Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Református Pedagógiai Intézet
Advertisements

Csernátoni Katalin május 22. Biztos Kezdet-mentorképzés
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
Peőcz Veronika Béki Andrea
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az egyéni fejlesztési terv
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZAKVÉLEMÉNYE KIRÁLY GABRIELLA KLINIKAI SZAKPSZICHOLÓGUS, GYÓGYPEDAGÓGUS készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Integráció és inklúzió
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
főosztályvezető-helyettes
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Előadás másolata:

Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő SNI – BTM A jogszabályi változásokat követő időszak új feladatai (a 10/1994. sz. MKM rendelet módosításával) Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 14/1994. MKM rendelet a szakszolgálatokról 11/1994. MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 1997. évi XLVII. törvény az egészségügyi és hozzá kapcsolódó személyes adatok kezeléséről 218/1999. korm. rendelet az egyes szabálysértésekről

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról értelmében: - 13.§ (8) a szakszolgálat igénybevétele alapvetően szülői jog, önkéntesen, belátáson alapul - a szülő egyetértésével óvoda, iskola, kollégium DE: köteles és kötelezett is lehet a szülő! Magyarázat:

Kötelessége igénybe venni a nevelési tanácsadást, iskolapszichológust, fejlesztő foglalkozást, ha arra a pedagógus kezdeményezésére a nevelőtestület javaslatot tesz; Kötelezett, ha a jegyző vagy a gyámhivatal határozatban rendeli el a gyermek, tanuló védelme érdekében. A szakszolgálatok közül a Nev. Tan. és a Szakértői Bizottságnál fordul elő 114.§ (3) a szakszolgálatok igénybevétele ingyenes!

A működés kereteit biztosító jogszabályok: A közoktatási törvény értelmében szétválik a rehabilitáció és a fejlesztés 30.§ (7) megállapítja a BTM (beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermek) és az SNI-s gyermek fejlesztő foglalkozáson való jogosultságát. Fejlsztő foglalkozás: Nev. Tan., óvoda, iskola kollégium (8) rögzíti, hogy az SNI vagy BTM kérdésében a Nev. Tan. kérésére dönt a Szakértői Bizottság.

14/1994. MKM rendelet 12.§ (3) szerint: Folyamatábra: Óvoda, iskola  Nev. Tan.  TKVSZB

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 30.§ (9) BTM tanulók felmentése tantárgyérté-kelés és minősítés alól a Nev. Tan. szakértői véleménye alapján - az iskola egyéni foglalkozás keretében, egyéni fejlesztési terv alapján felzárkóztatja. 35.§ (4) rögzíti a nevelési tanácsadás feladatait

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 48.§ (1) az iskola pedagógiai programjában meg kell határozni (a személyiségfejlesztéssel, a BTM-mel összefüggő pedagógiai feladatok, valamint az együttműködéssel kapcsolatos feladatok kereteit). 52.§ (7) nem kötelező tanórai foglalkozási időkeret felzárkóztatásra, fejlesztésre, tehetséggondozára … (11) Egyéni – 1-3 tanuló – foglalkozás tartható (heti kötelező tanóra 12%-a)

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 121.§ (28) sorolja fel az SNI neveléshez, oktatáshoz szükséges feltételeket (29) a/ SNI, b/ definíció A III. sz. Melléklet 3. pontja rögzíti, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló az osztály, csoport létszámának számításánál kettő főnek számít.

Új elemek: 12/E. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a különleges gondozás keretében nyújtott nevelést és oktatást segítő pedagógiai értékelést, az igazgatási, pedagógiai szolgáltatást, valamint a szaktanácsadást.

Új elemek: (4) Az országosan szervezett pedagógiai értékelés és a szaktanácsadás keretében kell segítséget nyújtani: a) b) c) az iskolapszichológusok feladatainak ellátásához.

A működés kereteit biztosító jogszabályok: Figyelem! Más törvényi hely! 1997. évi XLVII. törvény az egészségügyi és hozzá kapcsolódó személyes adatok kezeléséről 34.§ (2) egészségügyi adatot felvehet pedagó-giai szakszolgálat tagja a 2. sz. Melléklet 6. pontjában felsorolt feladatokhoz.

Fontos szabály: óvoda, iskola, kollégium nem kezelhet különleges adatokat! Az említett adatokat a szakvéleményből a szülő kitilthatja, kérhet titoktartást!

A működés kereteit biztosító jogszabályok: 218/1999. Kormányrendelet az egyes szabálysértésekről 141.§ - közoktatási szabálysértések, 142.§ (2) b/ jogosulatlan szakvélemény-készítés - magánpraxisban készített vélemény nem alapoz meg óvodai, iskolai foglalkozásra való jogosultságot, normatív támogatás igénylést.

CSAK a 14/1994. rendelet szerinti szakszolgálati intézmény 142 CSAK a 14/1994. rendelet szerinti szakszolgálati intézmény 142.§ (2) c/ által készített szakvélemények fogadhatóak el, ezek figyelmen kívül hagyását az OKTATÁSI HIVATAL vizsgálja, szankcionálja.

Szakmai alapfeladat (1.) A BTM megállapítása, feltárás, diagnózis, kezelési javaslat, kezelés A gyermek fejlesztő foglalkoztatása a szülő és a pedagógus bevonásával: pedagógiai, pszichológiai támogatás, fejlesztés, terápiás gondozás, továbbá az intézmény és a család kapcsolattartásának, kapcsolatának segítése.

Szakvélemény készítése és segítség a BTM gyerek óvodai, iskolai neveléséhez, oktatásához, ha gyermek egyéni adottsága, képessége, fejlődésének üteme azt indokolja. Indokolt esetben az iskolakezdéshez szakvélemény készítése. BTM gyerekek, tanulók esetében tantárgyak, tantárgyrészek értékelése és minősítése alóli felmentés szakvéleményezése.

A BTM gyerekek, tanulók Nev. Tan A BTM gyerekek, tanulók Nev. Tan. szakvélemény alapján történő óvodai, iskolai, kollégiumi fejlesztésének ellenőrzése (segítő kontroll), ennek keretében: a gyerek fejlődését segítő és hátráltató körülmények feltárása, tájékoztatás a pedagógus, nevelőtestület, vezetők számára, a megoldás kidolgozásában való közreműködés, a fenntartó tájékoztatása, intézkedés kérése.

BTM gyerekek felülvizsgálata a fejlesztő foglalkozás fennállása alatt az első vizsgálat utáni 2. évben utána 3 évente.

Szakmai alapfeladat (2.) SNI b/ gyermekek, tanulók óvodai, iskolai, kollégiumi ellátásának segítése a Szakértői Bizottság által megküldött szakvélemények alapján. A fejlesztések megszervezéséért az iskola igazgatója a felelős. A fejlesztő foglalkozást a KT. 52.§ (6) b/ időkeret terhére kell biztosítani, felülvizsgál a Szakértői Bizottság.

A Nev. Tan. által nyújtott segítség formája: esetmegbeszélés, konzultáció, segítségnyújtás a fejlesztési terv kidolgozá-sában, speciális részellátás biztosítása.

SNI a/ gyerekek ellátása kivételes esetektől eltekintve nem Nev. Tan. kompetencia! b/ a gyerekek ellátása nem, csak az ellátás segítése a Nev. Tan. feladata. Nev. Tan. feladat és kompetencia az összes, e két körbe nem tartozó, de problémákkal küzdő gyermek, tanuló ellátása, óvodai, iskolai életének rendezése.

Köszönöm érdeklődő figyelmüket!