M ISKOLCI E GYETEM A T UDOMÁNY Ü NNEPE A JELNYELVI ÉS A HANGZÓ NYELVI KOMMUNIKÁCIÓ PERSPEKTÍVÁI Miskolc, November 23.
S IKET ÉS HALLÓ SZEMÉLYEK KÖZÖTTI KONFLIKTUSOK INDÍTÉKAI Előadja: Juhász Ferenc
B EVEZETÉS Kommunikáció alapja Megfelelő kommunikációs szabályok Megfelelő kód, elképzelések, gondolatok, kapcsolatteremtés, stb. Információ átadása, fogadása hatékonysága Megfelelő körülmények Hatékonysága módja Őszinte Megfelelő közérzet
B EVEZETÉS Kommunikációs akadályai Nem megfelelő komm. forma használata (hivatalos, köznyelv, szleng) Oktatás Érdek
J ELNYELV Tipikus kommunikációs konfliktusai Családi háttér hiánya Az oktatás hiánya Információ hiánya (általános, intézményi, stb) Az emberi tulajdonság által…
T IPIKUS JELEIK Kulturális különbségek Félreértenek Hallók között Siketek között Tolmácsok között Rögeszméség Süket a telefon, Hülye szokás, Igen, lefeküdtem aludni…,
T IPIKUS JELEIK II. Miért vagyunk agresszívek? Tehetetlenség Láthatatlanból-látványosságra való tétele (Munkahelyi konfliktus) „Kinek hiszel jobban?” Két gyerek összeverekedtek… Mindkét halló esetben… Mindkét siket esetében… És az egyik siket esetben…
T IPIKUS JELEIK III. Visszaélések Ötletlopás Az ötlet pontos megfogalmazása miatt.. Visszafordítás „Te mindig félreértesz!” Képtelen beismerni az igazukat Közmondás: a legjobb védekezés a támadás.”
P ROBLÉMÁK MINIMALIZÁLÁSA Siket kultúra befogadás Hozzáállás Megfelelő kommunikációs csatorna használat Jelnyelv Jelesített magyar nyelv??
P ROBLÉMÁK MINIMALIZÁLÁSA Szakmai színvonal Komplex oktatás Tolmácsképzés Érdekvédelmi szervezetek Civil szervezetek halló szülők siket gyermek támogatása Információ folyamatos áramlása
Köszönet nyilvánítás