Egészségnevelés a „terepen”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
2014. ÁPRILIS UTOLSÓ HETE AZ IMMUNIZÁCIÓ VILÁGHETE „ Ön mennyire naprakész ? ’’ Szerkesztette: dr Lázár Sarnyai Nóra.
az általános iskolákban
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ F E L N Ő T T K É P Z É S EGÉSZSÉGNEVELÉS-EDUVITAL 6.  2013. május 16. Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
A tehetség és felelősség
ÉN IS EPILEPSZIÁS VAGYOK.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
II. sz. Belgyógyászati Klinika
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Bevezetés a táplálkozás-egészségtanba
A gondozás,nevelés egysége
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Csecsemők táplálási szokásai Magyarországon
Szegénység és egészségi állapot
Asztma Asztmás állapotban a légutakat a hörgő-nyálkahártya speciális gyulladása miatti duzzanat és a hörgők simaizomzatának görcsös összehúzódása beszűkíti.
Allergia Tacsi Korpácsi Tamás 10.b.
Asztma Kozma Bernadett 10.b.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Allergia dr.Hella Zoltán.
Epigenetika és életmód
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Időskori betegségek vagy civilizációs betegségek?
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Evészavarok A táplálkozási rendellenességek olyasfajta súlyos betegségek, melyek következtében valaki olyan abnormális evési szokásokat tesz magáévá, melyek.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
A légutak krónikus gyulladásos megbetegedése, amely rohamokban fellépő köhögéssel, fulladással, mellkasi szorító érzéssel járhat együtt.
Paul Clayton Organic Mission 28/5/11 21 C 21 CImmunitY Kulcs az immunrendszerhez Kulcs az immunrendszerhez.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Mindennapi veszteségeink
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Diabetes mellitus (cukorbetegség)
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
A cukorbetegség.
Perifériás érbetegség és krónikus vesebetegség: a fokozott
A betegellátás keretei és rendszere
A támogatott lakhatás kihívásai
Dr. Bányai Zsuzsa Az allergia (szó szerinti jelentése: a szervezet megváltozott reakciókészsége) E-AKADÉMIA.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A szakiskola jelene és jövője
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Szalamanov Zsuzsa az alapítvány kuratóriumának elnöke
A krónikus beteg hányattatásai
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Egészségnevelés a „terepen” Madarasi Anna EDUVITAL Evangélikus Hittudományi Egyetem 2013. 05. 16.

Vázlat Mi a célja a mai egészségnevelő előadásnak? Miért Önöknek tartom ezt az előadást? Mi az Önök szerepe az egészségnevelésben? Információáramlás Beteg gyerek a közösségben. A leggyakoribb gyermekkori krónikus betegségek, melyek akut ellátást igényelhetnek.

Egészségnevelés

Egészségnevelés Dr. House

Egészségnevelés Dr. House Holt költők társasága

Egészségnevelés Dr. House Holt költők társasága Öveges professzor

Egészségnevelés lelkész, pedagógus Dr. House Holt költők társasága lelkész, pedagógus óvodapedagógus, újságíró háziorvos, házi gyermekorvos, iskolaorvos, védőnő Öveges professzor

Személyre szabott egészségnevelés Életkörülmények ismerete Helyi adottságok ismerete, azok hasznosítása Egészségügyi ismeretek

Közösségi vezetők szerepe az egészségnevelésben Példamutatás A tanult ember tekintélye

Prevenció Egészséges életmód Táplálkozás Testmozgás Pszichés állapot Függőségek

Milyen alapvető feladataik vannak? Odafigyelés Tünetek felismerése Tünetek értékelése - helyes döntés

Honnan szerzik a szülők az információkat? Családi hagyományok Ismerősök, barátok Tanulmányok, könyvek Betegszervezetek Média Internet

Krónikus beteg gyermek a családban, közösségben

adherencia – non-adherencia Terápiás hűség Terápiás hűtlenség Acceptance Elfogadás Concordance Egyetértés Persistance Kitartás Compliance Együttműködés, teljesítés Erratic Akadozó, változó Unwitting Véletlen Intelligent Szándékos

PGEU (Pharmaceutical group of European Union) Non-adherencia Évente 194 500 haláleset Európában Évente 1,25 Md Euró közvetlen és közvetett kiadás PGEU (Pharmaceutical group of European Union)

Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben Asztma Allergia

Asthma bronchiale prevalencia             ~ 300 millió embert érint ~ 250 000 exitus letalis

Az allergiás betegségek prevalenciája (Aberdeen, 8-13 év közötti gyermekek)

Gyermekkori asztma prevalencia Magyarországon

Az allergia prevalencia növekedésének okai Környezeti ártalmak növekedése Higienes elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

illékony szerves vegyületek Levegőszennyezés Nyugati típusú NO, ózon, illékony szerves vegyületek Keleti típusú SO2,ülepedő por Szerepe a pollenallergiákban

Zsúfolt városok, lakások háziporatka, penészgomba, csótány, egér, állatszőr

Dohányzás Nyálkahártya szerkezetét megbontják

Dohányzás Passzív dohányzás

Táplálkozási szokások megváltozása Anyatejes táplálás Étel adalékok Keresztreakciók (parlagfű pollen – görögdinnye) Hiányállapotok (szelén, cink) Telítetlen zsírsavak hiánya Antioxidánsok hiánya

A higiénés hipotézis epidemiológiai megfigyelései Sokgyermekes családokban kevesebb az atópiás beteg Az atópiás és nem atópiás gyerekek bélflórája különböző Az asztma kivételével a többi atópiás betegség kockázata kisebb farmon élőknél (elsősorban állattartóknál)

Mikrobiális könyezet a nagyobb mértékű mikrobiális kitettség fordítottan arányos az asztmával (Riedler et al 2001; Remes et al 2001) 27

Az allergia prevalencia növekedésének okai Környezeti ártalmak növekedése Higiénés elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

Az allergia prevalencia növekedésének okai Környezeti ártalmak növekedése Higiénés elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

Fizikai terhelés kiváltotta asztma Tünetek: köhögés ziháló légzés sípoló légzés mellkasi szorító érzés

Az asztma kezelésének irányelvei -a kiváltó ok megszüntetése perzisztáló tünetek esetén megelőző gyógyszer adása – MINDEN NAP akut tünetek ellátása készenléti gyógyszer

Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben CUKORBETEGSÉG

Global prevalence of Type-1 and -2 diabetes Estimates for the year 2000 and projections for 2030 Estimated cases of diabetes (in millions) 2000 2030 79.4 42.3 33.9 20.8 19.7 31.7 China 8.9 USA and Canada 8.9 Japan In the left lower corner of the slide, we see the projected number of patients with diabetes in 2030 is 366 million compared to 171 million in 2000. The slide shows 6 regional representatives (U.S. and Canada combined as one) with the projected highest prevalence of diabetes in 2030 (in red) compared to 2000 (in blue). Please note, in the upper right corner, that India and China together are expected to contribute about 1/3 of the diabetes burden in 2030. India 21.3 11.3 4.6 8.4 366 million Brazil Indonesia 171 million The total number of people with diabetes worldwide is projected to rise. dia: Dr. Blatniczky L. Wild S et al. Diabetes Care 2004; 27:1047-1053. Hossan P et al. N Engl J Med 2007; 356(3):213-215. 33

Global prevalence of Type-1 and -2 diabetes Estimates for the year 2000 and projections for 2030 Estimated cases of diabetes (in millions) 2000 2030 79.4 42.3 33.9 20.8 19.7 31.7 China 8.9 USA and Canada 8.9 Japan In the left lower corner of the slide, we see the projected number of patients with diabetes in 2030 is 366 million compared to 171 million in 2000. The slide shows 6 regional representatives (U.S. and Canada combined as one) with the projected highest prevalence of diabetes in 2030 (in red) compared to 2000 (in blue). Please note, in the upper right corner, that India and China together are expected to contribute about 1/3 of the diabetes burden in 2030. India 21.3 11.3 4.6 8.4 366 million Brazil Indonesia 171 million The total number of people with diabetes worldwide is projected to rise. dia: Dr. Blatniczky L. Wild S et al. Diabetes Care 2004; 27:1047-1053. Hossan P et al. N Engl J Med 2007; 356(3):213-215. 34

Az 1-es típusú diabetes progressziója Kiváltó ágens Genetikai prediszpozició Antitest Az inzulin elválasztás Progreszív csökkenése Betasejt tömeg Normal insulin elválasztás manifeszt diabetes Glucose normal Első fázisú inzulin válasz ! C-peptide még van nincs C-peptide Életkor(év) Adapted from: Atkinson. Lancet. 2002;358:221-229. Dia: dr. Blatniczky L. 35

A glucose homeosztázis és az inzulin elválasztás Plazma glükóz profil Endogén inzulin szekréció reggeli ebéd uzsi nasi vacsora 0.08 0.04 Inzulin (U/l) Bólus Bólus Pla zma glü kóz (m mol /l) 8 6 4 2 This figure shows 24-hour plasma glucose and insulin profiles in healthy individuals. Plasma glucose in healthy individuals remains within a narrow range throughout the day (3.5–7.0 mmol/l), despite varying nutritional intake, physical activity and other factors. Plasma glucose rises to a peak 30–60 minutes after eating, and returns to basal levels, or below, within 2–3 hours. Plasma insulin concentration follows a similar pattern.1 The aim of insulin replacement therapy in individuals with diabetes is to achieve a glycaemic profile as close to physiological as possible without hypoglycaemic episodes.1 Basal-bolus therapy allows for precise insulin dose adjustments (and independent control of fasting blood glucose and post-prandial blood glucose levels) to achieve glycaemic targets and a glycaemic profile as close to physiological as possible with a low risk of hypoglycaemia.2,3 Basal-bolus therapy is a combination of long- and short-acting insulins (injected separately) to mimic physiological insulin secretion and provide glycaemic control and is considered to be an intensive insulin regimen: per day, 1 basal + 1 bolus with every meal.2 References Owens DR, et al. Lancet 2001;358:739−46. Rosenstock J. Clin Cornerstone 2001;4:50–64. Hirsch IB. Clin Diabetes 2005;23:78−86. Bázis 08.00 13.00 16.00 19.00 Idő (óra) Adaptálva: Owens DR, et al. Lancet 2001;358:739−46. dia: Dr. Blatniczky L. 36

Inzulin kezelés 37

A tartós, közel normoglycaemia feltétele Diéta Életmód Inzulin dia: Dr. Blatniczky L. 38

AZ INZULIN SZEKRÉCIÓS KÉSZSÉG 2-ES TÍPUSÚ DIABETES MELLITUSBAN dia: Dr. Blatniczky L. 39

Causes of death among diabetic patients in the 20th century dia: Dr. Blatniczky L. 40

Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben EPILEPSIA

Epilepsia Hirtelen fellépő, átmeneti idegrendszerei állapot, melyet nagy tömegű idegsejt egy időben történő kisülése idéz elő Ok:genetika, fejlődési rendellenesség, oxigén hiány, trauma, tumor, fertőzés Megjelenése sokszínű

WHO kampány Az epilepsziával élő emberek a társadalom befogadott tagjaiként, képességeik szerint dolgozhassanak, és életminőségük közelítse meg az egészségesekét dia: Dr. Altmann Anna

Mit jelent, az hogy „epilepsziás?? Minden epilepsziás más és más! a roham időtartama elenyésző az élettartamhoz képest a diagnosztikai és terápiás lehetőségek ugrásszerűen fejlődtek, a betegek egyre nagyobb hányada élhet rohammentes életet ugyanakkor az epilepsziás betegséggel kapcsolatos nézetek is jelentősen változtak, DE NEM ELÉGGÉ 50-es években az USA és Angliában megtiltották az epilepsziás betegek házasságát, az USA bizonyos államaiban sterilizációjukról szóló törvény volt életben. Angliában a 70-es évek elején hatálytalanították ezen törvényeket. dia: Dr. Altmann Anna

Miért speciális betegség az epilepszia? A rohamok között tünetmentes, de mindig ott lebeg feje felett Damoklész kardja, mely a mindennapjait folyamatosan korlátok közé szorítja, megváltoztatja a helyzetét a családban, az iskolában, a társadalomban. Az epilepsziás gyermekek 2/3-a meggyógyul „ kinövi”, de ahhoz, hogy „egészséges felnőtt” legyen nem elég, hogy rohammentes legyen. dia: Dr. Altmann Anna

Az epilepsziás betegek 2/3-a rohammentes, ennek ellenére 2/3-uk rokkantnyugdíjas , ¾ aluliskolázott Mi ennek az oka? - a társadalom nem kellő elfogadása - a felelősség nem vállalása - a betegek csökkent önértékelése – „hozzászoknak” - a habilitáció és a rehabilitáció hiánya Ne felejtsük, hogy az előítéletek fő forrása a tudatlanság miatt érzett tehetetlenség dia: Dr. Altmann Anna

Epilepsziához társuló pszichológiai problémák okai Szülők nem fogadják el titkolják az elvárások nem a képességeknek megfelelő túlféltés ( gyerek és felnőtt egyszerre) Nem érzi magát betegnek, ugyanakkor titkolni kell Misztikum lengi körül – mindenki fél tőle Leggyakoribb pszichés problémák Önértékelési probléma Szorongás Depresszió Kognitív problémák dia: Dr. Altmann Anna

Krónikus beteg gyermek - nehézségek az óvodáskorban Mi a jobb? Meghosszabbított GYES vagy óvoda? Óvoda elzárkózik, indok: - nem tudnak felelőséget vállalni - „ijesztő hatással van társaikra” - gyógyszert nem adnak be - játszótér hinta, mászóka, úszás, sportolás Szükséges fejlesztések: gyógypedagógus

Krónikus beteg gyermek nehézségek a kisiskolás korban Mikor kezdje az iskolát? Sokszor indokolatlanul 1-2 évet várnak Milyen iskolába járjon? Gyermek képességeit kell figyelembe venni! Mennyire terhelhető? Önállóság (gyógyszerbevétel, táborok, barátoknál lévő alvás, önálló közlekedés) tanult folyamat! Szükséges, hogy a gyerek is tisztába legyen betegségével. Sportolás, mozgás, testnevelés óra

Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban Továbbtanulás: döntő a gyermek képessége, érdeklődési köre (csak kevés szakma van a tiltó listán, de ezeket ismerni kell) Önállóság: szülőkről leválás, baráti kapcsolatok Szórakozás: veszélyekre fel kell hívni a figyelmet és nem tiltani (alkohol, disco, alvás, nyaralás)

Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban Sportolás: versenyszerű sport, hobby sport Tiltakozás a gyógyszer és a betegség ellen Gyakoriak pszichés problémák, önértékelési gondok, depresszió, a „másság” megélése, viselkedési problémák

Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban Sportolás: versenyszerű sport, hobby sport Tiltakozás a gyógyszer és a betegség ellen Gyakoriak pszichés problémák, önértékelési gondok, depresszió, a „másság” megélése, viselkedési problémák

Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben A kezelés mindenkori célja A gyermek pszicho-szomatikus fejlődésének biztosítása úgy, hogy eközben a legminimálisabb testi- lelki traumát okozzuk, folyamatosan megerősítve őket abban, hogy kortársaiktól alig különböznek!

A krónikus beteggel foglalkozás alapelve Sugároznunk kell, hogy: „Nem a félelemnek a lelkét adta nékünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.” (Pál: 2Tim. 1,7.) dia: Dr. Blatniczky L.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET