Új utak és lehetőségek a középiskolások tanulási kompetenciájának fejlesztésében Előadó: Horváth Sándorné gyógypedagógus
Saját módszereim a diszlexia, diszgráfia felismeréséhez Bemutatkozás Néma értő olvasás Hangos értő olvasás Helyesírás másolással Helyesírás tollbamondással Önállóan alkotott szöveg
Fejlesztési terv Nyelvtani ismeretek Irodalmi és nem irodalmi szövegek megértése Anyanyelvi kommunikáció Kommunikációs helyzetek változatai Beszédkészség, szövegek megértése Olvasás, írott szöveg megértése Szövegértés, szövegalkotás Írás, szövegalkotás Tanulási technikák Könyvtári és más információforrások Tanulás tanítása Szöveg feldolgozási technikák Saját tanulási módszer Önellenőrzés, önértékelés Önálló felkészülés Figyelem
Elérendő cél az érettségi - és a szakvizsgára Beszédhelyzetnek megfelelő közlés használata. A nyelvhelyességi és nyelvtani ismeretek alkalmazása a beszédben. Gondolatok, információk, érzelmek és vélemények egyszerű, érthető közlése, egyértelmű válaszok. Aktív szókincs használata. Mások véleményének meghallgatása, megértése Részvétel beszélgetésben, vitában. Saját vélemények megfogalmazása, álláspont megvédése. A tantárgyi szakszavak. Személyes és olvasmányélmények megfogalmazása, az önkifejezés képessége, a leírás, elbeszélés, jellemzés, vélemény, ismertetés stb. műfajában.
Egy tanuló füzetének bemutatása
Egy szorongó gyermek bemutatása írásképének és munkájának változásán keresztül
Általam használt eszközök
Szólás értelmezés Úrrá lesz valamin. Ő az úr a háznál. Ő viseli a nadrágot. Legény a talpán. Nem ismer irgalmat. Takarékos. Forr az epéje.
Szókeresés A szóhalmazban hányszor ismétlődnek a kiemelt szavak? hajnal – tenger – szíves – madár – este kalitka – könyv – szívesen – dallam – óceán – madár – madár – tudomány – nézeget – tenger – szívtelen – délben – esthajnal – nézeget – tengerész – tenger – kakas – madár – este – szív – vadrepce – szíves – terhelés – kelepce – szív – este – búgó – ás – nézeget – hajnal– atomok – alkony – alma – dárda – tenger – észt – este – meglepő – madár – piros – növekszik - délben – hajnal – este – sajnos
Artikulációs gyakorlatok rendít rizzsel selypít siker senki sírvers szelíd szinte szerzi szisszen terít tízet telít tipeg
Nyelvtörők Már itt volt ősz szinte, mikor egy őszinte ősz inte, hogy legyek őszinte, mert ő szinte őszinte. Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, az már elég hatalmas ok, hogy ne legyen hatalma sok.
Logikai fejtörők
Számítógépes gyakorlatok
Figura Teszt
Manuális logikai gyakorlatok
Szakirodalom
Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan Montagh Imre: Nyelvművesség (Múzsák 1989) Montagh Imre: Tiszta beszéd (Múzsák 1995) Gergényiné-Dr. Szamosiné: Gyakorló feladatok diszgráfiás és diszlexiás gyerekeknek (Filum) Ványi Ágnes-Schwalmné : Írd füllel! (Műszaki 2001) Schwalmné-Navratil Katalin: Szabálybarát (Nodus-Tárogató 2002)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! hogabi@gmail.com