Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről 2005. november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Társadalmi Megújulás Operatív Program
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
MAGYAR COACHSZÖVETSÉG KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Foglakoztatás-politikai workshop Budapest, augusztus 23.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A Társadalmi Megújulás OP és a Társadalmi Infrastruktúra OP Budapest, április.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály

2 II. Nemzeti Fejlesztési Terv- Nemzeti Stratégiai Referenciakeret n Magyarország évekre szóló legfontosabb stratégiai dokumentuma n Összesen mintegy 8,7 ezer Mrd forintnyi fejlesztési forrás prognosztizálható n A jelenlegi tervek szerint 5-7 operatív program

3 Külső stratégiai tervezési környezet n Megújult lisszaboni stratégia (integrált irányvonalak, Nemzeti akcióprogram ) n Kohéziós politika n Közösségi Stratégiai Irányvonalak n Pénzügyi perspektíva n Strukturális Alapok rendeletei (ESZA, ERFA)

4 A kohéziós politika céljai n Konvergencia – az elmaradott régiók támogatása n Regionális versenyképesség és foglalkoztatás n Európai területi együttműködés

5 Közösségi Stratégiai Irányvonalak n II. prioritás: A tudás és az innováció legyen az európai növekedés mozgatórugója  A K+F befektetések növelése és javítása  Az innovációk előmozdítása és a vállalkozási kedv ösztönzése  Az információs társadalom kiterjesztése mindenkire  Finanszírozási forrásokhoz való hozzájutás lehetőségeinek szélesítése

6 Közösségi Stratégiai Irányvonalak n III. prioritás:  A munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének, valamint a munkaerő- piac rugalmasságának javítása  A humántőkébe történő beruházások növelése jobb oktatás és képzés révén

7 Támogatható területek az oktatási szektorban  az oktatáshoz és képzéshez való hozzáférés, különös tekintettel a munkaerőpiaci lehetőségek növelésére  az egész életen át tartó tanulás intézményi kereteinek kiépítése  az oktatási szolgáltatások egyenlőtlenségeinek csökkentése a régiók és az állampolgárok között, különösen a szakképzéshez és a felsőoktatáshoz való hozzájutás terén  értékelési rendszerek és a minőségbiztosítás támogatása  az oktatási információs, vezetési, pályaorientációs és tanácsadási rendszerek fejlesztése  új képzési formák fejlesztése (távoktatás, e-learning)  a kutatás-fejlesztés humán erőforrásainak fejlesztése  az oktatási és képzési infrastruktúra beruházásai a fenti célok szolgálatában, az IKT infrastruktúra fejlesztései

8 Hazai tervezési környezet: Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció n A fejlesztéspolitika átfogó céljai 2020-ig:  Versenyképes Magyarország  Igazságos Magyarország  Biztonságos Magyarország n A stratégiai célok megvalósítása 3 területen történik  Befektetés az emberbe  Befektetés a gazdaságba  Befektetés a környezetbe

9 Befektetés az emberbe (oktatási vonatkozású prioritások) n Az oktatási és képzési rendszerek tartalmi és szervezeti fejlesztése, folyamatos összehangolása munkaerő-piac igényeivel n A munkavállalók és a szervezetek alkalmazkodóképességének javítása az egész életen át tartó tanulás révén n Az oktatáshoz-képzéshez, műveltséghez és szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés, az esélyegyenlőség feltételeinek javítása n A társadalmi és a kulturális tőke erősítése

10 Országos Területfejlesztési Koncepció n Országos területi célok 2015-ig  Versenyképes budapesti metropolisz térség  felsőoktatás szerepe  Regionális innovációs pólusok fejlesztése  tudásközpont szerepük megerősítése, a felsőoktatási intézmények oktatási palettájának teljes vertikummá alakítása; a felsőoktatás és a KKV-k közötti kapcsolatrendszer javítása, illetve megteremtése  Fejlesztési prioritások sajátos adottságú vidéki térségekre  Az óvodai és általános iskolai ellátás minőségi és mennyiségi követelményekhez történő igazítása  Az alapfokú oktatásban roma származású pedagógusok részvételének erősítése

11 Országos Területfejlesztési Koncepció n Területi prioritások az ágazati politikák számára  Decentralizáltan az infrastruktúra fejlesztését, a képzési kínálatot is meg lehet határozni  A középiskolai, alapfokú oktatás esetében a feladatok településeket, kistérségi társulásokat érintenek  intézmények elérhetőségét javítani kell iskolabuszok, a falugondnoki hálózat fejlesztésével, a kistérségi együttműködés erősítésével, az innovatív megoldások támogatásával, a helyi identitást és hagyományokat is erősítő oktatással  külső és belső perifériákra, elmaradott térségekre kell területileg koncentrálni, a kollégiumi ellátás feltételrendszerének javítása  A szakképzés területén a kínált szakképzési programok gazdasági igényekhez való igazítása  A vidéki felsőoktatás, regionális tudásközpontok megerősítése

12 Versenyképességi pólusok n Budapest és 5 regionális központ komplex fejlesztése n Pl. Miskolc Technopolisz, Szeged Biopolisz, Pécs Ritmusváltó város n Az oktatás-képzés fejlesztését integrálni szükséges a központfejlesztési tervekbe

13 A II. NFT elkészítésének ütemezése n Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció – elkészült és társadalmi vitára került n Nemzeti Stratégiai Referenciakeret elkészítése n Operatív programok rendszerének kialakítása n Operatív programok forrásainak meghatározása n Végrehajtási intézményrendszer kialakítása

14 Az oktatás önálló stratégiai cél - helye az operatív programok struktúrában még bizonytalan n Az oktatás Versenyképes tudás és a műveltség néven önálló stratégiai cél n Az oktatás várhatóan egy integrált Humán OP része lesz n Valószínű önálló OP tartalmazza majd a humán fejlesztéseket támogató infrastruktúra beruházásokat n Kérdéses, hogy önálló regionális operatív programok (ROP) készülnek-e: az OM több fejlesztést a ROP-okba tervez n A költségkalkulációk alapján az oktatás között több mint 800 Mrd Ft forrásban részesülhet a különböző OP-kban (Versenyképes Tudás, Humán infra, ROP-ok).

15 A közoktatási fejlesztések forrásai n Költségvetési források n Nemzeti Fejlesztési Terv  Versenyképes Tudás OP  Humán Infrastruktúra fejlesztési OP  További 7 régió OP-ja

16 Versenyképes tudás és a műveltség OP Az oktatási rendszer társadalmi és gazdasági igényekhez való rugalmas alkalmazkodásának erősítése Az oktatás, képzés eredményességének és hatékonyságának növelése Az oktatáshoz való hozzáférés javítása, az esélyteremtés erősítése Az oktatási és képzési rendszerek szerepének erősítése az innovációs potenciál erősítésében A kompetencia alapú oktatás támogatása (kulcs- és a munkaerő-piaci kompetenciák fejlesztése, az epochális rendszer, a projektalapú oktatás támogatása) Átfogó mérési, értékelési és minőségfejlesztési rendszerek A szociálisan hátrányos helyzetűek tanulási lehetőségeinek bővítése, a lemorzsolódás elleni küzdelem Az oktatási intézmények felnőttképzési kapacitásának fejlesztése, bővítése (vállalati beruházásokhoz kötődő képzések támogatása) Az oktatásban dolgozók alap-, tovább- és átképzése A hátrányos helyzetű és roma tanulók szegregációja elleni küzdelem, az integrált oktatás támogatása A felsőoktatási és közoktatási intézmények kulturális, szolgáltató és tudásközpont szerepének erősítése a régiókban A formális, nem-formális és informális rendszerek összekapcsolása Tanulási lehetőségek bővítése, új tanulási formák elterjesztésének ösztönzése ( távoktatás, e- tanulás) Pályaorientáció, - tanácsadás, pályakövetés fejlesztése Az oktatás hatékonyságát segítő területi együttműködések támogatása (oktatási kistérségi társulások, egységes iskola) Az interkulturális oktatás fejlesztése (nemzetiségi oktatás, határon túli magyarok oktatása, migránsok)

17 Humán infrastruktúra OP oktatási rész A gazdasági és társadalmi igényekhez rugalmasan illeszkedő oktatási, képzési rendszer infrastruktúrájának fejlesztése Az oktatás, képzés eredményességét és hatékonyságát szolgáló infrastruktúra fejlesztése A társadalmi befogadást és a munkaerő egészségügyi állapotának javítását szolgáló infrastruktúra fejlesztése Beruházás a 21. század iskolájába Digitális Iskola fejlesztése Az oktatás-képzési területi együttműködéseket szolgáló infrastrukturális fejlesztések (oktatási kistérségi társulások, TIOK-ok) Forrásközpontok kialakítása a halmozottan sérült és sajátos nevelési igényű tanulók esélyeinek javítására

18 Tervezett Intézkedések  A kompetencia-alapú oktatás fejlesztése és elterjesztése  A formális, nem formális és informális tanulási rendszerek összekapcsolása- előzetes tudás elismerése  Pályaorientáció – pályakövetés fejlesztése  Az oktatási intézmények felnőttoktatási és felnőttképzési kapacitásának fejlesztése  Az interkulturális pedagógia fejlesztése, (migráns tanulók, határon túli magyarok oktatása)

19 Tervezett intézkedések II.  Átfogó mérési, értékelési és minőségfejlesztési rendszerek fejlesztése  Az oktatásban dolgozók alap-,tovább- és átképzése  Az oktatás hatékonyságát segítő területi együttműködések támogatása  Oktatási szolgáltatások egyenlőtlenségének csökkentése, egyenlő esélyek teremtése  Sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása

20 Köszönöm a figyelmüket!