Educatio Kht Esélyegyenlőségi Igazgatósága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Együttnevelés: egyenlő hozzáférés – egyenlő esély
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
integrációs szaktanácsadó
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Integrációs Program (IPR) a gyakorlatban
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
„Integráció Zalában” körkép az iskolák IPR tevékenységéről Bedőné Fatér Tímea IPR folyamat-tanácsadó
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
TÁMOP Integrációs közoktatási referencia intézmények minőségbiztosítása, szakmai hálózatokkal történő együttműködésük támogatása.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések támogatása, valamint az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatása.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Mit tartalmazzanak az intézményi dokumentumok?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Előadás másolata:

Educatio Kht Esélyegyenlőségi Igazgatósága

Educatio Kht megalakulása 2000-ben alapította az Oktatási Minisztérium 2001. SuliNET Programiroda, Győri Közoktatási Információs Iroda 2002. Hallgatói Információs Központ 2003. Diákigazolvány Ügyfélszolgálat 2007. szeptember 1-én egyesült a három oktatási kht:

Működés

Feladataink Közoktatás-, felsőoktatás-fejlesztés és szakmai támogatás Oktatási esélyegyenlőség Közoktatási, és felsőoktatási információszolgáltatás Kártyarendszerek fejlesztése, fenntartása Egyéb feladataink

Oktatási esélyegyenlőség Szakmai segítségnyújtás és programkoordináció Szakmai segítség nyújtása az Integrációs Pedagógiai Rendszer (IPR) bevezetéséhez, alkalmazásához. A hátrányos helyzetű oktatásában érintett szakemberek képzése Új módszerek kidolgozása Az integrált nevelés know-how-jának kifejlesztése Tájékoztatás nyújtása a hátrányos helyzetű gyermekek szülei számára Képzések kifejlesztése és lebonyolítása nem pedagógus szakemberek részére az oktatási integráció és deszegregáció támogatása érdekében

Helyzetelemzés A magyar oktatási rendszer nem minden esetben biztosít egyenlő feltételeket. A halmozottan hátrányos helyzetű, roma gyermekek sok esetben szegregált osztályokban, iskolákban tanulnak (legalább 178 olyan általános iskola működik Magyarországon, melyek többségében roma diákokat oktatnak) Ezek a folyamatok negatívan befolyásolják a gyermekek iskolai teljesítményét, sikerességét, későbbi munkaerő-piaci esélyeiket.

Alapfogalmak Hátrányos helyzetű gyermek (1993.évi LXXIX. közoktatásról szóló törvény 121.§) Halmozottan hátrányos helyzetű gyermek (11/1994 (VI.8.) MKM rendelet 39/D §) Sajátos nevelési igényű gyermek (közoktatási törvény 121.§ 29. pont) integrációs felkészítés (11/1994 (VI.8.) MKM rendelet 39/E § (1)) Képesség-kibontakoztató felkészítés (39/D § (1))

A hátrányos, illetve a halmozottan hátrányos helyzet fogalma Kt. 121. § (1) bekezdés 14. pontja szerint: hátrányos helyzetű: a jegyző védelembe vette, VAGY rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, e csoporton belül halmozottan hátrányos helyzetű: akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője a gyermek tankötelessé válásának időpontjában legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen; VAGY tartós nevelésbe vették

Integráció fogalma, típusai Szintjei: 1. Spontán integráció 2. Helyi (lokális) integráció 3. Szociális integráció 4. Funkcionális integráció részleges teljes

Jogszabályi környezet változása a szegregáció, a diszkrimináció tilalma az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény és a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (Kt.) hátrányos helyzet meghatározása halmozottan hátrányos helyzet meghatározása Kt. 121.§ 14. pont Szülői nyilatkoztatás a jegyzői feladatellátás keretében 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet szerinti jegyzői adatgyűjtés (7.sz. melléklet) Integrációs felkészítés, képesség-kibontakoztató felkészítés 2003-tól 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/D., E. § Országos Oktatási Integrációs Hálózat

Jogszabályi környezet változása Az általános iskolai felvételi körzetek kialakítására vonatkozó szabályozás A hhh tanulók az egyes felvételi körzetekben kiszámított aránya legfeljebb 15 százalékponttal lehet magasabb, mint a hhh gyermekeknek a településen belüli aránya. - Kt. 66. § (2)-(4) A felvételi eljárás rendje - az iskolák szabad férőhelyeinek elosztására vonatkozó szabályozás Ha még marad szabad férőhely, a hhh tanulókat előnyben kell részesíteni, majd sorsolás - Kt. 66. § (5) Nem állami intézmények szerepvállalása az ált. iskolai beiskolázás során – Kt. 82. § (6) Tanulói létszáma 25%-át kötelezően a település/kerület jelentkező gyermekei közül kell felvenni - hhh előnyben részesítés A körzetek kialakítására vonatkozó szabályozás tagiskolai szintű.

Integrált Pedagógiai Program: IPR Kiindulópont: a tanulók közti különbségek rendkívül sokfélék - a nevelés, az oktatás igazodik a gyermekhez Tartalma: Az alkalmazás feltételei A tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer Elvárható eredmények Intézményi önértékelés

IPR: Az alkalmazás feltételei Lépések: Integrációs stratégia kialakítása Az iskolába való bekerülés előkészítése Együttműködések – partnerségi kapcsolatok kiépítése

IPR: A tanulás- tanítást segítő eszközrendszer kialakítása az együttnevelés pedagógiai esélyeit növelje Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek Az integrációt segítő tanórán kívüli programok Az integrációt elősegítő módszertani elemek Műhelymunka – a tanári együttműködés formái A háromhavonta kötelező kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei Multikulturális tartalmak A továbbhaladás feltételeinek biztosítása

IPR: Elvárható eredmények A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya az oktatási-nevelési intézményben megfelel a jogszabályban előírtaknak. Az intézmény képes a különböző háttérrel és különböző területeken eltérő fejlettséggel rendelkező gyerekek fogadására, és együttnevelésére. Multikulturális tartalmak beépülnek a helyi tantervbe. Az intézmény párbeszédet alakít ki minden szülővel. Az intézményben létezik tanári együttműködésre épülő értékelési rendszer.

Jogszabályi környezet változása Kötelező óvodai felvétel a hhh gyermekeknek a kötelező felvételt biztosító óvodákban Kt. 65. § (2) Óvodai fejlesztő program a 2007/2008-as nevelési évtől – szakmai keretek, forrás igénylése 9/2008. OKM rendelet Óvodáztatási támogatás 2009. január 1-től a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény (Gyvt.) 20/C. § a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet módosítása

gyermekközpontú és családorientált szemlélet Óvodai integráció Legfőbb jellemzője: gyermekközpontú és családorientált szemlélet Kiemelt területek: Szervezési feladatok Nevelőtestület együttműködése Pedagógiai munka kiemelt területei - Gyermekvédelemmel, az egészségügyi ellátással, szociális segítségnyújtással kapcsolatos munka

Óvodai integráció - Együttműködések kialakítása az óvodán kívüli szervezetekkel Óvoda-iskola átmenet támogatása Szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés Intézményi önértékelés, eredményesség

Integrációs és képesség-kibontakoztató támogatás felhasználásának kerete általános iskola, középiskola, szakiskola esetén Tevékenységek: A) 40 % - kiegészítő pedagógiai tevékenység/humán erőforrás biztosítása, IPR menedzsment működtetése - az egyéni fejlesztési tervek elkészítésével kapcsolatos szakmai feladatok ellátása - az átmeneteket (óvoda-általános iskola-középiskola) támogató, illetve a módszertani adaptációt segítő munkacsoportok működtetése - pályaorientációs programok, továbbtanulást és a középfokú intézményben való bennmaradást elősegítő tevékenységek - tantestületi továbbképzések (IPR sikeres alkalmazásához szükséges kompetenciák elsajátítása) - projektnapok szakmai tevékenysége - halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kulturális rendezvényekre való jutásának támogatása* - pedagógiai szakszolgáltatások igénybevétele

B) 40% - tanulóbarát osztályterem kialakítása - a tanulók által közvetlenül használt fejlesztő eszközök beszerzése - a szociális hátrányok enyhítése (pl. könyv és játék, ruházat, cipő pótlása) C.) 20% - módszertani adaptációt segítő munkacsoport működése - hospitálás más intézményekben - honlap fejlesztés - szakkönyv vásárlása - az egyéni fejlesztési tervekkel kapcsolatos dokumentációs feladatok - konferencián, szakmai fórumon való részvétel - intézményi önértékelést véleményező szakértői munka  

Pedagógusok illetménye 36/2008. (XII. 23). OKM rendelet Mely intézmények igényelhették? - Általános iskolák, és óvodák, amelyek 2008/2009-es tanévben, nevelési évben óvodai fejlesztő programra, illetve integrációs vagy képesség-kibontakoztató felkészítésre támogatásban részesültek; óvoda esetében a 15 %-ot, iskola esetében az 5 %-ot. Mely pedagógusok kaphatják a kiegészítő illetményt? - Akik integráló vagy képesség-kibontakoztató iskolában, óvodában dolgoznak, emellett konkrét integrációs vagy felkészítő feladatot vállalnak.

Pedagógusok illetménye Mekkora az egy pedagógusnak adható összeg? - Havi bruttó 5.000 Ft-tól 60.000 Ft-ig. - A konkrét összeget az intézmény vezetője határozta meg. - Az intézmény által szétosztható keret az ott tanuló halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolán belüli arányától függ. - 2009. január 1.- 2009. augusztus 31. közötti időszak kerül most kifizetésre.

Pedagógusok anyagi támogatása, kiegészítő illetmény igénylése 36/2008 Pedagógusok anyagi támogatása, kiegészítő illetmény igénylése 36/2008. (XII. 23). OKM rendelet alapján

Esélyteremtő programok TÁMOP 3.3.1 Oktatási esélyegyenlőség és integráció – kiemelt projekt TÁMOP 3.3.2 Oktatási esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása TÁMOP 3.3.3 Integrációs gyakorlatot folytató iskolák minőségbiztosítása, szakmai szolgáltató hálózatokkal történő együttműködésük támogatása TÁMOP 3.3.4 A halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok felsőfokú képzésbe irányuló továbbtanulási útjainak megerősítése, „Láthatatlan kollégiumi” programok támogatása TÁMOP 3.3.5. A komponens: Tanoda programok támogatása TÁMOP 3.3.5. B komponens: Antidiszkriminációs jelzőrendszer kiépítése TÁMOP 3.2.1. A komponens: Új tanulási formák és rendszerek - kiemelt projekt KÁF TÁMOP 3.2.1. B komponens: Új tanulási formák és rendszerek - pályázatos rész, közvetett támogatás KÁF

Bázisiskola pályázat Megjelent: http://www.nfu.hu/doc/5 TÁMOP – 3.3.3-08/1 – Integrációs közoktatási referencia intézmények minőségbiztosítása, szakmai szolgáltató hálózatokkal történő együttműködésük támogatása http://www.nfu.hu/doc/5

Elérhető és letölthető dokumentumtár www.sulinovadatbank.hu - Kompetencia alapú programfejlesztés, oktatási csomagok - Hátrányos helyzetű tanulók integrációja - Sajátos nevelési igényűek együttnevelése - KÖZOKOS integrált tartalmak - Egyéb: dokumentumtár, felnőttképzések, kutatások, fogalomtár, jogszabálytár, Jó gyakorlatok

Életkép az óvodából

A közös munka

Adjunk esélyt Nekik is!

Legyen közös mottónk: Esélyegyenlőség az oktatásban is!

A Nyugat-Dunántúli Regionális Iroda tevékenysége Együttműködés az integrációs és képesség-kibontakoztató támogatást és az óvodai fejlesztő program után járó támogatást igénylő, az Educatio Kht. OOIH-val együttműködési megállapodást kötött intézményekkel és intézményfenntartókkal Kapcsolattartás: az óvodai és iskolai integrációs szakértőkkel, továbbá az integrációs módszertani mentorokkal a TÁMOP 3.3.2, 3.2.2, valamint a 3.3.3. pályázatok nyerteseivel, a megvalósításhoz szakmai segítség nyújtása A tanárképzést végző felsőoktatási intézményekkel

A Nyugat-Dunántúli Regionális Iroda tevékenysége Információszolgáltatás a közoktatásban érintett szereplőknek és a társadalmi környezetnek a helyi médián és a régiókban működő szakmai szolgáltatókon keresztül Évente, régiónként egy regionális konferencia szervezése és lebonyolítása az integrált nevelés témakörében. Az intézmények együttműködését támogató rendezvények, szakmai programok szervezése

Elérhetőségeink IRODÁNK: Educatio Kht Esélyegyenlőségi Igazgatóság Nyugat-Dunántúli Regionális Iroda 8900 Zalaegerszeg, Dísz tér 7. (TIT Ház) II. em. 239.

www.educatio.hu Elérhetőségeink Bogdán Iván Educatio Kht Esélyegyenlőségi Igazgatóság Nyugat-Dunántúli régiós irodavezető mobil: +36 30 254 3579 e-mail: bogdan.ivan@educatio.hu Gerbelyné Stefán Judit Régiós asszisztens E-mail: stefan.judit@educatio.hu Mobil: +36 30 682 2423 Kovács Vanda E-mail: kovacs.vanda@educatio.hu Mobil: +36 30 682 2427 www.educatio.hu

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!