EFQM modell alapján történő önértékelés a Kodolányi János Főiskolán Mócz Dóra Minőségbiztosítási és Akkreditációs Iroda Irodavezető Kodolányi János Főiskola
A 21. század kultúrája: minőségkultúra 90-es évek: a minőség évtizede Nemzeti minőségbiztosítási rendszerek megjelenése A kiszámítható minőség, mint kulcskérdés: A tudástársadalom évtizede: megnövekedett elvárások a minőség irányában európai, nemzeti, regionális és helyi szinten Európai felsőoktatási és kutatási térség: megnőtt mobilitás, partnerség Felsőoktatási globalizáció: az üzleti felsőoktatási szektor felemelkedése és a nemzeti felsőoktatási piacok Európai Egyetemek Szövetsége Minőségkultúra projekt (88 egyetem, 33 ország) szolgáltatások világszínvonalú ellenőrzése: globális minőségbiztosítás
Magyarországi felsőoktatási minőségkultúra Tízéves múlt 1993 MAB felállítása A MAB fő funkciója: a felsőoktatási intézmények, a képzési programok, az oktatók akkreditációja, az állami elismertség kategóriájának megteremtése 1994/95 első akkreditációs ciklus- főként program akkreditáció- az intézményi akkreditáció felszínes- nincs valódi autonómia, hiányzó menedzseri képességek, hiányzó minőségbiztosítási rendszerek a felsőoktatásban 2001 kísérleti minőségi program az Oktatási Minisztérium részéről: 5 intézmény részvétele, köztük a KJF 2002 kormányváltás, a program elakadása 2004 HEFOP: DF-KJF-MAB-MMT a felsőoktatási nemzeti minőségrendszer megteremtése 2006 Ftv. 21§ (1) bek., 78§ (1) bek. minőségbiztosítási program készítése az intézményekben
A MAB által az intézmény megítélésénél figyelembe veendő szempontok Rendszerszerű minőségbiztosítás: működtetési feladatok, a küldetés és a stratégia meghatározása, szabályozás dokumentáltság, rendszeres értékelés, beavatkozások A felsőoktatás struktúrájához igazodó minőségbiztosítási szervezet: tanácsadó testület: intézményi minőségbiztosítási és értékelési bizottság az operatív és adminisztratív feladatokat ellátó szervezet: minőségbiztosítási iroda A működés eredményét megtestesítő, vagy változást mutató paraméterek: intézményi mutatók, tudományos terület-kutatás, szaki szintű mutatók Az intézet vezetőinek vezetési stílusa Az intézmény emberi erőforrásainak tervezése, irányítása, továbbfejlesztése Erőforrások kezelése A folyamatok (oktatás, kutatás) módszeres megtervezése és menedzselése Partnerek véleménye a szervezetről és teljesítményéről
Az önértékelés és a stratégiai fejlesztés összekapcsolása a Kodolányi János Főiskolán A főiskolai oktatás folyamat alapú rendszere kialakítása Minőségi szervezet felállítása (Akkred. és Minőségbizt. Bizottság, Minőségbizt. és Akkred. Iroda , minőségi főigh. feladatkör), Minőségi értékek megfogalmazása, Minőségfejlesztési program Minőségi akciók Minőség monitoring rendszer Kísérleti minőségi mérési programok A minőségi program célja: Az oktatási folyamatok újjászervezése Az ETCS rendszer bevezetése Internet-alapú hallgatói adminisztrációs rendszer kialakítása komplex hallgatói-szolgáltatási (tanácsadási, jóléti, mentori és wellness programok kialakítása
Akadémiai minőség a KJF-n Akadémiai minőség a KJF-n 1998 első akkreditáció: a KJF minőségrendszerének megalapozása. Alap: önértékelési rendszer Programelem: önálló kérdés volt az intézményi minőségbiztosítási rendszer megléte Az EFQM modell felsőoktatási rendszerének kialakítása MAB Látogató Bizottság- nagyon jónak értékelte Kiemelkedő: a külső kockázatviselők, a regionális szereplők megjelenése a rendszerben 2000 1. stratégiai terv, melyben a minőség rendszer kiépítése szerepet kap 2006 2. stratégiai terv, melyben az önértékelés eredményei felhasználásra kerülnek
2003-ban a KJF megpályázta a megyei minőség díjat, az EFQM alapján és elnyerte szolgáltatási kategóriában
2004 IIASA SHIBA Díj nemzeti díjátadási ceremónia
Az EFQM modell alapján történő önértékelés folyamata, eredményei
A HEFOP pályázat keretében végzett önértékelés csomópontjai 2005 augusztus: vezetői döntést követően, az önértékelési munka előkészítése, megtervezése, a Magyar Minőségfejlesztési Központ tanácsadói szakmai támogatásával. Vezetői döntés született az önértékelés módszerére vonatkozóan. A döntés alapján díj-típusú önértékelés végzését tűztük ki célul. 2005 szeptember: képzés, felkészítés a szükséges interjúkra, részletes munkaterv kidolgozása. (Előadások, részletes konzultációk a team tagok számára). Kvalifikációs file elkészítése az EFQM pályázati előírásai szerint, beadási határidő: 2006. február 15. A team tagok, a team vezetők, a szintetizáló team munkájával, a teljes EFQM modell szerinti önértékelés elkészítése 2006. március 31-ig. Formai feltételek: a modell minden kritériumának, illetve alkritériumának kidolgozása, maximális terjedelem 75 oldal, angol nyelv.
A képzés befejezése és a munkaterv egyeztetését követően megindult az egyes kritériumok kidolgozásában résztvevő team-tagok munkája: az alkalmazott módszerek összegzése, adatok gyűjtése, eredmények, 3 éves trendek előállítása, a modell kritérium rendszere szerint. Az egyes kritériumok teljes anyagának összeállítása a team vezetők által. (Nyers szöveg) Az egyes kritériumok közötti összefüggések ellenőrzése, az egyes kritériumok terjedelmének pontosítása. A szöveg angol nyelvi ellenőrzése. A teljes anyag tudományos rektor-helyettes által történő véglegesítése. A pályázatnak az intézményvezetés által történő áttekintése, elfogadása. A pályázat a szükséges példányszámú dokumentumainak elkészítése, postázása a pályázati határidőnek megfelelően megtörtént. A KJF Európai Kiválósági Díj pályázatát az EFQM befogadta, helyszíni szemlére június 19-21. között kerül sor a Kodolányi János Főiskolán.
A minőségi infrastruktúra a KJF-n KJF Szenátus: Dönt a minőségi programokról, a minőségi szolgáltatási rendszerről, a minőségfejlesztés megvalósításáról, a minőségi szervezetről, a minőségi akciókról, a képzési programok auditjáról. Akkreditációs és Minőségbiztosítási Bizottság Meghatározza a stratégiai fejlesztésből fakadó minőségi feladatokat, dönt a minőségi tervezésben. Meghatározza saját munkatervét, a minőségi méréseket, a folyamatok minőségi értékelését. Megállapítja a szolgáltatások minőségi standardjait, az éves mérések rendszerét. Az AMB tagja az intézményt fenntartó ÖFKA kuratóriumának 2 tagja, egy külső akadémiai minőségi tanácsadó.
Minőségbiztosítási és Akkreditációs Iroda A MAI kialakította a minőségszolgáltatási infrastruktúrát, standardizálta az éves adatgyűjtési rendszert, rendszeres tanácsadás a szakok képzésében a minőség programokhoz, belső képzési rendszer kialakítása. Felelős az akadémiai intézményi audit, a program audit, a modul monitoring, a tematikus és folyamat, az oktatói audit kérdésekben. Szervezi a hallgatói értékelést, kifejlesztett egy hallgatói charta rendszert. Kodolányi Európai Integrációs Kutató és fejlesztő Intézet A Felsőoktatási Minőség és Kultúra Kutatóműhely végzi a hazai, regionális, európai és globális elemzéseket, trendkutatás, minőségi rendszerkutatás, nemzetközi szervezeti tagság a feladata. 2002 közép-európai minőségszeminárium 2003 konferencia a felsőoktatás regionális szerepéről 2004 részvétel a brüsszeli minőségfórumon 2005 január Bergen EFQM Ecop a KJF minőségi rendszerének bemutatása 2005 április Isztambul EFQM Ecop kutatóhálózati ülés 2005 junius 12-15 Sheffield globális minőségkonferencia előadás 2005 október EFQM Ecop székesfehérvári ülése Nemzetközi minőségi tagságok INQAAHE, EFQM, AQUIN, ECA, EPSNET, ENCATC, ESWA
Minőségi értékek a KJF-n A KJF célja: pozícióinak megőrzése a magyar felsőoktatásban, a Világbank program által előírt minőségmutatók révén Nemzetközi hálózatokba való betagolódás A minőség nemzeti, nemzetközi rendszereibe való betagolódás Mérésen alapuló minőség: minden szolgáltatásunk mért, érzett, külsőleg auditált Minőségi módszerek a KJF-n SWOT analízis, RADAR logika - PDCA, tanácsadók, képzés – teljesítmény kompetencia mérések versenytársakkal való összehasonlítás - ötletbörze – programok benchmarkingja akkreditációs benchmarking - elégedettség mérés – szolgáltatások GAP analízise kompetencia analízis – szervezeti egységek, partnerek – interjú, narratíva, diskurzus analízis működési GAP analízis – folyamatok elégedettség vizsgálata – komplex monitoring
A KJF MAI szolgáltatási alapelvei A minőségi értékek elfogadtatása (a céloknak alárendelt minőség); A minőség, mint felsőoktatási szakmai felelősség; Tanuló szervezet modell; A minőségről való informáltság, nyitottság; Tervezett és szisztematikus minőség; A külső környezet teljesítményéhez mért belső fejlesztés Minőségciklus kialakítása a KJF-n a PDCA elv alapján Cselekvés az értékelést, a visszajelzést követően
Minőségciklus a KJF-n Minőségtervezés Éves munkaterv alapján, a stratégiai terveknek alárendelten Minőségi akciók Megvalósítási tervek, akciók, fókuszvizsgálatok, mérések, kutatás, elemzés, pályázatok, külső audit Minőségértékelés Rövid és hosszú távú célok alapján. A folyamatok áttekintése, elemzése. Minőségjavítás A tervek, programok korrekciója, átértékelése.
Elégedettség mérések
1. Minőségi programok, stratégiai minőségi tervezés és szolgáltatás Összegzés: az intézményi önértékelés eredményei 1. Minőségi programok, stratégiai minőségi tervezés és szolgáltatás A KJF integrálta az oktatásba, a kutatásban és a tanácsadásban a minőségi stratégiai szemléletet és szolgáltatásokat Koherens minőségprogramja van Tutoriális rendszer a hallgatói tanácsadásban Az élethosszig tartó tanulás kompetenciáinak kialakítása A tanszékek felelősek a programok minőségéért Stabilizált és elkötelezett oktatói állomány Holisztikus hallgatómenedzsment rendszer Interdiszciplináris szakmegközelítés
2. Minőségi szolgáltatások Új operatív és szolgáltatói csoportok Állandósultak a minőségdiskurzusok Családias szolgáltatási atmoszféra Gyorsreagálási rendszer: 3 napos ügyintézés Változás és áttörés menedzsment filozófia A kapacitások folyamatos fejlesztése, a tanszéki kompetencia fejlesztése Elkötelezettség a minőség iránt a legmagasabb vezetői szinten Elkötelezettség a magas fokú minőségi szolgáltatások iránt
3. A stratégiai céloknak megfelelő szervezet BA, MA, doktori program fejlesztés Modularitás az oktatásban Tantárgyi portfólió Megbízható standardizált oktatási folyamatok Fogyasztóorientált szolgáltató kultúra Világos egyértelmű információk diákoknak, szülőknek, foglalkoztatóknak A programok állandó javítása Legjobb példák átvétele Új, a hallgatók, oktatók, szolgáltatók, és adminisztratív személyek érdekeit integráló szervezeti kollektív identitás kifejlesztése
4. Menedzsment a minőségért és nem a minőség menedzsmentje A tanszékek képessé tétele a minőségi programokra (program portfoliók) A tanszékek képessé tétele a minőségi programkivitelezésre (tanszéki portfóliók) Az oktatók képessé tétele a magas minőségi oktatásra a képzési filozófia, módszerek, kutatási és tanácsadási kiválóság révén (oktatói portfólió) A hallgatók tanulási kompetenciáinak fejlesztése (hallgatói portfóliók)
Köszönöm a figyelmet!