Európai ifjúságpolitikai modellek, avagy mit hozhatunk magunkkal Európából? Tarnay István Szeged,SZTE-JATIK 2009.11.28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A környezetvédelem intézményrendszere
AZ IFJÚSÁGPOLITIKAI AKTOROKNAK MILYEN MOZGÁSTERE VAN ÉS/VAGY LEHET EGY KORMÁNYZATI IFJÚSÁGPOLITIKÁT NÉLKÜLÖZŐ KÖZEGBEN? Kádár-Csoboth Péter Ifjúság, ifjúságpolitika.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
EU alapismeretek E-Learning.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatás-politika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Európa regionális földrajza
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Európai Uniós ismeretek
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

Európai ifjúságpolitikai modellek, avagy mit hozhatunk magunkkal Európából? Tarnay István Szeged,SZTE-JATIK 2009.11.28.

Előzmények Az Országgyűlés 2009. október 29.-én fogadta el a 88/2009. (X. 29.) Országgyűlési Határozatot, amely alapján felkérte a Kormányt, hogy „jogalkotó és végrehajtó tevékenységében érvényesítse a Nemzeti Ifjúsági Stratégiában elfogadott elveket, cselekvési célkitűzéseket és az azokhoz rendelt megvalósítási koncepciókat”

Ifjúságpolitikai intézményrendszer a NIS-ben A magyar ifjúságpolitikai intézményrendszer jelenlegi helyzetének áttekintése is szerepel a dokumentumban, valamint célként fogalmazódik meg olyan intézményrendszer kialakítása, mely hozzájárul a stratégiában foglalt célok megvalósulásának.

NIS főbb elemei 1. Ifjúsági helyzetelemzés Demográfiai helyzet Oktatás, képzés Foglalkoztatottság, munkaerő-piaci helyzet Kirekesztettség Fogyasztás, gazdasági helyzet Ifjúság és egészség Ifjúság és bűnözés, devianciák Közösség, részvétel, közélet Földrajzi mobilitás

NIS főbb elemei 2. Ifjúsági közfeladatok és ellátásuk helyzete Jogszabályi környezet Jelenleg nem meghatározott az ifjúsági közfeladatok rendszere Állami, regionális, helyi szintű ifjúsági feladatok A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény a települési önkormányzatok általános feladatai közé sorolja a „gyermek- és ifjúsági feladatokról való gondoskodást”, azonban adós marad ennek tartalmi meghatározásával. Eljárások, adminisztráció, transzparencia Az ifjúsági ügyek horizontális jellege miatt különösen fontos lenne az ágazatok közötti párbeszéd, azonban a koordináció közigazgatási fórumai még nem működnek hatékonyan. Párbeszéd, érdekegyeztetés, civil forrásbevonás Jelenleg nincs Magyarországon legitim civil–kormányzati párbeszéd, és nincs az ifjúsági szervezeteket képviselő, az ifjúsági korosztályok érdekeit megjelenítő civil együttműködés. Ifjúságkutatás Több szervezet is foglalkozik vele, általában elegendő adat áll rendelkezésre a fiatalokról Ifjúsági célú költségvetési források  Az ifjúsággal kapcsolatos állami feladatok és a kapcsolódó források jelentős része hagyományosan a szakminisztériumok hatáskörében találhatók.

NIS főbb elemei 3. Az ifjúsági szakma – a civil ifjúsági szegmens Szakmai struktúrák Civil, ifjúsági szerveztek Ifjúsági célú nem állami források

A jelenlegi ifjúsági intézményrendszert ért kritikák a NIS-ben „Az ifjúsági közfeladatok fogalmi köre, ellátásuk rendszere nem pontosan körülhatárolt. A kötelező önkormányzati ifjúsági feladatok megvalósulása a gyakorlatban alig érzékelhető. A gyermeki jogok érvényesítésének, a Gyermekjogi Egyezmény megismertetésének mechanizmusai nem alakultak ki Magyarországon. Többnyire csak a megyeszékhelyeken és önkormányzati fenntartásban működnek az ifjúsági információs és tanácsadó irodák. Az önkormányzatok ifjúsági tevékenységéről nincsenek megfelelő adatok. Nagyobb településeken jobbára van ifjúsági stratégia, de jelentőségük marginális. A civil szervezetek töredéke van csak befolyással az önkormányzati politikára. A fejlesztéspolitikában nem jelenik meg a szolgáltatások komplex, horizontális jellegű fejlesztésének elve és gyakorlata sem, az ÚMFT programjai között más ágazatok mentén értelmeződnek csak az ifjúsági célú fejlesztések. Nincsenek célszerűségre, eredményességre vonatkozó adatok, információk az eljárásról, pályázatkezelésről, igazgatásról, a monitoring rendszer a pénzügyi teljesítés szabályosságának vizsgálatára korlátozódik. Az ifjúságpolitikával összefüggő feladatok kormányzati koordinálásának központja nem kellően stabil, az állami feladatok és a kapcsolódó források jelentős része hagyományosan a szakminisztériumok hatáskörében találhatók.”

A NIS céljai az ifjúságpolitikai intézményrendszer fényében Át kell tekinteni az ifjúsági közfeladatok jogszabályi hátterének és finanszírozásának helyzetét. Ki kell alakítani az ifjúsággal kapcsolatos állami feladatokban érintett ágazatok, szaktárcák közötti rendszerszerű együttműködés kereteit. Az ifjúsági közfeladatok ellátásának standardizálását el kell végezni, az azokat ellátni képes szolgáltatók, intézmények, szervezetek akkreditációjának minőségügyi rendszerét ki kell építeni. A helyi önkormányzatok esetében meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy az ifjúsági szolgáltatások meghatározott köre az önkormányzatok számára megjeleníthető-e kötelezően ellátandó feladatként. Ki kell alakítani, illetve tovább kell fejleszteni azt a hatékony intézményrendszert, amely biztosítja az ifjúsági közfeladatok kormányzati és egyéb igazgatási szinteken történő ellátását, illetve koordinációját. Szükséges az ifjúsági közfeladatok, továbbá az ezek ellátásában történő civil részvétel, valamint a társadalmi együttműködés eljárási és intézményi rendszerének meghatározása. Meghatározni szükséges az ifjúságra vonatkozó statisztikai adatgyűjtés szabályait, az ifjúság élethelyzetét és a Stratégia megvalósulását követő kutatások megvalósításának szabályait, valamint ezen kutatási eredmények döntéshozatalba való becsatornázásának mechanizmusait.

A NIS ifjúságképe Hazánkban is szükség van arra, hogy az ifjúságot egy folyamatos, innovatív, korszerű tudással rendelkező erőforrásnak tekintsük, amely képes a társadalom megújítására, az aktív szerepvállalásra. Mint önálló, döntésképes egyénekre tekintünk az ifjúsági korosztályok tagjaira, a jövő alakítóira, lehetőséget ajánlva képességeik kibontakoztatásához

Európai ifjúságpolitikai modellek- osztályozás szempontjai Az Uniós tagállamokban sokféle ifjúságpolitikai intézményrendszer alakult ki, melyekre az ország társadalmi-gazdaság berendezkedése, a fiatalok előtt álló kihívások típusa, valamint az ország szociálpolitikai, valamint államigazgatási gyakorlata is befolyásolt. A tagállamok ifjúságpolitikai felfogásában az egyik legjelentősebb különbséget az ifjúság definiálása adja. A tagállamok egy részében a 0-30 éves korosztály tartozik az ifjúságpolitika látókörébe, míg a másik véglet szerint a 15-25 éves korosztály.

Ifjúságról alkotott politikai felfogás Az európai államok ifjúságpolitikai intézményrendszereinek elemzésekor az első szempontot az ifjúságról alkotott politikai felfogás jelenti. Két fő nézőpont létezik az ifjúságról alkotott politikai felfogásban, az egyik álláspont arra hívja fel a figyelmet, hogy az ifjúság, mint probléma jelenik meg a társadalomban, míg a másik nézet az ifjúság fejlesztő szerepét emeli ki. A gazdaságilag fejlődő, stabil politikai helyzetben lévő államok az ifjúságot erőforrásként tartják számon, míg a gazdasági recesszióban lévő, instabil politikai helyzetű országokban a fiatalok, mint társadalmi probléma jelennek meg.

Ifjúságpolitikai intézményrendszer Egy adott ország ifjúságpolitikai intézményrendszerének a tipológiájánál figyelembe kell venni az állami ifjúságpolitikai intézmények létét, illetve szerepét az államigazgatáson belül. Két fő típus jelenik meg az EU tagállamaiban. Az egyik típusba a különálló ifjúsági szektorral nem rendelkező országok. (Anglia, Dánia, Írország) Ezekben a tagállamokban az ifjúságpolitika nemzeti szintű koordinációja nem, vagy csak nagyon kismértékben létezik. A másik típusba a kiterjedt ifjúsági szektorral rendelkező országok (Svédország, Franciaország, Ausztria, Belgium) tartoznak, ezekben a tagállamokban jelen van ifjúsági ügyekért felelős miniszter és minisztérium.

Jogi szabályozás Egy adott tagállam ifjúságpolitikai intézményrendszerének a vizsgálatakor nem lehet figyelmen kívül hagyni az ifjúsági ügyek jogi szabályozását. Az Uniós tagállamok majd mindegyikében a jogrendszerben megtalálhatóak a kifejezetten az ifjúságra vonatkozó jogszabályok, amelyek közé leginkább az oktatást, szociális jólétet, bűnözést szabályozó jogszabályok tartoznak. A legfőbb különbség abban mutatkozik meg a tagállamok között, hogy létezik-e önálló ifjúsági törvény. Az ifjúságpolitika, ifjúságügy jogszabályi környezetet vizsgálva három típus különbözhető meg a jogszabályok szintjén. A fiatalok támogatására vonatkozó szabályokat (ifjúsági szolgáltatások, programok, az ifjúsági szervezetek szabályozása) A fiatalok jólétére vonatkozó törvények (szociálpolitika) A fiatalok védelmére vonatkozó törvények

Európai ifjúságpolitikai modellek Univerzalista modell Közösség alapú modell Védelmező modell Mediterrán modell

Univerzalista modell Finnország, Norvégia és Svédország Az államigazgatás intézményrendszerén belül létezik ifjúsági ügyekre dedikált szerv Kicsi az önálló ifjúsági szektor Az állami részvétel mellett az ifjúsági civil szektor is nagyon fejlett Az állami intézmények és a civil szektor együttműködik az ifjúságot, mint erőforrást kezelik, az ifjúságpolitika fő céljai között pedig a fiatalok önállóságának megteremtése, és a politikai részvétel növelése áll.

Brit-szigetek közösség-alapú modellje Az állami szerepvállalás nagyon gyenge Az ifjúsági munka leginkább a civil szektorra hárul Az ifjúságpolitika módszerei között a tradicionális közösség alapú ifjúsági munka áll Kicsi az ifjúsági szektor A fiatalokra, mint problémára tekintenek Az ifjúságpolitika célja a hátrányos helyzetben lévő fiatalok megsegítése A modell kialakulására hatott az angolszász reziduális jóléti modell

Közép-európai Védelmező modell Ausztria, Franciaország, Németország Alapvető nézet, hogy társadalomban a fiatalok sérülékeny helyzetben vannak Az ifjúságpolitika célja minél jobban megvédeni a fiatalokat a társadalmi kihívásokkal szemben Az ifjúságpolitika állami intézményrendszere ebben a modellben a legerősebb Nagy ifjúsági szféra A jogalkotás szintjén is megjelenítik az ifjúságpolitikai célokat Igen jelentős az ifjúsági civil szféra szerepe is Az ifjúságpolitika célcsoportja a teljes ifjúság

Mediterrán modell Görögország, Portugália, Spanyolország Hagyományosan a család és a vallási közösségek látták el a szociális feladatokat Erőteljesen centralizált állami ifjúságpolitikai intézményrendszert alakítottak ki Nincsenek regionális és helyi kezdeményezések az ifjúságpolitika tárgykörében, de ezek az államok jelentős ifjúsági szektorral rendelkeznek Mind az ifjúság, mint erőforrás, mind az ifjúság mint probléma megjelenik

Összefoglalóan Ifjúságpolitikai modell Országok Ifjúsági minisztérium/Részleg Ifjúsági szektor Uralkodó ifjúság szemlélet Legfőbb célok Legfőbb problémák Célcsoportok Legfőbb korcsoport Univerzalista modell Dánia Finnország Norvégia Svédország -/- +/+ Kicsi vagy nem létező Fiatalok, mint erőforrás Önállóság Függetlenség Fejlődés Politikai részvétel Ifjúsági részvétel Az ifjúság teljes generációja 13/15-25 éves korig Közösség alapú modell Írország Egyesült Királyság Fiatalok, mint probléma Szociális problémák megelőzése Fiatalként töltött korszak meghosszabbítása Társadalmi kirekesztés Hátrányos helyzetű fiatalok Általános iskola – 25 éves korig Védelmező modell Ausztria Belgium Franciaország Németország Luxemburg Hollandia ++/+ Jelentős ifjúsági szektor Sebezhető fiatalok Integráció Szociális problémák prevenciója 0 – 25/30 éves korig Mediterrán modell Görögország (Olaszország) Portugália Spanyolország Fiatalok speciális csoportjai 5-25/30 éves korig

A magyar ifjúságpolitikai rendszer jelenleg és az európai modellek Magyar-ország Finnország Anglia Németország Görögország Ifjúságról alkotott politikai álláspont Erőforrás Probléma Erőforrás/ probléma Intézmény-rendszer Alacsony szinten A hierarchia magas fokán Nincs Ifjúsági törvény Van Decentralizáltság Elméletileg van, gyakorlatilag nem mindenhol létezik. Van, a helyi önkormányzatok a felelősek . Konzultációs jog. Van, mivel nincs központi rendszer. Van, szövetségi, megyei, helyi szinten. Kötelező feladat. RIT Konzultációs jog Nincs, fejletlen intézményrendszer Ifjúsági részvétel az ifjúságpolitikában Alacsony Magas, Ifjúsági tanácsok Magas, Ifjúsági Tanácsok, helyi ifjúsági szerv. Nem igazán jelenik meg. Fő célkitűzés Fiatalok integrálása a társadalomba Ifjúsági központok építése/támogatása Szociális problémák kezelése/ megelőzése Társadalmi részvétel növekedése Önállóság, társadalmi integráció Civil szervezetek szerepe Nincs kiépített párbeszédrendszer Komoly együttműködés az állami szférával Az ifjúsági munka elsődleges színtere Nincs széleskörű párbeszéd rendszer

Köszönöm a figyelmet!