Budapest, március 13. Szellő János

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
Budapest, december 3. Nagyné Zölde Mónika
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A regionális munkaügyi központ lehetőségei a foglalkozási rehabilitációban Tengelic, november 27. Szellő János.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
OFA Hálózat évi tevékenységei
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A projekt általános szakmai célkitűzései
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az ÁFSZ szolgáltatásai az egészségkárosodott személyek rehabilitációjáért Horváth Anikó Katalin.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Foglalkozási rehabilitáció a társadalmi integráció szolgálatában „Új utak és kihívások a foglalkozási rehabilitációban” Székesfehérvár január 29.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Készítette: Farkasné Veres Edina
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Budapest, 2009. március 13. Szellő János A foglalkozási rehabilitáció szerepe a komplex rehabilitációban. A rehabilitáció szempontjai és kap-csolódási területei Budapest, 2009. március 13. Szellő János

A foglalkozási rehabilitáció jelentősége, alapfogalmak EU célkitűzések: Hátránykezelési stratégiák Esélyegyenlőség Egyéni szükségletek, holisztikus szemlélet A komplex rehabilitáció: Orvosi, szociális, mentális, pedagógiai Foglalkozási rehabilitáció

Alapkövetelmények: Egymásra épülő, rendszerbe szerveződő elemekből kell állnia Biztosított és szabályozott legyen az egyes területek eszköz- és intézmény rendszere A rehabilitáció egyes elemei mindenki számára egyenlő eséllyel hozzáférhetők legyenek

Érvényesüljön legkisebb veszteség elve, az érintett személy mindig a legmegfelelőbb időben részesüljön a rehabilitációs programban A rehabilitációs folyamatok szükséglet vezéreltek legyenek Minden eleme a lehető legteljesebb emberi élet megvalósítását szolgálja

Hátránykezelés, a rehabilitáció korszerű szemlélete Főáramú aktív programok: Intenzív tanácsadás Képzési programok Foglalkoztatási ösztönzők Közvetlen munkahelyteremtés Vállalkozásindítási ösztönzők

Speciális programok. Az alacsonyabb termelékenységet kompenzáló bértámogatás Munkahelyi környezet ki-és átalakítása, akadálymentesítés Személyre szabott munkahelyi ügyintézés támogatása Próba- és tranzitfoglalkoztatás

Eszközök a munkaerő-piaci integráció elősegítésére Az aktív munkaerő-piaci programok ráfordításainak növelése Foglalkoztathatóság javítása Személyre szabott megközelítés Befogadó munkahelyek számának növelése Segélycsapdák eltávolítása A kapcsolódó jogalkotói tevékenység Jól működő munkaerőpiac

A jól működő munkaerőpiac jellemzői lehetnek Átlátható munkaerőpiac Prognosztizált munkaerő-kereslet,- kínálat, viszonylagos egyensúly A megüresedett álláshelyek gyors betöltése Az igényekhez igazodó képzési rendszer Hatékony forrásfelhasználás Társadalmi csoportokat nem zárnak ki

Ami a nyílt munkaerőpiacot ma jellemzi A gazdasági kényszerek hatására egy hektikus munkaerő-piac A prognózisok alapján eléggé kiszámíthatatlan munkaerő-fejlesztés, gazdálkodás Ellentmondásos képzési rendszer A forrásfelhasználás oldaláról folyamatos likviditási problémák Egyes társadalmi csoportok hátránya

Foglalkoztatáspolitikai reformok az Európai Unióban Differenciált és személyre szabott szolgáltatások kialakítása A nem állami szolgáltatók szerepének javítása Az állásközvetítés rendszerének fejlesztése Az egyéni álláskeresés ösztönzése és nyomon követése

Cselekvési prioritások Aktív és preventív intézkedések Munkahelyek teremtése, a vállalkozókészség erősítése Több és jobb beruházás a humán tőkébe Az egész életen át tartó tanulás fejlesztése Az inaktivitás csökkentése

A munkaerő-piaci hátrányok csökkentése (esélyegyenlőség) Ösztönzés a munkavállalásra, a munka vonzóbbá tétele A fekete (szürke) munka visszaszorítása A mobilitás elősegítése

TÁMOP prioritások A kereslet és kínálat összehangolásának javítása A területi különbségek csökkentése A változásokhoz való alkalmazkodás Az egész életen át tartó tanulás Az egészségi állapot, a munkavégző-képesség javítása Az esélyegyenlőség támogatása

TÁMOP 1.1.1 komponens Komplex foglalkozási rehabilitáció kialakítása A foglalkozási rehabilitációhoz kapcsolódó szolgáltatási rendszerek kialakítása A képességek minél szélesebb kiaknázása a foglalkoztatás érdekében

A foglalkozási rehabilitáció az ÁFSZ stratégiájában (inputok) Kapcsolódás az új komplex szakértői minősítési rendszerhez Az ügyfélkör fokozatos bővítése, a szakaszok definiálása, a bővüléssel járó terhelés folyamatos mérése, ellenőrzése A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának bővítése új támogatások bevezetésével, alkalmazásával Szakértői hálózat kiépítése, képzése

Az orvosi, a mentálhigiénés, a szociális, a képzéshez kapcsolódó és a foglalkozási rehabilitációs szolgáltatások egységes rendszerbe, folyamatba illesztése, illetve bővítése Az ÁFSZ tevékenységének és a partnerek hozzáadott értékének folyamatos kontrollja, a szakmai kommunikáció kialakítása A számítógépes támogatási rendszer megteremtése

Az ügyfélkapcsolatok javítása, a szervezeti viselkedési formák átalakítása, mind a megváltozott munkaképességű emberek, mind a munkaadók tekintetében Szemléletformálás, a szerepek átrendeződése, hálózatépítés, változásmenedzselés A foglalkozási rehabilitációban érvényesülnie kell a munkaerő-piaci esélyegyenlőségnek

A foglalkozási rehabilitáció az ÁFSZ stratégiájában (outputok) Átalakult és további átalakítások előtt áll a támogatási rendszer (lásd közösségi jogszabályok) Új ellátási formaként bevezetésre került a rehabilitációs járadék A minősítési rendszer átalakításával együtt kialakult az új intézményrendszer Megkezdődött a szolgáltatási rendszer hozzá-rendelése a foglalkozási rehabilitációhoz

A hálózatépítés feladatai Célok, célrendszerek megfogalmazása Alapvető jogszabályi és eljárási keretek biztosítása Feladatok tisztázása, a kompetenciák megfogalmazása Erőforrások allokációja Információs rendszer kiépítése

Dokumentációs rendszer kiépítése és működtetése Horizontális viszonyok tisztázása Monitoring és értékelési rendszer kialakítása Visszacsatolás a benchmarking jelentősége A partnerség, mint alapelv

A partnerek beazonosítása A foglalkozási rehabilitációban közvetlenül résztvevők A közvetett partnerek A végrehajtást valamilyen formában befolyásoló partnerek Távoli, hatás partnerek

A partnerség feladatai Kapcsolattartás és információcsere Rendszeres ismeret- és tapasztalatcsere Közös fellépés Közös együttműködés Intézményes partnerség kialakítása

A kirendeltségi kapcsolatrendszer legfontosabb résztvevői: Rehabilitációs járadékos ügyfelek Az RMK szakmai egységei A nyugdíjbiztosítás kirendeltségei OMMF területi felügyelősége ORSZI kirendeltségei Foglalkozás-egészségügyi szolgálatok

Képző szervezetek Módszertani és szociális intézmények Nonprofit szervezetek, munkaerő-piaci segítő szolgálatok Önkormányzatok, házi orvosok Munkaadók

Az ügyfelekkel való kapcsolattartás alapjai Az ügyfelek ismerete (foglalkoztatási szakértő) Munkaerő-piaci ismeretek (makro, mikro) Szolgáltatási ismeretek Képzési ismeretek Támogatási ismeretek Munkaadói, közvetítési ismeretek (konkrét helyzet)

A foglalkoztatási szakértő helye és szerepe Aktív résztvevője a szakértői bizottság komplex minősítési tevékenységének és fejlesztésének Részt vesz: - jelentések, statisztikák, munkatervek szakmai értékelések elkészítésében, - javaslatok kidolgozásában, - módszertani fejlesztésben.

A bizottságban végzett konkrét feladatok Iratbetekintés, időpont egyeztetés Iratanyag alapján történő felkészülés Személyes találkozás a kérelmezővel A rehabilitáció irányának a meghatározása A szakmai vélemény kialakítása: - személyes feltételek, munkaerő-piaci mérlegelés - képzési feltételek, időtartam egyéb szükségletek

A rehabilitáció személyes feltételeinek vizsgálata Egészségügyi előzmények Foglalkozási előzmények Tanulási (képzési) előzmények Személyiség, érdeklődés összhangja Terhelhetőség, életkor, életmód Szocializáltság, közvetlen környezet Egyéb hátrányos helyzet

A rehabilitáció munkaerő-piaci mérlegelése A meglévő, felajánlható foglalkozás munkaerő-piaci pozíciója A foglalkozás gyakorlásának lehetőségei A térség foglalkoztatási helyzete Perspektívák Esetleges képzés munkaerő-piaci helyzete

Foglalkozási rehabilitációs szükségletek: - eredeti munkakörben történő rehabilitáció - korábbi foglalkoztatásában történő rehabilitáció - szakképzettségének megfelelő, de nem gyako- rolt foglalkoztatásban történő rehabilitáció - új képzettség és annak begyakoroltatása

Szolgáltatási rendszerek Foglalkozási: Munkatanácsadás Pályamódosítási t. Álláskeresési t. Pszichológiai t. Szakmai alkalmassági vizsgálat Rehabilitációs t. Munkaközvetítés Szociális: Házi segítségnyújtás Családsegítés Támogató szolgáltatás Közösségi ellátás Nappali ellátás Átmeneti szállás

A kirendeltség feladata a komplex rehabilitációban Rehabilitációs terv elkészítése ORSZI vélemény mint alap összevetése a munkaerő-piaci tényezőkkel Az együttműködés kialakítása, illetve annak folyamata során alkalmazandó határidők és szabályok betartása A szakmai szervezetekkel való kommunikáció folyamatos biztosítása

Az egyéni rehabilitációt segítő szolgáltatások és támogatások biztosítása Az egyéni program megvalósításának segítése, követése értékelése Hatásköri és illetékességi szabályok betartása

A diagnózis felállítása ORSZI szakvélemény: Az egészségkárosodás mértéke A szakmai munkaképesség Rehabilitálhatóság A rehabilitáció lehetséges irányai Rehabilitációs szükségletek A rehabilitáció időtartama

Kategorizálás és profilalkotás Szakmai és sze- mélyes profil Az ügyfél terve Munkaerő-piaci lehetőségek

Mentorok a foglalkozási rehabilitációban A rehabilitációs szolgáltatások igénybevétele során információnyújtás, tanácsadás, személyes közreműködés, szolgáltatókkal való együttműködés Rendszeres kapcsolat a rehabilitációs járadékban részesülővel, lelki, fizikai és egészségi állapotának figyelemmel kísérése

Az integráció fogalma Az integráció fogalma általánosság-ban az egyesülést, beilleszkedést, egyes részek egésszé kapcsolását jelenti. Esetünkben a munkaerő-piaci és szociális szolgáltató rendszerek összekapcsolása, egységes szolgál-tatási rendszer kialakítása

Tájékoztatási kötelezettség teljesítése a kirendeltség számára, ha a rehabilitációs terv megvalósulásával kapcsolatban akadályok merülnek fel vagy a tervet módosítani kell A mentornak kötelessége a tevékenységének dokumentálása, rehabilitációs napló vezetése Etikai elvárások betartása

Az integrált szolgáltatási rendszer, mint a jövő Az integráció fogalma általánosságban az egyesülést, beilleszkedést, egyes részek egésszé kapcsolását jelenti. Esetünkben a munkaerő-piaci és szociális szolgáltató rendszerek összekapcsolása, egységes szolgáltatási rendszer kialakítása

Az integráció szükségessége Szociális biztonság Kapacitásbeli hiányosságok Azonos ügyfélkör A szolgáltatások duplikálódásának kiküszöbölése A hozzáférés biztosítása A munkára kész állapot elősegítése

Az integráció partnerei Munkaügyi szervezet - kirendeltségek Önkormányzat - családsegítő központ - szociális iroda Civil szervezetek - munkaerő-piaci segítő szolgálatok Foglalkozás-egészségügyi sz.

Ügymenetmodell Szükségletfelmérés, ex ante értékelés Szolgáltatási terv Kommunikációs terv Felkutatás, elérés, tájékoztatás Programba vonás, kiválasztás és megállapodás Diagnózis és egyéni fejlesztés Kimenetek támogatása

Az integráció további feladatai Jogszabályi harmonizáció megteremtése Az egyablakos rendszer kiépítése, kialakítása Mikro-körzeti szolgáltató központok létrehozása A családsegítő központok megerősítése Módszertani komplexitás, integrált profiling rendszer megteremtése Az információ-áramlás technikai biztosítása (IT)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! szelloj@lab.hu