Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Magyar Diáksport Szövetség
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Szenvedélyek fogságában - a drogok
az általános iskolákban
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Napocska Napköziotthon
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A testnevelési tanterv.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Schulek Frigyes Két tanítási nyelvű Építőipari Szakközépiskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Egészség Betegség.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
A testnevelés szerepének és tartalmának átalakulása az elmúlt években Dr. Honfi László MEFS alelnök.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály VII. Nevelésügyi Kongresszus Budapest 2008. augusztus 25-28. AZ EGÉSZSÉGES ÉLETRE NEVELÉS TANTERVELMÉLETI VONATKOZÁSAI DR. HAMAR PÁL Tanszékvezető egyetemi docens Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar (TF) Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály

Rendszerváltozás és tantervelmélet Az 1990-es rendszerváltozást követő új értékpreferenciák Tantervelméleti paradigmaváltás A tartalom tágabb értelmezése Tantervi dokumentumok sokasága

Szomatikus nevelés - testnevelés A nemzeti megújhodás programja (1990) → az egészség védelme nemzeti ügy Az iskolai testnevelés már nem csak egy tantárgy, hanem egy komplex feladatkörű műveltségi terület → a mozgásműveltség és a motoros képességek fejlesztése, a testi és lelki egyensúly megteremtése, az egészséges életmódra nevelés, a káros szenvedélyek elleni harc, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakítása, rekreáció és rehabilitáció

NAT 2007 - kulcskompetenciák A testkulturális értékek csak a szociális és állampolgári kulcskompetencia részeként jelennek meg Fejlesztési feladatok vagy fundamentális célok Testkulturális kulcskompetencia

A testkulturális kulcskompetencia Az egészség, mint érték tudatosuljon a társadalmi és gazdasági élet minden területén. Az egyén legyen tisztában azzal, hogy az egészségmegőrzés, az egészséges életre nevelés nem elsősorban felkészítés a betegségek megelőzésére, hanem lehetőség az egészséges állapot örömteli megélésére és a harmonikus élet értékként kezelésére. Az egyén legyen képes az egészséget erősítő értékek felismerésére és az egészséget segítő magatartás elsajátítására. Utasítsa el a testi és lelki egészségét veszélyeztető tényezőket, s az egészséget károsító, veszélyes szokásokat, tevékenységeket. A testkulturális kulcskompetencia egyben életvezetési kulcskompetencia is. A pedagógiai tevékenység során elvárt a környezet által szabott egészségügyi és életvitelbeli követelmények, illetve az egészséges életmód értékeinek elfogadása.

A testkulturális kulcskompetencia – folytatás – Igény, a motoros, s az ezzel összhangban lévő szellemi képességek fejlesztése, folyamatos karbantartása. Kiemelendő a mozgásszükséglet szocializálása, mivel a sok mozgás, a motoros képességek fejlesztése a biológiai fejlődés-érés elősegítője. Elengedhetetlen, hogy a fizikailag aktív, cselekvő, tevékeny, testileg is harmonikus életvitel életfogytig tartó szokásrendszerben jelenjen meg. Az egyén sajátítsa el a sérülés-, és balesetelhárító mozgásformákat, az alapvető önvédelmi fogásokat. Elvárt magatartásforma a fogyatékkal élőkkel, így a mozgáskorlátozottakkal szembeni tolerancia.

Ajánlás „Egyetlen olyan terület, iskolai tantárgy van, amelynek elégtelen művelése, vagy pláne teljes hiánya perspektivikusan halálos lehet, ez nem más, mint a testnevelés.” (Báthory Zoltán) Legyen, központilag kinyilatkoztatott mindennapos testnevelés, vagyis heti öt, tantervileg szavatolt testnevelési óra az iskolákban!

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!