A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

KARRIER VAGY AMIT AKARTOK
Készítette: Raczkó Viktória
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Privát banki szolgáltatások és befektetések a Citibanktól.
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
UNITED WAY = Emberek az emberekért. Segítsd Te is a UNITED WAY szervezetet, hogy segíteni tudjon! A UNITED WAY olyan országok lakosait segíti, akik alapvető.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Fenomenológiai megközelítés
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
A konstruktivista pedagógia alapjai
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
CARL ROGERS
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
Mi segít az erőszakkal szemben?
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenomenológiai megközelítés
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Mindennapi veszteségeink
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A harmadik erő elméletei
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Közoktatás-fejlesztési törekvései
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A támogatott lakhatás kihívásai
Személyközpontú gondozás
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
Idősek az idősekért Győrben
Változó szakma-változó értékek?
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
Kultúra és kommunikáció
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban Draskóczy Magda 2013.05.25.

„Ez az új szemlélet abban különbözik a korábbiaktól, hogy alapvetően más a célja. Ebben a személy, és nem a probléma van a központban. A cél nem az, hogy egy bizonyos problémát megoldjunk, hanem hogy az adott személyt segítsük a fejlődésében, és így ő integráltabb módon tudjon megküzdeni a jelen problémáival, és a későbbiekkel is.” (C.Rogers On Personal Power, 1977)

„Minden élő szervezetben jelen van egy rejtett törekvés a benne levő lehetőségek megvalósítására. Az emberben is természetes törekvés van a fejlődésre… Ez az az alap, amelyre a személyközpontú szemlélet épül.” (C.Rogers On Personal Power, 1977)

A személyközpontú segítő kapcsolat alap-hipotézise az, hogy minden egyes emberben önmaga megértésének és a pozitív irányú változásnak hatalmas tartalékai rejlenek, és ezeket a tartalékokat bizonyos jól meghatározható tulajdonságokkal rendelkező személyes kapcsolat során lehet legjobban mozgósítani.

„ A terapeutával való viszony két élő, valóságos emberi lény találkozása, amelyben a terapeuta maradéktalanul jelen van a kliense számára. Ez a helyzet éppen ellentétes avval, amikor a terapeuta mint szakember a pácienst tárgyként elemzi. Ez az élő együttlét és kommunikáció az, amely megtöri a páciens elszigeteltségét.” (C. Rogers: The way to do is to be. American Psychologist, 1959, 4, 197)

„Nem arról van szó, hogy ez az irányzat hatalmat ad az embernek, egyszerűen nem veszi el tőle a hatalmat. Meglepő lehet, hogy egy ilyen látszólag ártatlan alapállásnak ennyire forradalmi hatása lehet.” (C.Rogers On Personal Power,1977)

„A személyes hatalom az a képesség, hogy az ember a saját szándéka, és nem külső kontroll alapján cselekszik. Az az állapot, amikor az ember tudatában van saját érzéseinek, szükségleteinek és értékeinek, és ezek alapján tud cselekedni, és nem mástól várja az irányítást.” (P.Natiello: The Person-Centred Approach: A passionate presence, 2001)

„A segítőnek az a feladata, hogy kifejlessze saját hatalmát, hogy teljesen és felelősséggel tudja magát használni a világban, és olyan légkört teremtsen, amelyben a kliens megteheti ugyanezt.” (P.Natiello: The Person-Centred Approach: A passionate presence, 2001)

Az együttműködő hatalom jellemzői Nyitottság (minden információ közös) Válaszkészség (minden szükséglet és gondolat meghallása) Mindenki tisztelete és figyelembe vétele Személyes hatalom (szabad és felelős részvétel) Váltakozó hatás-gyakorlás (P.Natiello: The Person_centred Approach: A passionate presence, 2001)

„Az az alap-attitűd, hogy felelős vagyok a másiknak, és felelős vagyok magamért, de nem vagyok felelős a másikért. Nem segíti elő a kliens önképviseletét és megerősödését, ha helyette hoznak döntéseket.” (G.Barrett-Lennard: Carl Rogers’ Helping System, 1998)