Versenyképesség és jóllét Szilágyi László Ökopolisz Alapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
FOREVER GURULÓ Infokommunikációs fejlesztések, támogató technikai eszközök RECIKLI , Nyíregyháza, február 13.szeptember 27. Kogon Mihály igazgató.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A turizmus rendszer környezete
Szakterületi trendek, kilátások, jellemző foglalkozások és munkaerő- piaci igények Dzubay László Május 03. Pécs.
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A családbarát intézkedések előnyei, hasznai és lehetőségei
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
3. előadás.
Egészségpolitika.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Összehasonlító gazdaságtan
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Nők munkaerőpiaci helyzete a nyilvánosságban. 2 A kérdéskör kevés médiafigyelmet kap:  Elsősorban gazdasági, munkaerő-piaci szakportálokon jelennek meg.
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Versenyképesség és jóllét Szilágyi László Ökopolisz Alapítvány

Dánia a Világgazdasági Fórum es listája szerint a világ 5. legversenyképesebb országa A jövedelmi egyenlőséget nézve első a világon. Egészségügyi, jóléti és oktatási mutatói alapján, illetve lakóinak elégedettsége alapján „a világ legboldogabb helye” A világ második legbékésebb állama a 2008-as és 2009-es Béke Világindex szerint ban a Transparency International szerint a világ legkevésbé korrupt állama.

Hogyan? széles alapokon nyugvó és magas jövedelmi adókkal működő adórendszer A közoktatás és nagyrészt a felsőoktatás is ingyenesen hozzáférhető a juttatásokhoz minden, a követelményeknek megfelelő állampolgárnak joga van hozzáférni, tekintet nélkül foglalkoztatási és családi helyzetére. A rendszer univerzális

Mi a titok? Magas bizalomra építő társadalom fokozott együttműködési hajlam egymás tiszteletére alapoznak Kompromisszumkészség, konfliktuskezelés a stabil oktatási rendszer, erős szakszervezeti képviselet, a nemek közötti egyenlőség és egyenjogúság ambiciózus környezetvédelmi politika.

Egyenlőség, kompromisszum Egyenlőség, helyi autonómia, fenntarthatóság Kis mértékű hierarchia, vagy annak hiánya, „lapos” stuktúrák” Háromoldalú béralku Kohéziós társadalom konzultáció, konszenzusos politika, a politikai kompromisszum Janne Haaland Matlary professzor, Osloi Egyetem, Politológia Tanszék Korábbi külügyi államtitkár, Norvégia

Nők a munkaerőpiacon: % A gyermekgondozás rendszere kiváló, bőkezű közpolitika, átlagos vagy jó születésszám Az óvoda a közpolitikai javak közé tartozik Az apák is kiveszik a részüket a gyereknevelésből és a házimunkából Az anyák 70-80% százaléka teljes munkaidőben dolgozik

Egyensúly, átláthatóság Valódi egyensúly a bíróságok, a parlament és a végrehajtó hatalom között Az előléptetéseknél nem jellemző a klientúraépítés és a pártfogói rendszer A politikai okból kinevezettek indikátora a végrehajtó hatalomban – Görögország vezet, Magyarország a középmezőnyben, a skandináv államok az utolsók Extra erőfeszítés a korrupció és kivételezés megelőzésére A politikusok nem kerülhetnek kivételezett helyzetbe, nem szerezhetnek vagyont, elszámoltathatóság Svédországban minden adóbevallás nyilvános

Oktatás, információ Független és szabad sajtó, valódi pluralizmus Jó iskolák, j ól képzett munkaerő, a fizikai munkát végzők között is A közoktatásban a középiskola után is nagy arányban vesznek részt, népfőiskolák Erős internet-penetráció – otthon is szélessávú internet használata

Gazdasági modell Nagy redisztribúció Adómentes beruházási alapok Magasabb hozzáadott értékű munkahelyek Cél: teljes foglalkoztatás, a munkavállalói függés csökkentése Regionális politika Független jegybank, rögzített árfolyampolitika Belső kereslet ösztönzése „Hitelszocializmus” Olcsó vízienergia, olaj, szél

Svéd tripartit modell nagyvállalati túlsúly de jól szervezett, erőteljes és hatalmas tagsággal rendelkező ágazati szakszervezetek, illetve az önszerveződő középosztály civil mozgalmai. A munkaadók és a munkavállalók folyamatosan ágazati kollektív megállapodásokat kötöttek, ahol maga a kormányzat alig több mint facilitátorként vett részt.

Csakis anyagilag független és a közügyekben tájékozódásra képes, tehát képzett, művelt középosztály képes demokráciát működtetni. Széles középosztály hiányában a demokrácia hamar elhal, névlegessé, autokráciává silányul és eluralkodik rajta a magánérdek. (Pogátsa Zoltán)

Jóléti célok A cél az volt, hogy ha egy középosztálybeli úgy gondolja, hogy hosszabb-rövidebb időre a munkaerőpiacon kívül kíván maradni, akkor azt megtehesse. Ennek oka lehet tanulás, továbbtanulás, gyermekvállalás, gyermeknevelés, egészségügyi kezelés, vagy bármi. A jólétben, biztonságában élő polgárok sokkal megalapozottabb demokráciát működtetnek, a minőségi részvétel az ellenőrzés és a felvilágosult választói hozzáállás pedig mindenképpen visszahat a gazdaságra is.

Az állam szerepe Az állam jóval nagyobb szerepet vállal a polgárok számára elérhető jóléti ellátások finanszírozásában és megszervezésében, mint más európai országokban. Ehhez az adórendszernek is alkalmazkodnia kellett: az adók széles bázisúak és magasak. Az ellátások jelentősebbek, mint például a brit Beveridge modell esetén és jóval nagyobb állami újraelosztást eredményeznek, mint a Bismarck jóléti modell.

Univerzális A skandináv modellben megtalálhatók a munkavégzéshez kötött, valamint az alanyi jogon járó univerzális ellátások is - de az utóbbiak dominálnak. Ez a rendszer az egyén individuális jólétére épül, ellentétben a bismarcki modell család-alapú megközelítésével. 50 év távlatában a modell legtisztább formáját alkalmazó Svédország az egyik legsikeresebb ország Európában, amely a jövedelem-újraelosztáson keresztül mérsékelte a jövedelmi különbségeket,elsősorban a keresetkiesés magas szintű kompenzálásával és a teljes népességet lefedő univerzális ellátásokkal.

Nők Skandináviában kiemelkedően magas a táppénzt igénybe vevő kisgyermekes nők aránya, beteg gyermekük ápolása miatt. Ennek hiányában a nők kevéssé tudnák összeegyeztetni családi és munkahelyi kötelezettségüket. Így a skandináviai táppénzszabályozás nagymértékben hozzájárul a magas női munkaerő-piaci részvételi arányhoz, és az európai viszonylatban magas népszaporulathoz

Két út Északi modell jól képzett, rugalmas jóllétben élő „szervezett” munkaerő Demokratikus, átlátható társadalom Távol-Keleti modell alacsony képzettségű olcsó kiszolgáltatott munkaerő Autoriter társadalom

Drága? Egyes vélemények szerint a "drága" skandináv modellt alkalmazó gazdaságoknak már össze kellett volna omlaniuk a közkiadások súlya alatt. Ehhez képest a világ öt legversenyképesebb állama közé tartoznak.

Globalizáció Bevándorlás Idegengyűlölet A politikai osztály kritikája A multik viselkedése Káros médiahatások Szenvedélybetegségek

Finn példa A mozgáskorlátozottakról szóló, 1946-ban elfogadott törvény szerint az államnak teljeskörűen kompenzálnia kell az érintett csoportok hátrányait. Ennek eszközei a szükség esetén lakhatást biztosító intézmények, a speciális szakmai képzések, az állam által biztosított munkalehetőségek és a fizikai rehabilitációt biztosító intézmények. Létezik egy 12 iskolából álló hálózat is, azok számára, akik állapotuk miatt nem tudnak a közoktatás intézményrendszerében tanulni (egyébként az oktatás integrált). Az ellátás része a különféle speciális berendezések, protézisek és egyéb eszközök biztosítása is.

Szilágyi László Ökopolisz Alapítvány

Nagy piac 800 ezer embertársunk ellátásáról van szó milliárdos állami költés 5-7 milliárd hiány milliárd kellene a gyógyszerekre és gyógyászati segédeszközökre fordított közpénzek aránya a fejlett országokban 3:1 Magyarországon 7:1 8-9 milliárd forintnyi térítési díj a felhasználóktól A közgyógyellátásban kiszolgált eszközök után a helyi önkormányzatok kb. 3 milliárd forintot fizetnek. A szolgáltató cégek további milliárd forint értékű eszközt szállítanak a kórházakba Összességében milliárdos piac

Állami kiadás a kifizetett támogatás 55-65%-át az állam adó formájában visszakapja azt követően, hogy egészségnyereséget létrehozva „megforgatta” a GYSE- piacon. Mindeközben a gyártók és forgalmazók adózás utáni eredménye összesen nem haladja meg az 1 milliárd forintot.

Rendszerhibák A „támogató-emancipáló” modellt kell preferálni, minőségi termékekkel és betegközpontúsággal. A mai ellátás ezzel szemben az „elfektető modell” szerint szerveződik, a mennyiségi szemlélet és a betegek kiszolgáltatottsága jellemzi. „A magyarországi GYSE finanszírozás elavult, pazarló és betegellenes, jelenlegi formájában történő továbbműködtetése jelentős társadalmi veszteséget okoz.” Dankó Dávid – dr. Molnár Márk Péter: Gyógyászati segédeszközök – Javaslatok egy minőségi ellátási rendszer kialakítására - Vitaanyag Budapest, november 20.

TÁMOGATÁSI RENDSZER A támogatási rendszer változásai kiszámíthatatlanok, így nem lehet szolgáltatást nyújtani A közgyógyellátási rendszer torz piaci érdekeltségeket hoz létre, és minőségromboló hatású A támogatási rendszer az eszközökhöz és nem a betegeknek nyújt támogatást, így az üzleti szempontok a betegérdekek fölébe kerekednek A betegek által átmeneti ideig használt eszközök kölcsönzése vagy tartós használatba adása nem megoldott

TÁMOGATÁSI RENDSZER A gyógyszertámogatás rendszerét mechanikusan alkalmazzák itt is A támogatási rendszer nem veszi figyelembe az eszközökhöz kapcsolódó szolgáltatások fokozódó jelentőségét

PIAC A fűnyíró-elvű beavatkozások hatására a rövid távú üzleti szemlélet előtérbe kerülése Megosztott, részérdekeket képviselő érdekképviseletek piaci befolyás alatt álló betegszervezetek korrupció

ELLÁTÁS SZABÁLYOZÁSA Nem megoldott a gyártók és a forgalmazott eszközök minőségi kontrollja, a nem-megfelelő termékek és szállítók kiszűrése A GYSE-ellátással kapcsolatos felelősségek túl sok hatóság között oszlanak meg, így a piac valójában szabályozatlan Az orvosok GYSE-vel kapcsolatos ismeretei nem elegendőek

HATÓSÁGI FOLYAMATOK A termékbefogadási eljárások bürokratikusak Az egyedi és bizonyos adaptív eszközök kérelemre történő befogadása működésképtelen A támogatáselszámolás rendszere elavult

Rendszerszinten kell kezelni A szociális ellátásokkal együtt kell kezelni a problémát A gyógyászati segédeszközök a TB pénzbeli ellátásait es a szociális ellátórendszert is tehermentesíteni tudják. A GYSE-be való befektetés többszörösen megtérülhet a munkaerőpiacon

Közös felelősség Fokozott állami szerepvállalás Reintegrációs szemlélet Betegközpontú szolgáltatás Minőségbiztosítás Bérlet, kölcsönzés és szervíz A korrupciós jelenségek letörése

Köszönöm a figyelmet! Szilágyi László Ökopolisz Alapítvány