Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés 2012.02.28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
A Fővárosi Törvényszék
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Helyi önkormányzatok I.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
Törvényességi Felügyeleti Főosztály
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
Szakképzési változások
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
A köztisztviselők jogállásáról…
Jogorvoslatok a Ket-ben
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A helyi önkormányzatok I.. Tartalom 1.A helyi önkormányzatok szabályozása az Alaptörvényben. 2.Önkormányzattípusok. 3.A központi szervek helyi önkormányzatokat.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat)
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Előadás másolata:

Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés 2012.02.28.

Hatályba lépés A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény hatályba lépése fokozatos: 2012. január 1. megyei önkormányzat az önkormányzatok vagyona törvényességi felügyelet 2012. április 15. rendeletalkotási felhatalmazás a „kirívóan közösségellenes magatartások” szabályozására 2013. január 1. önkormányzati feladat- és hatáskörök a helyi önkormányzat, szerveik és működésük új hivatalalakítási szabályok (közös önkormányzati hivatal) társulások, területszervezés 2014. évi helyi önkormányzati választások helyi önkormányzati képviselői jogviszony a képviselői jogok, kötelezettségek, az összeférhetetlenség MÁK ülés 2012.02.28.

2012. január 1. Megyei önkormányzatok A 2011. évi CLIV. törvény hatályon kívül helyezte a régi Ötv. azon rendelkezéseit, amelyek a megyei önkormányzatok által ellátott feladatokat tartalmazták. Az új Ötv. megállapítja a megyei önkormányzat jogállását, egyben delegálja részére a területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési, valamint a koordinációs feladatokat. A szervezete tekintetében 2013. január 31-ig maradnak a régi Ötv. rendelkezései MÁK ülés 2012.02.28.

2012. január 1. Az önkormányzati vagyonra vonatkozó előírások – részben az új Ötv., részben a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény rendezi Törvényességi ellenőrzés helyett – törvényességi felügyelet MÁK ülés 2012.02.28.

Szabálysértési tényállás nem lehet 2012. április 15. Az új felhatalmazás lehetőséget biztosít arra, hogy a KT rendeletében kirívóan közösségellenes magatartásokat állapítson meg, és ezek elkövetőjével szemben pénzbírság kiszabásáról rendelkezzen. Szabálysértési tényállás nem lehet Bírság kiszabása a Ket. 94/A. § alapján MÁK ülés 2012.02.28.

2013. január 1. Kiemelt cél az önkormányzati kötelező feladatok jelenleginél pontosabb, egyértelműbb, differenciáltabb meghatározása Feladatellátás – egymástól is átvállalhatják az önkormányzatok megállapodással A hivatal alakításának új szabályai A jegyző is az önkormányzat egyik szerve lesz Jegyző feletti munkáltatói jog gyakorlása a polgármesternél Minden hivatalban kötelező lesz aljegyzőt kinevezni Jegyző, aljegyző hiánya esetén Kormányhivatal „pótlási” jogköre MÁK ülés 2012.02.28.

2014. évi választások Minden, a képviselői jogviszony keletkezésével, megszűnésével, képviselői összeférhetetlenséggel, méltatlansággal, vagyonnyilatkozat tételével kapcsolatos szabály MÁK ülés 2012.02.28.

Törvényességi felügyelet az Alaptörvényben A Kormány a megyei kormányhivatal útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét (34. cikk (4) bekezdés) Az Alaptörvény a helyi önkormányzatokra vonatkozó rendelkezései között az alábbi felügyeleti eszközökről rendelkezik: Jogszabálysértő önkormányzati rendelet bírósági felülvizsgálatának kezdeményezése (32. cikk (4) bekezdés Aktuspótlás törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség elmulasztása esetén (32. cikk (5) bekezdés) MÁK ülés 2012.02.28.

Törvényességi felügyelet a 2011. évi CLXXXIX. törvényben A törvényességi felügyelet célja A törvényességi felügyelet tárgya A törvényességi felügyelet eszközei Eljárási szabályok MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet célja A kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárásának a célja, hogy biztosítsa a helyi önkormányzat képviselő-testülete, bizottsága, részönkormányzata, polgármestere (megyei közgyűlés elnöke) társulása, jegyzője (a továbbiakban: érintett) működésének jogszerűségét. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet tárgya A kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eljárásában vizsgálja, a helyi önkormányzat szervezetének, működésének, döntéshozatali eljárásának jogszerűségét, döntéseinek (rendelet, határozat) jogszerűségét, törvényen alapuló jogalkotási, továbbá jogszabályon alapuló feladat-ellátási (közszolgáltatási) kötelezettségének teljesítését MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet tárgya A törvényességi felügyeleti eljárás nem terjed ki azokra az önkormányzat és szervei által hozott határozatokra amelyek alapján munkaügyi, vagy közszolgálati jogviszonyból származó vitának, vagy jogszabályban meghatározott bírósági, vagy közigazgatási hatósági eljárásnak van helye, amelyet a képviselő-testület mérlegelési jogkörében hozott Ezekben az esetekben is vizsgáljuk a döntéshozatali eljárás jogszerűségét. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 1. Törvényességi felhívás jogszabálysértés észlelése esetén, legalább harminc napos határidő tűzésével a kormányhivatal felhívja az érintettet annak megszüntetésére Az érintett a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a megadott határidőn belül az annak alapján tett intézkedéséről vagy egyet nem értéséről a kormányhivatalt írásban tájékoztatni. A megadott határidő eredménytelen leteltét követően a kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eljárás egyéb eszközeinek alkalmazásáról mérlegelési jogkörben dönt. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 2. Alkotmánybírósági eljárás kezdeményezése a helyi rendelet Alaptörvénnyel való összhangjának felülvizsgálatára A kormányhivatal a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszter útján, az Alkotmánybíróságról szóló törvényben meghatározott formai és tartalmi követelményeknek megfelelő indítvány tervezetének megküldésével egyidejűleg kezdeményezi a Kormánynál az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatának indítványozását. A kormányhivatal az indítványt a Kormánynak megküldött kezdeményezéssel egyidejűleg megküldi az érintett helyi önkormányzatnak. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 3. Jogszabálysértő önkormányzati rendelet bírósági felülvizsgálatának kezdeményezése A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a Kúriánál az önkormányzati rendelet jogszabállyal való összhangjának felülvizsgálatát. A bírósági eljárás megindításával egyidejűleg az indítványt a kormányhivatal megküldi az érintett helyi önkormányzatnak. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 4.1. Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség elmulasztása A kormányhivatal a helyi önkormányzat egyidejű tájékoztatása mellett kezdeményezi a Kúriánál a helyi önkormányzat jogalkotási kötelezettsége elmulasztásának megállapítását, ha a helyi önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettségét elmulasztotta. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 4.2. Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség pótlása Ha a helyi önkormányzat a Kúria által megadott határidőn belül nem tesz eleget jogalkotási kötelezettségének, a kormányhivatal a határidő leteltét követő harminc napon belül kezdeményezi a Kúriánál a mulasztás kormányhivatal által történő orvoslásának az elrendelését. A kormányhivatal vezetője a rendeletet a helyi önkormányzat nevében, az önkormányzati rendeletre irányadó szabályok szerint alkotja meg azzal, hogy a rendeletet a kormányhivatal vezetője írja alá és a Magyar Közlönyben kell kihirdetni. A kihirdetett rendeletet a kormányhivatal megküldi a helyi önkormányzatnak. A jegyző gondoskodik a kihirdetett rendeletnek a szervezeti és működési szabályzatban az önkormányzati rendeletek kihirdetésére meghatározott szabályokkal azonos módon történő közzétételéről. A kormányhivatal vezetője által a helyi önkormányzat nevében megalkotott rendelet helyi önkormányzati rendeletnek minősül azzal, hogy annak módosítására és hatályon kívül helyezésére a helyi önkormányzat kizárólag a következő önkormányzati választást követően jogosult, ez idő alatt a módosításra a kormányhivatal vezetője jogosult. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 5. Az önkormányzat határozata felülvizsgálatának kezdeményezése a Törvényszéknél A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a törvényszéknél az önkormányzati határozat felülvizsgálatát. A törvényszék a határozat végrehajtását felfüggeszti, ha a jogszabálysértő önkormányzati határozat végrehajtása a közérdek súlyos sérelmével vagy elháríthatatlan kárral járna MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 6. Önkormányzat határozathozatali és feladat-ellátási kötelezettségének elmulasztása A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen leteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a törvényszéknél a helyi önkormányzat törvényen alapuló: határozathozatali kötelezettsége elmulasztásának megállapítását és a határozat meghozatalára való kötelezést, vagy feladat-ellátási (közszolgáltatási) kötelezettsége elmulasztásának megállapítását és a feladat elvégzésére való kötelezést. (határidő tűzésével) MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 7. A képviselő-testület ülésének összehívásának kezdeményezése, valamint a törvényben meghatározott esetben annak összehívása A kormányhivatal kezdeményezi a polgármesternél a képviselő-testület ülésének összehívását, ha törvényességi kérdések képviselő-testület által történő megtárgyalása a helyi önkormányzat törvényes működésének biztosítása érdekében indokolt. Ha a polgármester a kormányhivatal képviselő-testületi ülésének összehívására tett javaslatának és a 44. § szerint tett indítványnak tizenöt napon belül nem tesz eleget, a képviselő-testület ülését a kormányhivatal hívja össze. Az ülés összehívása során a kormányhivatal eltérhet a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott szabályoktól. MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 8. A képviselő-testület feloszlatásának kezdeményezése A kormányhivatal javasolhatja a helyi önkormányzatokért felelős miniszternek, hogy kezdeményezze a Kormánynál az Alaptörvénnyel ellenétesen működő képviselő-testület feloszlatását. 9. Központi költségvetésből járó támogatás visszatartásának, vagy megvonásának kezdeményezése MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 10. Per indítása a polgármester ellen A kormányhivatal pert indíthat a sorozatos törvénysértést elkövető polgármester ellen. 11. Fegyelmi eljárás kezdeményezése A kormányhivatal fegyelmi eljárást kezdeményezhet a képviselő-testületnél a polgármester ellen, a polgármesternél a jegyző ellen MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 12. Állami Számvevőszék vizsgálatának kezdeményezése A kormányhivatal kezdeményezi az ÁSZ-nál a helyi önkormányzat gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását 13. Szakmai segítségnyújtás A kormányhivatal szakmai segítséget nyújt az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben MÁK ülés 2012.02.28.

A törvényességi felügyelet eszközei 14.1. Törvényességi felügyeleti bírság A kormányhivatal a helyi önkormányzattal szemben törvényességi felügyeleti bírságot állapíthat meg: ha a jegyző a kormányhivatal felhívása ellenére a megadott határidőn belül nem tesz eleget a jegyzőkönyv megküldési kötelezettségének; ha a polgármester, a jegyző határidőben nem tesz eleget a kormányhivatal információkérésre irányuló megkeresésének; ha a törvényszék megállapítja, hogy a helyi önkormányzat jogalkotási, határozathozatali, feladat-ellátási (közszolgáltatási) kötelezettségének nem tett eleget és a bíróság által tűzött határidő eredménytelenül eltelt; ha a kormányhivatal kezdeményezése alapján a képviselő-testület nem folytatja le határidőben a polgármester, valamint a polgármester a jegyző ellen a fegyelmi eljárást. MÁK ülés 2012.02.28.

Kormányhivatal információkérési joga A kormányhivatal a helyi önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozóan az érintettől információt, adatot kérhet, konzultációt kezdeményezhet, amelyeknek az érintett a megadott határidőn belül köteles eleget tenni. A kormányhivatal javaslattal élhet a helyi önkormányzat működésére, szervezetére, döntéshozatali eljárására vonatkozóan. A javaslatot a helyi önkormányzat képviselő-testülete köteles megtárgyalni és arról döntést hozni. A javaslat elutasításának indokát a helyi önkormányzat köteles a kormányhivatallal ismertetni. MÁK ülés 2012.02.28.

Eljárási szabályok Alkotmánybíróság: Alaptörvénybe ütköző helyi rendelet Kúria (önkormányzati tanácsa): Jogszabálysértő helyi rendelet Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség elmulasztása Törvényszék: Önkormányzati határozat bírósági felülvizsgálata Határozathozatali kötelezettség elmulasztása Feladat ellátási kötelezettség elmulasztása MÁK ülés 2012.02.28.

Törvényességi Ellenőrzési és Felügyeleti Főosztály elérhetőségei Pauerné Csaba Judit - (34) 515-140 Horváthné Szabó Ildikó - (34) 515-142 Lorbert Ferenc - (34) 515-143 Dr. Tolnai Szilvia - (34) 515-144 Dr. Erdélyi Helga - (34) 515-141 torvenyesseg@kemkh.hu MÁK ülés 2012.02.28.

Köszönöm szépen a figyelmet! MÁK ülés 2012.02.28.