A közoktatás-fejlesztésben rejlő lehetőségek és azok (el)várható hatásai Eger, 2009. szeptember 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
A tanári munka értékelése
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A szaktanácsadás támogató szerepe
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
A kompetencia alapú oktatás elterjedése a „suliNova program” alapján
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A TÁMOP 3. prioritás fejlesztési irányai Eger szeptember 3.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A szaktanácsadó segítő szerepe
A Nemzeti Fejlesztési Terv
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Barcsák Marianna KPSZTI
Közoktatási hálózatfejlesztés a régiótól a kistérségig „Kistérségek – útközben” szakmai konferencia Budapest, november 30.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Előadás másolata:

A közoktatás-fejlesztésben rejlő lehetőségek és azok (el)várható hatásai Eger, szeptember 22.

Miért támogatja az Európai Unió a magyar közoktatási fejlesztéseket? Az ÚMFT fő célkitűzései : „Egy sikeres oktatási rendszer önmagában ugyan nem garantálja a gazdasági fellendülést, ám minden bizonnyal egyik előfeltételének tekinthető. Ugyanez mondható el a társadalom minőségének javításához való hozzájárulásról is.” (Michael Barber, 1997) A jövő munkavállalói, vállalkozói, tudósai és munkanélkülijei ma az iskolák lépcsőit koptatják. Gazdasági növekedés Foglalkoztathatóság

Milyen elvárások következnek ebből a közoktatásra nézve? A közoktatás alapozza meg a gazdasági növekedést azzal, hogy jobb minőségű, felkészültebb, versenyképesebb munkaerőt bocsát ki a munkaerő-piacra Javuljon a közoktatási közszolgáltatások minősége – A hangsúly a tanulók egyéni eredményességére és sikerességére helyeződjön – Professzionális pedagógia támogassa a célok teljesülését – Csökkenjen a szelekció és szegregáció, mérséklődjenek az oktatási egyenlőtlenségek – Növekedjen az iskolahasználók és oktatási szereplők elégedettségei szintje EredményességHatékonyság

Szemelvények a közoktatás problémáiból Eredményességi problémák A tanulók motiválatlanok (szorongás a kudarcoktól) A pedagógiai kultúra nehezen reagál a munkaerő-piaci és gazdasági elvárások alapján kitűzött oktatási célokra A tanulási-tanítási folyamatokban nem elég hangsúlyos az alkalmazható tudás elsajátítása A teljesítmények nagy szórása főként a tanulók társadalmi hátterére vezethető visszaa tanulók társadalmi hátterére hatalmasakhatalmasak az iskolák közötti teljesítmény-különbségek Hatékonysági problémák demográfiai csökkenés – kevesebb tanuló alacsony az egy pedagógusra eső tanulók száma Sok az „üres” tanterem szelektív szelektív és szegregáló az oktatási rendszerünk egyenlőtlen a jó minőségű oktatáshoz való hozzáférés (+területi különbségek)

A hatékonyság és eredményesség kéz a kézben a minőség érdekében Az eredményesség nem jelenti önmagában a minőség megteremtődését – mert nem garantálja az cél szolgálatára való alkalmasságot (szükséges, de nem elégséges) Az oktatási rendszer alacsony hatékonyságának okai csak kisebb részben keresendők a finanszírozásban Az intézmények szervezeti folyamatai, önreflexív – tanuló szervezetként való – működése meghatározó A közszolgáltatások megszervezése a helyi oktatásirányítás feladata – tudatos helyzetelemzésen és stratégián kell, hogy alapuljon – kulcsszereplők! Cél, hogy adott ráfordítás mellett (idő, energia, tudástőke és pénz) az elérhető legjobb eredmények szülessenek

Még mindig biztosak vagyunk benne, hogy nálunk minden rendben van? A kompetencia alapú oktatás - varázsszer vagy porhintés? Lehetőség az egyedi, helyi problémáik feltérképezésére és alkalom a tudatos fejlődésre – átléphetjük-e saját árnyékunkat? „Egy embert nem taníthatsz meg semmire. Csupán segíthetsz neki, hogy maga fedezze fel a dolgokat.” Galileo Galilei Szemléletváltás

Lehetőségek a fejlesztéspolitika eszközeivel: az ÚMFT A közoktatás átfogó fejlesztése az NFT HEFOP program keretében kezdődött ( ) ÚMFT keretében folytatás: A XXI. század iskolája – Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) az oktatás tartalmi fejlesztésének támogatása – Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) informatikai eszközök beszerzése – Regionális Operatív Program(ok) (ROP) iskola-felújítások támogatása Több mint 1 milliárd Euro támogatás a közoktatásban!!

A fejlesztés kocepcionális alapjai: Központi kínálatvezérelt fejlesztés helyett decentralizált, keresletvezérelt fejlesztés központi irányítással A fejlesztés a közoktatási intézmények és fenntartóik aktív fejlesztési tevékenységére épít, ehhez kell megteremteni a támogató környezetet – Fejlesztési követelmények és standardok meghatározása – Erős szakmai támogató környezet építése – A fejlesztési folyamat nyomon követése (szükség esetén beavatkozás) – A fejlesztési folyamat és eredmények minőségbiztosítása – Nyilvánosság biztosítása és a rendszer szereplőinek informálása

Mitől függ az oktatás minősége? Fenntartói/intézményi politikák és stratégiák Intézmények irányítása, vezetése (leadership és management) szervezeti folyamatok Sikeres humánerőforrás-menedzsment Pedagógiai módszertan – Mi történik a tanteremben? Alkalmazottak elégedettsége Szülők és diákok elégedettsége Oktatási eredményesség Források felhasználásának minősége

Központban az intézményi fejlesztés – Miért a fenntartó a pályázó?: Az országos oktatási célkitűzések „lefordítása” helyi stratégiákra – a célokhoz illeszkedő, helyi társadalmi- gazdasági igényekhez igazodó fejlesztési koncepció kidolgozása A helyi oktatási szereplők (iskolaigazgatók, tanárok, szülők) és helyi gazdasági és civil szereplők bevonása, meggyőzése (elkötelezettség és involválódás) A fejlesztési környezet stabilitásának és kiszámíthatóságának biztosítása (az intézmények támogatása) Az elvárásoknak való megfelelés, helyi célok teljesülésének vizsgálata

Központban az intézményi fejlesztés – Mi az iskola felelőssége?: A pedagógiai és szervezeti fejlesztési szükségletek azonosítása (Nálunk mi a probléma? Hogyan tudnánk segíteni magunkon? Milyen eredménnyel lennénk elégedettek?) A fejlesztési program „folyamatba ágyazott” végrehajtásának megtervezése (a nevelő-oktató munka és a fejlesztési folyamat összhangjának biztosítása) – tudatos változásmenedzsment Folyamatos reflexió a saját fejlesztési tevékenységünkre Nyilvánosság biztosítása az iskolahasználók számára (szülők, tanulók) Sikeres innováció elképzelhetetlen elszántság, elkötelezettség és csapatmunka nélkül

A fejlesztések támogató környezetének biztosítása: Kompetencia alapú oktatás, Továbbképzések, Oktatási integráció, SNI tanulók együttnevelése, Tehetséggondozás Tartalom- fejlesztés, tankönyvi kínálat Intézményi és pedagógiai folyamatok mentorálása Regionális szakmai koordináció, támogató kapacitások szervezése Képzések, tanácsadói kínálat fejlesztése

A kiemelt projekt: TÁMOP – 21. sz.-i közoktatás Központi hálózati koordináció (együttműködésben a regionális hálózatkoordinációs központokkal) Országos kritériumok és elvárások kidolgozása A szakmai szolgáltatói rendszer támogatása (szaktanácsadói felkészítések, névjegyzékek, szakmai tájékoztatók a továbbképzések tartalmáról, jó gyakorlatokról, stb.) Az országos szakmai nyomon követő rendszer működtetése, a fejlesztési folyamat minőség- biztosítása Megalapozó kutatások, elemzések készítése, a fejlesztési programok megvalósulásának szakmai- tartalmi értékelése – fejlesztési visszacsatolás

Milyen támogatást nyújtanak a Regionális Hálózatkoordinációs Központok? - dióhéjban: Közbeszerzési eljárások kiírásához szakmai segítség Elérhető továbbképzési kínálat és kapacitás gyűjtése keret-megállapodásokon keresztül Szaktanácsadói kínálat és kapacitás gyűjtése, terjesztése Az oktatási szolgáltatok külső értékelése, minőségbiztosítása Referencia intézmények felkérése, közreműködés a felkészítésükben, az intézmények tájékoztatása az általuk nyújtott szolgáltatásokról „jó gyakorlatok” feltérképezése, disszeminálása Honlap működtetése, workshopok, konferenciák, szakmai napok, kiadványok

A fejlesztés résztvevői: TÁMOP (10,4 Mrd Ft) – Educatio kht, OFI TÁMOP (4,2 Mrd Ft) – 6 régióban nyertes pályázat lett hirdetve, velük jelenleg zajlik a szerződéskötés, 1 régió vonatkozásában lezárult a pályázat, folyik az értékelés TÁMOP (24,4 Mrd Ft) – több mint 400 nyertes pályázat, résztvevő intézmények száma több mint 1500 db. TÁMOP 315 (11,8 Mrd Ft) – meghirdetés alatt tanárképzés, tanártovábbképzés

Mit várunk?: Az egyes tanulók egyéni sikerességét központba állító pedagógia elterjedése (tanítás vs tanulásszervezés) A pedagógiai értékelési kultúra átalakulása (sikerorientált értékelés) A tankönyv- és taneszköz-használat megújítása Leszakadást, lemorzsolódást csökkentö pedagógiai és működési gyakorlat kialakulása Az intézmények önértékelésen és folyamatos visszajelzéseken alapuló irányítása, működtetése A pedagógusok munkájának minőségalapú értékelése és elismerése Intézmények közötti tartós és működő kapcsolatrendszer kialakulása Helyi közoktatási intézményrendszer koherensebbé válása

Kockázatok, problémák: Hatalmas időcsúszás (szerződéskötés júniusban) – az implementációra nem marad kellő felkészülési idő A megvalósítást támogató jogszabályi környezet nem áll teljes egészében rendelkezésre, jóváhagyásuk folyamatban van Választható tankönyvek köre – közlemény ! (július 2.) A fenntartók és az intézmények szakmailag nincsenek felkészülve közbeszerzési eljárások lebonyolítására Az intézményfejlesztési pályázat és a szakmai támogatásra vonatkozó pályázatok lebonyolítása időben összecsúszott, újra kell ütemezni a megvalósítást A megoldásra fókuszálni a problémák helyett

„A tények kevésbé fontosak, mint az, hogyan viszonyulunk hozzájuk, mert ez utóbbi határozza meg, hogy mi vár ránk: siker vagy kudarc.” Köszönöm a figyelmet! Wolfné dr. Borsi Julianna közoktatási tanácsadó

osztály Szakiskola, szakmunkásképző érettségi főiskolai diploma A 8. évfolyamos tanulók átlagos olvasási-szövegértési teszteredményei, társadalmi hovatartozásuk (édesanyjuk legmagasabb befejezett iskolai végzettsége) szerint Forrás: évi országos kompetenciamérés (90 ezer gyerek egyéni adatai alapján) egyetemi diploma 8 osztály

3. szint 1. szint 1. szint alatt 6. szint 5. szint 4. szint 2. szint OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354. Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban

szakiskolai tanulók szakközépiskolai tanulók 4 osztályos gimnáziumba járó tanulók 6 vagy 8 osztályos gimnáziumba járó tanulók A 10. évf. tanulók átlagos olvasási-szövegértési teszteredményei, iskolatípus szerint (+- 50% szórás); évi országos kompetenciamérés N = kb. 44 ezer fő