BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, 2006. október 26. Lócsi Iván balesetvizsgáló
A Budapest - Déli pu. – Balatonfüred viszonylatban közlekedő 1972 sz A Budapest - Déli pu. – Balatonfüred viszonylatban közlekedő 1972 sz. személyszállító vonat 2006. 07. 15-én 10 óra 05 perckor, Balatonakarattya – Balatonkenese állomások között, az AS 380 jelű fénysorompónál ütközött a balra kanyarodást tiltó közúti jelzőtábla-, és a fénysorompó tilos jelzése ellenére az átjáróba hajtó Ford Fiesta típusú személygépkocsival. A vonat az ütközőkre felakadt gépjárművet 290 méteren át tolta maga előtt a megállás helyéig. A személygépkocsi motorterében a kiömlő üzemanyag begyulladt, amit a mozdonyvezető eloltott a mozdony poroltójával. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
AS380 Balatonkenese Balatonakarattya SR2 1972 sz. vonat 290 m Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
SZEMÉLYI KÖVETKEZMÉNYEK: A gépjárművet vezető 29 éves férfit súlyos életveszélyes állapotban mentőhelikopter szállította a Veszprémi Kórházba. A gépjármű 28 éves - áldott állapotban lévő - nő utasa a helyszínen életét vesztette. A vonaton senki sem sérült meg. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
TÁRGYI KÖVETKEZMÉNYEK: A vonatot továbbító mozdonyban kb. 1.500.000 Ft kár keletkezett (A mozdony szolgálatképtelen lett.). Az infrastuktúrában kb. 60.000 Ft kár keletkezett (pálya). A Ford Fiesta gépjármű totálkáros lett. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
IDŐJÁRÁSI ÉS LÁTÁSI VISZONYOK: Csendes, derült, + 25 Cº. Távolbalátás: napszaknak megfelelő, nem volt korlátozott. Szabadlátás: nem volt korlátozott. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
MEGÁLLAPÍTÁSOK (1.): Az 1972 számú vonatot az M41-2311 pályaszámú dízelmozdony továbbította. A 49 éves mozdonyvezető 04 óra 30 perckor kezdte meg a szolgálatát Tapolcán. A mozdonyvezető járművezetői igazolványának orvosi alkalmassági érvényessége: 2007. 09. 15. A mozdonyvezető alkoholszondás vizsgálatának eredménye: negatív. Két szemtanú is látta, hogy a gépjármű a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtott az átjáróba. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
MEGÁLLAPÍTÁSOK (2.): A vonatra engedélyezett sebesség: 80/80 km/h. Az adott pályaszakaszon a pályára engedélyezett sebesség: 80 km/h. Kitűzött lassújel (sebességkorlátozás) nem volt. A mozdonyvezető Írásbeli rendelkezést nem kapott. A sebességmérő- és rögzítő berendezés típusa: TELOC 1000. (Az adatrögzítés elektronikus történik.) EVM 120 Üzemkapcsoló (TK) rendben leólmozva volt. Csökkentett rálátási háromszög: Lv: 400 m (5 x 80 km/h – ötszörös pályasebesség) megfelelő. A csökkentett rálátási háromszögben eltávolítandó akadály nem volt. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
MEGÁLLAPÍTÁSOK (3.): Balatonakarattya felől, a vasúti átjáró előtt 400 méterre „Különleges útátjáró jelző” van kihelyezve. Az átvezetett aszfaltos út 90º-ban keresztezi a vasúti pályát. A főút széle és a sorompó fényjelzők közötti távolság 2 méter. Balatonkenese állomás Hiba-előjegyzési könyvében az AS380 jelű fénysorompónál meghibásodást nem regisztráltak. A sorompószámláló állása nem változott. A fénysorompó az esemény bekövetkezése előtt-, alatt- és utána is hibátlanul működött. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
MEGÁLLAPÍTÁSOK (4.): A fénysorompó a balesetet szenvedett gépjármű haladási irányából, az úttest bal oldalán ismétlő sorompó fényjelzővel is el van látva, amely a Balatonkenese irányából lekanyarodó járművek felé van beállítva. Balatonkenese felé 500 méterre (Balatonkenese állomás SR2), Balatonakarattya felé 700 méterre (AS373) van egy-egy forgalomtechnikai szempontból biztonságosabb útátjáró. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
Különleges útátjáró jelző Vonat haladási iránya Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Jól működő - a közút felé tilos jelzést adó – AS380 jelű fénysorompó Vonat haladási iránya Gépjármű haladási iránya Balra kanyarodást tiltó közúti jelzőtábla Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Balaton felől az átjáróba behajtani tilos AS380 Balaton felől az átjáróba behajtani tilos Gyalogos átjáró Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Megfelelő csökkentett (a szabad rálátás biztosított) rálátási háromszög (a szabad rálátás biztosított) Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
A totálkáros gépjármű Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
A szolgálatképtelen mozdony Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Szolgálati menetrendkönyv Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
KÉT HÓNAP KRÓNIKÁJA: Az AS380 jelű útátjáróban két hónap alatt összesen három hasonló esemény történt: - 2006. 07. 11-én a 974 sz. vonat oldalának ütközött egy személy- gépkocsi (személyi sérülés nem történt). - 2006. 07. 15-én az 1972 sz. vonat ütközött egy személy- gépkocsival (1 halott, 1 súlyos sérült). - 2006. 09. 09-én a 13972 sz. vonat ütközött egy személy- gépkocsival (4 súlyos sérült). Mindhárom esetben a balra kanyarodást tiltó közúti jelzőtábla és a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtottak az átjáróba. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
A SZAKMAI VIZSGÁLAT ÁLLÁSA: Az esemény vizsgálata még folyamatban van. Az esemény lezárásához szükséges dokumentumok másolatait az illetékes területi VBO-tól és a rendőrségtől megkértük. A szakmai vizsgálat lezárása után Biztonsági ajánlást teszünk. Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
TERVEZETT BIZTONSÁGI AJÁNLÁS: Javaslattal fogunk élni, hogy az érintett szervek (önkormányzat, rendőrség, infrastruktúra üzembentartó, közút kezelője, stb.) vizsgálják meg az útátjáró fenntartásának, vagy a biztonságot fokozó forgalom-technikai eszközök alkalmazásának lehetőségét. Lócsi Iván, Siófok 2006. 10. 26.
Balatonkenese SR2 Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Balatonkenese SR2 jelű állomási fény- és félsorompó Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
SR2 jelű útátjáró közúti csatlakozása (1.) Megfelelő lekanyarodó sáv Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
SR2 jelű útátjáró közúti csatlakozása (2.) Megfelelő lekanyarodó sáv Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
Balra bekanyarodás járdaszigettel megakadályozva Lekanyarodó sáv Balra bekanyarodás járdaszigettel megakadályozva Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Lócsi Iván, Siófok 2006.10. 26.