A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vasúttársaságok.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK VII. ORSZÁGOS SZAKMAI KONFERENCIÁJA
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Elkülönített állami pénzalapok
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
KÖZOP-hoz illeszkedő projektek határmetszési szakaszainak megvalósíthatósági tanulmány szintű feltárása, azok hálózati vizsgálata a Magyarország határszakaszain.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Rába–Duna–Vág Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás Európske zoskupenie územnej spolupráce Rába–Dunaj–Váh s ručením obmedzeným.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Határok nélküli partnerség” konferencia
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Tudományos konferencia a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról (CSR) Győr, szeptember 22. SVÁJCI MINTÁJÚ ÜTEMES MENETREND (ITF), VALAMINT.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Magyar Rendvédelmi Kar Büntetés-végrehajtási Tagozat
Minisztériumok, központi közigazgatás
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériuma (MDVRR SR), vasúti közlekedési főosztály

Együttműködés a nemzetközi vasúti közlekedés terén Magyarországgal a nemzetközi vasúti közlekedés terén folytatott együttműködés az alábbi egyezményeken alapul: a) kormányszinten a Csehszlovák Köztársaság és a Magyar Népi Demokratikus köztársaság közötti ( én Budapesten aláírt), vasúti közlekedésről szóló egyezmény a Csehszlovák Köztársaság és a Magyar Népi Demokratikus köztársaság közötti (1951. március 23-án Sliač városában aláírt), Selce-Nógrádszakál-Ipolytarnóc- Kalonda magyar vasútvonalon a Csehszlovákiából Csehszlovákiába tartó átmenő forgalomról szóló egyezmény

b) a vasúttársaságok szintjén a Csehszlovák Államvasutak (ČSD) és a Magyar Államvasutak közötti ( án Hluboká nad Vltavou-ban aláírt) egyezmény a vasúti határátkelőkön az üzemeltetés irányításáról és a közlekedés szervezéséről szóló helyi szerződések

A vasúti közlekedés terén folytatott együttműködés fejlesztésének kérdéseinek megoldására a közlekedésügyi minisztériumok szintjén Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság került létrehozásra február 7-én a Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság Somorja - Csölösztőn (Šamorín – Čilistov) tartott 12. ülésén, a társelnökök – Érsek A. szlovák közlekedésügyi államtitkár és VÖLNER Pál Nemzeti Fejlesztési Minisztériumi államtitkár – részvételével meghatározták a Szlovák Köztársaság Kormánya és Magyarország Kormánya közötti, államhatáron átnyúló vasúti közlekedésről szóló új egyezmény-tervezet elkészítésének feladatát február 27-én tartott találkozójukon Ján Figeľ a Szlovák Köztársaság Kormányának első miniszterelnök-helyettese, valamint közlekedési, építésügyi és vidékfejlesztési miniszter és VÖLNER Pál, Nemzeti Fejlesztési Minisztériumi államtitkár a feladat teljesítésével kapcsolatban támogatásukat fejezték ki.

Az új egyezmény előkészítésének értékelése: A Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság 12. ülésének következtetéseit alapul véve a szlovák és a magyar vasúttársaságok szakértői én és 20-án Párkányban (Štúrovo) tartott ülésükön megtárgyalták az egyezmény pályahálózat-működtetők részéről történt előkészítését. Megállapodtak a belföldi célállomású, határon átnyúló közlekedésről szóló („peage”) egyezmény megszüntetéséről, valamint az egyezmény egyes fejezeteinek az új egyezménybe való átemeléséről március 2-án a Szlovák Közlekedési, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium pozsonyi székházában ülést tartott a szlovák-magyar (magyar-szlovák) vasúti közlekedési szakértők munkacsoportja, melyen a határon átívelő vasúti közlekedésről szóló, új szlovák-magyar kormányközi egyezményről volt szó.

Az új egyezmény tervezetének egyeztetését és jóváhagyását követően a felek megállapodtak, hogy a magyar fél 3 fejezet tervezetét – melyek véglegesítésére a szakértői ülésen nem került sor – elküldi a szlovák fél számára. A szlovák fél a magyar fél javaslatainak átvezetése után elküldi jóváhagyásra az egyezmény véglegesített tervezetét a magyar fél számára szlovák és magyar nyelven, mivel a magyar részről a tárgyaláson nem vett részt az összes érintett terület képviselője. A tervezetet a magyar fél számára a 09456/2012/SZEÚ/z sz én kelt levélben megküldésre került. A tervezet magyar fél részéről történő jóváhagyását követően indul az egyezmény megkötését célzó törvényhozási folyamat.

A Magyar Államvasutakkal folytatott nemzetközi együttműködés a vasúttársaságok szintjén egyrészt kétoldalú szinten, másrészt a nemzetközi szervezetekben fennálló közös tagság keretén belül zajlik. A határon átnyúló együttműködésnek a kétoldalú tárgyalások, azaz az állandó munkacsoportok ülései, ill. a vasúti közlekedési szakértők egyeztetései nyújtanak keretet. A rendszeres kétoldalú találkozók témáit elsősorban az üzemeltetési kérdések, a kétoldalú együttműködés további területei, valamint az unió által a vasúti pályahálózat-működtetők számára kijelölt közös feladatok képzik.

A kétoldalú együttműködés jogi kereteit bilaterális szerződések és egyezmények, nyilatkozatok, valamint a szlovák és a magyar vasutak üzemeltetői közötti további együttműködésről szóló egyezmények és szabályzatok rögzítik. A Szlovák Államvasutaknak (ŽSR) mint vasúti pályahálózat-működtetőnek érdeke, ill. – lévén, hogy Szlovákia uniós tagállam - kötelessége, hogy kétoldalú egyezményeket kössön elsősorban a szomszédos államok vasúti pályahálózat-működtetőivel. Jelenleg a Szlovák Köztársaság és Magyarország vasúti infrastruktúráinak összekapcsolásáról és az együttműködésről szóló egyezmény elkészítése van folyamatban, valamint az egyes határátkelőkre vonatkozó helyi csatlakozási szerződések is folyamatosan frissítésre kerülnek.

A Kassai Kerületi Önkormányzat kezdeményezésére én a tornai (Turňa nad Bodvou) határállomáson magyar-szlovák kétoldalú találkozóra került sor. A találkozó témáját a Torna (Turňa nad Bodvou) - Tornanádaska határátkelő vasúti forgalmának szlovák és magyar pályahálózat-működtetők általi helyreállításának helyi vizsgálata képezte. A tárgyaláson a terv szerint a Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Szlovák Államvasutak, a Kassai Kerületi Önkormányzat, a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV Zrt. képviselői vettek részt.

Az államközi közlekedés volumene, a vonatok helyzetei, menetrendek A ZSSK szlovák vasúttársaság és a MÁV közötti államközi távolsági közlekedés jelenleg két, ZSSK és MÁV közötti határátkelőn (párkányi (Štúrovo) és hernádcsányi (Čaňa) vasúti határátkelők) zajlik. A forgalom volumene stabil. A ZSSK és a MÁV közti regionális vasúti közlekedés jelenleg egyik határátkelőhelyen sem történik. Az Oroszvár (Rusovce), Komárom (Komárno), Fülek (Fiľakovo), Sajólénártfalva (Lenartovce) és Újhely (Slovenské Nové Mesto) határátkelőkön csak személyforgalom nélküli vasúti közlekedés zajlik.

Párkány (Štúrovo) - Szob határátkelő: A 2011/2012-es üzemeltetési menetrend szerint ezt a határátkelőt 6 pár EuroCity kategóriájú, és egy pár EuroNight kategóriájú vonat használja. A ZSSK szlovák vasúttársaság a jövőben szeretné megőrizni a távolsági közlekedés jelenlegi terjedelmét, valamint azt egy új, EuroCity kategóriájú vonatpárral kiegészíteni (EC 270/271 Brno - Budapest). Ezáltal a Budapest - Bratislava - Brno - (Praha) vonalon – a Břeclav-i állomásról fix csatlakozással a Bohumín - Warszawa vonalra – egy szimmetrikus kétórás ütemes menetrend alakul ki EuroCity kategóriájú vonatokból. E vonatok időbeli helyzetei hozzávetőleg azonos szakaszok már néhány éve stabilizálásra kerültek. A fenti határátkelőn a ZSSK vasúttársaság a jövőben nem tervezi regionális vasúti közlekedés indítását.

Az egyes vonatok időbeli helyzetei a partnerekkel rendszeresen egyeztetésre kerülnek a nemzetközi konferenciákon. A ZSSK szlovák vasúttársaság és a Cseh Vasutak (ČD) már néhány éve kéri a MÁV-START vasúti személyszállítótól a szóban forgó vonatok magyarországi megállóhelyeinek és a Budapest - Párkány (Štúrovo) szakasz menetidejének csökkentését. A ZSSK tervei szerint a jövőben a szóban forgó határátkelőhelyen fenn kívánja tartani a személyszállítás jelenlegi volumenét.

Hernádcsány (Čaňa) - Hidasnémeti határátkelő: Ezt a határátkelőhelyet jelenleg két pár InterCity kategóriájú, Kassa - Budapest, ill, Budapest - Kassa vonalon közlekedő vonat használja. A határátkelőhelyen a regionális vonatok közlekedését a 2008/09-es üzemeltetési menetrend törölte el. A ZSSK tervei szerint a jövőben a szóban forgó határátkelőhelyen fenn kívánja tartani a személyszállítás jelenlegi volumenét.

Az utasok számának alakulása A határátkelőhelyek és a nemzetközi regionális vonalak fokozatos megszüntetése ellenére a ZSSK és a MÁV közti államközi közlekedés utasszáma a es időszakban évközi viszonylatban növekvő tendenciát mutatott. A ZSSK elsősorban a Párkányi (Štúrovo) határátkelőnél tapasztalta az utasszám jelentősebb mértékű növekedését. Ez a trend főleg a Praha/Bohumín – Bratislava – Budapest vonalon közlekedő EuroCity vonatok kínálatának bővülésével kapcsolatos. A 2012/13-as üzemeltetési menetrendben befejezésre kerül a kétórás szimmetrikus ütemes menetrend kialakítsa (jelenleg még 1 pár vonatnál nincs bevezetve), mellyel az EuroCity vonatok kínálata eléri az optimális célállapotot.

Köszönöm a figyelmet!