jelzések: szavak, hangszín, testtartás, attitüd, gesztikuláció, stb. Sokszor inkább a nemverbális jelzésekre támaszkodunk (pl. barátságosság) A nők jobban értik a hangszín, arckifejezések által közvetített jelzéseket A különbség főként a vizuális ingerek terén szembeötlőek

Evolúciós előnye segítette a férfidominanciájú világ konfliktusainak elkerülését az utódok gondozásánál is fontos volt, túlélési esélyüket növelte, ha a beszédre még képtelen gyerek igényeit ezekből kitalálta Saját empátiás tulajdonságainak átörökítését is elősegítette

Verbális képességek

A beszéd kezdetekor a lányok általában korábban és jobban kezdik el használni a szavakat Szókincsük nagyobb Nyelvtanilag pontosabban fejezik ki magukat Olvasás terén is a lányok vezetnek DE, narratív feladatoknál nincs elsőbbség!

Megőrződik-e a lányok elsőbbsége? Fluencia, helyesírás, nyelvtani helyesség terén igen De a verbális IQ-juk nem magasabb Verbális fluencia feladatnál adott idő alatt minél több szót kell produkálni (kikötést tartalmazókban a nők jobbak) „piros vagy fehér” dolgok megnevezésében is a nők jobbak (vagy könnyebben mozgósítják színeket jelző címkéiket, vagy rendelkeznek sajátos színmegnevezési készséggel) De „kerek” dolgok közül a férfiak tudnak többet megjegyezni

Jobbak-e a nők általában a verbális feladatokban? IQ tesztek verbális feladataival nézték Wechsler-féle IQ teszt verbális próbáival: ismeretek, helyzetek megértése, számolási feladat, számismétlés, szókincs Artikulációs készségen túl feltételez absztrakciós készséget is Pontszám magasabb a férfiaknál A nők mégsem rendelkeznek magasabb verbális IQ-val

Verbális emlékezet Szavak verbális felidézésében jobbak a nők Különbség minden életkorban Lányok jobbak a verbális emlékezetet feltételező, tényekre rákérdező tesztekben Hamarabb megtanulják a hangosan felolvasott szólistákat És hajlamosabbak a szavakat inkább értelmes kategóriákba rendezni Nők jobban emlékeznek az értelmes szövegekre is, értelmetlenben nincs különbség

Vizuális emlékezeti feladatban is jobbak a nők A nők valószínűleg könnyebben kapcsolják össze a tárgyakat a tárgyak elnevezésével (ez megkönnyíti a visszaemlékezést)

Incidentális emlékezet: olyan ingerek felidézésének képességét jelenti, melyre előzőleg nem hívták fel a figyelmünket Intencionális emlékezet: a bemutatott anyagra való szándékos visszaemlékezést jelenti Azt gondolnánk, h a nők jobbak a dolgok részleteinek incidentális felidézésében, ez azonban NEM így van!

Mi hívhatta elő a nők jobb verbális emlékezetét? A nők tereptárgyak alapján történő tájékozódásához nagyobb szükség volt a verbális memóriára, mint a geometriai stratégiák alapján történő tájékozódáshoz Vagy: a főzés, varrás, és az ehhez hasonló cselekvések inkább megkívánják az egyes cselekvési egységek előzetesen meghatározott sorba rendezését (elvégzendő házimunka sorrendjének megfogalmazása adaptív tulajdonságnak bizonyult)

Hormonális működés

A nemi hormonok a szexuálisan dimorf magatartásformák szerveződésében is szerepet játszanak A hím patkányok jobb navigációs képességei feltehetően poligámiájuknak köszönhető (pockok vizsgálata is igazolja) ev.: Fogamzóképes nőstényekért nagy területeket kellett bebarangolniuk a hím egyedeknek

Eltérő labirintus tanulási stratégiák Hímeknek a helyiség alakjára, sarkaira van szükségük Nőstényeknek: tereptárgyak alapján Korai hormonális hatások befolyása: a kasztrált hímek egészséges nőstények módján viselkedtek, a hormonkezelt nőstények pedig geometriai jelzőingereket használtak

Androgéneket, ösztrogéneket sejteken belüli specifikus receptorok kötik meg Nemi hormonok receptorai elsősorban a hipotalamuszban, hipokampuszban, agykéreg bizonyos területein (ezek strukturálisan eltérőek a nemeknél, különbséget valószínű az élet korai szakaszában érvényesülő hormonális változások okozzák)

Téri képességek humán szerveződése Vannak csúcsperiódusok, amikor a tesztoszteron szintje jóval magasabb a férfiaknál (prenatális időszak 8-24. Hetében, születés után 5 hónapos korig) Az agy a hormonális változásokra a legérzékenyebb Vizsgálat kül. hormonális rendellenességekkel

Androgén érzéketlenség tünetegyüttes Az androgén receptorok nem működőképesek, így az androgének nincsenek rájuk hatással XY kromoszómájú egyének, vannak heréik és termelnek is androgént

Idiopátiás hipogonadotrop hipogonádizmus Férfiak a nemi hormonok termelését szabályozó gonadotrop hormon hiányában szenvednek, nagyon alacsony tesztoszteronszinttel jár

Kongenitális adrenális hiperplázia (CAH) Kiugróan magas androgénszint Nőknél, ffiaknál egyaránt Oka: a mellékvesék által túltermelt androszteneidon túltermelése A CAH-lányok téri képességei nagyon eltérnek a többiekétől (forgatásos, vizualizációs feladatokban) CAH- fiúk: rosszabb téri képességek, mint az egészségeseknek

További vizsgálatok.. A kognitív funkciókban mutatkozó nemi különbségek még felnőttkorban, drasztikus hormonszint csökkenés mellet is megmaradnak Ffiaknál a matematikai érvelés ugyanolyan kapcsolatban áll a T-szinttel, mint a téri feladatok erdményei

Mesterséges hormonadagolás következményei: nemi átoperálásra váró, androgén terápiában részesülő nők, és ösztrogén terápiában r. ffiak: forgatásos próbákban nők jobbak lettek, nemi különbségeket nem mutató verbális érvelésnél nem volt változás

Tehát: androgén terápiában részesülő transzszexuálisok teljesítménye biz. Kognitív feladatoknál maszkulin irányban változik, az ösztrogén terápiában részesülők teljesítménye viszont feminin vonásokat ölt

Természetes hormonális ingadozások Bejósolható kognitív változásokkal járnak Hormonok mennyiségének változása a neuronok egy részében átmeneti változásokat eredményez: pl. hippokampusz területén magas ösztogénszint következtében megnövekszik a dendritek tüskéinek, szinapszisainak száma

Ösztogénszint női ciklus alatti természetes ingadozásának vizsgálata Ösztogénszint az ovuláció előtt tetőzik Hampson: a magas ösztrogénfázisban tesztelt nők jobbak voltak az egyébként is női előnyöket mutató tesztekben Alacsony ösztrogénfázisban lévők inkább a téri tesztekben voltak jobbak

Férfiak A legtöbb emlősnél megfigyelhető évszakos tesztoszteron változás (ősszel magasabb a T-szint, biztosítva a késő őszi felszaporodását) Miért? Akik nyáron születnek, azok jobb körülmények közé érkeznek

T-szint reggel a legmagasabb, majd a nap folyamán csökken magasabb T-szint rosszabb téri teljesítménnyel jár) A téri képességek ezért a nap további részében javulnak

Miért lehetett adaptív? Tavaszra feljavuló téri képességek olyankor segítették a vadászatot, amikor ritka volt a vad Öszrtogénkiugrás olyan viselkedésváltozást idézett elő a nőkben, amitől kívánatosabbá váltak, így teherbeesésük esélyi nőttek