Optikai csalódások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok Készítette: ELTE Társadalomtudományi Kar Módszertani Kutatóközpont.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Vélemények a tehetségről
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A krónikus parotitis sebészi kezelése
A legKISEBBSÉG is számít!
Az életminőség mérése Kelemen Rita
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
Élet a romok között A Haller utcától a Füvészkertig.
Az összehasonlító rendezések
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
Mc'Donalds egyetem – Az egyetemista lét, mint a tömegkultúra hordozója.
Sztereogram.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Az emberi agy gyakran becsap!
Érvelés Technika Ziegler Zsolt
Kémiai baleset egy fővárosi gimnáziumban, öten megsérültek
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
A skizofrénia.
Optikai csalódások.
Változások a család és a munka szerepében és megítélésében Pongrácz Tiborné „Nők a családban, a munkahelyen és azon túl – Közép-európai együttműködés a.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Optikai csalódások.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
Fábiánkovits Márk o Édesapám szülei horvát származásúak, én Magyarországon születtem Sopronban. o Édesapám Horvátországban született egy kis városban,
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Miért viselkedjünk jól a Földön? Mert így jegyet válthatunk a Paradicsomba. Különben a Pokol vár!!! De a mindennapi életben a Paradicsom és a Pokol ugyan.
Miért kell jól viselkedni a földön? Hogy a paradicsomba kapjunk jegyet. Másképp a pokol vár!!! De a valóságban a paradicsom és a pokol ugyanaz csak kis.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A legKISEBBSÉG is számít!
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Optikai csalódások

A pluralizmus észlelésének zavarai Látható többség Az eltérő reagálások becslése igen nehéz.

Eltérő reagálások becslésénél optikai csalódás, téves percepció lép fel. a becslések helyessége, “objektivitása” igen tág határok közt mozog  a pluralizmus téves észlelése (a pluralizmus ignoranciája) Két jellegzetes típus: 1. saját attitűdjeimmel és elvárásaimmal a csoportomban egyedül vagyok 2. mindenki osztja nézeteimet

A percepció típusai - a tükörpercepció egyetemessége Pl. Kétalternatívás kérdés: kormánypártiság - ellenzékiség Válaszlehetőségek: “kormánypártiság - ellenzékiség” saját vélemény a saját véleményét többséginek tartja A kormánypárttal rokonszenvezik 21% 49% Az ellenzékkel rokonszenvezik 79% 87%

A percepció típusai - a tükörpercepció egyetemessége Kétalternatívás kérdésnél logikailag négy eset: A. Reális percepció B. Fordított percepció C. Tükörpercepció D. Párhuzamos alulbecsülés Leggyakoribb a tükörpercepció.

A percepció típusai - a tükörpercepció egyetemessége okai: a közvélemény áttekinthetetlen szelektív percepció sorrend: a figyelem egy közös tárgyára reagálunk  mások reakcióit a sajátunkéhoz hasonlónak látjuk, megnyilatkozásaiknak hasonló jelentést tulajdonítunk  saját reakciónk felerősödik.

A percepció típusai - a tükörpercepció egyetemessége mikromilliőben könnyen kialakulhat tükörpercepció “like me” - effektus Mitől függ a többségi véleményről alkotott becslés? egyéni vélemény jelentéktelen a lakóhely, az életkor, az anyagi helyzet, iskolai végzettség vagy nemi hovatartozás

A percepció típusai - a tükörpercepció egyetemessége A tévé szerepe: - univerzalitás illúziója - hatása mégsem jelentős “zsidó miniszterelnök” saját vélemény a saját véleményét többséginek tartja mindegy a származás, ha feladatát jól látja el 83% 69% nem helyes, ha a miniszterelnök zsidó származású 17% 83%

A pluralizmus ignoranciájának klasszikus esete és a 2-es számú optikai csalódás tabu-témáknál fordul elő a többségi vélemény alulbecslése bár az előítéletek a valóságban fokozatosan háttérbe szorultak, a megkérdezettek úgy látták, hogy a többség még mindig a konzervatív állásponton van

A pluralizmus ignoranciájának klasszikus esete és a 2-es számú optikai csalódás saját vélemény a saját véleményét többséginek tartja mindegy a származás, ha feladatát jól látja el 78% 55% nem helyes, ha zsidó származású miniszterelnök lenne 16% 30% az életkor közömbös, ha feladatát jól látja el 76% 56% nem helyes, ha ilyen fiatal miniszterelnök lenne 20% 31% mindegy hogy férfi vagy nő, ha feladatát jól látja el 77% 55% nem helyes, ha nő lenne a miniszterelnök 20% 32%

A 2-es számú optikai csalódás Mivel függ össze? - az iskolai vézettséggel, tájékozottsággal - az értelmiségi, avantgard küldetéstudattal - az kérdésekre adott válaszok közt van összefüggés - életkor, lakóhellyel A képzett, fiatalkorú, fővárosi - a radikalizmus bizonyos jegyeit magukon hordozó - liberális beállítottságú emberekre jellemző a 2-es számú optikai csalódás.

Őszinték-e a válaszok? Négy típus a) diszkrimináló válaszoló a többségi vélemény reális precepciójával b) diszkrimináló válaszoló a többségi vélemény téves precepciójával c) Liberális válaszoló, a többségi vélemény téves precepciójával d) Liberális válaszoló, a többségi vélemény reális precepciójával

Őszinték-e a válaszok? kérdéses, hogy mikor mondták ki a saját véleményüket kiknél merül fel a gyanú? rafinált válaszadói stratégia

Összefoglalás A tükörpercepció jelensége a leggyakoribb Sűrűn előfordul az 1-es számú optikai csalódás, hogy a kisebbség többséginek érzi magát (talán kelet-európi sajátosság) A 2-es számú optikai csalódás főként a fiatal fővárosi értelmiségre jellemző