EU-s pályázatok bírálói szemmel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Projekt Partneri Jelentés készítése és benyújtása
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Kombinált Mikrohitel Program. Kombinált mikrohitel - közvetítői pályázat • Együttesen igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kedvezményes mikrohitel,
Beruházási projektek dokumentációja
A DAOP as időszak eredményei különös tekintettel Bács-Kiskun megyére Kúsz Tibor DARFÜ Kht.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
A projektek megvalósítása I.
Leggyakoribb hibák a KMH pályázatokban
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
Kis és közepes méretű internetszolgáltatók eszközbeszerzési és hálózatfejlesztési lehetőségei vissza nem térítendő EU-s pályázatok igénybevételével ÜZLETI.
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Mellékletek csatolása, feladás (gyakorlat)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttől a pályázatig
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Dobbantó projekt pályázati tájékoztató... a sikeres pályázáshoz szeptember.
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Pénzügyi és szakmai elszámolás
A projektek megvalósításának pénzügyi kérdéseiről.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
1 Közép-magyarországi Operatív Program Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása KMOP ADMINISZTRATÍV TUDNIVALÓK.
Projektfejlesztés DDOP /2F VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Európai Visszatérési Alap évi / évi allokáció szeptember 26.
Európai Menekültügyi Alap évi allokáció szeptember 18.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Vállalati tanácsadás - sikeres pályázók, sikeres pályázat a Közép-Dunántúlon.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Projekt tervezés és megvalósítás. Az üzleti projektek és a támogatási rendszer április 20.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
Vállalati tanácsadási szolgáltatás támogatása Mikro-, kis-, és középvállalkozások részére Gyakori hibák Nemessályi - Bistey Judit Észak-Alföldi KKV Tanácsadói.
TÁMOP „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban”
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
KDOP-4.2.1/B-11 Önkormányzati tulajdonú belterületi utak fejlesztése.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
KDOP-4.1.1/F-11 Környezetfejlesztési akciók a fenntartható településekért.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Röviden a közbeszerzésről
Pályázati információs nap Június 15.
Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
Barcsák Marianna KPSZTI
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Előadás másolata:

EU-s pályázatok bírálói szemmel Dr. Gróf Bethlen István – Molnár Ferenc

Tartalom Az EU-s pályázatok fogalma, fajtái Pályázás lépései Pályázatírás Szerződéskötés Projekt megvalósítása Fenntartási időszak Leggyakoribb hibák

EU-s pályázatok, EU-s támogatások Az EU-s pályázatok Magyarországnak az Európai Unióhoz való 2004-es csatlakozása óta érhetők el széleskörűen A pályázatok az Európai Unió támogatási rendszere szerint, minden EU tagállamban azonos elvek alapján működik, Brüsszeli irányítás és engedélyezés mellett.

EU-s pályázatok, EU-s támogatások Hogy mire lehet EU-s pályázatot kiírni, a Brüsszeli alapelvek figyelembe vételével, mi magyarok határozzuk meg. Minden egyes támogatott 100 forintból 75 Ft-ot fizet az EU, 25 Ft-ot pedig a magyar állam. 7 éves ciklusok vannak, az előző 1999-2006-ig, a jelenlegi 2007-2013-ig él.

EU-s pályázatok, EU-s támogatások Fajtái a térítés módja szerint: vissza nem térítendő támogatások (jellemzően), visszatérítendő támogatás

EU-s pályázatok, EU-s támogatások fajtái Hazai EU-s pályázatok Az EU-s pályázatok mellett egy kisebb körben a hazai intézmények is nyújthatnak támogatásokat bizonyos célokra. Ezek lehetnek minisztériumok, önkormányzatok, alapítványok, stb. Ezek a támogatások jellemzően kisebb összegű pénzek, és speciálisan meghatározott célokra fordíthatók. A pályázatokat magyar nyelven kell megírni.

EU-s pályázatok, EU-s támogatások fajtái Közvetlen EU-s pályázatok Léteznek az EU központjában, Brüsszelben elérhető pályázatok is. Ezeket az EU-s pályázatok a brüsszeli kiírások szerint, jellemzően angol nyelven kell megírni, és euróban igényelhetők. A támogatások, pályázatok céljai rendszerint nagy ívű ügyek, előnyt élveznek az olyan projektek, amiket több országbeli, régióbeli hasonló problémák megoldására nyújtanak be, azok együttműködésével.

EU-s pályázatok, EU-s támogatások Pályázat írás Pályázat nyerés =

Pályázás lépései- Pályázat írás Kiválasztjuk milyen fejlesztést szeretnénk megvalósítani Kereshetünk fejlesztéshez támogatást, Támogatáshoz illeszthetünk projektet. A lényeg mindkét esetben a megvalósíthatóság, a pályázat megírásának végrehajthatósága.

Pályázás lépései- Pályázat írás Minden egyes feltétellel egyeztetjük cégünket, és magát a projektet. A pályázat írásnak ezen része pont olyan, mint egy kirakós játék, a daraboknak igen pontosan passzolni kell, különben még a nyerésig sem jutunk el.

Pályázás lépései- Pályázat írás Pályázat írása Először is ki kell dolgoznunk, töltetnünk a teljes pályázati adatlapot, melyben találhatók automatikusan megadható céges információk, hosszabb kifejtést, indoklást és érvelést tartalmazó részek.

Pályázás lépései- Pályázat írás Pályázat írása Az adatlapot befejezve a mellékletek listáját kell átnéznünk. A pályázatok minden esetben kérnek bizonyos hiteles céges dokumentumokat. Ez természetesen kiírásonként eltérő lehet, vagyis minden pályázat írásánál más – és más mellékletekkel találkozhatunk. Számíthatunk banki információs igazolásra, cégkivonatra, aláírási címpéldányra és még sok minden egyébre amit csatolnunk kell megírt pályázatunkhoz.

Pályázás lépései- Pályázat írás Pályázat kivitelezése Jelenlegi szabályok szerint mind papíron, mind elektronikus adathordozón szükséges beadni a pályázatot, sőt általában előbbiből több példány is kell készítenünk. A pályázat akkor válik hitelessé, ha aláírás is szerepel rajta, azonban ennek követelményeit a különböző pályázatok különféleképpen adják meg. Ez tehát ismételten egy lényeges feltétel a pályázat írásakor.

Pályázás lépései- Pályázat írás Pályázat beadása A pályázat írás része a postára adással egy időre befejeződött. Értesítéseket kapunk a hatóságoktól az anyag érkeztetésére, formai befogadására és optimális esetben a pozitív bírálati eredményre vonatkozóan.

Pályázás lépései- Szerződés kötés A nyerési értesítőt követően a pályázat írás egy új szakaszába érünk: szerződést kell kötnünk a hazai hatósággal, akinek a pályázatot benyújtottuk. Itt szintén szükséges jellemzően bizonyos dokumentumok beszerzése és benyújtása, hasonlóan a pályázat írásakor..

Pályázás lépései- Projekt megvalósítása Egyes pályázatok esetében, erre már a beadást követően saját felelősségre van lehetőség. A pályázat írás után, a megvalósítás előre haladtával, a hatóság által előírt jelentésekben kell dokumentálnunk és megadott időközönként benyújtanunk. A jóváhagyott jelentések után kaphatjuk meg a megítélt támogatást, melyet a pályázat írása során terveztünk el.

Pályázás lépései- Fenntartási időszak Fontos, hogy mikor megkezdjük a pályázat írását, figyelembe vegyük a projekteknek, melyet elterveztünk, mindig van egy meghatározott, kötelező fenntartási időszaka. Ennek időtartama a pályázati kiírásban szerepel Önerő, üzemeltetési költség (5 év) 2/3 1/3 Elnyert pályázati összeg

Leggyakoribb hibák Pályázati útmutató A pályázati programok kidolgozásához szükséges részletes szabályokat és eljárási technikákat a pályázati dokumentációk tartalmazzák, amelyek egyik legfontosabb része a pályázati útmutató. A pályázati siker elemi feltétele az útmutató gondos végigolvasása, értelmezése annak érdekében, hogy valóban megfelelő pályázati programot válasszunk. Nem mindegy ugyanis, hogy a sokszor hetekig tartó pályázatkészítési munkálatokat egy valóban nyerésre esélyes pályázati program kimunkálásában dolgozzuk végig, vagy valamely – bármilyen csekélynek is tűnő – részlet félreértelmezése, észre nem vétele miatt felesleges munkába, kiadásba verjük magunkat és szervezetünket.

Leggyakoribb hibák Mellékletek A mellékletek a pályázat szerves részét képezik, így a mellékletcsomag összeállítását nem szabad maradék feladatként kezelni, és – tekintettel a hivatalos igazolások beszerzési időigényére – nem lehet az utolsó pillanatra hagyni. A mellékletek „kezelhetősége” érdekében célszerű külön jegyzéket készíteni, és a csatolt dokumentumokat sorszámozni.

Leggyakoribb hibák Költségvetés elkészítése A költségvetés elkészítésénél a lehető legnagyobb gondossággal kell eljárni, mert a pályázat befogadása után – a megállapodásban rögzített költségeken túl – egyéb költségek nem lesznek elszámolhatók.

Leggyakoribb hibák Eljárási szabályok Az uniós forrásokra beadott pályázatoknál gyakori, hogy nem értelmezik pontosan az eljárási szabályokat. Kiemelt figyelmet kell fordítani a közbeszerzési törvény alapos átnézésére, amennyiben ez releváns lehet az adott pályázati kiírásnál.

Leggyakoribb hibák Tartalmi és formai követelmények A pályázati kiírások legterjedelmesebb és egyben legkeményebb része a tartalmi és formai követelmények meghatározása. Ezeket a pályázóknak teljesíteniük kell. Ez egyaránt vonatkozik a pályázati programokkal elérendő állapotok felvázolására, a pályázatokkal szemben támasztott formai és tartalmi követelmények közzétételére, a pályázatok finanszírozási feltételeinek (támogatási keretek) bemutatására.

Leggyakoribb hibák Tartalmi és formai követelmények A pályázati kiírások legterjedelmesebb és egyben legkeményebb része a tartalmi és formai követelmények meghatározása. Ezeket a pályázóknak teljesíteniük kell. Ez egyaránt vonatkozik a pályázati programokkal elérendő állapotok felvázolására, a pályázatokkal szemben támasztott formai és tartalmi követelmények közzétételére, a pályázatok finanszírozási feltételeinek (támogatási keretek) bemutatására.

Leggyakoribb hibák Formai és jogosultsági hibák 1. A pályázat határidőn túl lett benyújtva (postai bélyegzőn szereplő dátum!); 2. A pályázat hiányos, vagy más ok miatt nem felel meg a kiírásban szereplő követelményeknek; 3. Olyan szervezet nyújtott be pályázatot, amely nem jogosult a jogszabályi rendelkezések értelmében pályázni (pl. Kht., közalapítvány); 4. Kötelező melléklet hiányzik a pályázati dokumentációból; 5. A kötelező helyeken nincs cégszerűen aláírva a pályázat;

Leggyakoribb hibák Formai és jogosultsági hibák 6. Nem a képviseletre jogosult írta alá az adatlapot, és meghatalmazás sem került csatolásra; 7. Nem áll rendelkezésre 2 teljes (365 napos) lezárt pénzügyi év; 8. A pályázó eredetiben csatolandó mellékletet csak másolatban csatolt be; 9. A bérbeadó hozzájárulása és bérleti szerződés nem került csatolásra. 10. Az igazolás az önrész rendelkezésre állásáról nem a megfelelő módon került csatolásra. (Számlapénz, bankbetét, értékpapír esetében igazolás, egyéb típusú önrész esetében nyilatkozat.)

Leggyakoribb hibák Formai és jogosultsági hibák 11. A pályázatot nem elegendő példányszámban (eredeti, másolati, elektronikus) és formátumban nyújtották be (Pl.: a CD lemez rendelkezésre áll, de üres, nem xdat formátumban tartalmazza az adatlapot, az xdat file-ban csatolt adatlap üres, vagy nem a megfelelő pályázati konstrukcióra vonatkozik.); 12. Területileg nem jogosult a pályázó: • A fejlesztés megvalósulásának helyszíne a pályázó magyarországi székhelye, telephelye vagy fióktelepe lehet. A pályázati kiírások keretében kizárólag a Pályázati felhívás és útmutató mellékletében felsorolt települések valamelyikében megvalósuló projekttel lehet pályázni; • Vidékies térségben (5000 fő alatti település vagy 100 fő/m2 alatti népsűrűség) kívánja a beruházást megvalósítani.

Leggyakoribb hibák Formai és jogosultsági hibák 13. Ágazati jogosultság hiánya 14.Árajánlat nem felel meg a tartalmi és formai követelményeknek: • Az ajánlat érvényessége lejárt, vagy a kiállítás dátuma régi; • Nincsenek részletezve a költségek (nettó, bruttó, ÁFA); • Amennyiben euróban vannak megadva a költségek, nincs átszámítva forintra, és nincs megadva az árfolyam, • Idegen nyelvű árajánlatnál nincs fordítás;

Leggyakoribb hibák Formai és jogosultsági hibák 14.Árajánlat nem felel meg a tartalmi és formai követelményeknek: • Használt eszköz beszerzése esetén az eladónak nyilatkoznia kell az eszköz eredetéről, gyártási idejéről, valamint arról a tényről, hogy az eszköz beszerzéséhez nem vett igénybe a projektet megelőzően hazai vagy európai uniós támogatást. A használt eszköznek a működéshez szükséges műszaki paraméterekkel kell rendelkeznie, és meg kell felelnie a vonatkozó előírásoknak és szabványoknak. 15. Nem az előírt VTSZ listában szereplő gép, berendezés kerül beszerzésre (csak normatív típusú pályázatnál!)

Leggyakoribb hibák Tartalmi hibák A forrás és költségtáblákat a pályázó nem töltötte ki; a projekt nem megfelelő (a szakmai koncepció elégtelen); a projekt meghaladja a megszabott maximális időtartamot a projektre kért támogatás magasabb a felső összeghatárnál; a pályázat szakmailag kifogásolható;

Leggyakoribb hibák Tartalmi hibák az egyes elszámolható tevékenységek költsége meghaladja az útmutatóban megengedett felső határt vagy arányt (pl.: ingatlan fejlesztés: maximum 20%); árajánlattal alá nem támasztott vagy azzal nem egyező költségtétel a részletes költségvetésben; a felajánlott önrész alacsonyabb, mint a megkívánt hozzájárulási arány és/vagy nem megfelelő módon igazolt; a költségvetés-készítés hiányosságai (el nem számolható költségek szerepeltetése, túlárazás, áfa-tartalom szabályozástól eltérő kezelése, tartalékképzési előírások téves alkalmazása).

Leggyakoribb hibák Túlárazás Néhány programnál sok pályázatot a költségek túlárazása miatt utasítanak el. Feltehetően a többletforráshoz jutás reménye vagy tartalékkeret létrehozása a célja annak, hogy többlet-költségeket is beépítenek a költségvetésbe. Az is előfordul, hogy a célok között indokolatlan beszerzést is megjelenítenek a pályázók, holott az útmutató világosan megjelöli, melyek az elszámolható költségek, s melyek nem azok.

Leggyakoribb hibák Határidő Hibának számít az is, ha nem tudják garantálni, hogy a projektet az előírt határidőn belül megvalósítják.

Leggyakoribb hibák Esélyegyenlőség, környezetvédelem, fenntarthatóság Nem fogadható el az olyan igény sem, amelynél a pályázó a projektben nem mutatja be megfelelően az esélyegyenlőség, a környezetvédelem és a fenntarthatóság elveinek érvényesítését.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!