Montessori pedagógia
Maria Montessori 1870-ben született, feminista mozgalom élharcosa fiatal korától Első orvosnő Olaszországban Gyermekideggyógyászaton dolgozott, és elvesi szerint az érelmi fogyatékosság nemcsak gyógyszerekkel, hanem pedagógiai eszközökkel is javítható Svájci Itard, francia Seguin tapasztalatait használta fel, eszközeiket és módszereiket alkalmazta és fejlesztette tovább Montessori pedagógiájának kiindulópontja, hogy ezen eszközöket egészséges gyerekek nevelésénél is alkalmazni kezdte 1907-ben nyitotta meg a Casa dei Bambini-t, San Lorenzon
Montessori pedagógiájának jellemzése Montessori nevelési célja: a független, önmagát ellátni képes, dolgos, kreatív, önnálóan gondolkodó, problémamegoldó, segítókész, együttműködésre képes, toleráns és békeszerető ember formálása. A Montessori pedagógia nevelésközpontú „Minden gyermek számára biztosítani kell azokat a tárgyi és személyi feltételeket, amelyek legjobban segítik képességeinek kibontakozását” A gyerekek saját tevékenységük során tanulnak Alapfeladat olyan környezetet létrehozni, amely a gyerekeket minél több örömet nyújtó, életkoruknak megfelelő és egyben képességeiket fejlesztő tevékenységre motiválja
A környezet kialakítása „a gyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet. Minél tökéletesebb a környezet, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről” Könnyű, gyermekméretű székek és asztalok Elérhető helyre kerülnek a berendezési tárgyak: mosdó, ruhafogasok Az eszközöket nyitott polcokra helyezik el, hogy a gyerekek bármikor elővehessék őket Montessori szőnyegek, jelzi számukra, mennyire terithetik széjjel az eszközöket Háztartási eszközök, színes ceruza, gyurma… Mindennek megvan a helye, a környezetnek tisztának és szépnek kell lennie Naposrendszert, először Montessori iskolában Virágok, szép képek, szobanövények, állatok, kiskert Montessori feleslegesnek tartotta a szerepjátékhoz szükséges játékszereket
A csoportok szervezése és a szociális élet „az óvoda nem előkészítője az iskolának, hanem a nevelés kezdete” „A legkisebb óvodást sem az iskolára kell előkészíteni, hanem az életre” Montessori a vegyes életkorú csoportokhoz ragaszkodik Az azonos korcsoportú gyerekeknél kilakul a versengés, mely elbizonytalanodáshoz, irigységhez vezethet, vegyes korcsoportú gyerekeknél ezek a problémák nem jelentkeznek A nagyobbak segítenek a kisebbeknek
A pedagógus feladatai „csábító” szerep Legyen vonzó, ruháját, haját tartsa rendben, a gyerekek által kedvelt színekbe öltözzön „új művészetet kell megtanulnia, azt hogy a gyermek segítőtársa és vezetője legyen, és elvezesse őt azokhoz az eszközökhöz, amelyekre akkori fejlődése fokán szüksége van” „segíts nekem, hogy magam csinálhassám” A pedagógus megfigyelése nem passzivitást jelent, ellenkezőleg, aktív tevékenységet, minden gyerek megnyilvánulását folyamatos figyelemmel kísérését. A Montessori-óvodában nincs jutalom és nincs bűntetés A gyerelk számára maga a jó játék, a jó munka, a felfedezés öröme a tudás megszerzése a legnagyobb jutalom Fontos a metakommunikáció
A Montessori eszközök Az eszközök révén valósulnak meg a Montessori pedagógia céljai A Montessori pedagógia legfőbb értéke nem az eszközök, hanem a pedagógiai szemlélet, amely az eszközöket igényli Montessori szerint nem az ismeretek mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége Montessori problémák megoldására képes embereket akar nevelni, úgy véli, hogy nem ismereteket kell közölni, hanem eszközöket kell a gyerekek kezébe adni A mindennnapi élethez szükséges képességeket is könnyebben sajátítja el a kisgyermek megfelelő eszközök segítségével
Az eszközök csoportosítása A gyakorlati élet teendőire felkészítő eszközök Az érzékelést fejlesztő eszközök A beszédképesség fejlesztése és az irodalmi nevelés A matematikai gondolkodást fejlesztő eszközök A természet megismerésére és szeretetére nevelés Testnevelés Zenei nevelés
Néhány eszköz Torony:1o növekvő nagyságú kocka piros rudak: 1o piros rúd a legrövidebb 1dm hosszú, dm-enként nő, vastagsága 2cm barna hasábsor: 1o db , 2o cm hosszú, különböző vastagságú négyzetes hasáb Dörzspapírból kivágott betűk. A pedagógus segít abban, hogyan kell azt az írás vonalvezetésének megfelelően végigsimítani, közben hangoztatva a betűhöz tartozó hangot.
könyvészet B. Méhes Vera: Montessori pedagógiai rendszere és alkalmazása az óvodában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997 http://www.kadaovi.hu/rolunk/mont.html Kurucz Rózsa: VITÁK A MONTESSORI-PEDAGÓGIÁRÓL (1910-1956) http://www.kodolanyi.hu/nevelestortenet/index.php?act=menu_tart&rovat_mod=akt&eid=36&rid=1&id=311