Tanulásszervezés 3. Bemutató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A pedagógus.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Nevelés és nevelői attitűdök
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
Út a sikeres tanuláshoz
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Neveléslélektan Debrecen
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Tanulásszervezés 3. Bemutató Forrás: Barabási Tünde: Didaktikai kommunikáció és tanulásszervezés. Egyetemi jegyzet. BBTE

Pedagógus = az osztály menedzsere Szerepköre: Tervezés: célok kitűzése, tevékenységek megtervezése Szervezés: feladatok és erőforrások egymáshoz rendelése. Irányítás: követelmények előírása, ellenőrzés, beavatkozás Közös szabályok Tanulók tanulásának irányítása Ismeretelsajátítás irányítása. Vezetés: a szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása (kommunikáció, koordináció, ösztönzés) Ellenőrzés, értékelés. A vezetés eredményessége a gyermeki személyiség kibontakoztatása. NEM LEHET HIBÁZNI!

Tanulásszervezési dimenziók Ergonómiai Pszichológiai Szociális Normatív Műveleti Innovatív

1. Ergonómiai dimenzió Fizikai-környezeti feltételek biztosítása melyek az oktató-nevelő munka hatékonyságát befolyásolják. Pl. csoportszoba berendezése, bútorzat, megfelelő látási viszonyok, felszerelés, stb.

2. Pszichológiai dimenzió A tanulók egyéni és életkori sajátosságainak megismerése. Társas-kapcsolati interakciók. Érzelmi-akarati sajátosságok érvényesítése. Pl. pozitív társas kapcsolatok, érzelmi biztonság.

3. Szociális dimenzió A nevelés a gyermekcsoportban/ közösségben valósul meg, ezt figyelembe kell vennünk és szem előtt kell tartanunk a tevékenység megszervezésekor. Pl. közösségfejlesztés

4. Normatív dimenzió Az óvodai és iskolai tevékenységben érvényesülő normarendszer (explicit, implicit, intézményi normák, csoportszabályok ) Pl. az osztály szabályai

5. Műveleti dimenzió A pedagógus beavatkozási eljárásainak és stratégiáinak mozgósítása. Pl. fegyelmezés, konfliktuskezelés

6. Innovatív dimenzió Azok a változások, melyeknek célja a tevékenység hatékonyságának optimizálása. Pl. kutatás, újítás (pl. módszerek terén)

Tanulásszervezés Azoknak a feltételeknek a megteremtése, melyek szükségesek ahhoz, hogy olyan környezetet tudjunk teremteni és fenntartani, amelyben a tanulás optimálisan megy végbe. Szervezés Oktatás Körülmények megteremtése Jobb teljesítmény Szabályok Óratervezés Munkafeltételek Információközlés Értékelés

Tanulásszervezés Különböző megközelítések Rend és fegyelem fenntartása A gyermek szabadságának biztosítása A gyermek viselkedésének szabályozása Pozitív nevelői/tanulási légkör biztosítása Csoportfolyamatok erősítése Aranyszabályok betartása – szakácskönyv.

Szervezési munkaformák Preventív munkaszervezés – megelőzés Reaktív munkaszervezés – fegyelmezetlenség kezelése.

Preventív munkaszervezés megelőzés Tervezőmunka (időbeosztás, eszközök, stb.) Optimális fizikai környezet Szabályok rögzítése év elején, következetes alkalmazása. (ne túl sok, rugalmas, segíti a tanulást, világos, állító, betartható, gyerek bevonásával, szembeötlő helyre kifüggeszteni.) Tipikus pedagógusi hibák kiküszöbölése.

Reaktív munkaszervezés fegyelmezés Feltétel: Empátia, Pedagógusi készségek és képességek Fegyelmezési eljárások ismerete. Fegyelmezés – a tanítási idő 50%-a

Fegyelmezetlenség okai Egyéni okok Csoport problémák Figyelem megszerzése Hatalom és ellenőrzés megszerzése Bosszúállás Tehetetlenség – nem tud státushoz jutni. Egység hiánya Viselkedési szabályok, munkafolyamat elutasítása Egyes tanulók kirekesztése A zavaró viselkedés mint érték elfogadása. Fegyelmezetlenség okai

Reagálás elvei Azonnaliság Adekvátság Tanítási-tanulási folyamat zavartalanságának biztosítása Rendbontás kezdeményezőjének felelősségre vonása tisztán, érthetően megnevezni a helytelenített viselkedésformát.

Egyszerű technikák Szándékos mellőzés Jelzések általi beavatkozás Proxemitáskontroll Szemkontaktus Érdeklődés felkeltése Humor Megállító magatartás Figyelemmel kísérő magatartás Ütemező magatartás.

Technikák (folyt.) Emlékeztetni a viselkedési szabályra Váltás a tevékenység jellegében Akadályelhárítás Kiszámíthatóság Megfékezés Csábító tárgyak eltávolítása Tanítási óra programjának átstrukturálása.

Nem célravezető Megszégyenítés, fenyegetés Elhárító, figyelmen kívül hagyó magatartás Uralkodó, elnyomó pedagógiai attitűd Túlreagálás Egész csoport büntetése Hibáztatás Hosszas foglalkozás egy gyermekkel Képességbeli különbségek figyelmen kívül hagyása.

Sikeres óravezetés elemei Elvárások pontos közlése az év elején A helytelen viselkedésnek büntetése van A tevékenység során jól érzik magukat a diákok, sikerélményük van Az utasítás világos. A pedagógus a csoportot is tudja kezelni, nemcsak az egyes gyerekeket.

Pozitív pedagógusi viselkedésmód Éber jelenlét Figyelemmegosztás képessége Egyenletes munkatempó, gördülékenység Az órakezdés ceremóniája Tevékenységek közötti átmenetek Befejezés biztosítása Figyelemfelhívó jelzések használata. Határozott, következetes magatartás.