„BIZTOS KEZDET” / „SURE START” / modell program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi alapellátás
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Szakmai hét ig Vokony Éva: Bölcsődei ellátás Budaörsön
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Megbecsülés az idős embereknek
Ágazatközi együttműködés
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

„BIZTOS KEZDET” / „SURE START” / modell program BUDAPEST, JÓZSEFVÁROSI EGYESÍTETT BÖLCSŐDÉK Készítette: Scheer Ferencné Intézményvezető, programvezető

„ MINDEN ÁLLAMI GYERMEKVÉDELEM S A LEGTÖKÉLETESEBB GYERMEKVÉDELMI TÖRVÉNYEK ÉRTÉKTELENEK, HA HIÁNYZIK A TÁRSADALMI LELKIISMERET, AMELYIK EGYEDÜL TUDJA A GYERMEKVÉDELMET VALÓSÁGGÁ TENNI.” Dr. Dréhr Imre

Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék 300 férőhelyen 5 tagintézményben biztosítja a kisgyermekek napközbeni ellátását. 141 munkatársat foglalkoztatunk, melyből 91 szakdolgozó 85 szakképzett 5 szakképzetlen ebből 2 ez évben szerzi meg a szakképesítését

Józsefváros szociális mutatói: Lakosság szám: 80456 0 – 4 éves népesség száma: 3363 4 – 6 éves népesség száma: 1741 Népesség összetétele: komfortnélküli, rossz minőségű lakások nagy száma miatt, jelentős az alacsony státuszú népesség. Jelentős a roma származású népesség. Magas az alacsony iskolai végzettséggel rendelkező, munkanélküliek száma.

A kerületben lakó kisgyermeket nevelő családok egy része szociális körülményei és egyéb hátrányai miatt csak részben, illetve csak jó minőségű szociális ellátó- és intézményrendszer igénybevételével tud megfelelni szülői szerepének. A 0 – 3 éves korosztály estében a családi nevelést kiegészítő bölcsődei gondozás a Biztos Kezdet programmal kiegészítve képes biztosítani a családi környezetben hiányzó tárgyi feltételeket, a fejlődést elősegítő inger gazdag környezetet, a testi fejlődést biztosító rendszeres táplálkozást.

Biztos Kezdet modell program 2003 évtől Két azonos feltételekkel működő, 60 férőhelyes lakótelepi bölcsőde a bázis intézmény. / Baross utca 103/a és Baross utca 117 szám alatti bölcsőde / Saját intézményi személyi feltétel: 1 fő programvezető 30 fő csecsemő- és kisgyermekgondozó 2 fő élelmezésvezető, 2 fő szakács, 1 fő gyermekorvos, 1 fő fejlesztő-pedagógus 1 fő művelődésszervező, 1 -1 fő varrónő és fodrász

Partnereink alkalmazásában álló munkatársak: 2 fő védőnő / Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálat / 10 fő családgondozó / Józsefvárosi Gyermekjóléti Szolgálat Gyermekek Átmeneti Otthona és a Józsefvárosi Családsegítő Szolgálat / 1 fő gyermek- és ifjúsági programszervező / Józsefvárosi Kulturális Központ/

A program elindításának motivációja: A Józsefvárosban született gyermekek jelentős része, esélyeiben sérül, már a fogantatáskor. A 0 – 4 éves életkorban a fejlődési lemaradások, megtorpanások korai felismeréssel, a megfelelő tárgyi személyi feltétel biztosításával nem csak megállíthatóak, de vissza is fordíthatóak. Megelőzve ezzel a későbbi életkorban jelentkező tanulási nehézségeket, magatartás zavarokat.

A program célja: Minden kisgyermek érje el a saját képességeinek maximumát az iskoláskor kezdetéig! Szolgáltatásaink célja: A családi nevelés segítése, a kisgyermek optimális fejlődéséhez szükséges hiányosságok pótlása, kiegészítése. A szülők támogatása, szülői szerepük megerősítése valamint képessé tétele, hogy gyermekük testi- érzelmi és értelmi fejlődését biztosítani tudják. Szülői társaságok, önsegítő csoportok alakulása

A megvalósítás módszerei: 1. Korai komplex szűrő és fejlesztő program: A kisgyermekek, mozgás- értelmi- kommunikáció és nyelvi fejlődésének felmérése, követése. A szociális és egyéb hátrányból adódó esetleges fejlődési megtorpanások, lemaradások korai felismerése, korrigálása. 2. A gondozónők képzése: havi 1 alkalommal 5 óra. Esetmegbeszéléssel, tematikai tanácsadással kapnak segítséget, hogy a fejlesztést a gyermek természetes közegében a napirend részeként, a gondozási műveletek során valamint a játéktevékenység során alkalmazni tudják.

3. Családtámogató szolgáltatásaink: 0 – 4 éves korosztály napközbeni ellátása/ bölcsőde/ 0 – 6 éves gyermeket nevelő családok felvilágosító, szabadidős, közösségi tevékenységek biztosítása/ játszóház, baba – mama klub, szabadidős rendezvények/ Hátrányos helyzetű családok kisgyermekeinek optimális fejlődési ütemüket elősegítő személyi és tárgyi környezet biztosítása, fejlődési lemaradásaik korai felismerése, korrigálása./ bölcsőde, játék- és eszközkölcsönző / Fogyatékkal élő szülők gyermeknevelésének segítése./ bölcsőde, házi gyermekfelügyelet / Gyes alatt képzésen résztvevő szülők gyermekeinek az oktatás ideje alatti felügyelete./ időszakos gyermekfelügyelet / Védelembe vett kisgyermekek családban tartásának elősegítése. / bölcsőde, házi gyermek felügyelet / 0 – 6 éves gyermeket nevelő családok egészségnevelési, gyermekgondozási, háztartási, egészséges táplálkozási szokásainak kialakítása tanácsadással, közös gyakorlati megvalósítással./ bölcsőde, házi gyermek felügyelet, időszakos gyermekfelügyelet, játszóház, baba – mama klub, szabadidős rendezvények/

A program kulcsszereplője: A gondozónők – akik feltétlen bizalmat élveznek a szülők és gyermekeik részéről. Alapképzésük mellé kapott folyamatos szociális- gyermekvédelmi, gyógypedagógiai- kisebbség és romologiai ismeretek, kommunikáció- és nyelvi fejlesztés témakörben kapott továbbképzésük alkalmassá teszi őket, hogy a kisgyermek fejlődési lemaradásait a korai időszakban felismerjék, a család és a segítő szakemberek, együttműködő szervezetek szakembereinek segítségével időben korrigálni tudják.

A programunk erőssége, sikerének biztosítéka: A résztvevő családok bizalma Az önkormányzat döntéshozóinak, vezetőinek szociális érzékenysége, támogatása. A jó tárgyi és személyi feltételekkel rendelkező napközbeni ellátást biztosító két bölcsőde. A munkatársak szakmai professzializmusa, elkötelezettsége, motiváltsága, továbbképzési igénye, kreativitása, hivatástudata. A kerületben lévő társintézmények közötti kiváló emberi és munka kapcsolat, ami megsokszorozza, hatékonyabbá teszi erőinket, lehetőségeinket.

A program kedvezményezettjei 2003-2004 2004-2005 2005-2006 résztvevők összesen bekerülő családok száma Résztvevő családok száma Bölcsőde 144 Egyéb szolgáltatás+26 170 Bölcsőde 69 Egyéb szolgáltatás+17 86 169 Bölcsőde 77 Egyéb szolgáltatás+29 106 187 Bölcsőde 290 Egyéb szolgáltatás+72 362 526 0 – 4 éves gyermekek száma 181 179 196 556 4 – 6 éves gyermekek száma 46 49 53 148 Szülők száma 318 325 343 986 1230

A program kedvezményezettjei

A gyermekek szociális- mozgás- értelmi fejlődése a programba kerüléskor

A gyermekek szociális- értelmi- és mozgásfejlődési szintje a programba kerüléskor korcsportonként

A gyermekek fejlettségi szintje a programban való 6 hónap – 2 év részvétel után

Fejlődési szint változás 6 hónap – 2 év programban való részvétel után korcsoportonként

A PROGRAM FELÉPÍTÉSE

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET