A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyt az esélyteleneknek
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Egy innováció nyomában
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Felnőttkor.
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A gondozás,nevelés egysége
Az egyéni fejlesztési terv
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Korai hidroterápia a családban
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az öregkor.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szervezet energiaforgalma
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Biztos kezdet- gondolat
A szervezet energiaforgalma
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői Dr. Gallai Mária Gyermekpszichiáter Szakértő

A gyermek szükségletei széles perspektívából A mai gyermekek a holnap polgárai, dolgozói és szülői, a jövő társadalmának és a gazdasági fejlődésnek megalapozói. A jelenlegi társadalom akkor biztosítja jövőjét ha minden gyermek számára az egészséges, felelősségteljes és produktív élet megalapozásához szükséges feltételeket megteremti.

Mit tehet hozzá az idegtudomány? Mit gondoltunk régen? Mit tudunk ma? Az agy fejlődése az öröklött géneken múlik. Az agy fejlődése a gének és az egyéni tapasztalatok közös hatásának eredménye. A 3 éves kor előtti tapasztalatok csak kevéssé hatnak a későbbi fejlődésre. A korai tapasztalatok alapvetően befolyásolják az agy szerkezetét, és megalapozzák a későbbi képességeket. A korai évek biztonságos anya-gyerek kapcsolata pozitív keretet nyújt tanuláshoz, fejlődéshez. Így igaz. + A korai kapcsolatok az agy felépítését is befolyásolják.

Mit tehet hozzá az idegtudomány? Mit gondoltunk régen? Mit tudunk ma? Az agyfejlődés lineáris: a tudást egy életen át tartó gyarapodással szerezzük. Az agyfejlődés nem lineáris: vannak szenzitív időszakok, amik bizonyos készségek megszerzéséhez optimálisak. Ha ez kimarad, később nagyon nehéz pótolni. A kisgyermekek agya sokkal kevésbé aktív, mint a serdülőé vagy a felnőtté. A korai években a gyermek agya sokkal aktívabb, mint a felnőtté. Az agy aktivitása serdülőkorra lényegesen csökken.

Néhány adat Megszületéskor szinte az összes idegsejt jelen van az agyban – kb. 100 milliárd! Az újszülött agya súlya csupán negyede egy felnőttéhez képest Hálózat épül Idegsejtek velősödnek

Néhány adat Szinaptikus burjánzás: Születéskor egy idegsejtnek átlagban 2 500 kapcsolata (szinapszisa) van A 2. év végére kb. 15 000! Szinaptikus visszametszés - „kertész”: A nem használt szinapszisok a 2. év végétől pusztulni kezdenek A rendszeresen használt szinapszisok stabilizálódnak és felgyorsul a működésük

Szinaptikus hálózat fejlődése

Az agy szerkezetének kiépülése tapasztalattól függ Az egy időben ingerületbe jövő sejtek nyúlványokat növesztenek egymás felé („Fire together – wire together”) - a hálózat formálódik. Minden alkalommal, amikor végigfut az információ az idesejtek között, a kémiai és elektromos hatások megerősítik a sejtek közötti kapcsolatot – a hálózat érik. Az oda-vissza áramlás a leghatékonyabb – a szociális kapcsolatok jelentősége!! A nem használt, felesleges szinapszisok elpusztulnak – a hálózat stabilizálódik.

Kognitív hierarchia épülése - szinaptikus hálózat „alaptól felfelé” Nyelv Magasabb kognitív funkciók Észlelés Látás, hallás Első év -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 születés (hónapok) (évek) Source: C. Nelson (2000)

Érzelmi- szociális hierarchia – szinaptikus hálózat „alaptól felfelé” Másodlagos érzelmek Érzelmi és viselkedés kontroll Elsődleges érzelmek Alapvető szocializáció Első év -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 születés (hónapok) (évek) Source: C. Nelson (2000)

Mire van szüksége a gyermeknek? Alapvető fizikális feltételek biztosítására: Fedél Élelem Ruházat Mérgező anyagoktól mentes környezet A gyermek fejlettségének megfelelő tapasztalatokat biztosító tárgyi környezetre Pozitív, biztonságot jelentő, támogatást nyújtó, stabil kapcsolatra

Mi történik, ha nincsenek meg a szükségletek? Stressz! Pozitív stressz Tolerálható stressz Toxikus stressz Hormonális változások Adrenalin Kortizol Idegrendszeri változások

A tartós stressz megváltoztatja az agy szerkezetét Normál Brain architecture is created by the formation of connections between neurons as a result of interactions with one’s environment, and then the pruning of connections that aren’t used. Neural connections in different areas of the brain are responsible for different kinds of activities. For example, the prefrontal cortex and hippocampus house activities related to memory and decision-making (executive function). As you can see from these depictions of neurons, brains subjected to chronic stress have underdeveloped connections in these areas of the brain. In contrast, the Amygdala is the area of the brain that governs our “fear response”. As you can see, in brains subjected to chronic stress, neurons have OVERdeveloped connections in this area -- which can result in exaggerated assessment of and response to fearful situations. Krónikus stressz Source: C. Nelson (2008)

A toxikus stressz következménye Desmond Kelly, M.D. The Implications of Quality Early Education for Brain Development 2005

Üzenetek Az agy szerkezete folyamatosan épül a gének és a környezet együttes hatása következtében. Az agyi struktúrák hierarchikus rend szerint épülnek fel. Az agy fejlődésében a legaktívabb tényező a stabil, pozitív szociális kapcsolat.

Üzenetek folytatása A korai életkortól biztosított megfelelő környezet nélkülözhetetlen az agy megfelelő fejlődéséhez. A már stabilizálódott agyi struktúrák módosítása sokkal nehezebb és kevésbé hatékony. A korai életkorban nyújtott segítség messze eredményesebb és költséghatékonyabb, mint a későbbi támogatás.

Üzenetek folytatása Azok a lépések, amivel a súlyosan hátrányos helyzetű gyerekek szükségleteit a legkorábbi életkortól kezdve kielégítjük egyrészt morális kötelességünk, másrészt tartós invesztálást jelent a jövőnk társadalmába és gazdasági prosperitásába.

Köszönöm a figyelmet!