IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk? Török József mérési-értékelési szakértő
Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Az iskolai műveltség tartalma Gazdasági versenyképesség Társadalmi műveltségkép Globalizáció
Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? -alkalmasság a gyors és hatékony alkalmazkodásra a változásokkal átszőtt, modern világhoz -alkalmasság az aktív szerepvállalásra e változások irányának és a tartalmának a befolyásolásához -tudás ismeretek -képességek -attitűdök Részletesen: A kompetencia Kihívások és értelmezések. OKI 2006. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvany&kod=kompetencia
Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Kulturális tőke Társadalmi tőke Emberi tőke
Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség
MiT jelent az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE MiT jelent az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia? fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények megértése, kifejezése és értelmezése szóban és írásban a társadalmi és kulturális tevékenységek megfelelő keretein belül - oktatás és képzés, munka, családi élet és szabadidős tevékenységek - az egyén szükségleteinek megfelelően
Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetenciA ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetenciA Attitűdök Képességek Ismeretek
Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia szókincs és funkcionális nyelvtan szóbeli interakciók főbb típusai nyelvi stílusok társadalmi hagyományok nyelvek kulturális vonatkozásai és változatossága Attitűdök Képességek Ismeretek
Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia szóbeli üzenetek megértése beszélgetések kezdeményezése, folytatása, lezárása szövegolvasás, -értés és -alkotás segédeszközök használata LLL: nyelv nem formális keretekben történő elsajátítása Attitűdök Képességek Ismeretek
Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia kulturális sokféleség tiszteletben tartása nyelvek, kultúrák közötti kommunikáció iránti érdeklődés és kíváncsiság Attitűdök Képességek Ismeretek
Mi a pedagógiai értékelés? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mi a pedagógiai értékelés? folyamat rész- vagy végeredményének egybevetése a célokkal a tanítás-tanulás eredményéből von le következtetést vontakozóan célrendszerre tanítási-tanulási folyamatra tanulóra A visszajelentés körei, szintjei
Mik a pedagógiai értékelés szintjei? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a pedagógiai értékelés szintjei? Mire irányul az értékelés? Ki végzi? tanulók tanítási-tanulási folyamat egy-egy osztály pedagógus az iskola értékelése igazgató, iskolavezetés, kutató egy tantárgy(csoport) helyzetének regionális értékelése szaktanácsadó, kutató neveltség problémáinak regionális értékelése szakértő, szaktanácsadó, kutató egy-egy műveltségi terület országos (időkövető) felmérése egy-egy műveltségi terület nemzetközi összehasonlítása, az oktatási rendszer értékelése kutató
Az értékelés Metodológiai alapjai ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Metodológiai alapjai objektivitás a mérés független az adatfelvétel, a tesztkészítő és a tesztelemző személyétől érvényesség (validitás) a tanítási követelmény és az értékelés módja megfelel egymásnak megbízhatóság (reliabilitás) mennyire méri jól azt, amit mérni szeretnénk mért teljesítmény = valóságos teljesítmény + hibafaktorok adatok interpretálása
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Funkciói diagnosztikus (helyzetfeltáró) értékelés a tanulás a tanulás kezdetén előzetes tudás feltárása formatív (a tanulási folyamatot fejlesztő-formáló) értékelés a tanulás folyamatában tanítási hibák és nehézségek differenciált feltárása, javítás, pótlás szummatív (lezáró-minősítő, a relatív végállapot eredményeinek megállapítását szolgáló) értékelés témazáró, félévi, év végi osztályozás, érettségi
Az értékelés Viszonyítási pontja ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Viszonyítási pontja kritérium-referenciájú mérés a tanulás követelményeiből kiinduló eljárások Alapja a tananyag megfelelő elemzése, leképezése norma-referenciájú mérés a kiválasztott populáció átlagához viszonyít normáleloszlást is produkál objektív látásmódot visz az iskolai értékelés szubjektív közegébe
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanulók értékelése az iskolai értékelés ellentmondásai az értékelő személyén belüli dilemma tanárok szubjektív értékelése: előítéletes tudati állapot, külső befolyásoltság (nem tudatos egyik sem) jobb osztályokban szigorúbban, rosszabbakban enyhébben osztályozunk mindig a jobbak kapják a jobb jegyeket és a gyengébbek a rosszabbat az osztályozás növeli az értékelés relativitását: osztályozás nélküli „értékelés”
A Tanítási-tanulási folyamat értékelése ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanítási-tanulási folyamat értékelése az elért eredmények egybevetése a kitűzött célokkal standard összehasonlítás reprezentatív felmérési adatok kellenek hozzá, saját profilt a standard profilhoz hasonlítjuk felhasználási körülményeit és szakmai feltételeit be kell tartani! hasonlítás nagyon kedvező vagy kedvezőtlen lehet az országos standardhoz képest rétegstandard
A Tanítási-tanulási folyamat értékelésének eszközei: feladatbank ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanítási-tanulási folyamat értékelésének eszközei: feladatbank itemfejlesztők: tanárok, értékelési szakértők munkacsoportja egy-egy műveltségi, illetve kompetenciaterület minél szélesebb tudáskörének (ismeretek, összefüggések, képességek, készségek) feldolgozása validálás, próbamérés, javítás pedagógiai paraméterek: fogalmi vagy műveleti besorolás, nehézségi szint
Az értékelés Mérőeszköze A teszt ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Mérőeszköze A teszt a pszichológiai tulajdonságok közül az iskolai tanulásban szerepet játszó tudást mérik az iskolai rutinmunka része tanárok által készített feladatokból áll, azok legkisebb önállóan értékelhető részei: itemek (feladatelemek)
A Mérőeszköz elemi egysége Az item ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Mérőeszköz elemi egysége Az item Az itemek jellemzői nehézsége, nehézségi indexe egy tetszőleges tanuló milyen valószínűséggel oldja meg differenciálóereje mennyire élesen tesz különbséget a különböző tudásszintű tanulók között megbízhatósága, reliabilitása item és teszt összpontszámának korrelációja ha magas, ugyanúgy mér az item, mint a teszt
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért kompetencia mérjünk? tudás
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért mérjünk?
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért Belépéskor (diagnosztikus) Fejlesztés közben (formatív) Kilépéskor (szummatív) mérjünk?
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért mérjünk?
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért Szintfelmérés (belépéskor) Iránykorrekció (fejlesztés közben) Hatékonyságvizsgálat (kilépéskor) mérjünk?
ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Köszönöm a figyelmet. Török József mérési-értékelési szakértő torok.jozsef@fppti.hu Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet 1088 Budapest, Vas utca 8-10.