A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Gyermekvédelem a védőnői munkában
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
A helyettes szülői ellátás és a gyermekjóléti szolgáltatás együttműködése Dombóvár,
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
A gyermekvédelem fogalma
Tanévkezdő értekezlet
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A kapcsolattartás útvesztőiben
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
A GYERMEKVÉDELMI FELELŐSÖK KAPCSOLATRENDSZERE, A JELZŐRENDDSZERI TAGOKKAL VALÓ KAPCSOLATFELVÉTEL, KAPCSOLATTARTÁS, ESETELEMZÉSEK.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Tarsoly Edéné SzocioNet DDRMHSZK Gyermekjóléti Csoport
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
A gyermekvédelem felelősség(e) Budapest,2008. február 20.
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Gyermekvédelmi tanácskozás
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Hogyan segíthet a rendszer?
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Családtámogató ellátások
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Tájékoztatás a gyermekkori és fiatalkori bűnelkövetés megyei helyzetéről a jegyzők és a gyermekjóléti szolgálatok adatszolgáltatása tükrében. Vajdáné Kovács.
Zánka A 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 9.§ (5) alapján: Az éves szakmai tanácskozást minden év február 28-áig kell megszervezni, és arra.
A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI. A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
A helyettes szülői ellátás működése
Gyermekvédelmi jelzőrendszer bemutatása
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Intézményi kötelezettségek a gyermek- és ifjúságvédelem területén
Család – és Gyermekjóléti Központ
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben Sidlovics Ferenc Budapest, 2006. március 28.

1997. évi XXXI. törvény 6. § (2) „A gyermeknek joga van ahhoz, hogy segítséget kapjon a saját családjában történő nevelkedéséhez, személyiségének kibontakoztatásához, a fejlődését veszélyeztető helyzet elhárításához, a társadalomba való beilleszkedéséhez, valamint önálló életvitelének megteremtéséhez.”

A gyermekvédelmi jelzőrendszer Gyvt. 17. § (1) Az e törvényben szabályozott gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot látnak el - a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében - a törvényben meghatározott alaptevékenység keretében a) az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálat, a háziorvos, a házi gyermekorvos, b) a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók, így különösen a családsegítő szolgálat, a családsegítő központ, c) a közoktatási intézmények, így különösen a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési tanácsadó, d) a rendőrség, e) az ügyészség, f) a bíróság, g) a pártfogó felügyelői szolgálat, h) az áldozatsegítés és a kárenyhítés feladatait ellátó szervezetek, i) a menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása, j) a társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok. 2005. évi CXXXV. törvény a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről 43.§ (2) A területi áldozatsegítő szolgálat abban az esetben, ha munkája során kiskorú veszélyeztetettségéről szerez tudomást, haladéktalanul jelzi azt a kiskorú tényleges tartózkodási helye szerint illetékes gyermekjóléti szolgálatnak. Ha a feltárt körülmény a kiskorú életét, testi épségét súlyosan veszélyezteti, a jelzéssel egyidejűleg gyámhatósági eljárást kezdeményez. 16.§ (5) A területi áldozatsegítő szolgálat a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése, megszüntetése céljából a nyilvántartásban szereplő adatokról, az áldozattá válás körülményeire, illetve a kiskorú veszélyeztetettségére utaló adatokról a gyermekjóléti szolgálatoknak, illetve az eljáró gyámhatóságnak tájékoztatást ad. Gyvt. 135. § (7) áldozattá válásának körülményeire vonatkozó adatok tekintetében lehetővé teszi az adatok kezelését és átadását

A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése A gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai kötelesek: jelzéssel élni a gyermek veszélyeztetettsége esetén a gyermekjóléti szolgálatnál, hatósági eljárást kezdeményezni a gyermek bántalmazása, illetve súlyos elhanyagolása vagy egyéb más, súlyos veszélyeztető ok fennállása, továbbá a gyermek önmaga által előidézett súlyos veszélyeztető magatartása esetén. Ilyen jelzéssel és kezdeményezéssel bármely állampolgár és a gyermekek érdekeit képviselő társadalmi szervezet is élhet. A fentiekben nevesített szolgáltatók, intézmények és hatóságok kötelesek egymással együttműködni és egymást kölcsönösen tájékoztatni.

A jelzőrendszer működtetése 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 14. § (3) a) A gyermekjóléti szolgálat kezdeményezi, szervezi és összehangolja az érintett személyek és szervezetek részvételét az észlelő- és jelzőrendszerben, (3) b) felhívja a jelzőrendszer tagjait jelzési kötelezettségük írásban – krízishelyzet esetén utólagosan – történő teljesítésére, (4) fogadja a jelzőrendszer jelzését, és a probléma jellegéhez, a veszélyeztetettség mértékéhez, a család szükségleteihez igazodó intézkedést tesz A gyermekjóléti szolgálat az intézkedéséről tájékoztatja a jelzést tevőt. 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

A jelzőrendszer működtetése 15. § (1) A gyermekjóléti szolgálat működésének megkezdéséről, tevékenységének céljáról és tartalmáról, továbbá elérhetőségéről, valamint szolgáltatásai igénybevételének módjáról tájékoztatja a település, településrész lakosságát, továbbá a jelzőrendszer tagjait. (2) Az együttműködés, valamint tevékenységük összehangolása érdekében a gyermekjóléti szolgálat esetmegbeszélést tart. (7) A gyermekjóléti szolgálat minden év március 31-ig tanácskozást szervez, amelyen a) a jelzőrendszer tagjainak írásos tájékoztatóit figyelembe véve átfogóan értékelik a jelzőrendszer éves működését b) áttekintik a település gyermekjóléti alapellátásának valamennyi formáját, és szükség szerint javaslatot tesznek működésük javítására (3) Az esetmegbeszélés történhet a) lehetőség szerint a családot és a családdal foglalkozó szakembereket is bevonva, esetkonferencia, egy adott család ügyében tartott megbeszélés b) a gyermekjóléti szolgálat és a jelzőrendszer tagjainak képviselői között, előre meghatározott témakörben, évente legalább hat alkalommal megrendezésre kerülő szakmaközi megbeszélés keretében. (4) Az esetmegbeszélés állandó meghívottja az illetékes védőnő, bölcsőde, óvoda munkatársa, iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, a családsegítő szolgálat, illetve a nevelési tanácsadó munkatársa. (5) Az esetmegbeszélésre a fiatalkorúak pártfogó felügyelőjét meg kell hívni, ha olyan család ügyét tárgyalják, melynek bármely tagja fiatalkorúak pártfogó felügyelete alatt áll. (8) A (7) bekezdés szerinti tanácskozásra meg kell hívni a) a települési önkormányzat polgármesterét, illetve a képviselő-testület tagját (tagjait), vagy a jegyzőt b) a gyermekjóléti alapellátást nyújtó szolgáltatások fenntartóit c) a településen gyermekjóléti, gyermekvédelmi ellátást biztosító intézmények képviselőit d) a jelzőrendszer tagjainak képviselőit e) a gyámhatóság munkatársait f) a településen működő gyermekvédelmi szakellátást nyújtó szolgáltató képviselőjét g) a fiatalkorúak pártfogó felügyelőjét

A jelzőrendszer által kezdeményezett gondozási esetek száma 1999-2004 A jelzőrendszer által kezdeményezett gondozási esetek száma 1999-2004. között 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Jelzőrendszer által kezdeményezett 61.075 57.292 51.645 52.449 58.339 64.642 Összes gondozási eset 163.309 131.734 160.016 155.181 183.105 221.638 Jelzőrendszer által kezdeményezett aránya 37,4% 43,5% 32,3% 33,8% 31,9% 29,2%

A helyettes szülői ellátás kezdeményezője   1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Összesen Szülő 2 37 63 49 54 205 Gyermek 1 5 Óvoda 3 Iskola 4 6 Védőnő Háziorvos, gyermekorvos Kórház Rendőrség Ügyészség, bíróság Gyermekjóléti szolgálat 17 23 26 91 Családsegítő szolgálat 9 Gyámhatóság 12 Egyéb szociális intézmény

A településeken nyújtott gyermekjóléti szolgáltatás működésének rendszerelméleti modellje 3 input folyamat output 1 2

A szolgáltatás működésének bemeneti tényezői A kliens önként A kliens a jelzőrendszeren keresztül Oktatási intézmények E.ü. Szolgáltatók Szem.gondoskodást nyújtó szociális intézmények Rendőrség Ügyészség Bíróság, Pártfogó felügyelői szolgálat, Áldozatsegítés és a kárenyhítés feladatait ellátó szervezetek, Menekülteket befogadó állomás, Társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok. Intézményi környezetén keresztül Gyámhivatal Gyámhatóság Önk. Közoktatási v. Humán Irodája Önk. Ügyfélszolgálati v. Szociális Iroda

A szolgáltatás működésének folyamati tényezői Prevenciós programok Gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása Családgondozás védelembevétel során Elhelyezett gyermekek családjának gondozása Átmeneti gondozás (helyettes szülői szolgáltatás, GyÁO, CsÁO)

A szolgáltatás kimeneti tényezői Családsegítő Szolgálat Önkormányzat Ügyfélszolgálati v. Szociális Iroda Egészségügyi intézmények Nevelési Tanácsadó Civil szervezetek Közoktatási intézmények

A településeken nyújtott gyermekjóléti szolgáltatás működésének rendszerelméleti modellje 3 input folyamat output 1 2

A gyermekjóléti központ A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról szóló, 2002. évi IX. törvénnyel, annak 25. § (3) bekezdésében jelent meg. Köteles létrehozni 2005. július 1.-ig : az a települési önkormányzat, amelynek területén negyvenezernél több állandó lakos él, lakosságszámtól függetlenül - minden megyei jogú város

A gyermekjóléti központ A gyermekjóléti központ a gyermekjóléti szolgáltatás alapfeladatain túl speciális szolgáltatásokat biztosít: az utcai, lakótelepi szociális munkát, a kapcsolattartási ügyeletet, a kórházi szociális munkát, valamint a készenléti szolgálatot.

Gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátorok Gyvt. 122. § a megyei (fővárosi) szociális és gyámhivatal koordinálja, a bűnelkövetés illetve a bűnismétlés megelőzését célzó programok indítását, a veszélyeztetett gyermekek, továbbá a bűncselekményt elkövetett, de nem büntethető, valamint a büntetőeljárás alá vont gyermekek számára. A gyámhivatalban ezen feladatkör ellátására gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor működik a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 5/A. § (5) bekezdés a.) az átfogó értékeléséhez évente tájékoztatást kér többek között a jegyzőtől és a gyermekjóléti szolgálattól a gyermekkorú, illetve fiatalkorú bűnelkövetők számáról, az általuk elkövetett bűncselekményekről, azok okairól.

Köszönöm a figyelmet!