Szabó Győzőné Igazgató Jász-nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Számadás a talentumról
Ha nem használja, elveszíti Alul teljesítő tehetség-jelöltek
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Vélemények a tehetségről
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Tehetségazonosítás gyakorlata
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Csoport munka.
A kulcskompetenciák.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Tehetség, tehetségazonosítás
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Egyéni döntések a szervezetben
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A pedagógus.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
A pszichológiai mérés alapjai
A tehetséggondozás rögösebb útján
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Szabó Győzőné Igazgató Jász-nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai intézet „Hamu és gyémánt” a személyiség egyenlőtlenségei, mint tehetség jellemzők Szabó Győzőné Igazgató Jász-nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai intézet

Tehetség definíció helyett (Csermely P. ) Intellektuális (tradicionális) tehetség Speciális (manuális, művészi, szociális, spirituális) Kreativitás –játék (nem megbízható) Érzelmi érettség (siker és kudarc) Hálózatképzés, kapcsolatrendszer

A tehetség 42 prototípusa Intellektuális Kreativitás Társas érzelmi Fizikai képességek Iskolai képességek Technikai képességek Művészeti képességek Interperszonális képességek Alul teljesítés

A tehetség megnyilvánulása (Füllér Gizella) Egészséges, vitális szervezet. Testi adottságok, kiegyensúlyozott idegrendszer, magasabb energiaszint, nagy teherbíró képesség, mozgásban érzi a ritmust, testséma, térérzékelés kialakultabb.

A tehetség megnyilvánulása kisgyermekkorban (Füllér Gizella Sokoldalú érdeklődés. Elmélyült, korai érdeklődés, kérdezősködés, hamarabb beszél, nagy aktív szókincs, önállóan megtanul olvasni, nagy képzelő erő, jó memória, értelmezi az eseményeket, valós gondolkodás

A tehetség megnyilvánulása kisgyermekkorban (Füllér Gizella) Érzelmi élet. Mély érzésű, ragaszkodó, de nem dependens, konstruktív az egyedüllétben, erős akarat, magas önfegyelem, sikerélmény éhség, belső motiváció, kezdeményezés, gyűjtés, nehezebb feladat választás „tudom én egyedül”

A tehetség megnyilvánulása Együttműködés. Nyitott, kezdeményező, szívesen barátkozik idősebbekkel, jó szervező. Valószínűbb, hogy tehetséggé válik. Nincs két egyforma ember. Elsősorban gyermek.

Nincs egységes személyiség profil Ellentmondásos jellemzők: a kreativitás paradoxonja (hiperaktivitás- kitartás, konformitás- nonkonformitás, fantázia- valóságérzet, nyitott-zárkózott,humoros-komoly, pedáns-lezser,magas IQ-naivitás) „A kiegyensúlyozott, harmonikus személyiség inkább gátolja,semmint segíti a kreativitást” (Csíkszemtmihályi)

Életkori szakaszok Terhesség: zene, gasztronómia 0-1év zene, vizualitás, úszás 2-3 értelmi képesség, kézügyesség, 4-7 teljes körű értelmi, érzelmi(egy sport, egy hangszer, egy idegen nyelv) 8-14 több minden kipróbálása 15-20 önálló tehetséggondozás 21-30 szakosodás, versenyzés 31-50 sokoldalúság, váltások 51-70 perfekcionizmus, a fiatalkori vonzalmak újra éledése 71-80 bölcsesség, társas játékok 81- nyugalom, meditáció

Tehetségtípusok A jó tanuló (képzetlen pedagógus) A feleselő (rémálom ) A deviáns ( bezár, pálfordulás) A rejtőző ( letagadja) Kiegyensúlyozatlan, aránytalan Önállóan tanuló (lényegkiemelés, továbblépés)

Távoli kapcsolatok Alsó 20 %-ból kikerülni –megtanulni valamit A felső 20 %-ba bekerülni, kapcsolatok Távoli kapcsolatok építésének képessége (szóba állás) Pozitív tartalmak kisugárzása, kapcsolódási potenciál

Amit meg kell tanulniuk Az önálló véleményt meg kell védeni Jót, s jól Siker és kudarc elviselésének képessége Kitartás, elmélyedés Mintakövetés

„Ha úgy vesszük az embereket, amilyenek, akkor rosszabbá tesszük őket „Ha úgy vesszük az embereket, amilyenek, akkor rosszabbá tesszük őket. Ha úgy kezeljük őket, mintha azok lennének, akiknek kellene lenniök, akkor segítjük őket azzá válni, amivé válni képesek. J.W.Goethe

Tehetségfejlesztés, tehetségfejlődés Tér és idő az elmélyülésre Kevés TV, sok olvasás Eszközjáték, „mintha” tevékenységek preferálása Természet, természetes anyagok közelsége Játék

A személyiség kreatív jellemzői Nonkomformitás Komplexitás preferencia Kockázatvállalás Önálló gondolkodás Türelmetlenség Önérvényesítés Dominancia Kíváncsiság, érdeklődés Energikusság Eredetiség, ötletesség Kitartás Játékosság, humor

Önértékelés, személyes hatékonyság Belső késztetés Személyes cél Valóságról alkotott kép

Komplex megközelítés Erős oldalak fejlesztése Kiegyenlítés (mérsékelten) a gyenge oldalak fejlesztése Szociális helyzetjavítás Kiegészítő tevékenységek (feltöltődés)

A kreatív gyermek, fiatal Megkérdezi ami másnak evidens (büntethető) Saját ötlete van, mással szemben kritikus, Jobban viseli a frusztrációt, konfliktust Nagyobb a magabiztossága

A kreativitás kioltása Túl sok szabály Érdeklődés –kötelesség Teljesítmény –szorongás Szociális szerepek Szabadidő (bambulás) Szűk tevékenység skála

Kreativitás és személyiség I. Sternberg, Eysenck Nyitottság az újdonságokkal szemben Komplexitás preferencia Feladat iránti elköteleződés Önállóság, nonkonformitás Kétértelműséggel szembeni tolerancia Belső kontroll Énerő, akaraterő, kitartás

Kreativitás és személyiség II. Tóth (2000) Érzékenység a környezet ingereire Feladatokban való kitartás !!!!! Humorkedvelő Ötletgyártó Védekezik a korlátozás ellen Önérvényesítő

Problémás tehetségek A személyiség paradoxonjai Akaraterő (dac, makacs,hisztis ) Nonkonformitás (szabálykövetés hiánya) Függetlenség Kockázatvállalás (inger keresés) Játékosság Visszajelzés-Pygmalion-effektus

Problémás tehetségek Elmélyülés, mással egyáltalán nem foglalkozik Erős kritikai érzék Önbizalom Fokozott energizáltság Eltérő fejlődési ütem (pszichomotoros, érzelmi-szociális)

Problémás tehetségek fejlesztése Gyarmathy Szemkontaktus, egyszerre kevés utasítás Megfigyel-próbálkozik Kerüljük az időnyomást Szóbeliség előnyben részesítése Humor Felfedeztetés

Problémás tehetségek fejlesztése Vizualizálás, manipuláció Erősségekre koncentrálás Hátrányból előny- szertelen jobb teke- egyszerre több ingerrel tud dolgozni

Elvárások a pedagógustól Türelem, Tolerancia, Teljes figyelem, Kreativitás, Humorérzék, Bátorság –egyéni bánásmód Feltétel nélküli elfogadás (szeretet) A tehetség nem mentség

Elvárások a pedagógustól Módszertani gazdagság, sokféle tevékenység A szülők támogatása Szerepek változása (facilitátor) Lelkesedés, motiváltság Pozitív érzelmi energia

Alulteljesítők személyiségjegyei ( Rimm, Geffert, 1993) JÓL TELJESÍTŐK ALULTELJESÍTŐK 1. faktor: VERSENY Tudnak nyerni és veszíteni Nem adják fel a küzdelmet egykönnyen Ha gyengén teljesítenek, hamar sírnak, panaszkodnak, elkeserednek, elvesztik türelmüket. Ha nyernek gyakran dicsekednek. A sikert a szerencsének tulajdonítják. Bátorítani kell őket.

2. faktor: FELELŐSSÉG Munkájukban önállók, felelősségteljesek Jó szervezők Felnőttektől várják a segítséget. Gyakran rendetlenek, esetleg passzívak, agresszívek. A jó teljesítéshez teljes figyelmet igényelnek 3. faktor: KONTROLL Jól érzik magukat otthon és az iskolában anélkül, hogy a szüleiket, tanáraikat uralnák, manipulálnák Társas környezetüket állandó kontroll alatt szeretnék tartani. Az iskolai munkát gyakran zavarják, félbeszakítják Manipulálnak, a tiltást nem fogadják

4. faktor: TELJESÍTMÉNYVONATKOZÁSÚ KOMMUNIKÁCIÓ A szüleiktől egyértelmű képet kaptak a tanulás fontosságát illetően. A tanulásról ellentmondó, vagy egyenesen negatív véleményeket hallanak a szüleiktől. 5. faktor: TEKINTÉLY, TISZTELET Tisztelik szüleiket és a felnőtteket A konformitás ésszerű foka jellemző rájuk. Nem vesznek tudomást szüleik kéréséről. Lázadnak, engedetlenek.

A tehetség és a kiválóság egybeesése Sikeres Jól teljesítenek, bekerülnek a tehetség programokba. Rendszertől függővé válnak, egy másik rendszerben (középiskola, felső tagozat) alul teljesítőkké válhatnak. Iskolakonform. El kellene sajátítaniuk az alkotó tehetség alapvető működésmódjait. Igazi problémákon való megoldáskeresés, új helyzetekhez való alkalmazkodás

Kreatív Az oktatásban kevéssé elfogadott tulajdonság, konfliktusokat okoz. Ha nem ismerik fel a kreatív személy tehetségét, az önértékelésük tovább torzul. Sok negatív visszajelzést kap. A tanárok képzése (kreativitás értékként való elismerése) és tehetségcsoportok létrehozása segíthet fejlesztésükben. A deviáns viselkedés megnyilvánulhat kábítószerek élvezetében, függőségben, bűnözés irányába sodródásban. Felnőttkorukra, ha elkerülik is az antiszociális utat, megkeseredett, a világgal haragban levő egyénekké válhatnak. Milleneum trilógia A tetovált lány, A lány, aki a tűzzel játszik, …. 34

Fel nem ismert tehetségesek Földalatti Fél kitűnni, nem szereti, ha kilóg a sorból, fontos az, hogy társaik elfogadják őket. Nehéz helyzetek megoldóiként hajlandók kulcsfontosságú szerepet játszani, Egyéni feladatoknál legyőzhetetlen ellenfélként jelenik meg, ezzel másodrangúvá téve a jobb képességű társait.

Fel nem ismert tehetségesek Lemorzsolódó A normál iskolai tanterven kívül esik az érdeklődési köre. Az iskolai tananyag szűk sávot jelent az emberiség számára fontos tudásból. Így gyakran az ilyen érdeklődésű gyermekek csak mint probléma jelentkezik, mert tehetségüket nem ismerik fel, csak nonkonform személyiségük mutatkozik meg.

Fel nem ismert tehetségesek Kettőscímkéjű A tehetség valamilyen testi zavarral illetve érzelmi sérüléssel párosul (tanulási zavarok is) A tehetséget elfedi a sérülés, A kisebb zavart sem ismerik fel, mert a kiemelkedő képességeivel képes kompenzálni. Erősségeik olyan oktatási környezetben jelentkeznek, ahol a képességek sokfélesége és a később alakuló alkotó tehetség működésmódja is tananyag.

Fel nem ismert tehetségesek Autonómtanuló A legkevésbé hat rá a környezet. Kihasználja a lehetőségeket, megtalálja a fejlődéséhez szükséges forrásokat Magabiztos, önálló, független, tudja, hogy mit akar, célja eléréséhez használja kreativitását és társas készségeit is. Megfelelő környezetben tanulja meg az önállóságot, a nehézségekkel való megküzdést.

Tehetségfejlesztés A corpus callosum átjárhatósága Jobb-, baltekei tevékenységek összekapcsolása

Tehetség- felelősség „Vagy megújul az érzület, vagy elpusztul az Élet … mert a tudomány gyorsabban fejlődik, mint a lelkiismeret” A. Einstein

A tehetségek hatalmas energetikai bázissal rendelkeznek A tehetségek hatalmas energetikai bázissal rendelkeznek. A tehetségnek alkotni kell, így vagy úgy, hogy csökkentse a feszültségét. Ez a hajtóerő az, amitől kiemelkedik.

Ha azt akarjuk, hogy tehetség váljék belőle, és ne bűnöző, aki a társadalom ellen fordítja képességeit, vagy drogos, aki pótszereket használ feszültségének csökkentésére , akkor adjuk meg a lehetőséget a különböző alapokról induló, különböző típusú tehetségek kibontakozására. (Gyarmathy Éva )

Hamu és gyémánt Min múlik ??? Rajta, rajtad, rajtunk??? RAJTA !!!!