érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az újszülött élettani sajátosságai (folytatás)
Advertisements

Az alvás tanulásban betöltött szerepe
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Első előadás.
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
A tanulást segítő külső tényezők
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
ADVENT.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
ADVENT ANGYALAI.
MFFLT Kongresszus, június 28.
EMLÉKEZÉS.
Perceptuális és kognitív fejlődés
Szocializáció Fogalmak:
Szociális tanulás formái
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Az óvodáskorú gyermek.
Az iskolaérettség kérdése
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
ALAPFOGALMAK MEGHATÁROZÁSA
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
Második előadás.
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
Gondolkodás, intelligencia
A Kovács-módszer alapismeretei
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
ÁDÁM GYÖRGY ONK október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Speciális tanulási nehézségek
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Bevezetés a pszichológiába
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A pszichikumról általában
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
2. óra Kognitív folyamatok
A differenciált fejlesztés pszichológiája
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Az iskoláskor küszöbén
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás. A megismerő funkciók fejlődési jellemzői és a tanulás kapcsolata a különböző életkori szakaszokban. érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.

Kérdések????????? Hogyan fogjuk fel a külvilág ingereit? Hogyan látnak az újszülöttek? Miért nehéz figyelni arra ami nem érdekel, és miért könnyű arra, ami érdekel? Hogyan jegyzi meg a tanuló azt, amit tanítani akarok? Miért hazudósak az óvodások? Másképpen gondolkodnak-e a tanulók, mint mi?

Válaszok MEGISMERŐ FUNKCIÓK tanulmányozása érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás,

A fejlődésről Öröklés és környezet együttesen befolyásolja Humánspecifikus prediszpozíciókkal születünk A fejlődés soha nem egységes Szenzitív periódusok (intenzív fejlődés) Az idegrsz.-i folyamatokban történő változás genetikailag meghatározott, de az optimális kibontakozás csak sajátos környezeti feltételek mellett megy végbe.

A fejlődésről Ha ez nem történik meg: A fejlődés lelassul, késik (retardáció) Egyes területeken elakad a fejlődés (fixáció) Egyes struktúrák között nem alakul ki kapcsolat, vagy labilis, vagy hibás lesz.

Újszülött Az újszülöttek működő érzékelő rendszerekkel jönnek a világra. Megfigyelési módszer: a környezetükben változást hozunk létre. Hogyan reagál???Pl.: hang, fény. - Fejmozgás, szívritmus,agyi hullámok változása,cumi szopásának gyakorisága. - Habituáció és a diszhabituáció. Látás: nem jól fejlett, de sokat nézelődnek (éles kontúr, tárgyak körvonalai) Hallás: zajra összerezzen, fejfordító válasz. (6 hétig, majd 3-4 hónaposan ok:érési átmenet) Szaglás, ízlelés: ártalmas szagokra, ízekre elfordulnak, édeseket preferálják.

Csecsemőkor Észlelés, emlékezés: 2. hónaptól javul a szemek konvergenciája, 3. hónaptól az utánzás rendszeressé válik. Differenciáltabbá válik az észlelés (hallás, ízlelés stb.).

Kisgyermekkor Észlelés, emlékezet: tovább differenciálódik, élettörténeti emlék.

A tanuláshoz szükséges pszichés funkciók fejlődése 3-6 éves korban 3 éves kor előtt észlelési és motoros funkciók egymástól el nem választottan működnek. 3-4 éves kor: globális látásmód 4-5 éves kor: analitikus felfogás 6-7 éves kor: strukturált egész felfogása Formaészlelés egyre pontosabbá válik Térészlelés kialakulása, téri irányok stabilizálódása

A tanuláshoz szükséges pszichés funkciók fejlődése 3-6 éves korban Testséma kialakulása, verbális tudatosítása Finom-motorika fejlődik Szem-kéz, szem-láb koordináció 6-7 éves korra alakul ki a totális érzékelő apparátus (különböző modalitások integrált működése). Ha valami megzavarja ezt a korai tanulási folyamatot, tanulási nehézségek léphetnek fel.

figyelem

A figyelem Tulajdonságai: szándékos önkéntelen a terjedelme 7+/- 2 15-20 perc szándékos figyelem várható el az iskolában a diákoktól

emlékezet

A többszörös modell-tár

Átvitel az RTM-ből a HTM-be

Tárolás a hosszú távú memóriában Ebbinghaus felejtés-görbéje Forrás: Ádám P.-Balogh L.-Mailát L-né-Nádudvari I-né: Általános pszichológia. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990 - 79.o.

FELIDÉZÉS 1 évesen, ha eltűnik egy tárgy keresi 2 évesen néhány nap 3 évesen néhány hét 4 évesen néhány hónap után is képes a tanultakat felidézni. FELISMERÉS 1 éves néhány nap 2 éves néhány hét 3 éves néhány hónap 4 éves 1 hét 7 éves kor után akár 3év elteltével is képes felismerni

Önkéntelen emlékezet Kisgyermekkor Óvodáskor Szándékos emlékezet 5 éves kortól 6 évesen az önkéntelen és a szándékos emlékezet fejlettsége megközelíti egymást.

képzelet 2 éves kor a képzelet működésének kezdete 2-3 éves korban képes egy tárgyat más tárggyal helyettesíteni --- szimbólumok kialakulása. A képzelet fejlődését a felnőttek segítik.(pl. etesse meg a babáját)--- szerepjátékot a képzelet hozza létre. Óvodáskorban jellemző a fantáziahazugság Mese hatása a képzelet fejlődésére nagy. 2é=szívesen hallgatja a „mesét” 3é=mesehallgatás 4é=igazi mesehallgató 5é=jól megkülönbözteti a mesét a valóságtól 6,7é=reproduktív képzelet Alkotó képzelet

Az értelmi fejlődés Piaget szerint Szenzomotoros szakasz (0-2 év): észlelés és mozgás a világ megismerésének eszközei, tárgyállandóság kialakulásával zárul. Műveletek előtti periódus (2-7 év): a gyermek nem képes műveleti szintű reprezentációra, valódi logikai műveletek nem végezhetők. Konkrét műveletek szakasza (7-12 év): kialakul a decentrálás, műveletek végzése. Metakogníció fejlődik. Formális műveletek szakasza (13 évtől): elvont műveleti gondolkodás, hipotézisalkotás jellemző. Fejlett emlékezet.