Dr. Sági Zsolt Oktatási Minisztérium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
1 „ AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP, MINT A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS ESZKÖZE AZ ERÓPAI UNIÓBAN” Helyszín: BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA- TANULMÁNYOK INÉZETE.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
2003. február 20. Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 1 Benedek András Távmunka a Tudásgazdaságban A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Európai Uniós ismeretek
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Az oktatás és képzés támogatási lehetőségei a Strukturális Alapok programjaiban Dr. Sági Zsolt Oktatási Minisztérium Nemzetközi Együttműködési és Fejlesztési Főosztály

A kérdések áttekintése A strukturális politika jelentősége (ESZA, ERFA, EMOGA-O, HOPE), 2000-2006 195 md Euro Humánerőforrás-fejlesztés: az oktatás és képzés szerepe Ellentmondás és feloldása Oktatás és képzés kihívásai Oktatás és képzés feladatai Sági Zsolt, OM NEFF

Az EU strukturális politikája Az Európai Unió jövőképe: a legversenyképesebb és legdinamikusabb tudás-alapú gazdaság legyen a világon képessé váljon a gazdasági növekedés fenntartására egyre több és jobb munkahely teremtésével nagyobb mértékű társadalmi kohéziót biztosítson. Strukturális politika: célja: országok és régiók közötti strukturális egyenlőtlenségek csökkentése, szektorok és ágazati szereplők közötti partnerség és közös célok elérésének erősítése Sági Zsolt, OM NEFF

A strukturális politika, az ESZA prioritásai Munkanélküliségi probléma kezelése Foglalkoztatottság növelése-szektorközi megközelítés Humánerőforrás-fejlesztés Társadalmi csoportok közötti egyenlőtlenségek csökkentése Eszközei Európai Foglalkoztatási Stratégia, évente foglalkoztatás-politikai irányelvek Európai Szociális Alap, 2000-től harmonizálva EFS-val Szociális Charta Aktív eszközök dominanciája A munkahelyek dinamikája - A munkahelyek megőrzése - folyamatos képzés a foglalkoztatottak számára is Prevenció – komplex oktatási programok Sági Zsolt, OM NEFF

Az ESZA tevékenységi területei Aktív munkaerőpiaci politikák A munkaerőpiacra való belépés egyenlő esélyeinek támogatása Szakképzés, oktatás és tanácsadás támogatása a LLL keretében A munkaerő és a vállalkozások alkalmazkodó-képességének támogatása, vállalkozói készségek erősítése A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása Sági Zsolt, OM NEFF

Az ESZA keretében támogatható tevékenységek I. I. Humán erőforrások fejlesztése a) oktatás, szakképzés tanoncképzés előképzés, különösen alapismeretek foglalkoztatási rehabilitáció foglalkoztathatóságot javító munkaerőpiaci rendelkezések pályaorientáció tanácsadás folyamatos továbbképzés Sági Zsolt, OM NEFF

Az ESZA keretében támogatható tevékenységek II. b)foglalkoztatási támogatások és önfoglalkoztatók támogatása c) Tudomány, kutatás és technológiai fejlesztés területén posztgraduális képzések (kutatóhelyek, vállalatok vezetői) d) A foglalkoztatás új lehetőségeinek fejlesztése (pl. szociális gazdaság) Sági Zsolt, OM NEFF

Az ESZA keretében támogatható tevékenységek III. II. Struktúrák és rendszerek a szakképzés, az oktatás és a szakmai készségek elsajátításának fejlesztése és tökéletesítése (tanárok, szakoktatók, személyzet képzése) munkaerőpiaci szolgáltatások korszerűsítése a munka világa és az oktatás közötti kapcsolat erősítése a munka és a foglalkoztatás terén várható változások előrejelzése Sági Zsolt, OM NEFF

A Strukturális Alapok fogadásából következő célok, feladatmeghatározás Az EU strukturális politikájának megértése: mindhárom célkitűzés alá eső területen támogatható a humánerőforrás-fejlesztés A strukturális politika céljainak hazai megfeleltetése, a helyi, a regionális és központi területfejlesztés szintjén A meglévő struktúrák és kompetenciák áttekintése A szükséges felkészülés és fejlesztések meghatározása Projekt irányítási és monitoring struktúrák létrehozása A társfinanszírozási igények felmérése Munkaerőpiaci Alap Gyakorlás a PHARE-on – a PHARE 2000-es program Sági Zsolt, OM NEFF

Oktatás és képzés célja „Az oktatás célja, hogy pozitívan járuljon hozzá az egyén teljes - intellektuális és fizikai - fejlődéséhez, úgy, hogy segíti az egyén önmegvalósítását a magánéletében, együttélését a körülötte élő kisebbségi társadalmi csoportokkal, valamint a beilleszkedését a társadalom egészének gazdasági, politikai és társadalmi életébe.” (McMullen) Sági Zsolt, OM NEFF

Az oktatás prioritásai oktatás minőségének fejlesztése és javítása ( közös indikátorok, „értékelés”) társadalmi, munkaerő-piaci beilleszkedés és a fiatalok foglalkoztathatóságának javítása, szakképesítések átláthatósága európai tudat és identitás elősegítése európai együttműködések bátorítása mobilitás ösztönzése élethosszig tartó tanulás előmozdítása IKT használat Sági Zsolt, OM NEFF

Oktatási paradoxon Az oktatás alapvetően a tagállamok kompetenciája, a közösségi hatáskör korlátozott (Amszterdami Szerződés 149. 150. §, szubszidiaritás) Az ágazat meghatározó szerepének egyetemes elismerése és elfogadottsága a Közösség léte és fejlődése szempontjából vitális kérdésekben (politikai egység, versenyképesség, társadalmi-gazdasági kohézió) Sági Zsolt, OM NEFF

Az oktatás szektorközi szerepe: TUDÁSALAPÚ GAZDASÁG A tudás a munka szervező erejévé válik A humán tőke szerepe energia, nyersanyag helyett A társadalmi tőke kooperáció, tudásmegosztás, szervezeti kultúra BUMM Innováció, kutatás-fejlesztés, technológiai forr. A tudás áruvá válása – tudásipar Oktatásipar - Nemzetközivé váló hatások Az információs társadalom hatása a tanulásra Implikációk az egyénre Sági Zsolt, OM NEFF

A luxemburgi folyamat Az Amszterdami Szerződés 1997 Közös foglalkoztatáspolitika igénye Luxemburg foglalkoztatási csúcs 1998 Foglalkoztatási irányelvek Iteratív foglalkoztatáspolitika Luxemburgi folyamat fejlődő politika, szociális partnerek, jogi szabályozási lehetőségek Sági Zsolt, OM NEFF

A Lisszaboni „áttörés” A közösségi oktatáspolitika újszerű elemei „közös gondolkodás az oktatási rendszerek konkrét jövendő céljairól” jogszabályi keretek változatlansága mellett európai szintű együttműködés bővítése együttes elemzés alapján közösen elhatározott konkrét célok (nemzeti keretek között történő megvalósítása, végrehajtás közös értékelése) oktatás, képzés szerves összekapcsolása foglalkoztatás-, és szociális politikával, társadalmi-gazdasági kohézió kérdésével Sági Zsolt, OM NEFF

„Nyitott együttműködés” és „Gördülő napirend” Módszer, eljárás: Elnökségeken átnyúló folyamat Oktatási miniszterek Tanácsa - prioritások meghatározása Tagállamok - prioritások nemzeti szintű operacionalizálása Bizottság - értékelés, javaslat Oktatási Tanács - döntés további lépésekről Tematika: oktatás, képzés szerepe a foglalkoztatás-politikában oktatás és képzés minősége minőség, tartalom, hozzáférés, nyitottság, hatékonyság mobilitás, szakképesítések elismerése KIT használat idegennyelvtudás Sági Zsolt, OM NEFF

Élethosszig tartó tanulás Az élethosszig tartó tanulás a közösségi oktatáspolitika pillére A Memorandum 6 „kulcs üzenete”: egyetemes és folyamatos hozzáférés a tanuláshoz, az emberi erőforrásokba történő beruházások folyamatos növelése, hatékony oktatási, tanulási módszerek fejlesztése, tanulásban való részvétel fontosságának tudatosítása tanulási lehetőségekkel kapcsolatos információkhoz, tanácsadáshoz való hozzájutás mindenkinek, élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása mindenki számára, IT-technológiák széleskörű alkalmazásával, a tanulást bevinni az otthonba Sági Zsolt, OM NEFF

„e-Learning” Hardware Infrastruktúra: valamennyi iskola, szakképző intézmény részére Internet hozzáférés hálózatépítés - virtuális mobilitás Software - tananyagok, stb. IT használatában rejlő előnyök által csökkenteni az egyenlőtlenségeket IT kompetencia és alapkészségek európai digitális alapműveltségi diploma Sági Zsolt, OM NEFF

Oktatás és képzés feladatai Esélyteremtés - társadalmi kirekesztés megelőzése oktatás nyitottsága, hozzáférés támogatása tanulási utak rugalmasabbá tétele hátránykompenzáció iskolai kudarc megelőzése Második esély iskolája fiatalok , akik integrálódnának, de… bevonásuk munkahellyel kecsegtető képzésbe környezet feltárása: akadályok elhárítása, partnerek, perspektíva partnerség (önkorm., helyi társ., munkáltató) Sági Zsolt, OM NEFF

Oktatás és képzés feladatai Kulcsképességek alapkészségek munkaerő-piaci készségek élet- vagy szociális készségek Átmenet az oktatásból a munka világába kompetencia fejlesztés orientáció és pályaválasztási tanácsadás folyamatos képzés szimbiózis az iskola és a munka világa között munka tapasztalat Sági Zsolt, OM NEFF

A hazai társfinanszírozás lehetőségei- Munkaerőpiaci Alap Központi keretből nemzetközi programok finanszírozása képzések tartalmi fejlesztése közalapítványok támogatása bázisintézmények felszerelése eszközfejlesztések (csúcstechnológia) Decentralizált keretből korszerű technológia területi, helyi speciális fejlesztések Sági Zsolt, OM NEFF

A fejlesztési és képzési alaprész felhasználásának tervezett szakmai prioritásai I. Gazdaság és képzés kapcsolatának fejlesztése Gyakorlati képzési rendszer fejlesztése a gazdaságban és az iskolákban OKJ szakképesítéseinek tartalmi fejlesztése, tantervek készítése Szakképzés-fejlesztési célú közalapítványok támogatása Szakképzés-fejlesztési célú nemzetközi programok, EU strukturális alapok társfinanszírozása, ill. erre való felkészülés támogatása Sági Zsolt, OM NEFF

A fejlesztési és képzési alaprész felhasználásának tervezett szakmai prioritásai II. akkreditált felsőfokú szakképzés bővítése szakképzési rendszer minőségégének fejlesztése szakképzési infrastruktúra, taneszközök fejlesztése hátrányos helyzetű fiatalok szakképzésének támogatása szakképzési intézmények integrációjának támogatása, szakképzési centrumok kialakítása Sági Zsolt, OM NEFF

A fejlesztési és képzési alaprész tervezett előirányzata (2002-2004), mó Ft Sági Zsolt, OM NEFF

Új típusú tanuló környezet Sági Zsolt, OM NEFF