Montessori pedagógia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
REFORMPEDAGÓGIA.
Óvoda.
A tanári munka értékelése
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
A koragyermekkori nevelésről
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Világomban minden rendben van
A játék A játékosság.
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
REFORMPEDAGÓGIA.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Bevezetés a neveléstudományba
"Legyen az esély egyenlő ..."
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
„Jót, s jól! Ebben áll a nagy titok!”
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
1. Anya – gyermek kapcsolat
PROGRAM.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A következő kérdések a mai gyerekekre vonatkoznak:  Felkészíti-e az iskola a gyermekeinket a való világra?  Kapnak-e.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
LEGO Dacta program.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A játék A játékosság.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Montessori pedagógia

Maria Montessori 1870-ben született, feminista mozgalom élharcosa fiatal korától Első orvosnő Olaszországban Gyermekideggyógyászaton dolgozott, és elvesi szerint az érelmi fogyatékosság nemcsak gyógyszerekkel, hanem pedagógiai eszközökkel is javítható Svájci Itard, francia Seguin tapasztalatait használta fel, eszközeiket és módszereiket alkalmazta és fejlesztette tovább Montessori pedagógiájának kiindulópontja, hogy ezen eszközöket egészséges gyerekek nevelésénél is alkalmazni kezdte 1907-ben nyitotta meg a Casa dei Bambini-t, San Lorenzon

Montessori pedagógiájának jellemzése Montessori nevelési célja: a független, önmagát ellátni képes, dolgos, kreatív, önnálóan gondolkodó, problémamegoldó, segítókész, együttműködésre képes, toleráns és békeszerető ember formálása. A Montessori pedagógia nevelésközpontú „Minden gyermek számára biztosítani kell azokat a tárgyi és személyi feltételeket, amelyek legjobban segítik képességeinek kibontakozását” A gyerekek saját tevékenységük során tanulnak Alapfeladat olyan környezetet létrehozni, amely a gyerekeket minél több örömet nyújtó, életkoruknak megfelelő és egyben képességeiket fejlesztő tevékenységre motiválja

A környezet kialakítása „a gyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet. Minél tökéletesebb a környezet, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről” Könnyű, gyermekméretű székek és asztalok Elérhető helyre kerülnek a berendezési tárgyak: mosdó, ruhafogasok Az eszközöket nyitott polcokra helyezik el, hogy a gyerekek bármikor elővehessék őket Montessori szőnyegek, jelzi számukra, mennyire terithetik széjjel az eszközöket Háztartási eszközök, színes ceruza, gyurma… Mindennek megvan a helye, a környezetnek tisztának és szépnek kell lennie Naposrendszert, először Montessori iskolában Virágok, szép képek, szobanövények, állatok, kiskert Montessori feleslegesnek tartotta a szerepjátékhoz szükséges játékszereket

A csoportok szervezése és a szociális élet „az óvoda nem előkészítője az iskolának, hanem a nevelés kezdete” „A legkisebb óvodást sem az iskolára kell előkészíteni, hanem az életre” Montessori a vegyes életkorú csoportokhoz ragaszkodik Az azonos korcsoportú gyerekeknél kilakul a versengés, mely elbizonytalanodáshoz, irigységhez vezethet, vegyes korcsoportú gyerekeknél ezek a problémák nem jelentkeznek A nagyobbak segítenek a kisebbeknek

A pedagógus feladatai „csábító” szerep Legyen vonzó, ruháját, haját tartsa rendben, a gyerekek által kedvelt színekbe öltözzön „új művészetet kell megtanulnia, azt hogy a gyermek segítőtársa és vezetője legyen, és elvezesse őt azokhoz az eszközökhöz, amelyekre akkori fejlődése fokán szüksége van” „segíts nekem, hogy magam csinálhassám” A pedagógus megfigyelése nem passzivitást jelent, ellenkezőleg, aktív tevékenységet, minden gyerek megnyilvánulását folyamatos figyelemmel kísérését. A Montessori-óvodában nincs jutalom és nincs bűntetés A gyerelk számára maga a jó játék, a jó munka, a felfedezés öröme a tudás megszerzése a legnagyobb jutalom Fontos a metakommunikáció

A Montessori eszközök Az eszközök révén valósulnak meg a Montessori pedagógia céljai A Montessori pedagógia legfőbb értéke nem az eszközök, hanem a pedagógiai szemlélet, amely az eszközöket igényli Montessori szerint nem az ismeretek mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége Montessori problémák megoldására képes embereket akar nevelni, úgy véli, hogy nem ismereteket kell közölni, hanem eszközöket kell a gyerekek kezébe adni A mindennnapi élethez szükséges képességeket is könnyebben sajátítja el a kisgyermek megfelelő eszközök segítségével

Az eszközök csoportosítása A gyakorlati élet teendőire felkészítő eszközök Az érzékelést fejlesztő eszközök A beszédképesség fejlesztése és az irodalmi nevelés A matematikai gondolkodást fejlesztő eszközök A természet megismerésére és szeretetére nevelés Testnevelés Zenei nevelés

Néhány eszköz Torony:1o növekvő nagyságú kocka piros rudak: 1o piros rúd a legrövidebb 1dm hosszú, dm-enként nő, vastagsága 2cm barna hasábsor: 1o db , 2o cm hosszú, különböző vastagságú négyzetes hasáb Dörzspapírból kivágott betűk. A pedagógus segít abban, hogyan kell azt az írás vonalvezetésének megfelelően végigsimítani, közben hangoztatva a betűhöz tartozó hangot.

könyvészet B. Méhes Vera: Montessori pedagógiai rendszere és alkalmazása az óvodában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997 http://www.kadaovi.hu/rolunk/mont.html Kurucz Rózsa: VITÁK A MONTESSORI-PEDAGÓGIÁRÓL (1910-1956) http://www.kodolanyi.hu/nevelestortenet/index.php?act=menu_tart&rovat_mod=akt&eid=36&rid=1&id=311