IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A tanári munka értékelése
Az iskolai dokumentumok
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Informatika tanítása ea.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Pedagógiai értékelés történelemből
A fejlesztő értékelés.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Pedagógiai értékelés történelemből
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Tiéd a pálya” avagy amit a pályaorinentációról, pályaválasztásról.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Előadás másolata:

IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk? Török József mérési-értékelési szakértő

Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Az iskolai műveltség tartalma Gazdasági versenyképesség Társadalmi műveltségkép Globalizáció

Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? -alkalmasság a gyors és hatékony alkalmazkodásra a változásokkal átszőtt, modern világhoz -alkalmasság az aktív szerepvállalásra e változások irányának és a tartalmának a befolyásolásához -tudás ismeretek -képességek -attitűdök Részletesen: A kompetencia Kihívások és értelmezések. OKI 2006. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvany&kod=kompetencia

Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Kulturális tőke Társadalmi tőke Emberi tőke

Mik a kulcskompetenciák? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a kulcskompetenciák? Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

MiT jelent az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE MiT jelent az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia? fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények megértése, kifejezése és értelmezése szóban és írásban a társadalmi és kulturális tevékenységek megfelelő keretein belül - oktatás és képzés, munka, családi élet és szabadidős tevékenységek - az egyén szükségleteinek megfelelően

Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetenciA ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetenciA Attitűdök Képességek Ismeretek

Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia szókincs és funkcionális nyelvtan szóbeli interakciók főbb típusai nyelvi stílusok társadalmi hagyományok nyelvek kulturális vonatkozásai és változatossága Attitűdök Képességek Ismeretek

Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia szóbeli üzenetek megértése beszélgetések kezdeményezése, folytatása, lezárása szövegolvasás, -értés és -alkotás segédeszközök használata LLL: nyelv nem formális keretekben történő elsajátítása Attitűdök Képességek Ismeretek

Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az idegen nyelvi kommunikáció mint kulcskompetencia kulturális sokféleség tiszteletben tartása nyelvek, kultúrák közötti kommunikáció iránti érdeklődés és kíváncsiság Attitűdök Képességek Ismeretek

Mi a pedagógiai értékelés? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mi a pedagógiai értékelés? folyamat rész- vagy végeredményének egybevetése a célokkal a tanítás-tanulás eredményéből von le következtetést vontakozóan célrendszerre tanítási-tanulási folyamatra tanulóra A visszajelentés körei, szintjei

Mik a pedagógiai értékelés szintjei? ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Mik a pedagógiai értékelés szintjei? Mire irányul az értékelés? Ki végzi? tanulók tanítási-tanulási folyamat egy-egy osztály pedagógus az iskola értékelése igazgató, iskolavezetés, kutató egy tantárgy(csoport) helyzetének regionális értékelése szaktanácsadó, kutató neveltség problémáinak regionális értékelése szakértő, szaktanácsadó, kutató egy-egy műveltségi terület országos (időkövető) felmérése egy-egy műveltségi terület nemzetközi összehasonlítása, az oktatási rendszer értékelése kutató

Az értékelés Metodológiai alapjai ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Metodológiai alapjai objektivitás a mérés független az adatfelvétel, a tesztkészítő és a tesztelemző személyétől érvényesség (validitás) a tanítási követelmény és az értékelés módja megfelel egymásnak megbízhatóság (reliabilitás) mennyire méri jól azt, amit mérni szeretnénk mért teljesítmény = valóságos teljesítmény + hibafaktorok adatok interpretálása

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Funkciói diagnosztikus (helyzetfeltáró) értékelés a tanulás a tanulás kezdetén előzetes tudás feltárása formatív (a tanulási folyamatot fejlesztő-formáló) értékelés a tanulás folyamatában tanítási hibák és nehézségek differenciált feltárása, javítás, pótlás szummatív (lezáró-minősítő, a relatív végállapot eredményeinek megállapítását szolgáló) értékelés témazáró, félévi, év végi osztályozás, érettségi

Az értékelés Viszonyítási pontja ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Viszonyítási pontja kritérium-referenciájú mérés a tanulás követelményeiből kiinduló eljárások Alapja a tananyag megfelelő elemzése, leképezése norma-referenciájú mérés a kiválasztott populáció átlagához viszonyít normáleloszlást is produkál objektív látásmódot visz az iskolai értékelés szubjektív közegébe

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanulók értékelése az iskolai értékelés ellentmondásai az értékelő személyén belüli dilemma tanárok szubjektív értékelése: előítéletes tudati állapot, külső befolyásoltság (nem tudatos egyik sem) jobb osztályokban szigorúbban, rosszabbakban enyhébben osztályozunk mindig a jobbak kapják a jobb jegyeket és a gyengébbek a rosszabbat az osztályozás növeli az értékelés relativitását: osztályozás nélküli „értékelés”

A Tanítási-tanulási folyamat értékelése ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanítási-tanulási folyamat értékelése az elért eredmények egybevetése a kitűzött célokkal standard összehasonlítás reprezentatív felmérési adatok kellenek hozzá, saját profilt a standard profilhoz hasonlítjuk felhasználási körülményeit és szakmai feltételeit be kell tartani! hasonlítás nagyon kedvező vagy kedvezőtlen lehet az országos standardhoz képest rétegstandard

A Tanítási-tanulási folyamat értékelésének eszközei: feladatbank ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Tanítási-tanulási folyamat értékelésének eszközei: feladatbank itemfejlesztők: tanárok, értékelési szakértők munkacsoportja egy-egy műveltségi, illetve kompetenciaterület minél szélesebb tudáskörének (ismeretek, összefüggések, képességek, készségek) feldolgozása validálás, próbamérés, javítás pedagógiai paraméterek: fogalmi vagy műveleti besorolás, nehézségi szint

Az értékelés Mérőeszköze A teszt ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Az értékelés Mérőeszköze A teszt a pszichológiai tulajdonságok közül az iskolai tanulásban szerepet játszó tudást mérik az iskolai rutinmunka része tanárok által készített feladatokból áll, azok legkisebb önállóan értékelhető részei: itemek (feladatelemek)

A Mérőeszköz elemi egysége Az item ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE A Mérőeszköz elemi egysége Az item Az itemek jellemzői nehézsége, nehézségi indexe egy tetszőleges tanuló milyen valószínűséggel oldja meg differenciálóereje mennyire élesen tesz különbséget a különböző tudásszintű tanulók között megbízhatósága, reliabilitása item és teszt összpontszámának korrelációja ha magas, ugyanúgy mér az item, mint a teszt

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért kompetencia mérjünk? tudás

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért mérjünk?

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért Belépéskor (diagnosztikus) Fejlesztés közben (formatív) Kilépéskor (szummatív) mérjünk?

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért mérjünk?

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Kérdések mit hol mikor hogyan miért Szintfelmérés (belépéskor) Iránykorrekció (fejlesztés közben) Hatékonyságvizsgálat (kilépéskor) mérjünk?

ESÉLY A VERSENYKÉPESSÉGRE ● FACE THE CHALLENGE Köszönöm a figyelmet. Török József mérési-értékelési szakértő torok.jozsef@fppti.hu Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet 1088 Budapest, Vas utca 8-10.