Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A törvények, mint lehetőség 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2/2005. (III. 1.) OM-rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról 4/2010. OM rendelet
A ktv.-ben biztosított hazai különtámogatási formák (áttekintés) Megemelt normatív támogatás Csökkentett csoportlétszám Utazó tanár, konduktor, logopédus Kötelező hab./rehab. foglalkozások Nem kötelező egyéni (1-3 fős) foglalkozások Egyéni továbbhaladás
4/2010. OM rendelet 11. § A szakértői vizsgálat időpontjáról szóló értesítést a vizsgálat kezdeményezésétől számított tíz munkanapon belül meg kell küldeni a szülőnek. A szakértői vizsgálat időpontját a vizsgálat kezdeményezésétől számított negyven munkanapon belüli időpontra kell kitűzni.
Fogalmi bizonytalanságok Felzárkóztató foglalkozás? Ktv. 114§ (1) A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott nevelési-oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás keretében ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások: a) az óvodában - az óvodai foglalkozások [24. § (1) bekezdés] szükség esetén logopédiai, dyslexia-megelőző foglalkozás, a sajátos nevelési igényű gyermeknek napi két óra felzárkóztató foglalkozás, Fogalmi bizonytalanságok Felzárkóztató foglalkozás? Habilitáció? Ki végzi?
2/2005. OM rendelet A sajátos nevelési igényű gyermekek sérülésspecifikus fejlesztésének elvei, feladatai az óvodai nevelés során sérülésspecifikusan
SNI – különleges bánásmód Jogosultság megállapítása: szakértői véleményben Megvalósítás dokumentumai Egyéni fejlesztési terv Egyéni fejlődési lap (A. Tü. 356. r.sz., A. Tü. 357. r.sz.)
Akik az óvodában vannak… Bíró Mária diája
Az együttnevelés szintjei Integráció (szűkebb értelemben) Inklúzió Csányi Yvonne diája
Ami fontos ezzel kapcsolatban a napi pedagógia gyakorlatban… Hogyan lehet megvalósítani? Kitől kérhetünk segítséget?
Az utazó gyógypedagógus segítségének formái Nem állandóan, de rendszeresen, állandóan használható segítségeket ad. miben? A képesség, készség, kompetencia fejlesztésében és a mindennapi nevelési feladatok megkönnyítésében hogyan? Egyéni fejlesztési tervekkel, eszközök, segédeszközök biztosításával – konzultációs lehetőségekkel, egyéni fejlesztéssel.
A pedagógiai együttműködés elemei Előzménye: Együttműködési megállapodás megkötése feladatok felosztása speciális feladatkörök felhasználása közös felelősség és tehervállalás individuális tervezés a folyamat teljes koordinációja egymás munkájába való betekintés szülőkkel való kapcsolattartás
Óvodapedagógus és gyógypedagógus együttműködése Megváltozott feladat – megváltozott szerep Különböző személyiségjegyek Képzettségbeli különbségek Pedagógiai alapelvek, filozófia, nézőpont különbözőség, ellentmondás Közös munka
Utazótanári modell Közvetlen célcsoport a gyerek, a többi gyerek, a nevelőtestület és a szülők – kiemelve: a PEDAGÓGUS Az együttműködés konkrét, azt igénylő pedagógussal zajlik. Az érintett gyerek fejlesztésére is koncentrál. Befolyása a pedagógusok közötti tudás terjesztésére nagy hatásfokú Rugalmas Az együttműködési kultúra kialakítása a gyógypedagógustól függ, de azt segíti az intézmények közötti kooperáció, az arra vonatkozó megállapodások rögzítése.
Együttműködés
Hogyan lesz jó mindenkinek?
A sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése CÉL A sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése Hogyan? Terápiával Fejlesztési lehetőségek a foglalkozásokon, játékban, munka jellegű tevékenységek, stb. során
Hogyan valósul meg az egyéni fejlesztés? pedagógiai státusz (pedagógiai diagnózis) célkitűzés a célkitűzés sikerességét biztosító egyéni fejlettségi szintre adaptált fejlesztési terv, tervezet részletes kidolgozása.
Egyéni fejlesztési terv Területei Mit, ki, mikor, hogyan, mivel? Pl. a mozgáskoordináció fejlesztése Művészeti terápia Mozgásterápia Lehetőségek a foglalkozásokon Beszédmozgás koordináció Ritmus, zene Stb.
RENDSZER
Mi dönti el, hogy ki, hol, mennyit? A rendszer szereplői Befogadó pedagógus Gyógypedagógus Fejlesztő pedagógus Pszichológus A szereplők kompetenciái, „határai” Mi dönti el, hogy ki, hol, mennyit?
Köszönöm a figyelmet! Jenei Andrea