A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás Siklós - Harkány április
szaktudás és az általános ismeretek együttes fontossága nyitottság, érzékenység, rugalmasság bizonytalanság, változás kezelése aktív hallgatás képessége kreatív légkör megteremtésének képessége etikus magatartás, viselkedéskultúra nemzetközi ismeretek Kihívások a XXI. század értelmiségével szemben
Szánhúzó kutyák közül is csak az első élvezi a szép kilátást!
(Felirat egy munkásfelvételi hirdetőtáblán) „NE JELENTKEZZ IDE, HA OLYAN VAGY, MINT EGY TALICSKA, CSAK ADDIG MÉSZ, AMEDDIG TOLNAK”
A.Gazdasági és társadalmi változás trendjei Európában B.Hazai kihívások a felsőoktatás számára C.Stratégiai válaszok
- A globalizált világ megatrendjei - A felsőoktatást érintő hatások - - az információs technológiák forradalma - - globalizáció és individualizáció - - tudásalapú társadalom - - a felsőoktatás missziójának változása - - az állam fokozatos kivonulása a felső- oktatás finanszírozásából - - az intézmények társadalmi értékelése, rangsorolása - - életen át tartó tanulás A.Gazdasági és társadalmi változás trendjei Európában
Tudásvállalat: A legtöbb dolgozó magasan képzett, igen tanult szakember, egy megkülönböztető elnevezéssel: tudásmunkás Tudásmunkás: Munkájuk nagyrészt abból áll, hogy az információkat tudássá változtatják, leginkább saját kompetenciájukat felhasználva
B. Hazai kihívások a felsőoktatás számára I. - csökken az egyetemi korú népességcsoport létszáma - kormányzati cél a professzionális menedzsment kiépítése a felsőoktatási intézményekben - csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - megfelelő méretű és profilú intézmények kiala- kítása - hallgatói mobilitás növelése: mobil munkaerő a hallgatói mobilitás megteremtésével kezdődik
- - a minőségbiztosítási rendszerek kiépítésének szükségessége - - hallgatói létszámnövekményre csak az AIFSZ fokozaton lehet számítani - - Magyarország a világ GDP termeléséhez 0,16%-al, a világ publikációs teljesítményé- hez 0,50%-al járul hozzá B. Hazai kihívások a felsőoktatás számára II.
Egyetemi szint Főiskolai szint AIFSZ ~ 50 % ~ 48 % ~ 2 % Jelen FSZ BSc, BA MSc, MA ? 20 % ? 40 – 60 % ? % Sejthető jövő?
C.Stratégiai válaszok - tudáspiaci szereplés irányítása az értékteremtés mindhárom területén (kutatás, oktatás, közösségi kapcsolatok) - a tömegképzés és elitképzés helyes arányának megválasztása - a lineáris rendszerre történő átállás, nemzeti értékek megóvása - idegennyelvű képzés általánossá tétele - a felnőttképzés önálló üzletággá történő fejlesztése - gazdálkodási funkció erősítése - a szervezeti IQ fejlesztése
Támogató erők Fékező erők
Esély: „Annak a lehetősége, valószínűsége, hogy valaki (valami) másokkal szemben elnyer, megszerez valamit” (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó Bp old.) objektív szubjektív szintetikus valószínűség
Támogató erők EU csatlakozás aláírása erős politikai akarat a reformot illetően európai tendenciák Bologna Nyilatkozat versenyszféra elvárásai felsőoktatási intézmények közötti verseny fokozódik kedvező lélektani helyzet (béremelés után) a tudomány ma nagy üzletté vált
Fékező erők a reform jelentős erőforrásokat igényel EU előírások teljesítése egészségügy, hadügy alkuereje magas az oktatói átlagéletkor demográfiai „gödör” következik a közoktatás reformja is szükséges a felsőoktatási reformhoz nő a munkanélküliség a diplomások között az egyetemi közösségek formálissá váltak tehetséges fiatalok a versenyszféra irányába mozdulnak az oktatói mobilitás csekély
„Ha éjszaka a baglyokkal huhogtunk együtt, akkor ne várjuk, hogy reggel a sasokkal együtt tudunk majd szárnyalni az égen” International Management