Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Ingatlan - adó v Adó  Célja: állami újraelosztás  Közszolgáltatások működtetése  Rendőrség, tűzoltóság, egészségügy  Végrehajtó szervezet.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
1 Szigethalom Város Helyi Gazdaságpolitikája Közmeghallgatás November 11.
Kárpótlás Készítette: Dr. Csák Csilla Dr. Csák Csilla egyetemi docens.
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
HELYI ADÓK, CÉGAUTÓADÓ, ILLETÉKEK JOGALKALMAZÁS Dr. Kovács Attila
Pannónia Kincse LEADER Egyesület május 21. Pannonhalma A mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások részletes feltételeiről.
K+F adóalap kedvezmény E-Qualitas Egyesület Badak Béla okl. könyvvizsgáló.
Általános forgalmi adó
A szállásadás adóügyi kérdései
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
Adózási alapismeretek 4. konzultáció Társasági adó
Társasági adó és osztalékadó évi LXXXI. tv..
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Vázlat; nem elégséges tananyag!
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A helyi adók.
11. Tétel Milyen határidőket kell ismernie vállalkozása szabályos és zavartalan működéséhez? Milyen bizonylatokat, nyilvántartásokat kell könyvelőjének.
Az évi C. törvény a helyi adókról 2008/2009/I.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Vagyon-, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem Mezőgazdasági tevékenység adózása az Szja-ban.
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Győr város helyi adóinak áttekintése és tájékoztató az építményadó mértékének tervezett változtatásáról SIMON RÓBERT BALÁZS Győr Megyei.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
naptól hatályos változások Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló évi LXXVIII. törvény alapján.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Köszöntjük a Vállalkozói Fórum résztvevőit ! január 20. Dr. Répás József polgármester.
Állampolgári jogok és kötelességek
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
Informatikát érintő adóváltozások BADAK BÉLA OKL.KÖNYVVIZSGÁLÓ
Személyi jövedelemadó 2014 Guzmics Zsuzsanna Audit Service Kft. GGI INDEPENDENT MEMBER
Készítette:Szalai Erika Salgótarján,2009. december.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Egyéni vállalkozásból származó jövedelem adózása Mezőgazdasági kistermelők adózása TB járulékok.
A társasági adó és az osztalékadó Törvényi háttere: évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalék adóról.(rövidítve:Tao.) A törvény célja:
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
PÉLDÁK.
Az adórendszer Colbert (francia pénzügyminiszter): „Az adóztatás olyan, mint a libatépés, annak tudománya, hogyan lehet a legtöbb tollat a lehető legkevesebb.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Közbeszerzési tudnivalók
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A kamarák, mint köztestületek lehetséges szerepe a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítésében.
Szlovák – magyar határmenti vállalkozások együttműködési lehetőségei a magyar számviteli- és adójogszabályok tükrében Mucsné Tóth Mária.
Készítette: Esenczki Fruzsina és Borbély Balázs RYBD2T, S7LJW9
A helyi adók.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók

A törvény 1990. évi C. törvény a helyi adókról Hazánkban a demokratikus választással létrejöttek az önszervező helyi hatalomgyakorlás szervezeti kereteit megteremtő önkormányzatok. A települési önkormányzatok alapvető feladata - a közhatalom helyi közügyekben való gyakorlása mellett - a helyi közszolgáltatások biztosítása.

A törvény A helyi sajátosságokhoz és igényekhez igazítható ellátása - melynek során nélkülözhetetlen a helyi közösségek kezdeményezőkészsége, áldozatvállalása is - elengedhetetlenné teszi az önkormányzatok önálló gazdálkodása feltételeinek megteremtését. A gazdasági önállósulás egyik eszköze a helyi adók rendszere. Ez a települési önkormányzat számára lehetőséget teremt a helyi szuverén adóztatási jog gyakorlására, s ezzel együtt a helyi adópolitika kialakítására.

Alapelvek a települési (községi, városi, fővárosi és kerületi) önkormányzat képviselőtestülete rendelettel az illetékességi területén helyi adókat vezethet be Adóalany: magánszemély, a jogi személy, egyéb szervezet, a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkező személyi egyesülése

Adómentes Adómentes valamennyi helyi adó alól az egyesület, az alapítvány, a közszolgáltató szervezet, a köztestület, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár és - kizárólag a helyi iparűzési adó vonatkozásában - a közhasznú szervezetnek minősülő nonprofit gazdasági társaság

Adókötelezettség Az adókötelezettség az önkormányzat illetékességi területén a következőkre terjed ki: az ingatlantulajdonra, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogra, nem állandó lakosként való tartózkodásra az e törvényben meghatározott gazdasági tevékenység gyakorlására

Helyi adók típusai Az önkormányzat rendeletével: vagyoni típusú adók, kommunális jellegű adók, továbbá helyi iparűzési adó bevezetésére jogosult.

Építményadó Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész. Az adó alapja az önkormányzat döntésétől függően: az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete, vagy az építmény korrigált forgalmi értéke Az adó évi mértékének felső határa: 1100 Ft/m2, a korrigált forgalmi érték 3,6%-a.

Telekadó Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő telek. Az adó alanya az, aki az év első napján a telek tulajdonosa Az adó alapja az önkormányzat döntésétől függően: a telek m2-ben számított területe, vagy a telek korrigált forgalmi értéke. Az adó évi mértékének felső határa: 200 Ft/m2, a korrigált forgalmi érték 3%-a.

Magánszemélyek kommunális adója Kommunális adókötelezettség terheli a meghatározott magánszemélyt, továbbá azt a magánszemélyt is, aki az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik. Az adó évi mértékének felső határa a meghatározott adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként legfeljebb 17 000 Ft.

Idegenforgalmi adó Adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt Mentes az adó alól a 18. életévét be nem töltött magánszemély; a gyógyintézetben fekvőbeteg szakellátásban részesülő vagy szociális intézményben ellátott magánszemély; a közép- és felsőfokú oktatási intézménynél tanulói vagy hallgatói jogviszony alapján a hallgató

Idegenforgalmi adó Az adó alapja a megkezdett vendégéjszakák száma Az adó mértékének felső határa: személyenként és vendégéjszakánként 300 Ft; az adóalap (pl. szállásdíj) 4%-a;

Iparűzési adó Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén állandó vagy ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási tevékenység (iparűzési tevékenység). Az adó alanya a vállalkozó Adóköteles iparűzési tevékenység: a vállalkozó e minőségben végzett nyereség-, illetőleg jövedelemszerzésre irányuló tevékenysége

Iparűzési adó Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó alapja a nettó árbevétel, csökkentve az eladott áruk beszerzési értéke és a közvetített szolgáltatások értéke az alvállalkozói teljesítések értékével, az anyagköltséggel, az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költségével.

Iparűzési adó mértéke Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértékének felső határa 1998. évben az adóalap 1,4%-a, 1999. évben az adóalap 1,7%-a, 2000. évtől az adóalap 2%-a. Ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó mértéke naptári naponként legfeljebb 5000 forint.

Adómentesség Az adómentesség, adókedvezmény csak azt a vállalkozót illetheti meg, akinek/amelynek a számított (vállalkozási szintű) adóalapja nem haladja meg a 2,5 millió Ft-ot.

Köszönöm a figyelmet! Forrás: Dr. Herich György: Adótan 2012, Penta Unió, Pécs 1990. évi C. törvény