E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Életminőség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Árnyéksereg Dilemmák és megoldási lehetőségek a szociális foglalkoztatásban Gyetvai Gellért.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R 20 éves a Fogd a Kezem Alapítvány 2011.
2. előadás.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A mozgáskorlátozott emberek szükségletei a kitagolási programban
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Szervezeti formák.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Településmarketing Értékaudit.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A felnőttképzések rendszere és gyakorlata az Esőemberekért Egyesület képzéseiben.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Minőségbiztosítási ismeretek
A támogatott lakhatás kihívásai
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Életminőség és kiváltási stratégia

2 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A gondoskodástól a támogatásig Standard kínálat helyett segítő intézkedések A végletekig differenciált speciális rendszer helyett integrált, közösségi alapú ellátások rendszere Deficitorientált szemlélet helyett a fogyatékosság szociális konstrukcióként értelmezése, ennek következményeire, az individuális szükségletekre figyelés, a „sikeres hétköznapok” szociális-gazdasági keretfeltételeinek megteremtése

3 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A gondoskodástól a támogatásig Tartós elhelyezés helyett felkészítés az egyre kisebb támogatást igénylő következő, akár ambuláns szolgáltatásokra Normatív támogatás helyett személyes költségvetés A szakemberek irányítása helyett az érintettek rendelkezési kompetenciáinak elismerése és fejlesztése Normalizáció helyett integráció / inklúzió

4 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Az integráció szintjei Téri integráció: a fogyatékos embereket ellátó intézmények földrajzi vagy fizikai értelemben vett közelsége a társadalom szokásos intézményeihez, szervezeteihez, közösségeihez Funkcionális integráció: a fogyatékos ember különböző szükségleteit nem külön, speciális szolgáltatásokkal, hanem környezete megfelelő többségi intézményeiben és közösségeiben elégítheti ki Szociális integráció: a fogyatékos ember közvetlen társas környezetének keretein belül zajló kapcsolatok kielégítő működése

5 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Az integráció szintjei Perszonális integráció: a fogyatékos ember számára különösen fontos személyekkel, családtagokkal, barátokkal együtt alkotott, az életkornak megfelelő privát szféra megléte Társadalmi integráció: az önálló döntési jogok gyakorlásának lehetősége, a fogyatékos ember törvényes állampolgári jogainak, igényeinek és felelősségvállalásának biztosítása

6 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Az integráció szintjei Organizatorikus integráció: a fenti szintek megvalósulását elősegítő szervezeti formák és struktúrák összessége: általában a többségi ellátás szolgáltatásaihoz való hozzáférés, s csak ezek hiányában vagy különleges esetben a speciális, de a többségi intézmények mintájára kialakított szolgáltatások biztosítása (Nirje 1994)

7 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Mit értünk minőségen? a gyakorlatra vonatkozó minőségi standardok szükségessége költségek csökkentése vs. szakmai standardok szociális szolgáltatások folyamatos evaluációja és színvonalának javítása a minőség megítélésének kritériumai, az egyes szereplők eltérő szempontjainak összeegyeztetése

8 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Mit értünk minőségen? hatástanulmány: azt vizsgálja, eléri-e az adott szolgáltatás a kitűzött célokat költséghatékonyság-elemzés: hasonló típusba tartozó szolgáltatások egybevetése a költségigény és a megtérülő haszon mentén elviselhetőségi tanulmány: a kínálatok és intézkedések lehetséges mellékhatásainak, a rendszer egyensúlyára gyakorolt következményeit nézi minőségelemzés: mennyiben teljesíti az adott szolgáltatás az előzetesen leírt minőségi standardokat (Heiner 1986)

9 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Mit értünk minőségen? „…valamely termék vagy szolgáltatás tulajdonságainak vagy ismérveinek összessége abban a vonatkozásban, hogy az mennyire képes bizonyos lefektetett vagy előfeltételezett követelményeknek eleget tenni” (DIN-ISO 9004/8402)

10 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Mit értünk minőségen? struktúraminőség: a materiális és környezeti feltételek, illetve a személyi struktúra tulajdonságai: tárgyi, pénzügyi és technikai ellátottság, szervezeti folyamatok és adminisztratív szabályozások, a szolgáltatás beágyazódása a regionális infrastruktúrába, ingatlan és környezet jellemzői, személyi források, szakember-ellátottság, képzettség és fluktuáció

11 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Mit értünk minőségen? folyamatminőség: a strukturális feltételek nyújtotta keretek közti működés funkcionális vizsgálata az individuális életminőség szempontjából eredményminőség: mennyiben nyújt az adott szolgáltatás a szakmai standardoknak megfelelő kínálatot, mennyiben szolgálja az individuális életminőséget, vagyis az objektív feltételekkel való szubjektív megelégedettséget

12 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Szükségletek és kínálatok Egy példa az önértékelésen alapuló minőségfejlesztésre: Schwarte – Oberste- Ufer: LEWO Soros Alapítvány, Kitagolás program 1999.

13 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A szociális rehabilitáció irányelvei Szükségletorientáltság Önrendelkezés Az imázs javítása Életkornak és kultúrának való megfelelés Az integráció támogatása Partneri viszony és tisztelet Individualizáció A szerepkörök kitágítása A kompetenciák fejlesztése Fejlődésorientáltság Jogok és védelem A különleges sérülékenység figyelembe vétele

14 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R 7 munkaterület, 33 tárgykör 1. A lakóhely, a lakás berende- zése és kialakítá- sa 2. A minden- napok felépítése, kínálatai és tevékeny- ségei 3. Együtt- élés 4. Nem-pro- fesszionális kapcsolatok és szociális hálók 5. Jogok és védelem 6. A munka- társak vezetése 7. Szervezet- fejlesztés

15 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R

16 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A legjelentősebbnek ítélt (<1,5) tárgykörök rangsora

17 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Az önkormányzati és civil intézmények által legfontosabbnak tartott tárgykörök

18 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Felhasználói mutatók

19 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Kínálati mutatók

20 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Profilok összehasonlítása

21 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Változó szükségletek ↓ változó intenzitású segítség