Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban Mentorképzés, 2009. 05. 21. Velence, Farkas Mária
Mire van szükségük a kisgyermekeknek? Egészséges lakáskörülményekre Egészséges ételekre és tiszta vízre Mérgektől mentes környezetre Fejlődésüket támogató fizikai környezetre Gondoskodó, támogató szeretet-kapcsolatokra
Gyerekekkel kapcsolatos BK stratégiai célok A gyerekek fejlődésének elősegítése minden fejlődési területen, szülőkkel együtt, közös játék során Szűrővizsgálatok elvégzése (védőnő) Fejlődés nyomonkövetése (bekerüléskor és félévente) Szükség esetén a gyerekek eljuttatása a szakvizsgálatra és együttműködés a fejlesztőkkel, más szakemberekkel
Gyerekkép Kezdetektől fogva nyitott a világra, aktív, kompetens A tapasztalatok által (is) formálódó idegrendszerrel bír Kötődési kapcsolatainak elemi jelentősége Egyetemes emberi jogokkal rendelkezik
Mitől fejlődnek a gyerekek? Biológiai tényezők Környezet Szociális-társas tényezők
Egészséges fejlődés Fejlődés Védőfaktorok Rizikófaktorok
Hogyan fejlődik? Normál/átlagos fejlődés (egyenletes fejlődés, az egyes területek többé-kevésbé azonos ütemben fejlődnek) Átmeneti fejlődési elakadások egyes fejlődési területeken (kiemelt figyelem) Fejlődési zavar (korai fejlesztés)
Fejlődési területek 1. Személyiség- szociális- és emocionális fejlődés 2. Kommunikáció, nyelv és írásbeliség fejlődése 3. Problémamegoldás, gondolkodás és számfogalom 4. A világra vonatkozó tudás 5. Testi fejlődés (mozgás, manipuláció, szenzoros) 6.Kreativitás fejlődése
A gyerek egységes egész!
Ellenállóképesség (Reziliencia) Biztonság és valakihez tartozás érzésének átélése egy kapcsolatban Önbizalom és önértékelés („értékes vagyok”, „képes vagyok”) Saját képességek és a kontroll reális élménye és tudása (Gillian, 1997)
Játék Spontán szabad Belső késztetés Örömteli Önmaga által szabályozott Tevékenység, aktivitás és belső élmény, fantázia Kompetencia, hatékonyság, siker
A játék feltételei Alapvető szükségletek kielégítettsége Érzelmi biztonság Biztonság Társak Fizikai környezet (érdekes, újdonság)
Miért játszik? Miért játsszon? A gyerek perspektívája: A játékért magáért A felnőtt perspektívája: testi –lelki, értelmi fejlődés, a világ és a másik megismerése, alkalmazkodás Kapcsolati lehetőség Megismerési „kapu”
A játék helyszíne Gyerekházon belül: játszószoba, elmélyültebb, csendesebb, egyéni vagy kisebb csoportos játékok Kertben: felszabadultabb mozgások, a szabadság maga, sokan együtt BIZTONSÁG
A játék fejlődése Gyakorlójáték (exploráció, manipuláció)csecsemőkor (0-1-1,5 év) Építő (konstukciós) játék (1,5-iskoláskor), tárgyak közötti kapcsolattól a várépítésig Alkotójáték (kb. 2 éves kortól) Szimbolikus vagy fantáziajáték (2 éves kortól különösen óvodáskorban) Szabályjáték (nagyóvodás kortól)
Ami nem játék Evés, ivás Tisztálkodás Szobatisztaság körüli események Tanulás Fejlesztés
Hogyan segíthetjük a jó játék kialakulását? Játszóhely kialakítása és rendbentartása Elfogadó, bátorító attitűd Rendelkezésre állni Figyelni Bízni a gyermek képességeiben Reálisan észlelni és megérteni, értékelni Szükség esetén bátorítani, szavakkal kísérni, egy-egy mozdulattal segíteni Mintát nyújtani
Tanítás vagy a természetes fejlődés támogatása? A gyerek saját fejlettségi szintjét ismerni és arra építeni Saját érdeklődés ismerete Saját kérdések megválaszolása a gyerek szintjén A gyerek kezdeményezéseinek kivárása, a gyerek tempójának tiszteletben tartása A kíváncsiság megőrzése
Korai fejlesztés Eltérő fejlődésű gyerekek számára Vizsgálatot követően Szakember által készített egyéni fejlesztési terv alapján Gyógypedagógiai fejlesztés és/vagy egyéb terápiák (pl. logopédia, mozgás, pszichoterápia) A gyermek alapos ismerete, elfogadása, felfedezőkedvének megőrzése fontos