EFQM modell alapján történő önértékelés a Kodolányi János Főiskolán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1063 Budapest, Munkácsy M. u. 16.  Tel/Fax: , web: 
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Turcsányi Károly, DSc. egyetemi tanár
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségdíjak.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
1/14 Közép-dunántúli Regionális Kiválóság Minta Projekt tájékoztató Sugár Karolina elnök Szabó Kálmán ügyvezető igazgató Szövetség a Kiválóságért.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

EFQM modell alapján történő önértékelés a Kodolányi János Főiskolán Mócz Dóra Minőségbiztosítási és Akkreditációs Iroda Irodavezető Kodolányi János Főiskola

A 21. század kultúrája: minőségkultúra 90-es évek: a minőség évtizede Nemzeti minőségbiztosítási rendszerek megjelenése A kiszámítható minőség, mint kulcskérdés: A tudástársadalom évtizede: megnövekedett elvárások a minőség irányában európai, nemzeti, regionális és helyi szinten Európai felsőoktatási és kutatási térség: megnőtt mobilitás, partnerség Felsőoktatási globalizáció: az üzleti felsőoktatási szektor felemelkedése és a nemzeti felsőoktatási piacok Európai Egyetemek Szövetsége Minőségkultúra projekt (88 egyetem, 33 ország) szolgáltatások világszínvonalú ellenőrzése: globális minőségbiztosítás

Magyarországi felsőoktatási minőségkultúra Tízéves múlt 1993 MAB felállítása A MAB fő funkciója: a felsőoktatási intézmények, a képzési programok, az oktatók akkreditációja, az állami elismertség kategóriájának megteremtése 1994/95 első akkreditációs ciklus- főként program akkreditáció- az intézményi akkreditáció felszínes- nincs valódi autonómia, hiányzó menedzseri képességek, hiányzó minőségbiztosítási rendszerek a felsőoktatásban 2001 kísérleti minőségi program az Oktatási Minisztérium részéről: 5 intézmény részvétele, köztük a KJF 2002 kormányváltás, a program elakadása 2004 HEFOP: DF-KJF-MAB-MMT a felsőoktatási nemzeti minőségrendszer megteremtése 2006 Ftv. 21§ (1) bek., 78§ (1) bek. minőségbiztosítási program készítése az intézményekben

A MAB által az intézmény megítélésénél figyelembe veendő szempontok Rendszerszerű minőségbiztosítás: működtetési feladatok, a küldetés és a stratégia meghatározása, szabályozás dokumentáltság, rendszeres értékelés, beavatkozások A felsőoktatás struktúrájához igazodó minőségbiztosítási szervezet: tanácsadó testület: intézményi minőségbiztosítási és értékelési bizottság az operatív és adminisztratív feladatokat ellátó szervezet: minőségbiztosítási iroda A működés eredményét megtestesítő, vagy változást mutató paraméterek: intézményi mutatók, tudományos terület-kutatás, szaki szintű mutatók Az intézet vezetőinek vezetési stílusa Az intézmény emberi erőforrásainak tervezése, irányítása, továbbfejlesztése Erőforrások kezelése A folyamatok (oktatás, kutatás) módszeres megtervezése és menedzselése Partnerek véleménye a szervezetről és teljesítményéről

                                                                         Az önértékelés és a stratégiai fejlesztés összekapcsolása a Kodolányi János Főiskolán A főiskolai oktatás folyamat alapú rendszere kialakítása Minőségi szervezet felállítása (Akkred. és Minőségbizt. Bizottság, Minőségbizt. és Akkred. Iroda , minőségi főigh. feladatkör), Minőségi értékek megfogalmazása, Minőségfejlesztési program Minőségi akciók Minőség monitoring rendszer Kísérleti minőségi mérési programok A minőségi program célja: Az oktatási folyamatok újjászervezése Az ETCS rendszer bevezetése Internet-alapú hallgatói adminisztrációs rendszer kialakítása komplex hallgatói-szolgáltatási (tanácsadási, jóléti, mentori és wellness programok kialakítása

Akadémiai minőség a KJF-n                                                      Akadémiai minőség a KJF-n 1998 első akkreditáció: a KJF minőségrendszerének megalapozása. Alap: önértékelési rendszer Programelem: önálló kérdés volt az intézményi minőségbiztosítási rendszer megléte Az EFQM modell felsőoktatási rendszerének kialakítása MAB Látogató Bizottság- nagyon jónak értékelte Kiemelkedő: a külső kockázatviselők, a regionális szereplők megjelenése a rendszerben 2000 1. stratégiai terv, melyben a minőség rendszer kiépítése szerepet kap 2006 2. stratégiai terv, melyben az önértékelés eredményei felhasználásra kerülnek

2003-ban a KJF megpályázta a megyei minőség díjat, az EFQM alapján és elnyerte szolgáltatási kategóriában

2004 IIASA SHIBA Díj nemzeti díjátadási ceremónia

Az EFQM modell alapján történő önértékelés folyamata, eredményei

A HEFOP pályázat keretében végzett önértékelés csomópontjai 2005 augusztus: vezetői döntést követően, az önértékelési munka előkészítése, megtervezése, a Magyar Minőségfejlesztési Központ tanácsadói szakmai támogatásával. Vezetői döntés született az önértékelés módszerére vonatkozóan. A döntés alapján díj-típusú önértékelés végzését tűztük ki célul. 2005 szeptember: képzés, felkészítés a szükséges interjúkra, részletes munkaterv kidolgozása. (Előadások, részletes konzultációk a team tagok számára). Kvalifikációs file elkészítése az EFQM pályázati előírásai szerint, beadási határidő: 2006. február 15. A team tagok, a team vezetők, a szintetizáló team munkájával, a teljes EFQM modell szerinti önértékelés elkészítése 2006. március 31-ig. Formai feltételek: a modell minden kritériumának, illetve alkritériumának kidolgozása, maximális terjedelem 75 oldal, angol nyelv.

A képzés befejezése és a munkaterv egyeztetését követően megindult az egyes kritériumok kidolgozásában résztvevő team-tagok munkája: az alkalmazott módszerek összegzése, adatok gyűjtése, eredmények, 3 éves trendek előállítása, a modell kritérium rendszere szerint. Az egyes kritériumok teljes anyagának összeállítása a team vezetők által. (Nyers szöveg) Az egyes kritériumok közötti összefüggések ellenőrzése, az egyes kritériumok terjedelmének pontosítása. A szöveg angol nyelvi ellenőrzése. A teljes anyag tudományos rektor-helyettes által történő véglegesítése. A pályázatnak az intézményvezetés által történő áttekintése, elfogadása. A pályázat a szükséges példányszámú dokumentumainak elkészítése, postázása a pályázati határidőnek megfelelően megtörtént. A KJF Európai Kiválósági Díj pályázatát az EFQM befogadta, helyszíni szemlére június 19-21. között kerül sor a Kodolányi János Főiskolán.

A minőségi infrastruktúra a KJF-n KJF Szenátus: Dönt a minőségi programokról, a minőségi szolgáltatási rendszerről, a minőségfejlesztés megvalósításáról, a minőségi szervezetről, a minőségi akciókról, a képzési programok auditjáról. Akkreditációs és Minőségbiztosítási Bizottság Meghatározza a stratégiai fejlesztésből fakadó minőségi feladatokat, dönt a minőségi tervezésben. Meghatározza saját munkatervét, a minőségi méréseket, a folyamatok minőségi értékelését. Megállapítja a szolgáltatások minőségi standardjait, az éves mérések rendszerét. Az AMB tagja az intézményt fenntartó ÖFKA kuratóriumának 2 tagja, egy külső akadémiai minőségi tanácsadó.

Minőségbiztosítási és Akkreditációs Iroda A MAI kialakította a minőségszolgáltatási infrastruktúrát, standardizálta az éves adatgyűjtési rendszert, rendszeres tanácsadás a szakok képzésében a minőség programokhoz, belső képzési rendszer kialakítása. Felelős az akadémiai intézményi audit, a program audit, a modul monitoring, a tematikus és folyamat, az oktatói audit kérdésekben. Szervezi a hallgatói értékelést, kifejlesztett egy hallgatói charta rendszert. Kodolányi Európai Integrációs Kutató és fejlesztő Intézet A Felsőoktatási Minőség és Kultúra Kutatóműhely végzi a hazai, regionális, európai és globális elemzéseket, trendkutatás, minőségi rendszerkutatás, nemzetközi szervezeti tagság a feladata. 2002 közép-európai minőségszeminárium 2003 konferencia a felsőoktatás regionális szerepéről 2004 részvétel a brüsszeli minőségfórumon 2005 január Bergen EFQM Ecop a KJF minőségi rendszerének bemutatása 2005 április Isztambul EFQM Ecop kutatóhálózati ülés 2005 junius 12-15 Sheffield globális minőségkonferencia előadás 2005 október EFQM Ecop székesfehérvári ülése Nemzetközi minőségi tagságok INQAAHE, EFQM, AQUIN, ECA, EPSNET, ENCATC, ESWA

Minőségi értékek a KJF-n A KJF célja: pozícióinak megőrzése a magyar felsőoktatásban, a Világbank program által előírt minőségmutatók révén Nemzetközi hálózatokba való betagolódás A minőség nemzeti, nemzetközi rendszereibe való betagolódás Mérésen alapuló minőség: minden szolgáltatásunk mért, érzett, külsőleg auditált Minőségi módszerek a KJF-n SWOT analízis, RADAR logika - PDCA, tanácsadók, képzés – teljesítmény kompetencia mérések versenytársakkal való összehasonlítás - ötletbörze – programok benchmarkingja akkreditációs benchmarking - elégedettség mérés – szolgáltatások GAP analízise kompetencia analízis – szervezeti egységek, partnerek – interjú, narratíva, diskurzus analízis működési GAP analízis – folyamatok elégedettség vizsgálata – komplex monitoring

A KJF MAI szolgáltatási alapelvei A minőségi értékek elfogadtatása (a céloknak alárendelt minőség); A minőség, mint felsőoktatási szakmai felelősség; Tanuló szervezet modell; A minőségről való informáltság, nyitottság; Tervezett és szisztematikus minőség; A külső környezet teljesítményéhez mért belső fejlesztés Minőségciklus kialakítása a KJF-n a PDCA elv alapján Cselekvés az értékelést, a visszajelzést követően

Minőségciklus a KJF-n Minőségtervezés Éves munkaterv alapján, a stratégiai terveknek alárendelten Minőségi akciók Megvalósítási tervek, akciók, fókuszvizsgálatok, mérések, kutatás, elemzés, pályázatok, külső audit Minőségértékelés Rövid és hosszú távú célok alapján. A folyamatok áttekintése, elemzése. Minőségjavítás A tervek, programok korrekciója, átértékelése.

Elégedettség mérések

1. Minőségi programok, stratégiai minőségi tervezés és szolgáltatás Összegzés: az intézményi önértékelés eredményei 1. Minőségi programok, stratégiai minőségi tervezés és szolgáltatás A KJF integrálta az oktatásba, a kutatásban és a tanácsadásban a minőségi stratégiai szemléletet és szolgáltatásokat Koherens minőségprogramja van Tutoriális rendszer a hallgatói tanácsadásban Az élethosszig tartó tanulás kompetenciáinak kialakítása A tanszékek felelősek a programok minőségéért Stabilizált és elkötelezett oktatói állomány Holisztikus hallgatómenedzsment rendszer Interdiszciplináris szakmegközelítés

2. Minőségi szolgáltatások Új operatív és szolgáltatói csoportok Állandósultak a minőségdiskurzusok Családias szolgáltatási atmoszféra Gyorsreagálási rendszer: 3 napos ügyintézés Változás és áttörés menedzsment filozófia A kapacitások folyamatos fejlesztése, a tanszéki kompetencia fejlesztése Elkötelezettség a minőség iránt a legmagasabb vezetői szinten Elkötelezettség a magas fokú minőségi szolgáltatások iránt

3. A stratégiai céloknak megfelelő szervezet BA, MA, doktori program fejlesztés Modularitás az oktatásban Tantárgyi portfólió Megbízható standardizált oktatási folyamatok Fogyasztóorientált szolgáltató kultúra Világos egyértelmű információk diákoknak, szülőknek, foglalkoztatóknak A programok állandó javítása Legjobb példák átvétele Új, a hallgatók, oktatók, szolgáltatók, és adminisztratív személyek érdekeit integráló szervezeti kollektív identitás kifejlesztése

4. Menedzsment a minőségért és nem a minőség menedzsmentje A tanszékek képessé tétele a minőségi programokra (program portfoliók) A tanszékek képessé tétele a minőségi programkivitelezésre (tanszéki portfóliók) Az oktatók képessé tétele a magas minőségi oktatásra a képzési filozófia, módszerek, kutatási és tanácsadási kiválóság révén (oktatói portfólió) A hallgatók tanulási kompetenciáinak fejlesztése (hallgatói portfóliók)

Köszönöm a figyelmet!