A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Advertisements

3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolánkról.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Méltányossági elvek a közoktatásban
Saját modul megvalósítása DROGPREVENCIÓ as tanévben Készítette : Szegedi Károlyné.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Tájékozódás az interneten az agyvérzés témakörében
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
EISZ Elektronikus Információszolgáltatás melléklet a Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba című ELTE jegyzethez.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Országos kompetencia mérés A kompetencia mérés:  4., 6. és 8. évfolyamokon mérik a tanulók képességeit ált. iskolában, ill. a 10. évfolyamon középiskolában.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A kerettantervek fejlesztése
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
Fedezzük fel a geometria szépségeit
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
3D-s térképészeti alkalmazások
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Az ember külső élősködői Bevezető. Human ectoparasites Introduction.
Kompetensek lettünk? június 27..
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Kutatásmódszertani dilemmák
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
DARUS a gyermekekért.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Az iskola legfontosabb statisztikai adatai
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Regionális konferencia
Rátz László Vándorgyűlés Győr, Munkácsy Katalin, ELTE TTK
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati.
Integrált áramkörök programozása
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE

Bevezetés Néhány példa a matematikatanítási kutatások kockázatos elemeire

Tesztek Azt mérik, amire terveztem?

Matematikatörténet alkalmazhatósága Fontos témát választottam? Szükséges a diákoknak?

Fogalomépítés, problémamegoldás Azokat az elemeket választottam ki, amelyek valóban fontosak? Azt gondolják a diákok, amit elérni szándékoztam?

Résztvevő vizsgálat Alapos tájékozódással csökkenthetők a kockázatok A feltáró és a hipotézis-vizsgáló kutatások

Tanítás idegen osztályban A kutató óratartása, közreműködése az iskolai életben valódi eszmecserét tesz lehetővé a pedagógus és a kutató között, például a csoportmunka szerepéről, megvalósíthatóságáról nehéz oktatási körülmények között is.

A versenyek kínálta lehetőségek A Bugát Pál természetismereti középiskolai csapatversenyben az informatikai szekcióban a tanulóknak az interneten található, számukra idegen programmal is kell dolgozniuk. Két éve a hiperbolikus geometria Poincaré korongmodelljét ismerték meg, és azt a feladatot kapták, hogy a modellbenrajzoljanak a megadott körábrába minél különbözőbb méretű, elhelyezkedésű szabályos hatszöget.

A versenyek kínálta lehetőségek A csapatok megoldásait külön file-ban mellékelem. Azt tapasztaltam, hogy a matematika iránt nem különösebben érdeklődő diákok a számukra fontos versenyhelyzetben sikeresen megbirkóztak a feladattal. Ebből arra következtetek, hogy a számítógép kínálta lehetőségeket kihasználva érdemes oktatási kísérletet tervezni a hiperbolikus szemlélet középiskolai bemutathatóságára.

A korrepetálás, mint kutatási szituáció Korrepetálás közben derült ki, hogy egy 12 éves, egyébként egészséges, a világban jól tájékozódó kislány nem tudta megszámolni egy dobókocka lapjait, valamint éleit és csúcsait is. Először a szükségesnél kisebb számot mondott, majd később találomra mondott nagyobb számokat. A tapasztalatok alapján egy későbbi kutatásban a térszemlélet fejlettségét lehetett mérni kisiskolások között ezzel az egyszerű feladattal.

Összegzés A kutató zavarja a vizsgált folyamatot. A zavaró hatást megpróbálhatjuk rejtőzködéssel csökkenteni, de a szociológiai kutatások tapasztalatai szerint a kutató aktív részt vétele tisztább képet nyújt a pedagógiai jelenségek széles köréről. A szociológiai kutatásokban Geertz írta le először a kakasviadalon történtekről szóló írásában a résztvevő kutatás alapgondolatát.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.