A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991(184-200)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szociális munka a börtönben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A stratégiai tervezés módszertana
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Motivációs kérdezés technikája
A tanulók társas helyzete az iskolában
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A munka világával kapcsolatos tudás
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az élethelyzethez igazított tanulás. A tanulás célja kompetencia-többlet megszerzése; ahol a kompetencia: gyakorlatban hasznosítható tudás a működtetéséhez.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Tanuló szervezet.
Skizofrénia.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Az elnyomást elutasító/képessé tevő gyakorlat Összeállította: Ágoston Magdolna Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Esettanulmány és módszertan
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )

Elméleti bázis Kognitív pszichológia és szociális tanulás Az emberek viselkedését közvetlenül a gondolkodás irányítja Goldstein kiinduló pontjai  Az emberek legjobban úgy ismerhetőek meg, ha saját céljaikat követő cselekvéseiket megfigyeljük  Az emberek az őket körülvevő realitásokról a korábban tanultak alapján saját verziót alkotnak  Az emberek saját életükről „bizonyosságaik” birtokába alkalmazkodás segítségével jutnak

 Az alkalmazkodást befolyásolja az észlelő én: a saját magunkról alkotott kép arról, hogy hogyan érzékeljük a külvilágot  Az emberi észlelés és tanulás cselekvő módon tranzakciókban zajlik, ahol a cselekvő és környezete között a hatások kölcsönösek  Rendszerelmélet

Az emberi cselekvések módjai Alkalmazkodás: a külvilágra reagálva születik meg a saját cél és cselekvés Változatlanságra törekvés: saját egyensúlyát védi, a külső hatásokat igyekszik kizárni Behódolás: külső célokat követ A cselekvések a fentieket követve mindig egyedi módon, személyre jellemzően valósulnak meg

Goldstein jólét fogalma Jólét=egyensúly az alábbi három tényező között: Én-kép(lét) Önészlelés(tanulás) Szabályozó én(illeszkedés) A szociális problémák eredete: Konfliktus a fenti tényezők között.

A konfliktusok típusai  Az én-kép és az aktuálisan észlelt én közötti (pl életkor változása, fogyatékossá válás )  A szabályozó én és az észlelt én között: a körülmények nem engedik a célok követését, ez frusztrál; nincs elég motiváció és/vagy hit, hogy változtassunk  Az én-kép és a szabályozó én között: énképünk szemben áll értékeinkkel és hitünkkel

A szociális munka feladata  A konfliktusokhoz való viszonyulásunk határozza meg kapcsolatunkat a külvilággal.  Az alkalmazkodás változásokat hoz. A tervezett változások jobb alkalmazkodást eredményeznek. A szociális munkások feladata: a változások tervezésében segíteni a klienseket, ez= a problémamegoldás megtanításával, megtanulásával.

A tanulás formái Stratégiai tanulás: tudás és készségek elsajátítása Taktikai tanulás: a napi nehézségekhez történő alkalmazkodás Beilleszkedő tanulás: az én lehetőséget ad a külvilágról alkotott kép megváltoztatására, miközben teljesíti életfeladatait

A kliensek tanulási szintjei 1. Megkülönböztető tanulás: a kliensek egyre érzékenyebbek, és egyre több tudást szereznek problémáikról és a külvilágról saját közegeikben 2. Fogalmi tanulás: a kliens szinonimákat és eszméket tanul meg, melyeket használ a kommunikációs folyamatban 3. A törvényszerűségek tanulása: figyelembe veszi az én-képet és az értékeket 4. Problémamegoldás: a kliens új módon oldja meg környezetében problémáit

A kliensek tanulásának fejlesztési módjai  Úgy megerősíteni a klienst, hogy élete történéseinek olyan aspektusai is felszínre kerüljenek, amelyek eddig nem voltak ismertek számára  Olyan területeken növelni a kliens öntudatát, amelyek nem voltak számára ismertek, vagy amelyeket elkerült  Ráirányítani a figyelmét azokra a területekre, melyet tisztázatlanok, zavarosak, kiszűrni az irreleváns észleléseket

 Segíteni a klienst, hogy felülvizsgálja a külvilág és a saját mintáit, és azt, hogy ezek hogyan befolyásolják egymást  Bátorítani, ha tanulásában hirtelen ugrásokat tesz  Bátorítani a klienst, hogy vezessen naplót, hogy élete részleteit megérthesse és érzékelje a gondolatai és érzései közötti kapcsolatot  A házi feladatok és gyakorlatok megerősítik a különbségtételt/árnyalást a mindennapokban és bátorságot adnak a kliensnek hogy éljen vele

A segítés eszköze: a kommunikáció A szociális munkásnak meg kell tudnia: hogyan vélekedik önmagáról a kliens milyen szimbolikus feltevései vannak a világról és arról, hogy azok hogyan működnek gondolkodási stílusát; azt, hogy mennyire konkrét és kreatív személyes felelősségét: azt, hogyan magyarázza a vele történteket Milyen érzései vannak személyes élettörténetének eseményeivel kapcsolatban

A szociális munkás célja a segítésben A kliens konvergens gondolkodásnak fejlesztése, a divergens gondolkodás elérése.

Alkalmazott stratégiák a szociális munka céljának elérésében Részletezni a jelentéseket- a kliens kitágítja gondolatait és elképzeléseit, a rossz gondolatok feltörnek Képalkotó gondolkodás- a kliens látja, hogyan működik gondolkodása; szerepjáték, vagy részletes elemzése a történéseknek, amelyben a szociális munkás megmutatja, mi okozza a problémát

A szituációk dialektikus megfordítása, amelyekben a kliens lehetőséget kap, hogy más nézőpontot találjon A helyzetet meghatározó jellemzők megváltoztatása: segíteni a klienst, hogy a megteendő dolgokat más módon szemlélje

A szociális munkás gyakorlati feladatai Feltárás Biztonságos tanuló és gyakorló környezet biztosítása „Tanítás”/korrekció/fejlesztés A környezeti változások támogatása/kiemelés a környezetből Lehetőségek biztosítása a kliensnek, hogy új fejlettségi szintjének megfelelő lehetőségei legyenek