A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Advertisements

Bókay János Humán Szakközépiskola tanév
Krúdy.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
A tanári munka értékelése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A közoktatás fejlesztésének időszerű kérdései Budapest november 22. Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető..
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Beiskolázási tájékoztató december
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Beiskolázás. Beiskolázás Választható iskolák Középiskola Szakiskola gimnázium szakközépiskola „szakmunkásképző’ nyelvi előkészítő évfolyam.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
NYELVI ELŐKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM Az első lépés az élethosszig tartó tanulás folyamatában?!
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A kerettantervek fejlesztése
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
A szaknyelvoktatás helyzete és jövője Hidasi Judit/ BGF
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
 Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY.
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Baross Gábor Közgazdasági és Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
DARUS a gyermekekért.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Szakiskolai fejlesztési program
1./ A magyar közoktatás rendszere
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért Egyesület alelnöke

A téma időszerűsége 2012 : huszonöt év ! idegennyelv-tudás az EU-ban Kész(ül) az oktatási államtitkárság nyelvoktatási stratégiája Kész(ül) az új miniszteri rendelet a két tanítási nyelvű oktatás irányelveiről

A két tannyelvű képzés céljai Használható nyelvtudás ← az idegen nyelv már a tanulás időszakában sem puszta tantárgy, hanem a tanulás eszköze Nyitottság, tolerancia más kultúrák iránt Összehasonlító tanulási módszertan ← hazai és külföldi taneszközök használata

Segítő körülmények kiegészítő támogatás államközi szerződések külképviseletek, kulturális intézetek támogatása előkészítő („nulladik”) év csoportbontás nyelvpótlék nyelvvizsgával egyenértékű érettségi

Nehézségek jelenleg nincs központi koordináció megszűnt az előfelvételi vizsga tanárképzés- és továbbképzés… taneszközök… változó nyelvstratégia,oktatáspolitika

Dilemmák Felvételi: Hogy mérjük a „nyelvérzéket” ? (Nyelvi képesség: fonetikai érzékenység; nyelvtani szabályok felismerése, kikövetkeztetése; szabályos és szabálytalan ösztönös megkülönböztetése; gyors emlékezetbe vésés) Az egységes írásbeli bevezetése óta speciális szóbeliztetéssel lehet mérni: pl. próba nyelvóra, dráma- és nyelvi játékok. Két tannyelvű ált. iskolából két tannyelvű középiskolába…

Dilemmák II. Mikor számít jó befektetésnek a két tannyelvű oktatás? Milyen értelemben legyen „elitképzés” ? Nemzeti, célnyelvi vagy integrált tanterv ? Szabad-e az órán nyelvet váltani ? Szükséges-e a nyelvtanári végzettség a szaktárgyat idegen nyelven tanító esetében?

Dilemmák III. Fordítsunk vagy írjunk tankönyveket ? Ideális megoldás: fokozatos nyelvi szintemelkedés, a szaknyelv tanítása ↔ lefordított magyar tankönyvek, külföldi kiadású könyvek

Aktualitások országos mérési eredményekhez kötött minőségi kritériumok a célnyelven tanítható tárgyak körének szűkítése

Köszönöm a figyelmet.