Vizsgakövetelmények Kaposi József. A vizsga fogalma, jellemzői Előre meghirdetett követelmények és előzetesen rögzített módszerek szerint folyó ellenőrzés,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Advertisements

2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
Az érettségi rendszere
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Az érettségikről Nem csak az Informatika tantárgy.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Értékelés a pedagógiában
Készült a leendő vizsgázóknak
A kétszintű érettségiről. A kétszintű érettségi vizsga rendszere Középiskola Érettségi vizsga Felsőoktatás Nyilvános és a középiskolában elsajátítható.
P ÁLYAVÁLASZTÁS 2013/2014 Dabasi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola 1.
Tanterv és vizsga Kaposi József.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Méltányossági elvek a közoktatásban
Tudnivalók a kétszintű érettségiről tanév.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
2008. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA. KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐ középszintű emelt szintű ÉRETTSÉGI VIZSGA Feltétele: a tanuló.
A kétszintű érettségiről
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
1 Emelt szint – továbbtanulás Kovács Zoltán igazgatóhelyettes.
Készülés az érettségire és a továbbtanulásra!?
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
A válaszadók > május-június október-november
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
. Előzetes j elentkezés a kétszintű érettségire 2004/2005. tanév január 04.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Tájékoztató a 2009/2010. tanévi beiskolázásról. Írásbeli felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről: Vagy.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Be kell hozni a meglévő előrehozott érettségiről a törzslapkivonatot.
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
Vizsgaszabályzat ismertetése A vizsga ideje  május (csütörtök-péntek)  Azokon a napokon a tanulóknak nincs órarend szerinti tanítás.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
Érettségire készülünk! 2008/2009. tanév Írásbeli vizsgák: május 4 –től Szóbeli vizsgák: június 22 – 24.
Kétszintű érettségi.
Érettségi tájékoztató 2016/2017
Jelentkezés Érettségire jelentkezés határideje: február 15. Helye: Tiszakécskei Református Általános Iskola és Gimnázium.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
2018.május-június érettségi vizsga eredményei 2018.augusztus 31.
Kompetencia alapú szakoktatás
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
A kétszintű érettségiről
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

Vizsgakövetelmények Kaposi József

A vizsga fogalma, jellemzői Előre meghirdetett követelmények és előzetesen rögzített módszerek szerint folyó ellenőrzés, értékelés.Jellemzői: tanulásra ösztönzik a tanulókat;tanulásra ösztönzik a tanulókat; összesített képet adnak a tanulás egészének vagy fontosabb szegmentumainak az eredményéről;összesített képet adnak a tanulás egészének vagy fontosabb szegmentumainak az eredményéről; az adott követelmények és módszerek keretei közt lehetőséget adnak arra, hogy az értékelést a tanulók egyéni képességeihez és érdeklődéseihez lehessen igazítani (tantárgy-választások, nívószintek beiktatása révén).az adott követelmények és módszerek keretei közt lehetőséget adnak arra, hogy az értékelést a tanulók egyéni képességeihez és érdeklődéseihez lehessen igazítani (tantárgy-választások, nívószintek beiktatása révén).

Vizsgák  A hétköznapi pedagógiai munka során alkalmazott a minőségi értékelés főleg a vizsgákon elvárt.  Mérési szempontból érdemes a lehetőségek határain belül objektív, érvényes(validitás) és megbízható (reliabilitás) mérőeszközöket használni.  A közoktatáson belül a vizsgák két alapvető funkciót látnak el:  egy szelekciós rendszer részeként minősítik a tanulók teljesítményét;  szabályozzák az oktatás tartalmát.

Külső és belső vizsgák  Ha ugyanaz az intézmény - sőt ugyanaz a személy - vizsgáztat, mint aki tanította a jelöltet, belső vizsgáról beszélünk, ellenkező esetben külső vizsgáról. A belső vizsga előnye, hogy a vizsgáztató és a vizsgázó ismerik egymást, hatékonyabb kommunikáció jöhet létre köztük, továbbá, hogy a vizsgáztató a vizsga pillanatában nyújtott, sok esetleges körülmény által befolyásolt teljesítményt korábbi tapasztalatai alapján korrigálni tudja. Ugyanezek a hátrányok is, hiszen mindezek a tényezők az értékelés szubjektivitását fokozzák, és teret engednek a legkülönbözőbb típusú előítéleteknek.

Egy- és többszintű vizsgák  Jellegzetes példa az állami nyelvvizsga, amelyet alap-, közép- vagy felsőfokon lehet letenni. A többszintűséget az indokolhatja, ha a különböző fokozatú bizonyítványok különböző funkciókat Többszintű vizsgáról akkor beszélünk, ha a vizsgán többféle követelményszint érvényesül. tölthetnek be. A magyar érettségi jelenlegi formájában 2005-től kétszintű vizsga, mert közép és emelt szinten lehet érettségizni. Ennek a reformnak a hátterében az a kettős feladat áll, hogy egyszerre lehet növelni az érettségizők számát, és ugyanakkor alkalmassá tenni az érettségi vizsgát a felvételi szelekció megvalósítására. A kétszintűség nem a bizonyítvány egészére vonatkozik, hanem az egyes tárgyakra: várhatóan a legtöbb érettségi vegyes típusú lesz.

Standardizáltság  A vizsgák standardizáltsága azt jelenti, hogy a vizsgán felhasznált feladatok objektivitását, érvényességét és megbízhatóságát próbaméréseken ellenőrizték. Ez természetesen azt is feltételezi, hogy a vizsgák követelményrendszere pontosan kidolgozott. Ideális esetben a vizsgaközpontok (a vizsgákat lebonyolító intézmények) standardizált feladatbankokkal rendelkeznek, és ezekből kell összeállítaniuk a tényleges vizsgalapokat. A magyar érettségi vizsga 2005-től számos elemében már standardizált,(követelmények, javítási útmutató stb.)de ennek teljeskörű érvényesítése rendkívül költsége lenne.

Vizsgáztatási módszerek  A vizsgákon leggyakrabban alkalmazott feladattípusok a szóban kifejtendő tétel, az írásbeli esszé és az ugyancsak írásbeli zárt végű teszt. Nem szabad azonban elfeledkezni arról, hogy másfajta vizsgáztatási módszerek is léteznek, így a kreatív munka (rajz, tornabemutató stb.), a jelölt tevékenységének megfigyelése és jegyzőkönyvezése (pl. vizsgatanítás) vagy a korábban elkészített „mestermunka” bemutatása és megvédése.

A vizsgadokumentumok szintjei  A vizsgakoncepció  A vizsgaszabályzat  Tantárgyi általános követelmények  Tantárgyi részletes követelmények  Tantárgyi vizsgaleírás  Mintafeladatsorok, feladatsorok  Javítási-értékelési útmutatók

A vizsgakoncepció  Meghatározza azokat az általános és konkrét célokat, fejlesztési feladatokat melyeket az oktatásirányítás érvényesíteni akar.  Szabályozási és tartalmi célok együttese  A főbb elemeit legtöbbször széleskörű közvélemény-kutatással legitimálják.

A vizsgaszabályzat  Rögzíti a vizsgarendszer főbb elemeit, a szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos általános és konkrét központi, regionális, helyi (iskolai) feladatokat.  Meghatározza az értékelés főbb szempontjait, a ponthatárokat.  Felsorolja a vizsgaformákat, vizsgaidőszakokat.  Melléklete tartalmazza a főbb tantárgyi célokat, előírásokat.

Tantárgyi általános vizsgakövetelmények  A vizsgaszabályzat mellékleteként jelennek meg.  Rögzítik a tantárgyi vizsga céljait a vizsgaformákat, a főbb tartalmi arányokat, elvárásokat (pl. tartalmak és kompetenciák)

A részletes vizsgakövetelmények szerepe  A vizsgán megkövetelt teljesítményre összpontosítanak. Kijelölik:  a vizsgán várható képességek és tudás tartományát;  támpontot adnak a feladatok megfogalmazásához;  rögzítik a teljesítmények típusát és a vizsgateljesítmények értékelésének eljárásait;  meghatározó szerepet játszanak a szakmai nyilvánosság kiépülésében.

Vizsgaleírások  részletesen meghatározzák a vizsgamodellt;  szabályozzák a vizsgarészeket, a feladatlap belső arányait a várható vizsgafeladatok számát, típusait;  meghatározzák a vizsga részletes értékelési rendszerét, belső arányait a vizsgateljesítmények értékelési elveit, módjait, szempontjait és formáját.

Vizsgafajták RendesJavítóPótló ElőrehozottSzintemelőIsmétlő Kiegészítő

Vizsgaidőszakok május-júniusmindenhol rendes, előrehozott, kiegészítő, szintemelő, pótló, javító Jelentkezés: február 15-ig szeptember-október A kijelölt középiskolákban Rendes, előrehozott, pótló, javító Jelentkezés: augusztus 31-ig

Értékelés I.  Az elégséges vizsga feltétele minden egyes vizsgarészből minimum 10%-os teljesítmény;  az írásbeli és szóbeli részpontok összeadódása;  százalékos minősítés, majd érdemjegyre váltás.

Értékelés II. KözépszintűEmelt szintű 80%-100%5 60%-100% 60%-79%447%-59% 40%-59%333%-46% 20%-39%220%-32% 0-19%10-19%

Záróvizsgák típusai SzempontNémetAngolJapánSvéd Van-e?IgenIgenIgenNincs Belső-külső?BelsőKülsőKülső- Szervező?IskolaiRegionálisOrszágos- Fokozatok?EgylépcsősKétlépcsősEgylépcsős- Tantárgyi v. tantárgycsop orti? TantárgyiTantárgyiTantárgy-csoportos- Értékelés módszere? Standardizált Standardiz ált Standardizált Stand ardi- zált Értéke?VízumÚtlevél Útlevél magán, vízum állami egyetemre vízum

A vizsgák vitatott kérdései Tartalom Hány tantárgyból, és mely tantárgyból legyenek kötelező illetve szabadon választott vizsgák? (tantárgycsoportok) Módszerek Írásbeli - teszt, esszé SzóbeliGyakorlati Képességek vagy tudás Külső vagy belső vizsga

Ország A vizsgafeladatok készítésének felelősei A vizsgafeladatok értékelésének felelősei Ausztria A tanárok, de a tartományi iskola-tanács hagyja jóvá. Az iskola tanáraiból álló vizsgabizottság javasolja az osztályzatot, melynek külső elnöke van, pl. szakfelügyelő vagy minisztériumi hivatalnok. Belgium A tanárok. A tanárok javasolják és az osztályt tanító tanárokból álló osztálytanács erősíti meg, mely az igazgató vezetése alatt áll. Dánia A minisztérium. Két külső vizsgáztató, akiket a minisztérium nevez ki. Finnország Az Érettségi Vizsgatanács. Franciaország Egy tudományos szakértői csoport. A minisztériumé a döntő szó. Görögország A tanárok. Izland

Ország A vizsgafeladatok készítésének felelősei A vizsgafeladatok értékelésének felelősei Lichteinstein A tanárok. A tanárok, de az országos, az osztrák és a svájci hatóságok felügyelete mellett. Luxemburg A minisztérium. A vizsgadolgozatokat először leosztályozzák az iskolában, majd külső összehasonlítás céljából elküldik két másik iskolába. Norvégia Az országos vizsgabizottságok. Tapasztalt tanárokbl álló értékelő csoportok. Olaszország A minisztérium. Az öt külső, egy belső tanárból, valamint egy külső igazgatóból vagy egyetemi oktatóból álló vizsgabizottság. Portugália A minisztérium. Más iskolák tanárai az oktatási minisztérium által megadott értékelési kritériumok alapján. Spanyolország A tanárok.

A vizsgatárgyak száma Ország Írásbeli vizsgatárgyak száma Írásbeli vizsgatárgyak száma Olaszország 2 tantárgy Ausztria 3-4 tantárgy Liechtenstein 5 tantárgy Portugália, Luxemburg, Franciaország 6-8 tantárgy

Vizsgakombinációk OrszágVizsga Portugália, Finnország Nincs szóbeli. Ausztria, Dánia, Olaszország, Liechtenstein Néhány tantárgyban van szóbeli, illetve kiválthatja az írásbelit. Franciaország, Luxemburg Néhány tárgynál szóbeli részvizsga van. Norvégia Csk néhány kiválasztott gyerek szóbelizik bizonyos tárgyakból.

A vizsgaeredmény összetevői Ország A végső jegy alapja Finnország, Franciaország Csak a vizsga. Ausztria Bizonyos iskolai munka kiválthatja a vizsgát. Dánia, Olaszország, Liechtenstein, Luxemburg, Norvégia, Portugália Vizsga + iskolai munka

A szelekciós kritériumok rangsora Rangsor Reliabilitás és objektivitás Prediktív validitás és gazdaságosság Költségkímélés Elfogadott- ság Magas szintű Zárt végű külső (teljesítmény- és alkalmasság) tesztek Középiskolai átlagteljesítmény alkalmassági teszttel kombinálva; Középiskolai átlagteljesítmény teljesítménytesztt el kombinálva Középiskolai átlagteljesítmény Sorsolás Felvételi beszélgetés

Rangsor Reliabilitás és objektivitás Prediktív validitás és gazdaságosság Költségkí- mélés Elfogadottság Közepes szintű Nyílt végű külső tesztek Középiskolai átlagteljesít- mény Várakozási idő Középiskolai átlagteljesít- mény Teljesítmény teszt Alkalmassági teszt Várakozási idő Külső tesztek Középiskolai átlagteljesít- mény Várakozási idő Alacsony szintű Személyes tényezők Sorsolás Külső tesztek Felvételi beszélge- tés Sorsolás Nem értékelhető Várakozási idő és sorsolás