Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csoport munka.
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A koragyermekkori nevelésről
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Integráló iskolák a közoktatásban
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Biztos Kezdet Gyerekházak
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
Speciális gyermekvédelem
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Biztos kezdet- gondolat
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban Mentorképzés, 2009. 05. 21. Velence, Farkas Mária

Mire van szükségük a kisgyermekeknek? Egészséges lakáskörülményekre Egészséges ételekre és tiszta vízre Mérgektől mentes környezetre Fejlődésüket támogató fizikai környezetre Gondoskodó, támogató szeretet-kapcsolatokra

Gyerekekkel kapcsolatos BK stratégiai célok A gyerekek fejlődésének elősegítése minden fejlődési területen, szülőkkel együtt, közös játék során Szűrővizsgálatok elvégzése (védőnő) Fejlődés nyomonkövetése (bekerüléskor és félévente) Szükség esetén a gyerekek eljuttatása a szakvizsgálatra és együttműködés a fejlesztőkkel, más szakemberekkel

Gyerekkép Kezdetektől fogva nyitott a világra, aktív, kompetens A tapasztalatok által (is) formálódó idegrendszerrel bír Kötődési kapcsolatainak elemi jelentősége Egyetemes emberi jogokkal rendelkezik

Mitől fejlődnek a gyerekek? Biológiai tényezők Környezet Szociális-társas tényezők

Egészséges fejlődés Fejlődés Védőfaktorok Rizikófaktorok

Hogyan fejlődik? Normál/átlagos fejlődés (egyenletes fejlődés, az egyes területek többé-kevésbé azonos ütemben fejlődnek) Átmeneti fejlődési elakadások egyes fejlődési területeken (kiemelt figyelem) Fejlődési zavar (korai fejlesztés)

Fejlődési területek 1. Személyiség- szociális- és emocionális fejlődés 2. Kommunikáció, nyelv és írásbeliség fejlődése 3. Problémamegoldás, gondolkodás és számfogalom 4. A világra vonatkozó tudás 5. Testi fejlődés (mozgás, manipuláció, szenzoros) 6.Kreativitás fejlődése

A gyerek egységes egész!

Ellenállóképesség (Reziliencia) Biztonság és valakihez tartozás érzésének átélése egy kapcsolatban Önbizalom és önértékelés („értékes vagyok”, „képes vagyok”) Saját képességek és a kontroll reális élménye és tudása (Gillian, 1997)

Játék Spontán szabad Belső késztetés Örömteli Önmaga által szabályozott Tevékenység, aktivitás és belső élmény, fantázia Kompetencia, hatékonyság, siker

A játék feltételei Alapvető szükségletek kielégítettsége Érzelmi biztonság Biztonság Társak Fizikai környezet (érdekes, újdonság)

Miért játszik? Miért játsszon? A gyerek perspektívája: A játékért magáért A felnőtt perspektívája: testi –lelki, értelmi fejlődés, a világ és a másik megismerése, alkalmazkodás Kapcsolati lehetőség Megismerési „kapu”

A játék helyszíne Gyerekházon belül: játszószoba, elmélyültebb, csendesebb, egyéni vagy kisebb csoportos játékok Kertben: felszabadultabb mozgások, a szabadság maga, sokan együtt BIZTONSÁG

A játék fejlődése Gyakorlójáték (exploráció, manipuláció)csecsemőkor (0-1-1,5 év) Építő (konstukciós) játék (1,5-iskoláskor), tárgyak közötti kapcsolattól a várépítésig Alkotójáték (kb. 2 éves kortól) Szimbolikus vagy fantáziajáték (2 éves kortól különösen óvodáskorban) Szabályjáték (nagyóvodás kortól)

Ami nem játék Evés, ivás Tisztálkodás Szobatisztaság körüli események Tanulás Fejlesztés

Hogyan segíthetjük a jó játék kialakulását? Játszóhely kialakítása és rendbentartása Elfogadó, bátorító attitűd Rendelkezésre állni Figyelni Bízni a gyermek képességeiben Reálisan észlelni és megérteni, értékelni Szükség esetén bátorítani, szavakkal kísérni, egy-egy mozdulattal segíteni Mintát nyújtani

Tanítás vagy a természetes fejlődés támogatása? A gyerek saját fejlettségi szintjét ismerni és arra építeni Saját érdeklődés ismerete Saját kérdések megválaszolása a gyerek szintjén A gyerek kezdeményezéseinek kivárása, a gyerek tempójának tiszteletben tartása A kíváncsiság megőrzése

Korai fejlesztés Eltérő fejlődésű gyerekek számára Vizsgálatot követően Szakember által készített egyéni fejlesztési terv alapján Gyógypedagógiai fejlesztés és/vagy egyéb terápiák (pl. logopédia, mozgás, pszichoterápia) A gyermek alapos ismerete, elfogadása, felfedezőkedvének megőrzése fontos