Agresszió a gyermekintézményekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
10. Erőszak a családban, válás
2. osztályos példa Bubernik Eszter
Az iskolai szociálismunka
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Üdvözlök mindenkit! A kutyatartással kapcsolatosan szeretnék beszélni.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A család ahonnan jövök.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Család – és Gyermekjóléti Központ
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Agresszió a gyermekintézményekben Fajtái: Verbális: sértegetés, pszichoterror (mobbing), stb. Fizikai: vandalizmus, verekedés, zsarolás, stb. Maga a Szabó? Aha. Maguknak nincs otthon kutyájuk, mi? Gondolom, biztos kutyakölyköt akartak csinálni a szülei, attól lett ilyen nyamvadt

Pszichoterror a „többszemélyes játszma” az iskolában az áldozat gúnyos, folyamatos csúfnevén szólítgatása, valamiből való kihagyása, gúnyolás és lökdösödés, személyes holmijainak elvétele, fenyegetés, trágár történetek meghallgatására vagy valami egyébre való rákényszerítése.

Az áldozat gyerekek három típus: szorongó, visszahúzódó, agressziót elutasító, érzékeny gyerekek az „idegesítő” gyerekek - „stréberség”, bohóc szerep. A kellemetlen viselkedés már egy védekező magatartás náluk, ami korábbi rossz tapasztalataik során alakult ki. Előlegezik az elutasítást, és ezzel „önmagát beteljesítő jóslat” jön létre. olyan gyerekek tartoznak, akik kiprovokálják az agressziót és üldöző magatartást.

Az áldozattá váló személyek tulajdonságai alacsony önértékelés; rettegés attól, hogy nem felelnek meg valaminek; önmaguk hibáztatása; az a hiedelem, hogy mások sokkal jobban tudják a helyzeteket kezelni, mint ő maguk; nem megfelelő interperszonális képességek; hiányos szociális kompetenciák; szociális izoláció;

alacsony népszerűség, érzékenység, hajlam a visszahúzódásra, bizonytalanság, félelem a többiektől korábbi rossz társas tapasztalatok miatt, önbizalomhiány, feltűnő megkülönböztető jegy, pl. testi hiba, beszédhiba, viselkedési másság, erős, irány nélküli érzelmi reakciók: sírás, düh, félelem, a passzivitás.

Az erőszakoskodó gyerekekre jellemzői élvezik a hatalom érzését teljesen elkényeztették őket, érzelmi bizonytalanság, meg nem felelés vagy kisebbrendűségi érzésük van (kicsi és gyenge vagyok), ezt akarják ellensúlyozni

otthon rájuk telepedtek, vagy más módon kihasználják őket a családban ők a bűnbakok, vagy velük is erőszakoskodnak elvárják tőlük, hogy mindenáron sikeresek legyenek, amiért túl nagy áldozatot kell hozniuk, kárpótlásul megvetnek másokat nincs sikerélményük

A pedagógusok szerepe a gyerekközösségekben előforduló agresszivitásban minél jobban láthatóvá kell tenni a mobbing történéseket, vagyis el kell érni, hogy minél többen tudjanak ezekről a jelenségekről. a tanulóknak időben és hatékonyan olyan stratégiákat kell megtanítani, amelyek segítséget adhatnak nekik kortársi kapcsolataik konstruktív irányításában.

Fontos!!! Az agresszió megjelenése előtti jel lehet, ha a gyermek segítséget kér a szülőtől, az osztályfőnöktől, vagy akár a társaitól, illetve visszahúzódóan viselkedik Az agresszió általában valamilyen szorongásból ered

Az ismertté vált bűnelkövetők korosztály szerinti eloszlása 2001-2002 Az ismertté vált bűnelkövetők korosztály szerinti eloszlása 2001-2002. április

A bűnelkövetés okai Klasszikus iskola Pozitivista iskola Biológiai determinizmus Társadalmi determinizmus Közvetítő iskola

KUTATÁSUNK Mintája Kérdésfelvetései 15-18 év közötti a bíróság által jogerősen 1-3 év közötti javítóintézeti nevelésre ítélt fiatal (30 fő) 3 fiatalkorú prostituált Kérdésfelvetései Miként vélekednek saját gyermekkorukról? Életükben az iskola milyen szerepet játszott? Általában mit jelent számukra a gyermekkor? Hogyan képzelik el saját jövőjüket?

„ILYEN AZ ÉN CSALÁDOM…” Halmozottan hátrányos és veszélyeztetett helyzet: töredékcsalád, aluliskolázottság, deviancia, alkoholizmus Örökös feszültség, veszekedés, állandó félelem Fizikai, szexuális abúzus, pszichoterror, szadizmus Kifejezetten jó anyagi körülmények között élő családok, ép családszerkezet Elhagyatottság, magány, unalom Érzelmi elhanyagolás Szociális fogyatékosság, diszharmónia

„Család nélkül olyan az ember, mint a szárnyaszegett madár.” „Igazán nem is tudom, hogy mit jelent az, hogy család. Szerinted család az, ha egymás mellett ülnek és nézik a tévét?”

„… az iskola ugyanúgy felelős a legjobbért, mint a legrosszabbért.” egy, két nem ritkán három év kihagyása után kerülnek ismét iskolapadba, tudásuk nem éri el a megszerzett bizonyítvány alapján elvárható szintet, bukások, iskolai kudarcok miatt a tanulás iránti motivációjuk alacsony, saját képességeik megítélésében nem reálisak, inkább alulértékelik magukat, az iskolai végzettség megszerzését nem tartják a jövőbeli életük meghatározó elemének, többségükben nem fejezték be az általános iskolát, a kinti iskolákban is, mint túlkoros tanulók voltak jelen.

AZ ISKOLA OLYAN MINT... a börtön a kínzókamra egy olyan hely, ahol az embert állandóan megalázzák egy halottasház, ahol az embernek már úgyis mindegy

ÉLMÉNYEK AZ ISKOLÁBAN „Az iskola olyan mint egy békés sziget, ahová el lehetett menekülni otthonról” „Állandóan a sarokban kellett állnom és százszor le kellett írnom, hogy én egy rohadt kis strici vagyok…” „Reménytelen minden kísérlet, jó szándék a megváltoztatására, hiszen előbb-utóbb úgyis bűnözővé válik.” „Állandóan azt hallottam az igazgatótól, hogy belőlem is ugyanolyan börtöntöltelék lesz, mint az apámból. Hát most büszke lehet rám, mert tényleg az vagyok.”

Tanárokkal szembeni etikai követelmények Aszódi fiatalok Mezei Gyula “Ne szidja az egész osztály előtt az apámat, anyámat!” Tiszteld tanítványaid szüleit! “Utálom, amikor szidja a másik tanárt nekem. Intézzék el egymás között!” Tiszteld kollégáid! “Annyira lehetett látni, hogy utál minket, az ilyen minek megy el tanárnak?” Tiszteld önmagad, tiszteld hivatásodat!

„Nem is tudom, hogy mit várhatnék el, hiszen a gyerek sem tapasztal mást otthon, én meg nem tudom, hogy mit is csináljak. Széllel szemben nagyon nehéz, főleg olyan erős széllel szemben, amit ezeknél a családoknál tapasztalunk.”

“Hiába minden kísérletünk, mi már nem tudunk mit kezdeni egy ilyen elvetemült gyerekkel. Kívánjuk, hogy Önök sikeresebbek legyenek.”

"Felnyitották a szememet, hogy ha így folytatom, akkor én is ugyanolyan börtöntöltelék leszek, mint az apám. Sajnos nem sokunknak jutott el az agyáig az, hogy ez az intézet az utolsó lehetőségük. Ha az ember nem ugrik ki idejében, akkor mindig félelemben fog élni.”

„Soha senki sem fog új életet kezdeni, mert azt a spongyát, amellyel életünk tábláját letörölhetnénk, soha nem fogják felfedezni.” (Ancsel Éva)

„Nem tudok velük mit kezdeni „Nem tudok velük mit kezdeni. Ha egy ilyen gyermek van az osztályomba, tehetetlennek érzem magamat. Nem kapok segítséget…”

PREVENCIÓ HARMADLAGOS MÁSODLAGOS ELSŐDLEGES Szintjei: MINDENKI BEILLESZTÉS MÁSODLAGOS JELZŐRENDSZER GYÓGYÍTÁS ELSŐDLEGES BETEGSÉG ISKOLA

PREVENCIÓS PROGRAMOK Ésszel éld az életet Életvezetési ismeretek és készségek Egészség-megőrző és Betegség-megelőző Mentálhigiénés Programok Egészséges Élet egészségmegőrző tantárgy Egészséged testben, lélekben: CHEF-program D. A. D. A.

FONTOS, HOGY Kire, vagy kikre irányul a program? Hol zajlik? Milyen eszközöket, módszereket használ? Ki a program végrehajtója?

TARTALOM, TÉMÁK Felkészítés a családi életre; Az egészséges életmód választása; Hatékony kommunikációra nevelés; Személyiségfejlesztés; A szenvedélyek (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás) megelőzése; AIDS-prevenció. Önismeret, a személyiség ismérvei, fejleszthetősége.

Én, és a helyem a környezetemben (tájékozódás, beilleszkedés, együttmûködés, szereplehetőségek átélése). Egészséges és biztonságos élet (érték-közvetítés). Veszélyeztető tényezők (jártasságok a felismerésben). Óvd, védd magad! (A felelősségteljes viselkedés készsége.)

KIALAKÍTANDÓ KÉSZSÉGEK Alkotó és kritikus gondolkodásmód; A problémamegoldás és a döntéshozatal A hatékony kommunikáció formái; Az érzelmi feszültség kezelése; Konfliktus-feloldás; Az együttműködés és a versenyszellem Önbizalom, magabiztos fellépés; Céltudatosság; A negatív befolyásolás elutasítása; Az egészséges, boldog életvitel választása

MÓDSZEREK Ismeretközlés, felvilágosítás, tévhitek, téves ismeretek tisztázása, korrekciója. A témával kapcsolatos magatartás, viselkedés, értékek, érzelmek feltárására és alakítására irányuló beszélgetések, játékok, helyzetgyakorlatok. Készség- és kommunikáció-fejlesztő gyakorlatok, helyzetteremtés, játékok. Pozitív életmód minták, értékek kialakításának elősegítése, gyakoroltatása.

„S mert vándor vagy, minden nap tovább kell menned az úton, mely egyetlen célod… Nem könnyű ez. … Vándor vagy, és minden nap tovább kell menned. Nem tudhatod, meddig élsz, s egyáltalán lesz- e időd, eljutni utad végcéljához, lelked és az isteni megismeréséhez: Ezért menj minden nap tovább, sebes lábakkal és szegényen is.” (Márai Sándor)