Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Támogató Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében „Képzés, foglalkoztatás szakembereknek” tárgyú felhívás.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Mentorszülők – mentőszülők autizmusban
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
2. pódiumbeszélgetés Bécs december 4. Dr. Leopold Stieger Active Ageing a Centrope-ban.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A mozgáskorlátozott emberek szükségletei a kitagolási programban
E-learning és a multimédia
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Családi napközi.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Családom eredetéről. Kislányom azt kérdezte anyukájától: „Egyáltalán – hogyan kezdődött az élet ezen a Földön?" Anyukája így felelt: „Isten megteremtette.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A dystrophiától a gyermekbántalmazásig
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Dok.típusok 2010/2011 tanév végén 2011/2012 tanév végén A tanév során rögzített Szépirodalmi könyvek Szakkönyvek Tankönyv
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
Munkaesély Szövetség. Székhely: Budapest Alapítás éve: 2008 Tagok: foglalkozási rehabilitációs célú munkaerő-piaci szolgáltatók Fő tevékenység: tagok.
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Lakók képzési szakmentora Szakszerű búcsú Hófehérkétől.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület Titkára
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A VISSZAÚT ÉPÍTŐKÖVEI Készítette: Balatoni Ágnes | Utcai Szociális Segítők Egyesülete |
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
..
Ágazati fejlesztési lehetőségek az európai uniós források tükrében
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
„Kastélykiváltás Berzencén”
„LÉLEK„ - Program Lakhatási , Életviteli , Lelki – egészségnyújtási , Egzisztencia – teremtési , Közösségi.
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei "Mindig is tudtam, hogy a világ töredékekből áll össze. Anyukám egy illat volt, apám egy hangszín, a bátyám pedig valami, ami mozog„ (D. Williams)   ) Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

A sérülés diagnosztikus triásza Autizmus spektrumzavar Fantáziaműködés, rugalmatlan gondolkodás, viselkedésszervezés Szociális kapcsolatok kialakítása, fenntartása Nonverbális és verbális kommunikáció (értés és használat) Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

…és a mögötte rejlő feltételezett okok Autizmus spektrumzavar Tudatteória sérülése Centrális koherencia hiánya Szenzoros diszfunkciók Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Az autizmus változatos megjelenési formái Típusok: izolált, aktív-bizarr, passzív, formális + - Értelmi képességek Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. +Állapot súlyossága- Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Az autizmus előfordulási gyakorisága Nemzetközi statisztika 0,6-(<)1% Gyermekek emelkedő száma (15.000 fő) Felnőttek hol vannak? Nincs pontos számadat a diagnózisokról! Sokan diagnózis nélkül, enyhe forma Értelmi sérüléssel vagy pszichiátriai kórképpel diagnosztizálva szociális intézményekben Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Gyakoriság meredek növekedési tendenciája Forrás: Láthatatlanok, 2011 Gyakoriság meredek növekedési tendenciája Forrás: Láthatatlanok, 2011. Scolar, Bp. Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Sérülés specifikus szociális ellátás alapelvei megegyeznek az általános alapelvekkel: Önrendelkezés Normalizáció Integráció Semmit rólunk nélkülünk Támogatott döntéshozatal (?) Egyetemes tervezés-akadálymentes környezet Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Autizmus-specifikus szociális ellátások alapelvei A személy életminőségét nem az állapot súlyossága, hanem az ellátás színvonala határozza meg. Halmozott sérülés esetén is autizmus-specifikus ellátásra van szükség Az ellátás az egyéni szükségletek felmérésén és kielégítésén alapul Autizmus-specifikus eszközök és módszerek alkalmazása a szükségletfelmérés és az ellátás során Az elérhető legmagasabb szintű önállóság a cél Megszerzett készségek gyakorlása a fenntartás érdekében Egységes módszertani megközelítés a munkatársak részéről Ellátás szereplőinek együttműködése Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

A célcsoport változatossága miatt szükséges az ellátásban is a sokszínűségre törekedni Autizmus-specifikus szükségletfelmérő eszköz alkalmazása a differenciált, egyéni lakhatási/foglalkoztatási igények és szükségletek meghatározásában Személyre szabott, komplex (re)habilitációs szolgáltatások nyújtása a felmért igényeknek megfelelően Szolgáltatások autizmus- specifikus módja megfelelően képzett szakemberekkel, segítőkkel Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Kérdések, feladatok Nagy bentlakásos intézményekben ott vannak, de elvétve rendelkeznek diagnózissal Felnőttkori diagnosztika problémája Jelenleg családban élő autizmussal élő személyek későbbi lakhatási lehetőségei Civilek által fenntartott tiszta/vegyes profilú lakóotthonok fenntartási/működtetési nehézségei Lakhatás és foglalkoztatás együttes megoldásként Támogatott Életviteli modell (a jelenleg családban élők+ komplex támogatási szükséglettel rendelkezők számára) Autizmus képzések segítők, szakemberek számára Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit

Köszönöm a figyelmet! Holnap Háza Lakóotthon, Szombathely Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése – 2012. 10. 12. Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa – Farkas Edit