Konfliktus és kooperáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Minőségmenedzsment alapelvek
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Nemzetközi tárgyalási technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A tanulók társas helyzete az iskolában
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Szociális kompetencia
Játékelmélet Nash, dominancia.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
KONFLIKTUSOK A MUNKAHELYI KÖRNYEZETBEN
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Konfliktus és konfliktuskezelés
Konstruktív konfliktuskezelés
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Kultúra és Szocializáció
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Bizonytalanság melletti döntések
Konfliktuskezelés - mediációval
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
A hippokratészi eskü értelmezése
A Körös-menti TDM Egyesület a „Szarvasért” Alapítvány, és a Szarvasi Város-, és Környezetvédő Egyesület megállapodása.
Autonómia és felelősségvállalás
2. Döntéselméleti irányzatok
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Kutatásmódszertani dilemmák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Konfliktusok az iskolában
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
UEFA Grassroots Tornák szervezése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Szociális kompetencia
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Üzleti gazdaságtan Andor György.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Előadás másolata:

Konfliktus és kooperáció Rokszin Mónika

Konfliktus Egyének vagy társadalmi csoportok közötti olyan ütközés, amely mögött - igények - szándékok - vágyak - törekvések szembenállása húzódik meg - érdekek - szükségletek - vélemények - értékek

Kifejezése szerint Intrapszichikus: Interperszonális: A konf. csak az egyén belső világában zajlik le, nincs külső megnyilvánulása Interperszonális: A konf. az egyén viselkedésében, tetteiben is megnyilvánul.

Kölcsönös függés két pólusa: Kölcsönös függőség: Olyan szituáció, amelyben a vis. kimenetelei két v. több ember számára egyszerre függnek attól, amit Ők maguk tesznek és attól amit a többiek tesznek. Kölcsönös függés két pólusa: 1. érdekek teljesen egybeesnek, Mindkettőnek max. előny. 2. az egyik fél érdeke ütközik a másik fél érdekével, egyik fél annyit veszíthet, amennyit a másik nyerhet

Együttműködésnek nevezzük azt a magatartást, amely a legnagyobb közös előnnyel jár az érdekelt felek számára. Versengés: Azt a magatartást, amely a legnagyobb relatív előnyt eredményezi, versengésnek nevezzük.

Bármely kölcsönös függésen alapuló szituáció jellemezhető: - az érdekelt felek számával - az egyes emberek rendelkezésére álló cselekedetek számával - a cselekedetek összes lehetséges kombinációjából levezethető kimenetekkel - az egyes embereknek a kimeneteleket illető preferenciájával. 1.Minden egyén racionális önző lény  legnagyobb mértékben saját érdekeit érvényesíti Homo oeconomicus: Az ember olyan modellje, amely szerint az egyének kizárólag saját érdekeinek maximalizálására törekszenek.

Az emberek hajlamosak együttműködésre - legynagyobb fokú együttműködés 80%  konflikusmentes játszmákban - közepes konfliktusú játszmák  együttműködés 50-60% - nagy konfliktusú játszmák  legkevesebb együttműködés. Kétszemélyes szituációban az egyik fél segítőkész magatartását nagyban befolyásolja a másik fél viselkedése, valamint ismétlődő konfliktusok esetében a kettő személy kapcsolatának története.

Kommunikáció és szoros személyes kapcsolat Minél több alkalmunk van, hogy megismerjük partnerünk szándékait, attitűdjeit, annál nagyobb a valószínűsége, hogy az konstruktív és megbízható együttműködést fog tanusítani. Kís. 1. látták és hallották 2. csak látták 3. csak hallották 4. nem látták és nem hallották. 1 legmagasabb, 4 legkisebb Az együttműködés az együtműködők számától is függ.

Társas orientáció Kétszemélyes helyzetben azt jelenti, h az emberek a másikkal való érintkezés révén mit akarnak elérni: - legyen legnagyobb a saját nyereség (individualizmusa) - a partner nyeresége (altruizmus) - együttes nyerség (együttműködés) - viszonylagos nyereség (versengés) - a legnagyobb a másik vesztesége (agresszió) - saját veszteség (mazochizmus) - lehető legkisebb legyen az együttműködés nyeresége (szado-mazochizmus)

Társas dilemma: Olyan versengésszerkezet, amelyben minden résztvevő egyénnek az az érdeke, h. önző módon cselekedjék, miközben mindenkinek érdekére káros, ha az összes résztvevő így tesz. Pl.: ágycipelés

2.Háromszög hipotézis Ellentmond az egocentrikus attitűdnek. Versengő emberek olyannak fogják fel a világot, mintha csupa olyan személy lenne, mint ők. Együttműködésre hajlamos személyek társas indítékok egész spektrumát látják.

3.Cél-elvárás elmélet Akkor alakul ki együttműködés, amint két fél elveti a rövidtávú előnyöket, a hosszú távú érdekében Max. együttműködés  együttműködés közös vágyott cél lesz

Popper: Társas összehasonlításban fontos a versengés Popper: Társas összehasonlításban fontos a versengés. Mások szándékait versengés alapján észlelik. Csoport szinten is megfigyelhető a versengés és együttműködés (csoportközi és csoporton belüli)

Konfliktuskezelési stratégiák I. 1. Győztes/vesztes stratégia: A felek a konf. harcként értelmezik, győzelemre, a másik legyőzésére törekednek. Megegyezés nincs. Gyors cselekvést igénylő helyzetekben gyakran szükségszerű.

2. Alkalmazkodó stratégia: Lemondás az érdekek, vágyak érvényesítéséről: - félelemből - kényszerből - hosszabb távú érdekek miatt megfontolt döntés alapján a konfl. első jeleit észlelve.

3. Elkerülő stratégia: Az egyén nem mond le a fentiekről, hanem magát a konfl. helyzetet igyekszik kikerülni. 4. Kompromisszum kereső stratégia: Közösen elfogadható megoldás keresése a cél, amely mindkét félnek megfelelő Egyenrangú feleknél gyakori, az erőviszonyok változásával az erősebb fél a másik legyőzésére törekszik.

5. Problémamegoldó (győztes/győztes): A résztvevők a probléma olyan megoldására törekednek, amelyben mindkét fél - érdekei - szükségletei - meggyőződései érvényesülnek Készek együttműködni, empatikusan vis. a legjobb megoldási alternatívák megtalálása érdekében. A közösen elfogadott megoldás mellett mindkét fél elkötelezett.