Szabályozás és a szervezet működési hatékonysága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Területi államigazgatási szervek
Államháztartási belső kontroll standardok
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
A környezetvédelem intézményrendszere
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Közigazgatási technológia
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Derzsényi Attila mk. alezredes. Feladat végrehajtáshoz szükséges eszközök, anyagok (elhelyezési szakellátás), készletek, szolgáltatások nyilvántartás,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
főigazgató-helyettes
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A belső ellenőr helye és szerepe a belső kontrollrendszerben
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az adatvédelem szabályozása
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Minisztériumok, központi közigazgatás
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Szabályozás és a szervezet működési hatékonysága Dr. Jászberényi Gábor

A közigazgatás tevékenységei Közhatalmi tevékenységek: jogalkotás, hatósági tevékenység: hatósági jogalkalmazás, hatósági felügyelet   Közvetlen igazgatás: szervezetirányítás, belső igazgatás, gazdálkodás, materiális tevékenység

Vezetés - irányítás Vezetés Irányítás Hierarchia Hierarchia Szerven belül Igazgatás igazgatása Irányítás Hierarchia Szervek között Vezetés igazgatása

Vezetés feladata Tervezés Döntés Szervezés Ellenőrzés

Irányítói jogok, felügyeleti jogok Meghatározó befolyás az irányított lényeges viszonyaira az államigazgatási szerv alapítása, megszüntetése, vezető kinevezése, munkáltatói jogok gyakorlása, az államigazgatási szerv tevékenységének ellenőrzése, szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása, döntés megsemmisítése, szükség szerint új eljárás lefolytatására való utasítás, jogszabályban meghatározott esetekben az államigazgatási szerv döntéseinek előzetes vagy utólagos jóváhagyása, egyedi utasítás kiadása feladat elvégzésére vagy mulasztás pótlására, jelentéstételre vagy beszámolóra való kötelezés, az államigazgatási szerv kezelésében lévő közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok, személyes adatok kezelése.

Feladatkör, hatáskör, kiadmányozás Célkitűzés, a tevékenység iránya  (gondoskodik, összehangol, elősegít, stb.) pl. A fővárosi és megyei kormányhivatal a jogszabályoknak és a Kormány döntéseinek megfelelően összehangolja és elősegíti a kormányzati feladatok területi végrehajtását.   hatáskör: a feladatok ellátására rendelkezésére bocsátott jogi eszközök (engedélyez, kötelez, bírságol, összehív) mindig jogszabály telepíti átruházható (jogszabály alapján) pl. A fővárosi és megyei kormányhivatal véleményezi a Kormánynak alárendelt szervek területi szervei vezetőinek kinevezését és felmentését.  kiadmányozási jog a közigazgatási döntéseknek, intézkedéseknek a szerv vezetője nevében és megbízásából történő kiadása átruházható (belső szabályzat alapján)

Szabályozás statútum alapító okirat szervezeti és működési szabályzat ügyrend egyéb szabályzatok munkaköri leírások

SzMSz azonosító adatok (elnevezés, cím, nyilvántartási számok stb.), valamint költségvetési jogállása a szerv szervezeti egységeinek jogállása, feladataik a szerv vezetői általános személyzeti kérdések szolgálati út, szignálás rendje, általában a legfontosabb kiadmányozási szabályok a közigazgatási szerv (belső) ellenőrzése létszámkeret

Belső szabályzatok A költségvetési szerv belső szabályzatokban rendezi a működéséhez, gazdálkodásához kapcsolódó kérdéseket. A belső szabályzatok kiegészítik a jogszabályokban, valamint az alapító okiratban és az SzMSz-ben található szabályokat. Jellemző szabályzatok:    gazdálkodási szabályzat, iratkezelési szabályzat, közbeszerzési szabályzat, közszolgálati szabályzat, informatikai biztonsági szabályzat, adatvédelmi, közérdekű adatok közzétételére vonatkozó szabályzat, tűzvédelmi szabályzat, munkavédelmi szabályzat, leltározási szabályzat, belső ellenőrzési kézikönyv, vagyonnyilatkozat-tételi szabályzat, házirend.

Hatékonyság Gazdaság teljesítőképessége – közszféra hatékonysága Magyary Program: hatékony nemzeti közigazgatás  A „jó állam”: jogszerű és méltányos egyensúly a számtalan érdek és igény között a hatékony joguralom, az intézményi működés, az egyéni és közösségi jogok tiszteletben tartása és számon kérhetősége felelősség az örökölt természeti és kulturális javakért versenyképesség.

A szervezeti hatékonyság fogalma A hatékonyság fogalma (Magyary Program) folyamatosan mélyülő, összetett fogalmom Eredményes: a kitűzött feladat az elvárt mértékben teljesítésre kerül. Gazdaságos: A ráfordításokat is figyelembe veszi. Eszerint gazdaságos egy feladat végrehajtása, ha a tevékenységre fordított ráfordítások a tervezettek szerint vagy annál jobban alakulnak. Hatásos: A feladat-végrehajtás a feladat tárgyán túl egyéb körülményekre is kihat, amelyek változása a remélt eredményt pozitív irányban erősíti, de legalább nem veszélyezteti. (Például egy intézkedés közvélemény általi fogadtatása, elutasítása, illetve aránytalan környezeti károk stb.) Biztonságos (rugalmas): Ahhoz, hogy egy feladat valóban hatékonyan működjön, szükség van a megvalósítás tervezésére, ennek részeként modellezésére, melynek során a legtöbb kimenet átgondolására és az ennek megfelelő több végrehajtási mód megtervezésére kerülhet sor. Akadály esetén így további változatok alkalmazhatók rugalmasan, és biztosíthatóvá válik a teljesítés anélkül, hogy felesleges többleterőforrásokat kellene készenlétben tartani. Felügyelhető: Az arra jogosult számára követhető és döntése szerint befolyásolható a folyamat. Ez a fogalmi elem magában foglalja a tevékenység átláthatóságának, uralásának és számonkérhetőségének követelményét is. Alkalmazkodó (fejlődő): A tervezés mellett a visszacsatolás szerepe is fontos a folyamatban, hiszen a folyamatos fejlődés, a javítás csak ebben az esetben kivitelezhető. Az adott feladat végrehajtása egy nagyobb folyamat részeként nyeri el értelmét, értékét, így figyelembe kell venni, hogy ebben az összefüggésben milyen hozadéka van, milyen hasznos, új megoldást, tapasztalatot hoz. Ezzel a hatékonyság tovább növelhető.

Jogi, közigazgatási megközelítés Eredményesség: a kitűzött célok megvalósuljanak Gazdaságosság: a kiadás vagy ráfordítás az elérhető legkisebb legyen az általánosan elvárható minőség mellett Hatékonyság: a termék, szolgáltatás eredményének értéke a lehető legnagyobb mértékben haladja meg a felhasznált erőforrásokhoz kapcsolódó kiadásokat, ráfordításokat

Az államháztartási kontrollok rendszere Cél: az államháztartás pénzeszközeivel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás Területei: külső (törvényhozói) ellenőrzés (Állami Számvevőszék) kormányzati szintű ellenőrzés (KEHI, európai támogatásokat ellenőrző szerv, MÁK) az államháztartás belső kontrollrendszere

Belső kontrollrendszer Kontrollkörnyezet kialakítása Kockázatkezelési rendszer Monitoring rendszer Kontrolltevékenységek kialakítása Információs és kommunikációs rendszer

Belső kontrollrendszer a) kontrollkörnyezet kialakítása világos a szervezeti struktúra, egyértelműek a felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok, meghatározottak az etikai elvárások a szervezet minden szintjén, átlátható a humánerőforrás-kezelés, szabályzatok kiadása, folyamatok kialakítása, működtetése, melyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását, ellenőrzési nyomvonal, amely tartalmazza a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, irányítási és ellenőrzési folyamatokat, szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, biztosítani a szakmai felkészültség, a pártatlanság és elfogulatlanság, az erkölcsi fedhetetlenség értékeit, valamint a közérdekek előtérbe helyezését az egyéni érdekekkel szemben.

Belső kontrollrendszer b) kockázatkezelési rendszer Fel kell mérni a tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, valamint meg kell határozni a szükséges intézkedéseket. c) kontrolltevékenységek kialakítása Minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést (FEUVE), különösen az alábbiak vonatkozásában: a pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése a pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, a költségvetési gazdálkodás során az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzés, a pénzügyi döntések szabályszerűségi szempontból történő jóváhagyása, illetve ellenjegyzése, a gazdasági események elszámolásának kontrollja.

11.2. Belső kontrollrendszer d) információs és kommunikációs rendszer működtetése Megfelelő időben jussanak el az információk az érintettekhez. Hatékony, megbízható és pontos beszámolási rendszerek. e) monitoring rendszer Az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésből, valamint az operatív tevékenységektől függetlenül működő belső ellenőrzésből áll.

Minőségmenedzsment Szakaszai: minőségellenőrzés minőségszabályozás minőségbiztosítás minőségügyi rendszer teljes körű minőségirányítás (Total Quality Management)

CAF modell

Adottságok Fázis Értékelési tábla Érték-szám CAF 2002 Nem vagyunk aktívak ezen a területen; Nem rendelkezünk információval. 0 – 10 Tervezés (P) Rendelkezünk a megfelelő intézkedésekre vonatkozó tervvel 11 – 30 1 Megvalósítás (D) A megfelelő intézkedéseket végrehajtjuk/tesszük. 31-50 2 Ellenőrzés (C) Ellenőrizzük/felülvizsgáljuk, hogy a megfelelő dolgokat tesszük-e a megfelelő módon. 51-70 3 Beavatkozás (A) Az ellenőrzés/felülvizsgálat alapján végrehajtjuk a szükséges kiigazításokat. 71-90 4 PDCA Minden, amit teszünk, rendszeresen megtervezünk, végrehajtunk, és kiigazítunk, továbbá alkalmazzuk az egymástól tanulás elvét. Folyamatos fejlesztési ciklus jellemzi a szervezetet. 91-100 5

Eredmények Eredmény tábla Érték-szám CAF 2002 Nincsenek mérhető eredmények és/vagy nincs hozzáférhető információ. 0 – 10 Az eredmények mérhetőek és csökkenő tendenciákat mutatnak és/vagy az eredmények nem felelnek meg a kitűzött céloknak. 11 – 30 1 Az eredmények stagnálnak és/vagy néhány kitűzött cél teljesül. 31-50 2 Az eredmények javuló tendenciát mutatnak és/vagy a legtöbb kitűzött cél teljesül. 51-70 3 Az eredmények lényeges javulást mutatnak, és/vagy minden kitűzött cél teljesül. 71-90 4 Az eredmények kiválóak és folyamatosan szinten tartottak. Kiváló és folyamatos a jó eredmények elérése. Minden kitűzött cél teljesül. A fontos eredmények tekintetében más szervezetekkel történő összehasonlítás is pozitív eredményeket mutat. 91-100 5

Stratégiai tervezés

Stratégiai tervezés

A szervezeti, valamint az egyéni célmeghatározás és céllebontás folyamata Kormány irányító tárca kiemelt ágazati vagy szervezeti stratégiai teljesítménycélok közszolgálati szervezet cél-meghatározási szint államtitkárság, helyettes államtitkárság kiemelt szakágazati teljesítménycélok cél-meghatározási szint főosztály főosztály cél-meghatározási szint kiemelt szervezeti egység teljesítménycélok / feladatok osztály osztály cél-meghatározási szint értékelt munkatárs egyéni kiemelt teljesítménykövetelmények értékelt munkatárs cél-meghatározási szint

A teljesítményértékelés folyamata Év elején: Egyéni kiemelt teljesítménykövetelmények meghatározása Kompetenciák meghatározása Egyéni fejlesztési célok meghatározása Év végi értékelés: Közszolgálati tisztviselő szöveges önértékelése A teljesítménykövetelmények részletes, feladatonkénti szöveges értékelése, melynek során a vezető értékeli a dolgozó munkavégzését, munkamagatartását és viselkedését és az egyén fejlesztését, fejlődését szolgáló célfeladatokat Komplex szöveges értékelés.

A minősítéshez kapcsolódó következmények

Munka–magatartási faktorok és értékelési tényezők

A KÖZSZOLGÁLATI-TÉR kompetencia térképe

Kormányhivatal

Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium

Köztisztviselők létszáma

E-ügyintézés - eredmények 90-es évektől komoly stratégia- és programalkotási folyamat (információs társadalom, e-közigazgatás). Haladó szellemű jogszabályok megalkotása, normatív akadályok lebontása, normatív ösztönzők. Legnépszerűbb ügyek (kb. 50-60) elektronizálása: pl. adóbevallás, E-NYENYI, TAJ, egyéni vállalkozói stb. E-közszolgáltatások nyújtása, igénybevétele a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszeren + Hivatali Kapu, Ügyfélkapu – e-dokumentum alapú kommunikáció hatóságokkal, közszolgáltatókkal, ügyfelekkel; (mo.hu: kb. 3 ezer csatlakozott intézmény, 1 millió ügyfélkapu regisztráció, havi 350-500 ezer egyedi látogató, 2,5-10,5 millió ügyfélkapu belépés) IKT eszközök, szélessávú internet használata Magyarországon is széles körűvé vált (szabályozás + fejlesztés ösztönzése + árak leszorítása) (15-69 éves lakosság: az internetpenetráció 2004. és 2011. között 21 %-ról 61 %-ra nőtt)

E-ügyintézés - fejlesztendő Ügyfelek igényeihez, elvárásaihoz, élethelyzeteihez igazodó, proaktív, személyre szabott, differenciált szolgáltatások (pénzforrás – fenntarthatóság); Európai közigazgatási térhez való igazodás (megoldások, szabványok, színvonal stb.); Háttér folyamatok, ügymenet, szervezet racionalizálása; Egyszerűbb használat: ügyfélkapu / hivatali kapu / e-űrlapokat, e-dokumentumokat kezelő alkalmazások; Az elektronizáltság szintjének emelése területi, települési szinten is. Jogi szabályozás: elektronikusan aláírt dokumentumok elfogadása (eredetben való becsatolás helyett); Ügyfélképzés, e-készségek, e-jártasság fejlesztése (leszakadó rétegek felzárkóztatása); Marketing és menedzsment módszerek alkalmazása a közigazgatásban, személet változás

Köszönöm a figyelmet!