Madách Imre Az ember tragédiája.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
A házasság még nem a mennyország
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Görög filozófia.
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
FRANCIA REGÉNY Kialakítói: Stendhal, Balzac és Flaubert
Madách Imre „A sztregovai remete”
Albert Schweitzer Tucy
Friedrich Hölderlin 1770.március június 7.
"Keresd az életben mindig a szépet
Forradalmi költészete
A középkori filozófia főbb kérdései
A modern világirodalom
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
1848-’49 -es emléktúra Uri Imre Lenkefi Péter.
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
Az ember tragédiája 20/B.
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
Katona József 16/A.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
Nagyböjt első hete.
A romantika.
„Mi dolgunk a világban?”
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Goethe: Faust 23/C.
Apokalipszis 12/C.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Csendes Keresztút.
Mikes Kelemen 22/C.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Valós történelmi színek
MADÁCH IMRE (1823 – 1864).
Az Élet Igéje augusztus.
Utazás a jövőbe.
A Csongor és Tünde forrásművei
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
Madách Imre Érettségi tételminta.
Megnyitó: Róta Ernő titkár Gépipart Támogató Egyesület
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
A magyar felvilágosodás irodalma
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Zala okt Szentpétervár február 28.
(főműveik összehasonlítása)
Madách Imre: Útravaló verseimmel
A színházkészítő.
A romantika.
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Gyenes László mint Lucifer
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Mikszáth Kálmán novellái
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az ember tragédiája színdarab
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Nemzeti Színház szeptember 21.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
Színpadon Az ember tragédiája
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Madách Imre Az ember tragédiája

Madách Imre életének főbb állomásai 1823-ban született, a mai Szlovákia területén található Alsósztregován A váci piarista gimnáziumban, majd a pesti egyetemen tanul. Tanulmányait magánúton, Nógrádban fejezi be Bory László ügyvéd vezetése mellett Pesten beleszeret Lónyay Etelkba, neki ajánlja első verseskötetét, a Lantvirágokat.

Személyes tragédiák Madách életében Az 1848-49-es szabadságharc idején a nővérét és családját román parasztok felkoncolták 1851-ben Rákóczy János szabadságharcos rejtegetése miatt börtönbe zárták 1854-ben elvált feleségétől

A szabadságharc bukásának hatása az ember tragédiájára Madách művét 10 évvel a szabadságharc bukása után írta, ez elegendő idő volt ahhoz, hogy feldolgozza az eseményeket, és a nemzeti tragédiát egyetemes nézőpontból értelmezze. A 13 aradi vértanú

Az ember tragédiájának műfaja A drámai költemény (lírai dráma): sajátos formában írt költői mű, melyben a drámaiság a gondolati lírának van alárendelve. Emberiségdráma (emberiségköltemény): az ilyen műfajú művek általában az emberiség, a filozófia nagy, végső kérdéseivel foglalkoznak. Könyvdráma: e drámák általában nem előadásra, hanem olvasásra készültek. Lírai drámák a világirodalomban: Byron: Kain; Shelley: A megszabadított Prométheusz; Goethe: Faust I.,II. ; Ibsen: Peer Gynt Lírai drámák a magyar irodalomban: Vörösmarty Csongor és Tünde

A hegeli dialektika A történeti színek egymásutániságát, belső logikáját a hegeli dialektika határozza meg Minden korszakban megjelenik egy eszme. Ez lesz a tézis Az eszme elkorcsosul, kifordul önmagából, így lesz belőle antitézis (tézis) A tézis és az antitézis összeütközéséből megszületik a szintézis A szintézis a következő színben újra tézissé válik, ami mellett megjelenik az újabb antitézis

Az ember tragédiájára ható tudományos hipotézisek Frenológia: koponyatan A koponya alakjából következtetni lehet az ember pszichés és erkölcsi tulajdonságaira A nap kihűlése A nap véges életű, hamarosan kimerül, a Föld eljegesedik, és lakhatatlanná válik Biológiai determinizmus Az embert alapvetően meghatározzák a vele született tulajdonságai

A keretszínek II. szín Helyszín: Paradicsom Éva kísértésbe esik, és Ádámnak is ad a tiltott gyümölcsből. Kivonulnak a paradicsomból I. szín Helyszín: Menny Az angyalok dicsőítik Istent és a teremtés művét, egyedül Lucifer bírálja Lucifer részt kíván a teremtésből, és a tiltott gyümölcsöt termő fát kapja meg III. szín Helyszín: Paradicsomon kívüli táj Ádám és Éva megpróbálják maguk köré varázsolni az elveszett paradicsomot Lucifer megjelenik, és felajánlja Ádámnak, hogy megmutatja utódai sorsát. Álmot bocsát Ádámra. XV. szín Helyszín: Paradicsomon kívüli táj Ádám kiábrándul, és öngyilkos akar lenni. Ebben Éva akadályozza meg, azzal, hogy elmondja Ádámnak, hogy várandós: „anyának érzem oh Ádám magam” Isten megjelenik: „Ember küzdj, és bízva bízzál”

IV. Szín: Egyiptom Ádám: fáraó Éva: rabszolganő Lucifer: a fáraó minisztere Eszme: A fáraó teljhatalmat élvez, az összes rabszolga az ő boldogságáért tevékenykedik: „milliók egy miatt”. Ádám felszabadítja a rabszolgákat, és egy demokratikus államot tervez. „Pár ezredév gúláidat elássa.”

V. Szín: Görögország Ádám: Miltiádész Éva: Lucia (Miltiádész felesége) Lucifer: harcos Eszme: Az athéni demokráciában az egyén kiszolgáltatottá válik. Miltiádész Athénért küzd, de amikor hazatér, hazaárulónak kiáltják ki. A köznép nem tűri el, hogy bárki is kiemelkedjen közüle.

VI. Szín: Róma Ádám: Sergiolus Éva: Júlia Lucifer: Miló Eszme: Az eszmékben csalódott emberek csak a saját boldogságukat keresik, tivornyákon vesznek részt. Ádám megcsömörlik, a kereszténység erkölcsössége jelenti számára a megoldást.

VII. Szín: Konstantinápoly Ádám: Tankréd Éva: Izóra Lucifer: Tankréd fegyvernöke Eszme: A kereszténység elveszti a lényegét, hitviták miatt embereket ölnek meg a vallás nevében.

VIII. Szín: Prága Ádám: Kepler Éva: Borbála Lucifer: Kepler famulusa (diák, segítő) Eszme: Ádám a tudománynak akar élni, de áltudományos dolgokkal kell foglalkoznia (horoszkópot, nativitást {újszülöttek számára készült sorsjóslat} kell készítenie)

IX. Szín: Párizs Ádám: Danton Éva: nemes hölgy / pórnő Eszme: Szabadság – egyenlőség – testvériség, a francia forradalom eszméi, Ádám nem csalódik az eszmékben, de a megvalósítás tökéletlen A szín dramaturgiailag is érdekes, hiszen Prágában álmodja ezt Ádám. Mivel a történelmi színeket is álmodja Ádám, ezért ez a szín „álom az álomban”

X. Szín: Prága Ádám elmélkedik a Párizsban látottakon. A párizsi az egyetlen szín, amelynek végén Ádám nem pesszimista. Megjelenik Kepler tanítványa, akinek Kepler a tudományok határaira hívja fel figyelmét és az önálló gondolkodásra buzdítja.

XI. Szín: London Ádám: polgár Éva: polgárlány Lucifer: Ádám kísérője Ettől a színtől kezdve Ádám nem tevékeny szereplője a történelemnek, csak megfigyelő Ez a szín nem a múltban, hanem Madách jelenében játszódik. Az itt megjelenő eszme a kapitalizmus. Mindenki a saját érdekeit nézi, megszűnik az együttérzés. A szín haláltánc-jelenettel zárul, mindenki meghal, egyedül Éva lépi át a sírgödröt

XII. Szín: Falanszter 1 A jövőben játszódik, ahol tudósok által létrehozott létesítményekben próbálják megtalálni a megoldást a Nap kihűlésére Az állatok és a növények közül már csak az található meg, ami hasznos, azok is „tökéletesítve” Az érzelmeket elnyomják, a házaspárokat is a tudományok alapján jelölik ki Az embereket számokkal jelölik, s bár mindenki egyenlőképp részesül a munkából, az olyan kitűnő tehetségek, mint Luther, Cassius, Platón és Michelangelo elnyomottként élnek: Michelangelo-nak egész életén át ugyanolyan székeket kell gyártania, bár kreativitásából többre tellne. 1 Fourier, francia író elképzelése és ötlete alapján írta meg Madách

XIII. Szín: Űr Ádám el akarja hagyni a Földet, de a Föld légkörén túl nem tud élni. („Győzött hát a vén hazugság”), A Föld szelleme visszarántja Ádámot Üzenete: „A célt tudom, még százszor el nem érem. Mit sem tesz. A cél voltaképp mi is? A cél, megszünte a dicső csatának, A cél halál, az élet küzdelem,S az ember célja a küzdés maga.”

XIV. Szín: Az egyenlítő vidéke-Eszkimó világ Az emberiségnek nem sikerül megoldást találnia a nap kihűlésére, a Föld eljegesedik. Az egyenlítő környékén élnek már csak emberek. Az emberek lealacsonyodnak, csak az önfenntartásra szorítkoznak.

A szereplők jellemzése: Ádám A legfontosabb szereplője a történetnek, minden színben jelen van, köré épül a cselekmény, folyamatosan hinni akar valamilyen eszmében. Kíváncsi. Szeretne fejlődést látni. „Megyen-é majdan előrébb fajzatom” Ádámot folyamatos nagyra törés és küzdés jellemzi, a csalódások sem tudják lehangolni. Lucifer szerint is a megtörhetetlensége az egyik legjobb tulajdonsága. Folyamatosan küzd, elbukik, azután ismét talpra áll. Ő az, aki igényli a továbblépést és a változást.

A szereplők jellemzése: Éva Ádám és Lucifer egymással szembenálló értékeket testesít meg, Éva pedig kettejük között áll: Ádám idealizmusával és Lucifer eszménytelenségével szemben a sokszínű “természetet” képviseli. Alakja színről-színre változik. Bár Éva miatt vesztette Ádám a Paradicsomot, Éva a nőisége révén őrzi ennek visszfényét, s képes felidézni valamit az Édenből. Lucifer “legerősebb ellenfele” Éva. A lelki nemesség, az érzelem “vékony szálát” Lucifer képtelen széttépni. Éva veszi rá ugyan Ádámot a “bűnre”, de ő menti meg a pusztulástól is.

A szereplők jellemzése: Lucifer Lucifer nem dicséri alázattal a létrejött világot, szembeszáll az Úrral. A világban a cél, a változás és az összhangzó értelem hiányát kifogásolja. Az Úr elűzi őt a mennyekből, s az Édenben két megátkozott fát, a tudás és a halhatatlanság fáját kénytelen átengedni neki. Lucifer öntudatosan vágja az Úr szemébe: „Fukar kezekkel mérsz, de hisz nagy úr vagy - S egy talpalatnyi föld elég nekem. Hol a tagadás lábát megveti, Világodat meg fogja dönteni.” Célja világos: az Úr világának megdöntése. Meg akarja semmisíteni az embert, meg akarja akadályozni az emberi történelmet. Lucifer az első színekben az újat teremtő gondolat indulataival lép elénk. Végzete a szüntelen bukás, de ennek tudatában is vállalja lázadó szerepét. Lucifer tragikus magasságba emelt hősi alak. Az Úrral való vitájában az írói rokonszenv az ő oldalán van a kicsinyes, hiú Úrral szemben.

A mű végkifejlete

A mű fogadtatása

Vége